اگر به وبسایت ها ، اپلیکیشن ها و یا رسانه های اجتماعی مختلف همانند فیس بوک ، تلگرام ، اینستاگرام و … نگاه کنید ، متوجه تعداد زیادی تبلیغات خواهید شد.
برای نمایش تبلیغات در این رسانه ها به اینترنت نیاز است. از این رو ، به این دسته از تبلیغات ، تبلیغات اینترنتی و یا تبلیغات آنلاین می گویند.
امروزه تبلیغات اینترنتی یکی از موثرترین شیوه های بازاریابی برای هر برندی می باشد و توجه تعداد زیادی از بازاریابان را به خود جلب کرده اند که بسیاری از سایت ها و شبکه های اجتماعی جهت افزایش بازدید خود ، از تبلیغات آنلاین رایگان استفاده می کنند.
تقریبا تمام بازاریابان ، تبلیغات اینترنتی و آنلاین را در استراتژی بازاریابی خود قرار می دهند و یا در آینده نزدیک تصمیم به استفاده از آن را دارند.
تبلیغات اینترنتی برای اولین بار در سال 1994 و به صورت تبلیغات بنری در سایت Wired.com انجام شد. تبلیغات اینترنتی ، در مدت زمان کوتاهی مورد توجه بسیاری از بازاریابان قرار گرفت.
در سال 1995 تبلیغات اینترنتی به صورت هدفمند انجام شد و تبلیغات اینترنتی ، متناسب با محتوای وبسایت ها و همچنین علایق مخاطبان ، به آن ها نمایش داده می شد.
در سال 1996 ، اولین ابزارهای اندازه گیری کیفیت کمپین های تبلیغات اینترنتی رونمایی شدند و بازاریابان به کمک این ابزارها برای اولین بار توانستند تبلیغات اینترنتی خود را دنبال نمایند و آن ها را نیز مورد ارزیابی قرار دهند.
تبلیغات بنری اولین و ساده ترین نوع تبلیغات آنلاین می باشد. در این دسته از تبلیغات ، یک بنر تمام صفحه و یا در سایزهای کوچک تر به مخاطبان نمایش داده می شود.
شما به کمک ابزارهای طراحی بنر تبلیغاتی می توانید به سادگی محصول و یا سرویس خود را معرفی نمایید. همچنین ، می توانید بر روی بنرها یک دکمه قرار دهید و مخاطبان خود را تشویق کنید تا بر این دکمه کلیک کرده و به فعالیت خاصی مثلا ورود به یک صفحه خاص و … بپردازند.
تبلیغات ویدیویی ، دسته ای دیگر از تبلیغات آنلاین می باشد که شما از طریق یک ویدیو چند ثانیه ای ، محصول و یا سرویس خود را به مخاطبانتان معرفی می کنید. شما می توانید در انتهای ویدیو خود یک بنر با دکمه نیز قرار دهید و مخاطبان خود را تشویق به کلیک بر آن دکمه نمایید.
امروزه رسانه های اجتماعی یکی از پرمخاطب ترین رسانه های دیجیتال است. بازاریابان با تبلیغ برند خود در این شبکه ها می توانند به تعداد زیادی از مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند.
در بازاریابی رسانه های اجتماعی شما می توانید مخاطبان خود را به صورت هدفمند انتخاب نمایید. به طور مثال برای تبلیغات در فیس بوک می توانید سن ، علایق ، منطقه جغرافیایی، مدرک تحصیلی مخاطبان خود را تعیین کنید و تبلیغ خود را تنها به گروه خاصی از کاربران فیس بوک که به برند شما مرتبط تر هستند ، نمایش دهید.
ایمیل مارکتینگ یکی از راه های پرطرفدار تبلیغات آنلاین است که شما با استفاده از آن می توانید از طریق ارسال ایمیل به صورت هدفمند به مخاطبان خود ، آن ها را به استفاده از محصول و یا سرویس خود تشویق کنید.
از آنجایی که افراد معمولا در هر مکانی که باشند به دستگاه هایی همانند موبایل و تبلت دسترسی دارند ، با بازاریابی به کمک این دستگاه ها می توانید به تعداد زیادی مخاطب و در مکان های مختلف دسترسی پیدا نمایید. حال آن که در تبلیغات سنتی ، مثلا تبلیغ در بیلبورد ، تنها افرادی که از مکان نصب بیلبورد عبور می کنند مخاطب شما خواهند بود.
امروزه درصد زیادی از افراد ، بیشتر وقت خود را در تبلت و یا موبایل می گذرانند و این امر موجب می شود که توجه آن ها به تبلیغاتی که در این دستگاه ها انجام می شود بیشتر شود. براساس تحقیقات گوگل ، میزان توجهی که به تبلیغات موبایلی در محیط یوتیوب می شود ، بیشتر از تبلیغات پخش شده در تلویزیون است.
شما در تبلیغات اینترنتی می توانید به طور مستقیم با مخاطبان خود تعامل داشته باشید و آن ها را به دیدن یک صفحه خاص ، مطالعه نکاتی در مورد محصولات خود و … تشویق کنید. یا اینکه از آن ها نیز بخواهید تا نظرات خود را در مورد برند شما مطرح نمایند.
هوشمند شدن تکنولوژی در صنعت تبلیغات آنلاین نیز تاثیر گذاشته است و بسیاری از شبکه های تبلیغاتی آنلاین با استفاده از شیوه های مبتنی بر هوش مصنوعی، رفتار مخاطبان تبلیغات را شناسایی کرده و تبلیغات را در بهترین زمان و در بهترین مکان، به مخاطبان نمایش می دهند تا تبلیغات ، تاثیرگذاری بیشتری نیز داشته باشد. از این جهت، مخاطبان تبلیغات با احتمال بیشتری به مشتریان واقعی و وفادار تبدیل خواهند شد.
شما به کمک ابزارهای آنالیتیکس و اتریبیوشن می توانید عملکرد هر کدام از کمپین های تبلیغات آنلاین خود را دنبال کنید و مورد ارزیابی قرار دهید.
شما در تبلیغات اینترنتی می توانید دریابید که عملکرد هر کدام از کمپین هایتان تا چه حد خوب بوده است و اگر مشکلی در یکی از کمپین هایتان وجود دارد، آن را برطرف سازید.
این امکان در تبلیغات سنتی وجود ندارد و شما در تبلیغات سنتی نمی توانید بفهمید که هر کدام از آن ها تا چه حد خوب عمل کرده است و تا چه حد توانسته برای شما مشتری واقعی ایجاد کند.
در حالی که در تبلیغات اینترنتی با تعریف چندین معیار عملکرد کلیدی (KPI) برای هر کدام از کمپین هایتان دریابید که کدام یک بهتر عمل کرده و شما را به اهداف تبلیغاتی خود رسانده است.
در نهایت باید به قیمت مناسب تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات سنتی اشاره نماییم. شما با اختصاص بودجه کمتری به تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی می توانید به تعداد مشابهی از مخاطبان دسترسی پیدا کنید. حتی برخی از شبکه های اجتماعی و سایت ها، تبلیغات آنلاین رایگان در اختیار کاربران خود قرار می دهند.