خوب برای اینکه به این سوال پاسخ بدیم باید بگیم که در سیستم انژکتوری هیچ رابطه ای بین سرعت و مصرف سوخت وجود ندارد
عجیبه؟
نه
کافیه کمی در مورد سیستم انژکتور و ای سی یو اطلاع داشته باشید تا حرف من رو تایید کنید
انژکتور یه وسیله مکانیکی الکتریکیه که فقط مسئول پاشش سوخت به داخل سیلندره ودر صورت سالم بودن هیچ تاثیری در مصرف سوخت نداره
پس انژکتور معادل کاربراتور نیست چون به تنهایی هیچ کاربردی نداره
مغز متفکر انژکتور وسیله ایه به نام ای سی یو
که دستور پاشش و مقدار اون رو صادر میکنه
خوب چنین پروسه ای مطمئنا نیاز به اطلاعات داره که اون اطلاعات رو ای سی سو از سنسور های مختلف دریافت میکنه
با فرض سالم بودن تمام اجزا تنها سنسوری که کم و زیاد میشه سنسور درچه گازه
که زاویه دریچه گاز رو به ای سی یو گزارش میده
شما وقتی پاتون رو روی پدال گاز فشار میدی در واقع دارید این دریچه رو باز میکنید
و ای سی یو نسبت به مقدار باز شدن این دریچه بنزین رو میپاشه
حالا اگه شما با زاویه کم این درچه رو به صورت ثابت باز نگه دارین یعنی بدون شتاب شروع به حرکت کنید واسه ای سی یو فرقی نداره چقدر سرعت دارید ای سی یو واسش زاویه دریچه مهمه نه سرعت
حالا اگه به صورت ناگهانی پاتون رو روی پدال فشار دهید یا مثلا فلت کنید ای سی یو تا 7-8 برابر حالت عادی دستور پاشش میده
و بعد از اینکه سرعتتون به حد تعریف شده بالا رفت دوباره پاشش سوخت کم میشه
پس برای پایین آوردن مصرف سوخت مهمه که از رانندگی پر شتاب پرهیز کنید
همین
حالا اینکه تو چه دوری دنده رو عوض میکنید و یا با چه سرعتی می رونید هیچ ربطی به مصرف سوخت تون نداره
با لذت رانندگی کنید
البته:
تغییرات در مصرف سوخت عوامل زیادی میتونه داشته باشه … این عوامل میتونند عوامل محیطی باشند مانند:
* میزان رطوبت هوا
*میزان اصطکاک با سطح جاده
میزان باد مخالف در جاده
*میزان شیب جاده
*ارتفاع از سطح دریا
و میتونند عوامل درونی خودرو باشند مانند :
و …
بله … اینها همگی عواملی هستند که باعث بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو خواهند شد …
اما همواره برای رانندگان و اون دسته از افراد که مثلا پیر راننده و تجربه هستند پیش میاد که میگن اگر از مثلا 120 تا بیشتر بری مصرف سوختت 2 برابر میشه …. در صورتی که اینطور نیست … همونطور که امیر عزیز اشاره کردند این قاعده سرعت بیشتر و سوخت بیشتر فقط به خودرو های کاربراتوری برمیگرده و نه غیر آن …
در حقیقت در خودرو های انژکتوری بالا رفتن میزان سوخت نسبت مستقیمی با افزایش شتاب داره . به عبارتی هر چه مقدار شیب نمودار تغییرات سرعت به تغییرات زمان بیشتر باشه در خودرو های انژکتوری مصرف سوخت بیشتر خواهد بود …
اما یه چند تا نکته :
* مهمترین پارامتری که در مصرف سوخت تاثیر داره دریچه گاز است …
* بهترین مصرف سوخت و بهترین حالت بهسوزی خودرو در دور موتوری که ماکزیمم گشتاور خودرو در آن بدست می آید خواهد بود .
* نقش گیربکس های دوربلند یا به عبارتی واید ری شیو در کاهش مصرف سوخت مشهود است
4 دیدگاه ها
ممنونم .اگه میشه مطالبی جامع هم در خصوص سیستم هیدرولیک در خودرو را در سایت قرار بدید.
مطالب عالي بود اگه امكانش باشه در مورد سيستم تعليق خودرو هم مطب بذاريد. ممنون
البته در سرعت های بالای ۸۰ که البته این سرعت به نوع ایرودینامیکی جلو خودرو بستگی داره مصرف سوخت به خاطر وجود ۷۸ درصد ازت در هوا و ماهیت ازت به عنوان ماده ای با مولکول های بزرگ به علاوه فشار جو حرکت رو سخت میکنه به گونه ای که درصدی از انرژی صرف کنار امدن با این مشکل میشه . اما در سرعت کم مولکول های ازت فرصت کنار رفتن رو بدست میارن در نتیجه مصرف انرژي کمتر میشه. البته نه تا دو برابر.
این تجربه من هست.
ممنون از سایت خوبتون.راجبه موتور های دیزل پمپ انژکتور و یونیت انژکتور مقاله بزارید ممنون میشیم