تکنولوژِی و نشانگان مجرای مچ دست

تمدید زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی
تیر 16, 1396
آغاز ثبت درخواست‌های نقل و انتقال دانشجویی
تیر 20, 1396

تکنولوژِی و نشانگان مجرای مچ دست

Hand holding computer mouse having wrist pain caused by incorrect posture

بررسی های اخیر بر روی تعدادی از دانش جویان نشان داده اند که استفاده ی بیش از حد از لوازم هوشمند همچون موبایل و تبلت سبب بروز نشانگان مجرای مچ دست خواهد شد.

طبق نتایجی که در تاریخ 21 ژوئن سال 2017 در مجله ماهیچه و اعصاب منتشر شد، محققان دریافتند که جوانانی که روزانه به طور میانگین 9 ساعت از موبایل، تبلت، کنسول های بازی و کامپیوتر استفاده می کنند؛ بیشتر از افرادی که کمتر از لوازم الکترونیکی استفاده می کنند درد در ناحیه دست و مچ را تجربه می کنند.

افرادی که به نشانگان مجرای مچ دست یا سندرم کانال کارپ مبتلا هستند، با علائمی همچون درد، گز گز و بی حسی در ناحیه دست و مچ مواجه می شوند. هنگامی که تونل مچ دست متورم شود، سبب ایجاد فشار بر روی اصلی ترین عصب دست یعنی عصب مدیان خواهد شد که در پی آن نشانگان مجرای مچ دست بروز می کند.

طبق گفته پیتر وایت دستیار پروفسور بخش سلامت تکنولوژی و انفورماتیک در دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ، در این بررسی مشخص شد، دانش آموزانی که بیش از حد از لوازم الکترونیکی استفاده می کنند با علائمی همچون تغییر شکل و اندازه عصب مدیان و رباط عرضی مچ دست مواجه شده اند که این عوارض مربوط به نشانگان مجرای مچ دست هستند.

وایت در ادامه بیان داشت: این بدین معناست که افرادی که بیش از حد از لوارم الکترونیکی استفاده می کنند در معرض خطر ابتلا به نشانگان مجرای مچ دست هستند.

در این مطالعه 48 دانشجو بین سنین 18 تا 25 سال مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی میزان استفاده روزانه این افراد از لوازم الکترونیکی و وجود و یا عدم وجود درد و ناراحتی در دست به هنگام کار با این لوازم در طول یک سال اخیر ثبت شد.

محققان بیان داشتند افرادی که روزانه حداقل 5 ساعت از لوازم الکترونیکی استفاده می کنند در گروه افراد افراطی از نظر استفاده از این لوازم قرار می گیرند و در این بررسی نیز نیمی از شرکت کنندگان در این گروه جای گرفتند. هنگامی که محققان میانگین زمان استفاده این افراد از لوزم الکترونیکی را محاسبه کردند به میزان 9 ساعت در روز دست یافتند. افرادی که در این دسته قرار نمی گرفتند نیز روزانه به مدت 3 ساعت از لوازم الکترونیکی استفاده می کردند.

92 درصد از افرادی که در گروه اول قرار گرفتند با احساس درد در دست و مچ مواجه شده بودند. این در حالی بود که تنها 25 درصد از افراد گروه دوم به این علائم دچار بودند.

محققان بیان داشتند جوانانی که بیش از حد از لوازم الکترونیکی استفاده می کنند در معرض ابتلا به نشانگان مجرای مچ دست هستند، البته بیشتر تحقیقات موجود در این زمینه بر روی استفاده از تلفن های همراه هوشمند متمرکز بوده اند. در این بررسی جدید محققان با استفاده از سونوگرافی در صدد تشخیص زودهنگام این مشکل و درمان آن برآمدند.

همچنین محققان اظهار داشتند که با توجه به محدود بودن این مطالعه به دانش جویان محصل در هنگ کنگ، برای اثبات این یافته ها به بررسی های وسیع تری نیاز است.

پیشگیری از ابتلا به نشانگان مجرای مچ دست

هنگامی که افراد به هنگام استفاده از لوازم الکترونیکی از انگشتان خود استفاده می کنند و آنان را بر صفحه ی گوشی و تبلت خود می کشند و بر آن ضربه می زنند و یا دکمه های این لوازم را فشار می دهند، درد نه تنها در مچ و دست بلکه در سایر قسمت های بدن همچون شانه، گردن، کمر و بازو بروز خواهد کرد.

وایت در این مورد اظهار داشت: هنگامی که افراد با استفاده از انگشتان خود تایپ می کنند، پیام متنی ارسال می کنند، بازی می کنند و در اینترنت جستجو می کنند حرکات زیادی در انگشتان آنان بوجود می آید که این موضوع در طولانی مدت سبب بروز صدماتی می شود.

وی همچنین در ادامه بیان داشت: قشر جوان جامعه اشتیاق زیادی برای استفاده از این لوازم الکترونیکی نشان می دهند. به طوری که در مطالعه ای بر روی 500 دانشجو مشخص شد،  تنها 10 درصد از آنها کمتر از 5 ساعت در روز از این لوازم استفاده می کنند.

از آنجایی که به دنبال این اشتیاق و استقبال از لوازم الکترونیکی، احتمال ابتلا به نشانگان مجرای مچ دست در میان بسیاری از مردم وجود دارد؛ وایت نکات زیر را به مردم گوشزد می کند:

  • سعی کنید مچ دست خود را صاف نگه دارید. هنگامی که مچ دست را خم نکنید فشار کمتری بر عصب مدیان وارد می شود.
  • از فشار بسیار به هنگام تایپ کردن خودداری کنید و سعی کنید انگشتان خود و خصوصا انگشت شست را به مدت طولانی به صورت خم شده نگه ندارید؛ مخصوصا وقتی با یک دست خود در حال انجام کار هستید.
  • به هنگام کار با لوازم الکترونیکی به بدن و دستان خود استراحت دهید. هر از چند گاهی دست از کار بکشید و دستان و سایر اعضای بدن خود را با حرکات کششی استراحت دهید. بعد از هر 30 دقیقه کار به مدت 5 دقیقه استراحت کنید.
Facebooktwittergoogle_pluslinkedin
سایت دانشجو