راه های مقابله با استرس کنکور

به مناسبت دهمین سالگرد آیفون
تیر 13, 1396
تمدید زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی
تیر 16, 1396

راه های مقابله با استرس کنکور

دلهره، اضطراب، کابوس های شبانه و مهم تر از همه تحمل نگاه ها و حرف های معنادار دیگران در صورت قبول نشدن در دانشگاه، این روزها پای ثابت زندگی بسیاری از داوطلبان کنکوری است که به آب و آتش می زنند تا با شکستن شاخ غول کنکور و قبول شدن در یک رشته دانشگاهی استخوان دار، اسم و رسمی به هم بزنند.

با این که دیگر زمان بسیار اندکی به کنکور ۹۶ مانده است، اما هنوز هم بسیاری از داوطلبان مطالب کتاب ها را مرور می کنند و یادداشت بر می دارند تا مبادا نکته ای را از قلم بیندازند. نه خورد وخوراک شان معلوم است و نه خواب و استراحت شان. نه تفریح می کنند و نه می گذارند اعضای خانواده شان تفریح کنند.

این فقط پرده کوتاهی از زندگی داوطلبان کنکوری است که تصور می کنند تا دقیقه ۹۰ هم باید کتاب به دست باشند و تست بزنند، اما روانپزشکان می گویند در پیش گرفتن این روش پر از استرس برای موفقیت در کنکور صد در صد غلط است و نه تنها باعث قبولی در کنکور نمی شود، بلکه باعث افزایش اضطراب در داوطلبان نیز می شود.

تلفن همراه و فضای مجازی تعطیل

این که داوطلبان کنکوری یک روز قبل از برگزاری کنکور تا پاسی از شب بیدار می مانند و همچنان کتاب های شان را مرور می کنند، رفتاری است که به اعتقاد دکتر عباس عطاری روانپزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هیچ کمکی به یادگیری بهتر آن ها نمی کند و سرعت و دقت آن ها در آزمون بالا نمی برد. او به سلامت آنلاین توضیح می دهد: کم خوابی و بی خوابی در شب قبل از کنکور سطح استرس را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و باعث می شود داوطلب عملکرد درستی نداشته باشد. بنابراین اولین نکته مهم این است که داوطلبان به اندازه کافی و حداقل هفت ساعت بخوابند تا بدون استرس و با ذهنی آماده و فعال و نه خسته در جلسه آزمون حضور پیدا کنند.

غیر از خواب کافی، حتی نوع تغذیه نیز تاثیر مهمی در سطح یادگیری داوطلبان کنکوری دارد و در این روزها بهتر است برخی مواد خوراکی را مصرف کنند. این روانپزشک در مورد مواد غذایی مضر برای کنکوری ها توضیح می دهد: بهتر است داوطلبان از مصرف ترشی، ادویه جات، سوسیس، همبرگر، کافئین، گازهای نوشابه دار و در کل مواد خوراکی که حاوی مواد افزودنی است، خودداری کرده و به جای آن ها از پسته، گردو، بادام و میوه هایی مثل موز و خرما وانواع سبزی ها استفاده کنند. ضمن این که در چند ساعت باقیمانده به شروع کنکور باید تلفن همراه، سرک کشیدن به فضای مجازی و تماشای تلویزیون را فراموش کنند.

در این میان برخی از داوطلبان برای کنترل استرس خودسرانه اقدام به مصرف داروهای آرامبخش می کنند. عطاری با بیان این که تنها داوطلبانی که علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، اضطراب بسیار شدید، تپش قلب، تعریق زیاد و احساس مداوم نیاز به دستشویی دارند، مجاز به استفاده از داروهای آرامبخش هستند، بیان می کند: اتفاقا روز گذشته پدری یکی از داوطلبان کنکوری با من تماس گرفت و گفت که دخترش هر شب استفراغ می کند. مشخص است که این داوطلب اضطراب بسیار شدیدی دارد و در چنین شرایطی برای کنترل استرس اغلب داروی آرامبخش تجویز می کنیم. داوطلبانی که علائم یاد شده را دارند می توانند شب کنکور و روز آزمون یک قرص پروپرانولول ۱۰ گرمی استفاده کنند تا استرس شان کاهش پیدا کند.

چشم و همچشمی برای قبولی در کنکور ممنوع

زمانی که کنکوری ها خودشان را شرکت در کنکور آماده می کنند، بسیاری از خانواده ها نیز خواسته یا ناخواسته درگیر این جریان شده و حتی بیشتر از داوطلبان نسبت به موفقیت در کنکور حساسیت نشان می دهند. دکتر علی فیروز آبادی روانپزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که حساسیت بیش از حد والدین موفقیت داوطلبان را در کنکور ضمانت نمی کند به سلامت آنلاین می گوید: متاسفانه اغلب پدر و مادرها با طرح این افکار که اگر فرزندم در آزمون کنکور پذیرفته نشود چه اتفاقی می افتد؟ جواب دوستان و فامیل را چه باید بدهم؟ پسرم مجبور است به سربازی برود و دختر خاله اش قبول شود و او نشود آبرویم در فامیل می رود، آرامش را از خود و فرزندان شان سلب می کنند. در حالی که باید به فرزندان خود بگویند که تو در این مدت تلاشت را کردی و زحمتت را کشیدی. نتیجه کنکور هرچه که باشد، همچنان از تو حمایت می کنیم.

هر چند مرور مطالب، سرعت تست زنی در کنکور را بالا می برد، اما داوطلبان در روزهای منتهی به برگزاری کنکور بهتر است از مرور کردن کتاب های درسی خود خودداری کرده و به تفریح و گشت و گذار بپردازند تا با آرامش و ذهنی به دور از دغدغه در آزمون کنکورحضور پیدا کنند.

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin