PDA

مشاهده نسخه کامل : ساخت خودروی کارت آماتور



ENG Petrolhead
2009-Sep-29, 15:23
سلام دوستان

نظرتون درباره ساخت یه خودرو کارت چیه؟
من خودم شروع کردم و به شما پیش نیاز های ضروری را خواهم گفت....!!!
.
.
.
.
.
.
در ضمن قابل توجه خودم، به عمل کار بر آید...
((:

amirr13
2009-Sep-29, 19:03
خوشحال میشیم تو اطلاعات شما شریک باشیم

ArasH
2009-Sep-29, 19:07
سلام.
ببخشید دقیقا این چی هست؟
من نمیدونم :(

ENG Petrolhead
2009-Oct-01, 12:29
...پیش نیاز های ضروری را خواهم گفت....!!!

استقبال دوستان خیلی امیدوار کننده بود! ولی ...

خدمت شما عزیزان عرض می کنم قبل از شروع شما نیاز به دسترسی به یک کارگاه دارید (من خودم انباری 1.80 در 3.0 متری تو پارکینگ رو به صورت فشرده تبدیل به یک کارگاه کردم)
در وحله ی دوم میبایست تا حدودی به نرم افزار های CAD (سالید ورک، اتو کد و یا ...) آشنایی داشته باشید! (قاعدتا شما دوستانی که از طریق فروم قضیه رو دنبال می کنید تسلط کافی به رایانه و اینترنت دارید)
پیشنیاز سوم و کلیدی علاقه نا متناهی شما به خودرو ، رانندگی و مکانیک است.

شما می بایست شدیدا به کار علمی اعتقاد داشته و منش ایده آلیستی رو سر لوحه کارتون قرار بدید. (...به هزینه ها فکر نکنید، اونش با من...)

و در آخر اطرافیان شما و روابطتون بسیار کارگشا خواهند بود.

موارد فوق حداقل هایی بود که فعلا به ذهنم میرسه (من خیلی فراموش کارم !) و خوشحال میشم اگر مطلبی به ذهنتون می رسه یاد آوری کنید.

تا بعد ....
:-)

amirr13
2009-Oct-01, 12:53
شاید برای شروع بهتر باشه یه تعریفی از خودرو کارت کنید

اینکه پروسه طراحی چیه؟

صرفا شاسی طراحی میشه یا خیال دارید کار حرفه ای کنید؟

یا فقط قراره مجموعه های منفصل رو متصل کنید؟

پروسه بر اساس طراحی شروع میشه یا پروسه ساخت یا فقط منتاژ؟

ENG Petrolhead
2009-Oct-03, 10:03
سلام و صبح بخیر به دوستان

چون موضوع مورد بحث ساخت یک وسیله هست عقیدم این که قبل از شروع به کار باید امکانات بررسی کنیم و بعد در صورتی که در توانمان بود وارد مراحل تعریف و تحقیق و ... بشیم.

خب در مورد خودروی کارت و ورزش کاتینگ:

http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF

کارتینگ یا مسابقه کارتینگ نوعی از ورزش موتوری با خودروهای چرخ‌باز است. این‌گونه خودروهای چهارچرخه کوچک و چرخ‌باز کارت نام دارند.
با ماشین‌های کارت معمولاً در مسیرهای کارت‌سواری که در مقیاسی کوچک نسبت به بزرگ‌راه‌های واقعی ساخته می‌شوند مسابقه داده می‌شود. کارتینگ معمولاً به عنوان قدم اول در مسیر رسیدن به ورزش‌های پرخرج‌تر خودروسواری به‌شمار می‌آید.
اگر مسیرگاه کارتینگ درون یک ساختمان باشد به این نوع کارتینگ کارتینگ سرپوشیده (Indoor Karting) گفته می‌شود.

...

amirr13
2009-Oct-03, 10:16
خوبه
ولی اینجا کسی امکانات کارگاهی نداره
تو محیط مجازی خیلی حرف از عمل کردن نیست بیشتر بر اساس تئوری جات و اطلاعات و تجربه هاست
اگه منتظر کسی که کارگاه داره بشینیم این تاپیک میره اون پایین پایینا

ایکاش به صورت مجازی پروزه رو کلید میزدی ، حالا اگه کسی کارگاه داشت یا مشتاق شد خودشو میرسونه به شما که لیدر شدی

در مورد هزینه های بخش های استوک مثل موتور و لاستیک و صندلی و چیز هایی که امکان ساخت کارگاهی نداره هم بنویس لطفا

ENG Petrolhead
2009-Oct-04, 10:16
فعلا یه سری به این آدرس بزنید:
http://www.kartbuilding.net

ENG Petrolhead
2009-Oct-23, 15:46
سلام دوستان

لازم میدونم یه توضیحی بدم
هدف از ایجاد این پست این بود که دوستانی که در حال کار روی همچین پروزه هایی هستند و یا اطلاعات تخصصی دارن با هم آشنا شده، تبادل اطلاعات و امکانات بکنند و یه جورایی تشکیل گروه بدیم.

تو این مدت سعی کردم مراحلی رو که خودم طی کردم رو به صورت یه جزوه بنویسم و این کار هم انجام شد ولی...
در رابطه با ارائه به صورت تئوریک
تقریبا میشه گفت تدوین مراحل ساخت یه خودروی کارت به طوری که جامع باشه در حد یه کتاب مطلب میبره
و فعلا از توان من خارجه، ایشالا بعد از تکمیل شدن کارتم به خدمتش میرسم.
فعلا قصد دارم یه سری اطلاعات پایه ای رو بنویسم به طوری که دوستان با جوانب کار آشنا بشن و در صورتی که سوالی بود به صورت مجزا پاسخ میدیم.
دوست نداریم این تایپیک راکد بمونه پس شما دوستان هم مطلب بزارید، منم سعی میکنم در طول مدتی که کارت خودمو میسازم گزارششو ارائه بدم...

ENG Petrolhead
2009-Oct-23, 16:10
قطعات تشکیل دهنده ی کارت

http://kartbuilding.net/racingkart/Free_Racing_Kart_Plans_PDF/Main_Kart_Complete_02_Labelled_Overview.pdf

01-شاسی
02-قوای محرکه
03-باک یا منبع تغذیه
04-صندلی
05-غربالک فرمان
06-ستون فرمان و اتصالات
07-قرقری ها ی فرمان
08-سگ دست ها ی چپ و راست
09-بالبرینگ های چرخ ها جلو و ستون فرمان
10-توپی های جلو
11-ست رینگ و لاستیک جلو
12-پدال های گاز و کلاچ و ترمز
13-ست رینگ و لاستیک عقب
14-توپی های چرخ ها و ترمز و دنده زنجیر
15-بالبرینگ های محور عقب
16-دیسک ترمز
17-مجموعه ی پیستون ترمز و اتصالات
18-اکسل عقب
19-اتصالات اکسل
20-دنده زنجیر بزرگ
21-زنجیر انتقال نیرو
22-دنده زنجیر کوچک
23-مقداری پیچ، مهره، سیم گاز، فنر، خار و ...

قطعات بالا حداقل های مورد نیاز هستند و شما می توانید قطعات دیگری مثل محافظ ها، فلاپ ها و ... را اضافه کنید.

خب برای شروع باید مراحل زیر طی شود
01- تعریف پروژه
02- نیاز سنجی
03- امکان سنجی
04- طراحی پلت فرم
05- بست پلت فرم و تعیین جزئیات
06- برنامه ریزی عملیات اجرایی
07- آغاز عملیات اجرایی
08- ...

در مورد مراحل 1 تا 3 نیازی به توضیح نیست. در مورد مرحله ی چهارم توضیح این که با نگاهی به قطعات تشکیل دهنده مشخص می شود در طراحی پلت فرم قطعاتی نقش کلیدی داشته و مابقی از چیدمان این قطعات پیروی می کنند. این قطعات شامل شاسی، قوای محرکه (موتور و گیربکس)، صندلی(محل قرار گیری راننده)، منبع تغذیه (باک) و چرخ ها می باشد.

ENG Petrolhead
2009-Oct-23, 18:40
شاسی کارت

مهمترین و حساس ترین قسمت خودروی کارت.
شاسی ها انواع مختلفی دارند. در کارت به دلیل اهمیت وزن از شاسی لوله ای استفاده می شود. لوله ها دارای بالاترین نسبت استحکام به وزن هستند و به همین دلیل در ساخت هواپیماها و خودرو های مسابقه ای کاربرد بالایی دارند ولی...
نکته اینجاست که طراحی شاسی با لوله یک طرف و اجرای اون یک طرف دیگه!
در کارت ها به دلیل عدم وجود سیستم تعلیق نقش شاسی بسیار حیاتی می شود به طوری که باید در عبور از ناهمواری تا حدودی انعطاف داشته ولی تغییر شکل ندهد و در عین حال از وزن کمی نیز برخوردار باشد.
معمولا استفاده از لوله های با قطر کم باعث نرمی بیش از حد شده و یا انتخاب غلط آلیاژ (مانند لوله های آب و ...) تغییر شکل و شکستگی در نواحی جوش کاری را به همراه دارد.
پس بایستی در انتخاب نوع لوله و سایز آن و همچنین نحوه ی جوش کاری دقت کرد.
خوشبختانه علاقه مندان دنیای اتومبیل تا حدودی مشکل طراحی شاسی را حل کردند ، شما می توانید با جستجو در اینترنت تعدادی نقشه ی آماده ی شاسی پیدا کنید که به صورت رایگان قابل دانلود هستند، با انتخاب انجین می توان راحت تر شاسی را انتخاب کرد (جلوتر در باره ی انجین هم صحبت خواهیم کرد) و پس از آن با اعمال تغییراتی در شاسی، آن را با انجین و صندلی هماهنگ نمود.
پس از طی این مراحل می شود گفت پلت فرم شک گرفته است.
( توجه داشته باشید که مطالب فوق به صورت خلاصه می باشند!)
اطلاعات کاملتر را می توانید از لینک های زیر به دست بیاورید.


CIA Technical Regulations 2007 (http://www.kartbuilding.net/PlAnS/CIA_Technical_Regulations_2007_Web_RT2007.pdf)


Tony Kart Chassis (http://www.kartbuilding.net/PlAnS/tony_kart_97_chassis/Tony_Kart_Chassis_97.exe)

تا بعد...

ENG Petrolhead
2009-Nov-06, 14:00
انجین خودروی کارت

سلام
خوب نوبت به انجین رسید!
در مورد انجین انتخاب های زیادی موجود هست مانند موتور های تجاری (Honda GX Series-Horizontal Shaft Engines) (http://www.honda-engines.com/gx.htm) یا موتور های الکتریکی. این موتور ها معمولا تک دنده و یا فاقد کلاج هستند. در مورد کلاچ می بایست از کلاچ های گریز از مرکز استفاده کنید و تک دنده ها هم که تکلیفشون روشنه.

آما...
پیشنهاد های کم هزینه تر و بهتری هم وجود داره. میتونیم از انجین موتورسیکلت ها استفاده کنیم. بنده یه دستگاه وسپای 150 سی سی اوراغی به مبغ 20000 تومان خریدم و با 9000 تومان به انباری (کارگاه) انتقال دادم. در ادامه بعد از گذشت سه ماه (چون به صورت پاره وقت کار کردم) و با صرف هزینه ای در حدود 15000 تومان موفق به روشن کردن انجین شدم. البته جمع کردن این موتور فاجعه ای بود. در کل تهران قطعه فروش و مکانیک این موتور از تعداد انگشتان دو دست بیشتر نیست و این یعنی قیمت های انحصاری و دسترسی سخت به اطلاعات فنی.
میشه گفت در ایران بهترین انتخاب انجین هوندای CG125 هستش. قطعات و تعمیرکار و اطلاعات مثل نقل و نبات موجوده و به راحتی میشه نمونه های ارزونی رو گیر اورد.

در ادامه و قبل از خرید موتور می بایست سعی کنید ابعاد اون و نحوه ی قرار گیری انجین بر روی شاسی رو برسی کنید. من با مهندسی معکوس و بعضا به سختی تونستم از اینترنت این اطلاعات رو گیر بیارم ولی در مورد موتور هوندا فکر نمیکنم به این سختی باشه.
در بررسی هاتون به مواردی همچون قرار گیری اگزوز (به جهت نصب بر روی شاسی کارت) محل کاربراتور (به جهت قرارگیری باک) سرسیلندر (به جهت فاصه ایمن با راننده) شفت خوروجی (به جهت نحوه ی ارتباط با اکسل عقب و فاصله با یاتاقان ها) و مکان سلکتور دنده توجه کنید.

جا داره بگم در مورد شاسی و ارتباط اون با انجین بهتره جوری عمل کنید که بعدا بتونید از موتور های دیگر هم استفاده کنید (موتور های قویتر!!!). یعنی شاسی رو به جهت استفاده از یک نوع موتور خاص تغییر اساسی ندید و برای ارتباط انجین از واسطه استفاده کنید. در مراحل بعدی بیشتر توضیح میدم.

این هم یه لینک حاوی برنامه جهت محاسبه سرعت و ست آپ کردن کارت
Kart Data 2000 (http://www.gregorybraun.com/KartData.html)


دوستان سوالی دارید بپرسیدا! خدای نکرده یه موقع خجالت نکشید! ;-)

ENG Petrolhead
2010-Nov-20, 10:43
سلام دوستان

در ابتدا عرض میکنم از این که تایپیک مدتی راکد مونده شرمندم و عذر خواهی میکنم، راستش وضعیت کاری و تحصیلی به شدت وقتم رو گرفته و باور بفرمایید از این که نمیتونم به علایقم بپردازم ناراحتم. )-:
به لطف یکی از دوستان :friend: که در شاخه مهندسی مکانیک تحصیل کرده اند تونستیم شاسی رو آنالیز (تحلیل های نرم افزاری مبسوط!) کنیم و خوشبختانه شاسی بیش از حدی که تصور می کردم مقاومت کرد و تاییدی بر لوله های انتخابی (ASTM A53 Gr:A Type:S) بود. این دوستمون پایان نامه ای رو در این رابطه نوشته اند که در صورت امکان نسخه ای از اون رو در دسترس شما قرار خواهم داد.
در حال حاظر لوله ها برش خورده و آماده خم کاری هستند و دارم روی تکمیل نقشه های مورد نیاز خم کاری (شابلون های یک به یک) کار می کنم.
موارد پیش رو تامین رینگ و لاستیک کارت و صندلی هستش تا بتونم روی بقیه ی مراحل کار کنم.
دوستان اگر نقشه ی کد (CAD) از رینگ و لاستیک سراغ دارید ممنون میشم در اختیارم قرار بدید.
ضمنا در حد توانم از پاسخ به هر سوال و یا درخواست اطلاعات فنی (نقشه، تصاویر، کتاب و ...) دریغ نمی کنم و تا پست بعدی هفته ای یکبار به تایپیک سر خواهم زد.

موفق و موید باشید
التماس دعاy:47
Petrolhead

nghofl
2011-Aug-24, 02:08
سلام
واقعاً خسته نباشی
من هم خیلی علاقه دارم که همجچین کاری رو شرو کنم ولی حقیقتش ازش میترسم که وسطش بمونم.
شما کجایین؟ میشه الاان ماشین رو دید؟ تمومش کردین؟؟

ENG Petrolhead
2011-Aug-24, 10:04
سلام
واقعاً خسته نباشی
من هم خیلی علاقه دارم که همجچین کاری رو شرو کنم ولی حقیقتش ازش میترسم که وسطش بمونم.
شما کجایین؟ میشه الاان ماشین رو دید؟ تمومش کردین؟؟

سلام
سلامت باشید
جهت اطلاع شما و دوستان، پروژه بنده در مرحله ی جوشکاری شاسی متوقف شده و تنها دلیل نداشتن وقت کافی هستش (مسائل شخصی). همانطور که در ابتدای تاپیک هم گفتم لازمه مراحل تحقیقاتی رو تکمیل کنید و بعد در مورد فاز اجرایی تصمیم گیری نمایید. شروع هر کاری با مقداری ریسک همراهه، مقدار ریسک قابل قبول رو علاقه ی :02: ما تعیین میکنه!

موفق باشید-;{@

فري نيترو
2012-Jan-16, 13:42
سلام
دم شما گرم
ميخواستم بدونم هزينه ساخت كارت چقدر ميشه؟
كارت دست ساز چقدر با نمونه تجاري قابل رقابته؟؟؟
ضمنا شما كه مراحل تحقيقاتي رو انجام دادي پس لطفا نتيجه تحقيقاتتون رو در اختيار ما هم بذاريد تا از اتلاف وقت جلوگيري بشه (تجربه را تجربه كردن خطاست)
اين هم ايميل منه a_aghil2009
از اونجايي كه شديدا به كارتينگ علاقمند هستم و متاسفانه قدرت خريد نمونه تجاري (از اون مدل كه دلم ميخواد) رو ندارم خوشحال ميشم با استفاده از تجربيات ارزنده شما يه كارت شخصي داشته باشم