چکیده
هدف – هدف این مقاله ایجاد چارچوبی است که برای محققان این امکان را فراهم میسازد که نوآوری در حسابداری مدیریت را در زمینه نوشتههایی درباره جامعهشناسی انتشار و پذیرش، ردهبندی و مطالعه کنند.
طراحی / روششناسی / رویکرد – فرآیند نوآوری در سازمانها شامل دو مرحله است: مراحل انتشار و پذیرش در امتداد دو بعد حوزه: فنی و اجرایی، و گستره: خودکار و سیستماتیک. ترکیبی از این دو بعد، چهار نوع نوآوری را در حسابداری نتیجه میدهد: مکانیکی، ارگانیک، توسعه سازمانی و تحول سازمانی. نوآوریها در زمینه حسابداری مدیریت، با استفاده از این چهار نوعشناسی در نوآوری مورد مطالعه قرار میگیرند.
یافتهها – این مقاله پیشنهاد میکند که محققان در زمینه حسابداری مدیریت، توجه خاصی به رویکرد سازمانی برای انتشار و پذیرش راهبردهای نوآوری، به خصوص ابعاد حیطه و حوزه،در زمان طراحی و اجرای فرآیند برنامه های نوآوری دارند.
محدودیتها / مفاهیم تحقیق – چارچوب احتمالی نوآوری که در این مقاله ارائه شده است، تحلیل این دو سوال مهم تحقیق را تسهیل میسازد. ابتدا اینکه چرا برخی از نوآوریها به آسانی مورد پذیرش واقع شدهاند، در حالی که دیگر نوآوریهای مشابه، ظاهرا مورد پذیرش قرار نگرفتهاند؟ دوم اینکه چرا یک نوآوری خاص در برخی از شرکتها موفق بوده است و در برخی دیگر به شکست منجر شدهاند؟
مفاهیم عملی – موضوع نوآوریهای حسابداری و تغییر برای مدیران مهم هستند. نوآوریهای حسابداری به عنوان نوآوریهای اجرایی و فنی در ارزیابی عملکرد و سیستمهای جبرانی به هم تنیده هستند. بنابراین مورد مخالفت قرار میگیرند.
ابتکار / ارزش – این مقاله در توسعه نظریههای اجتماعی در حسابداری مدیریتی رفتاری مشارکت دارد. این مقاله چارچوب نوآوری فرآیندی را ایجاد میکند که تحقیق اجتماعی سازمانی در فرآیند نوآوری را به خصوص در تحقیق درباره انتشار، تکمیل میسازد.
کلمات کلیدی: حسابداری مدیریت، نوآوری، سیستمهای حسابداری.
نوع مقاله: مقاله مفهومی
مقدمه
اشاعه فرآیند نوآوری به طور گستردهای در زمینههای متعددی به کار رفته است (روگرز، ۱۹۹۵، ۱۹۷۱؛ روگرز و شومیکر، ۱۹۷۱ ). اخیرا در نوشتههای رفتار سازمانی برای مطالعه انتقال فناوری اطلاعات، پذیرش شیوههای نوآوری جدید و کاربرد تغییر عوامل برای ارتباط روشهای نوآوری در میان اعضای سازمان به کار رفته است. اشاعه نوآوریها برای مطالعه آغاز و اجرای نوآوریهای اجرایی و فنی به عنوان بخشی از تغییرات سازمانی و فرآیندهای تحولی به کار رفته است. داونپرت (۱۹۹۳) مروری داشت بر این موضوع که چگونه تحلیل اشاعه برای مطالعه پذیرش موفق فناوری اطلاعات جدید توسط یک سازمان به کار رفته است. این مقاله پاسخی است به داونپرت سال (۱۹۹۳)، به عنوان چالشی بدون پاسخ توسط توسعه جامعه شناسی مراحل اشاعه و پذیرش در حسابداری مدیریت و نوشتههای بازبینی.
فرآیند نوآوری و اشاعه آن، محققان بسیار علاقمندی در جامعهشناسی سازمانی، مدیریت و بازاریابی محصول دارد. اخیرا نوآوریها در حسابداری مدیریت مانند قیمتگذاری بر مبنای فعالیت (ABC) تحقیقاتی را در نظریه و اجرای حسابداری ارائه کرده است (اندرسون، ۱۹۹۵؛ اندرسون و یانگ، ۱۹۹۹؛ آرگیریس و کاپلان، ۱۹۹۴؛ گوسلین، ۱۹۹۷؛ جونز و دوگدیل، ۲۰۰۲). به هرحال تا کنون چارچوبی یکپارچه برای مطالعه اشاعه نوآوریهای حسابداری در سازمانها وجود نداشته است. یک نظریه نوآوری ما را در درک این موضوع کمک میکند که چرا برخی از نوآوریهای حسابداری موفق و برخی ناموفق هستند. این مقاله تلاش میکند که این نیاز را توسط چارچوب احتمالی که برای محققان این امکان را فراهم میسازد که نوآوری در زمینه حسابداری مدیریت را در زمینه نوشتههایی درباره جامعهشناسی اشاعه و پذیرش، طبقهبندی کرده و مورد مطالعه قرار دهند.
بنابراین یک روششناسی برای ردهبندی نوآوریهای حسابداری مدیریت ایجاد شده است. چارچوب احتمالی شرح میدهد که اشاعه و پذیرش نوآوریهای حسابداری مدیریت در سازمانهای پیچیده میتوانند به بهترین شکل توسط آزمودن دو بعد از حیطه و حوزه یک نوآوری درک شوند. حوزه به عنوان میزانی تعریف میشود که نوآوری بر ساختار اجرایی تاثیر میگذارد. که میتواند از یک تغییر فنی در سیستم موجود تا پذیرش یک سیستم جدید گسترده شود. حیطه به عنوان تعدادی از واحدهایی در سازمان تعریف میشود که توسط نوآوری متاثر میشوند و یا این نوآوری را میپذیرند. ترکیب این دو بعد منجر به چهار نوع متمایز از نوآوریهای حسابداری میشود: مکانیکی، ارگانیک، توسعه سازمانی (OD) و تحول سازمانی (OT).
این مقاله به چهار بخش تقسیم میشود. بخش نخست یک روششناسی احتمال وقوع مبتنی بر ابعاد حوزه و حیطه نوآوریها را معرفی میکند. در این بخش، این دو بعد را در زمینه دو مرحله نوآوری، یعنی اشاعه و پذیرش قرار میدهد. در بخش دوم، چهار بعدی مورد بحث قرار میگیرد که برای تعریف حوزه نوآوریها: فنی و اجرایی و حیطه نوآوریها: خودکار و سیستماتیک مورد استفاده قرار گرفتهاند. در بخش سوم، چهار روششناسی نوآوریهای حسابداری یعنی، مکانیکی، ارگانیک، OD و OT مورد بحث قرار میگیرد. بخش نهایی، عرصههای تحقیقاتی که ممکن است در این چارچوب مطرح شوند را مورد بحث قرار میدهد.
——————–
بخشی از مقاله “گستره و دامنه انتشار و پذیرش فرآیند نوآوریها در سیستمهای حسابداری مدیریت” را مطالعه کردید. در صورت تمایل میتوانید متن کامل را از لینک زیر دریافت نمایید.
[download id=”122″ format=”1″]
حجم فایل : 3.19 MB
مترجم : جواد مشهدی زاده