PDA

مشاهده نسخه کامل : زانتيا بخرم يا مزدا 3 تيپ 2؟



amirr13
2008-Nov-04, 11:30
ايراني‌ها با شنيدن نام سيتروئن، بي‌درنگ به ياد ژيان مهمان سال‌هاي دور خيابان‌هاي كشور مي‌افتند و با مزدا نيز تصور وانت‌مزداي آبي‌‌رنگ در ذهن‌شان تداعي مي‌شود.

اين در حالي است كه هم‌اكنون زانتيا ديگر نماينده پژو سيتروئن در خيابان‌ها جولان مي‌دهد و مزدا 3، خودروي لوكس گروه بهمن، وانت‌مزداي آبي‌رنگ زامياد را از ذهن‌ها پاك كرده است. امروز قصد بر آن داريم كه دو خودروي زانتيا و مزدا 3 تيپ 2 توليدي گروه بهمن را با يكديگر مقايسه كنيم. اين دو خودرو تقريبا در يك رنج قيمتي قرار دارند يعني زانتيا هم‌اكنون قيمتي برابر با 30ميليون و 400هزار تومان دارد و مزداي 3 تيپ 2 نيز با قيمت 31ميليون و 500هزار تومان به فروش مي‌رسد. مزدا 3 در سه تيپ مختلف قابل‌عرضه است كه تيپ 2 آن از لحاظ قيمتي با زانتيا تقريبا برابري مي‌كند. اما زانتيا خودروي توليدي سايپا كه اين روزها صحبت از پايان سرخوشي آن است موتوري 2000سي‌سي داشته كه توان توليد 137 اسب‌بخار را دارد اين در حالي است كه حجم موتور مزدا 3 نيز 2000سي‌سي بوده و 147اسب‌بخار قدرت توليد مي‌كند.
شما با مزدا 3 در 9 ثانيه مي‌توانيد به شتاب صفر تا صد دست يابيد اين در حالي است كه شتاب صفر تا صد زانتيا 12 ثانيه مي‌باشد. حداكثر سرعت مزدا 3 به ميزان 209 كيلومتر برآورد شده اما در زانتيا 220 است. اما ميزان مصرف سوخت اين دو خودرو با يكديگر متفاوت است به طوري كه مزدا 3 در هر 100كيلومتر 4/8ليتر بنزين مصرف مي‌كند اين در حالي است كه زانتيا در سيكل تركيبي 9ليتر بنزين مي‌سوزاند. اما از لحاظ امكانات ايمني و مشخصات نيز جالب است كه بدانيد مزدا 3 از كيسه هوا، ترمز ضدقفل abs و ebd بهره مي‌برد و زانتيا نيز abs و ايربگ دارد.


دنیای اقتصاد

Soheil Hosseini
2008-Nov-05, 20:21
من با این دنیای اقتصاد مشکل دارم




حداكثر سرعت مزدا 3 به ميزان 209 كيلومتر برآورد شده اما در زانتيا 220 است.

خیلی دوست دارم بدونم کی تونسته با زانتیا 220 تا بره . از طرفی در مقایسه تاپ اسپید خودرو رو میسنجند . نه اینکه چون در سرپایینی باد موافق و وزن زیاد تونستی به عدد بالایی برسی پس اون سرعت واقعی خودرو است ...


به طوري كه مزدا 3 در هر 100كيلومتر 4/8ليتر بنزين مصرف مي‌كند


بابا من یه موتور 200سی سی خریدم هر 100 کیلومتر 3 لیتر میسوزونم این چرندیات چیه به خورد مردم میدید . این چرندیات چیههههههههههه به خورد مردم میدن

amertat
2009-Dec-12, 03:21
من با زانتيا 220 كيلومترو رفتم خوبم جواب ميده

smm461
2010-Feb-24, 03:28
منهم با زانتیا 220 رفتم انگار نه انگار- ترمز خوب کار میکرد - کنترل خودرو هم خیلی خوب بود - در ضمن با مزدا 3 هم بار ها مسابقه سرعت دادهام در مسیر های مختلف همیشه زانتیا یه سر و گردن با لاتر بود.

Aragorn
2010-Feb-24, 09:28
.اي باز دورباره بحثهاي غير علمي و پر از تعصب

به خدا ايرانخودرو حق داره 206 جا 207 قالب كنه
به خدا سايپا حق داره 10 جور شكلك رو پرايد در بياره بده تو بازار
وقتي مردم ميان بين مزدا 3 توليد سال 2003 به اين طرفو با يك خودرو 1993 مقايسه ميكنن
حالا اي كاش يه خودروسازي مثله بنز يا ب ام و بود كه آدم دلش نسوزه

خوبه همين دنياي اقتصاد هم اطلاعات جفتشونا داده

ولي تاپ اسپيد غلطه حداكثر اعلامي زانتيا 180 كيلومتره نه 220 تا ( فكر كنم نويسنده يا از سايپاپول گرفته يا خودش زانتيا داشته )
تاپ اسپيد مزدا رو هم 200 اعلام كردن
در مقايسه امكانتي هم زانتيا در مقابل مزدا 3 بيشتر شبيه گاري چار چرخ

امير جان لطفا اين طور بحثا را جم كن
من 200 رفتم تو 250 تا رفتي او 300 تا رفت ما 350 تا رفتيم شما 400 تا رفتيد آنها پرواز كردن كلا

smm461
2010-Feb-24, 12:11
و"قتي مردم ميان بين مزدا 3 توليد سال 2003 به اين طرفو با يك خودرو 1993 مقايسه ميكن"

با توجه به استدلال شما مبنی بر بهتر بودن خودری تولید جدید شما مینیاتور بخر محصول 2009 ست.

smm461
2010-Feb-24, 13:39
در سایت google
جستجو کنید
top speed xantia2 16v
top speed mazda 3
انگاه مشخص میشود اعداد اعلامی از طرف دنیای اقتصاد هم اعتباری ندارد

smm461
2010-Feb-24, 14:01
"در مقايسه امكانتي هم زانتيا در مقابل مزدا 3 بيشتر شبيه گاري چار چرخ"
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(تجهيزات ايمني - امكانات رفاهي) xantia
سیستم ضد قفل ترمز (ABS)
مبدل کاتالیست برای کاهش آلودگی در حد استاندارد EURO2
Airbag راننده
Airbag سرنشین جلو
سوئیچ کنترل Airbag سمت سرنشین
دارای سیستم عیب یاب
سیستم آلایندگی بخارات کارتر
سیستم کنترل تبخیرات سوخت
برف پاکن مجهز به سیستم هوشمند
سوییچ با کنترل از راه دور و قفل مرکزی
سیستم هوشمند تهویه مطبوع
کلید ضد سرقت با سیستم الکترونیکی
سیستم صوتی RB1 با قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان
پرده ضد نور عقب
چراغ مطالعه سرنشینان جلو 2 عدد
نشان دهنده دمای بیرون و تاریخ
شیشه بالابر با سیستم Anti-Pinch سمت راننده
کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع متناسب با قد سرنشین جلو و مجهز به چاشنی انفجاری
سیستم تعلیق ( seemi active )
واقعا اتاق محکمی دارد و در تصادفا ت کمترین آسیب به سرنشین وارد میشود

smm461
2010-Feb-24, 14:07
"من 200 رفتم تو 250 تا رفتي او 300 تا رفت ما 350 تا رفتيم شما 400 تا رفتيد آنها پرواز كردن كلا"

چندی پیش در تلویزیون ایران خودروی زانتیا بخاطر سرعت غیر مجاز 230km/h که با دوربین گرفته شده بود نشان داده شد.... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

nino22
2010-Feb-24, 17:31
مزدا 3 از نظر ایمنی که کاملا به زانتیا برتری داره ( مجهز به شش ایربگ ) و 5 ستاره از NCAP کسب کرده

smm461
2010-Feb-24, 18:25
به نظر شما در یک تصادف شاخ به شاخ زانتیا و مزدا 3 کدام ماشین صدمه بیشتری میبیند؟
کدام یک از سر نشین ها صدمه بیشتری میبیند؟
دوستان لطفا نظر بدهند.
با تشکر.

smm461
2010-Feb-24, 19:19
باتشکر از دوست عزیز
شکر هندوستان و شکر مازندران هر دو شیرینند ولی این کجا و ان کجا.
مزدا 3 ایی که در ncap پنج ستاره گرفته مزدا 3 - 2009 نه مزدا 3 تیپ 2 - 2003 رایج در ایران.
اگر پس از جستجوی mazda 3 ncap به عکس ها و مطالب توجه کنید متوجه میشوید
نا گفته نماند زانتیا در سال 1997 فقط دو ستاره را کسب کرده

Himmler
2010-Feb-24, 19:58
امیــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــر!
از اونجام داره حرف بیرون میاد!!!

smm461
2010-Feb-24, 20:52
عضو افتخاري تالار مكانيك خودرو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
?????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????????????/

Partizan62
2010-Feb-24, 23:34
دوستان چرا بیخود تعصب نشون می دید در NCAPمزدا 3 سال 2003 اورده نشده اما یه مقایسه داشته باشیم بین206 سال 2000 و زانتیا 97 :

http://www.night-skin.com/upload/ups/88-11/1311170219.jpg


http://www.euroncap.com/tests/peugeot_206_2000/72.aspx

http://www.night-skin.com/upload/ups/88-11/1271427394.jpg


http://www.euroncap.com/tests/citroen_xantia_1997/16.aspx

حیف 30 میلیون نیست ؟

smm461
2010-Feb-24, 23:47
oky.

Aragorn
2010-Feb-25, 17:22
و"قتي مردم ميان بين مزدا 3 توليد سال 2003 به اين طرفو با يك خودرو 1993 مقايسه ميكن"

با توجه به استدلال شما مبنی بر بهتر بودن خودری تولید جدید شما مینیاتور بخر محصول 2009 ست.

اولا سلام
دوما وقتی شما تو درک همین حرف بنده که تکنولوژی را با سال تولید یکی می کنی و مینیاتور را 2009 می نامی بنده هیچ توقعی در باقیه قضایا ندارم از شما


در سایت google
جستجو کنید
top speed xantia2 16v
top speed mazda 3
انگاه مشخص میشود اعداد اعلامی از طرف دنیای اقتصاد هم اعتباری ندارد

اولا بنده فقط قسمتی از اطلاعات دنیای اقتصاد را قبول کردم که با سایتهای رسما سایپا و بهمن خودرو یکی بود که بازم با آمار سایت سایپا من ایراد دارم


"در مقايسه امكانتي هم زانتيا در مقابل مزدا 3 بيشتر شبيه گاري چار چرخ"
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(تجهيزات ايمني - امكانات رفاهي) xantia
سیستم ضد قفل ترمز (ABS)
مبدل کاتالیست برای کاهش آلودگی در حد استاندارد EURO2
Airbag راننده
Airbag سرنشین جلو
سوئیچ کنترل Airbag سمت سرنشین
دارای سیستم عیب یاب
سیستم آلایندگی بخارات کارتر
سیستم کنترل تبخیرات سوخت
برف پاکن مجهز به سیستم هوشمند
سوییچ با کنترل از راه دور و قفل مرکزی
سیستم هوشمند تهویه مطبوع
کلید ضد سرقت با سیستم الکترونیکی
سیستم صوتی RB1 با قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان
پرده ضد نور عقب
چراغ مطالعه سرنشینان جلو 2 عدد
نشان دهنده دمای بیرون و تاریخ
شیشه بالابر با سیستم Anti-Pinch سمت راننده
کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع متناسب با قد سرنشین جلو و مجهز به چاشنی انفجاری
سیستم تعلیق ( seemi active )
واقعا اتاق محکمی دارد و در تصادفا ت کمترین آسیب به سرنشین وارد میشود


واقعا بنده معذرت خواهی میکنم از شما و دوست داران زانتی که نمی دونستم چراغ مطالعه آپشنه!!!!
سوییچ کنترل از راه دور با قفل مرکزی آپشنه !!!

ببخشید abs دیگه 99 درصد خودروهای خارجی دارن والا رسما آپشنیه که همه دارن از جمله مزدا
اگر زانتی 2 تا ایربگ داره این مزدای نا امن 6 تا ایربگ داره

سیستم آلایندگی بخارات کارتر
سیستم کنترل تبخیرات سوخت
برف پاکن مجهز به سیستم هوشمند

یه سوال کدوم اینا در حال حاضر آپشن هست در این رده خودرو که شما اوردین؟؟

اون روا فلان فلان شده هم دو تا اولیشو داره پس حسابی آپشن داره

تهویه مطبوع هوشمند این شد یه آپشن متوسط اما یه نکته ناراحت کننده مزدا هم اینو داره متاسفانه

سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان
اینم مزدا داره

از این به پایینم دیگه نمیشه گفت آپشن یه چیزای استاندارده که اکثر خودروها دارن

حالا یه چند تا آپشن واقعی :

سقف شیشه ای (Suroof)
گرم کن صندلی
سوییچ با قابلیت جمع شوندگی
آینه جانبی برقی با گرم کن آینه ( این دیگه خیلی عادی شده )
رینگ اسپرت آلومینیومی




"من 200 رفتم تو 250 تا رفتي او 300 تا رفت ما 350 تا رفتيم شما 400 تا رفتيد آنها پرواز كردن كلا"

چندی پیش در تلویزیون ایران خودروی زانتیا بخاطر سرعت غیر مجاز 230km/h که با دوربین گرفته شده بود نشان داده شد.... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بنده قصد توهین ندارم ولی این دیگه ته تخصصه که چون یک زانتی در حال 230 تا رفتن توسط پلیس ایران گرفته شده پس تاپ اسپیدش 230 هست نه اونی که کمپانی از روشهای کاملا علمی و فنی بدست میاره

بنابراین چون یه 206 با245 کیلومتر در ساعته بنابراین 206 ، 240 تا میره یه چیزایی در حدود اسپرتهای آلمانی!!!!!!

برادر من مقوله تاپ اسپید و نحوه بدست آوردن آن زیاد بحث شده که اصلا حوصله بحثشو ندارم فقط بدون با این مقایسات خیابونی قرار نیست تاپ اسپید یک خودرو در بیاد بلکه محاسبات کاملا علمی و کاملا فنی داره


به نظر شما در یک تصادف شاخ به شاخ زانتیا و مزدا 3 کدام ماشین صدمه بیشتری میبیند؟
کدام یک از سر نشین ها صدمه بیشتری میبیند؟
دوستان لطفا نظر بدهند.
با تشکر.

صد در صد سرنشینان زانتی

تقصیر بنده نیست که زانتی تو تست تصادف کلا 9 امتیاز میاره و لی مزدا 2006 تو تست تصادف 80 امتیاز میگیره و فکر کنم 9 از 80 بزرگتره طبق روال جدید


باتشکر از دوست عزیز
شکر هندوستان و شکر مازندران هر دو شیرینند ولی این کجا و ان کجا.
مزدا 3 ایی که در ncap پنج ستاره گرفته مزدا 3 - 2009 نه مزدا 3 تیپ 2 - 2003 رایج در ایران.
اگر پس از جستجوی mazda 3 ncap به عکس ها و مطالب توجه کنید متوجه میشوید
نا گفته نماند زانتیا در سال 1997 فقط دو ستاره را کسب کرده


oky.

دوست عزیز قابل توجه شما که مزدای ایران مزدای 2003 نیست مزادی 2003 اولین سری تولید سری 3 بعد از قطع تولید سری فمیلا بوده (آخریش 323 )

بعد از اون در سال 2006یک فیس لیفت مینور شد که در مدل ایرانی هم همان تغییرات انجام شد
و همچنین تا تولید آخرین مزدا 3 در ایران کاملا با مزدا نسل قبل( 2006 )هماهنگ بوده

از 2008 به این ور نمونه جدید مزدا 3 با تغییرات بسیار تولید شده که از سال دیگه در ایران مونتاژ میشه و مزدای کنونی خط تولیدش در ایران یا متوقف شده یا در حال توقف شدن هست برای تولیدنسل جدید

و در آخر در تست هی Ncap تستهایی که می بینید 4ستاره گرفته در مورد نسل قبل هست که جدیده هم 5 ستاره گرفته و اگر دقت کنید در عکسها تفاوت مزدای نسل قبل و جدید چنان فاحش هست که اونو با 2009 اشتباه نگیریم متخصص جان

اینم لینک تست مزدا 3 مدل 2006 :
http://www.euroncap.com/tests/mazda_3_2006/265.aspx

در آخر بگم بنده نه مزدا3 دارم نه از این شرکت یه من چیزیمی ماسه
بنده از این زورم میاد که خودرویی با تکنولوژی قدیمی اونم از یک شرکت متوسط با خودرویی با تکنولوژی روز و با فروش بسیار بالا در اروپا از یک شرکت با تکنولوژیو علم بالا اینطوری مقایسه میشه

smm461
2010-Feb-26, 02:12
دوست عزیز بحث از روی سرعت شروع شد - دوستانی بودن که ادعا داشتن بعد از چراغ پژو405 اولین ماشینی که درفت میکنه یا شاید به نظر شما مزدا3 است؟
مهم نیست اگر آپشن های واقعی رو میخواهی بشناسی بگو تا یه کم از new c5 برات بنویسم تا ببینی آپشن واقعی رو سیتروین داره یا این اسباب بازی های ژاپنی.
یه موقع فکر نکنی من از شرکت سیتروین پول گرفتما!
(تخصص جان) والله.

smm461
2010-Feb-26, 02:59
یا دوست داری یه کم از ایمنی citroen c4 که قراره در ایران جایگزین (xantia تولید1993 )بشه برات بگم.
تخصص جان.
والله.

Aragorn
2010-Feb-26, 08:41
دوست عزیز بحث از روی سرعت شروع شد - دوستانی بودن که ادعا داشتن بعد از چراغ پژو405 اولین ماشینی که درفت میکنه یا شاید به نظر شما مزدا3 است؟
مهم نیست اگر آپشن های واقعی رو میخواهی بشناسی بگو تا یه کم از new c5 برات بنویسم تا ببینی آپشن واقعی رو سیتروین داره یا این اسباب بازی های ژاپنی.
یه موقع فکر نکنی من از شرکت سیتروین پول گرفتما!
(تخصص جان) والله.

سلام
دوست عزیز یکم با حوصله تر مطالب رو مطالعه کنید از اول این تاپیک را بخوانید و ببینید کجای این تاپیک حرف از برتری 405 به میان آمد؟؟
و ثانیاتغییر موضع ناگهانی و عجیب شما را از زانتی به new c5 را درک نمی کنم
ما داشتیم مزدا 3 و زانتی را مقایسه می کردیم که عنوان همین تاپیکه و شما ناگهان پرش کردین به جای دیگه عرض کنم خدمتتون که اینایی که من گفتم آپشنهای یک خودروی سدان کامپکت با قیمت متوسط به پایین بوده ( بین 8689 دلار تا 14178 دلار در آمریکا ) ولی شما برای رقابت با اون از سدان لارج با قیمتی متفاوت می آرید ؟؟

همانطور که گفتم بحث بنده به نوع مقایسه و نتیجه گیری اونه ( تکنولوژی قدیمی با جدید و جالب اینکه قدیمی را برتر دانسته اید )

برای new c5 باید باخودرویی مثل مزدا 6 مدل 2009 مقایسه بشود اگر چه شخصا new c5 را به دلیل نوع طراحی آلمانی آن می پسندم ولی موتور تنبلی روش هست دوست عزیز که فکر نکنم پیش فرض ذهنیتی شما در مورد شتاب را بتونه ارضا کنه


یا دوست داری یه کم از ایمنی citroen c4 که قراره در ایران جایگزین (xantia تولید1993 )بشه برات بگم.
تخصص جان.
والله.

بله در این مورد هم بحث می کنیم اگر شما c4 مدل 2010 را منظورتان هست بنابراین بایستی با مزدا 3 مدل 2010 مقایسه بشه شما موردی که نداری ؟

قصد این جانب نه حمایت از مزداست و نه کوبیدن سیتروئن و فکر می کنم که بروبچ سایت بدونن که علاقه بنده به چه کمپانی هست
اما بحث برای این است که لااقل دو خودروی هم کلاس با زمانتولید یکسان و تکنولوژی های قابل رقابت با یکدیگر مقایسه شوند تا خواننده به نتیجه برسه
بنده برای مقایسه بین new c5 و مزدا 6
و همچنین c4 و مزدا 3 اعلام آمادگی می کنم

Himmler
2010-Feb-26, 12:49
آراگون خیلی بد شدی!
حالا کارت به جایی رسیده که از زانتیاااااا ایراد می گیری؟ فردا از سایت اخراجت می کنن!
دیگه بی حرمتی به مقدسات امت ایران تا این حد؟!؟!
یه دفعه بیا بگو 405 فلان همه رو راحت کن دیگه ;-)

smm461
2010-Feb-26, 13:34
سلام
دوست عزیز
خدمتتون عرض کنم که تا امروز دیگاه اینجانب نسبت به خودرو فقط سرعت و شتاب و هندلینگ بالا وبعد قدرت ترمزمناسب و بعد ایمنی در تصادفات بود و هیچگاه به آپشن ها ایی چون گرمکن صندلی یا سوییچ جمع شو واز این قبیل آپشن های مشتری گول زنک که در ارایه یک سواری برتر ارزشی ندارد اهمیتی نداده ونمی دهم .
ولی برخی دوستان این گونه آپشن های بی ارزش را دلیل برتری دانسته اند و خیلی از مزایایه این خودرو را نادیده گرفته اند البته لازم به ذکر است پس از گفته گوهای اخیر فقط قبول کردم که ایمنی مزدا 3 در تصادفات بیشتر است واز نظر زیبایی و آپشن مشتری پسند تر وامروزی تر است ولی هنوز معتقدم سواری زانتیا خیلی برتراز مزدا 3 است. به هر حال با کمال تشکر دعوت شما را برای مقایسه مزدا 6 و نیو سی 5 را میپذیرم وخواهشمندم یک تاپیک برای این مورد در مقایسه ها باز کنید
با تشکر
در ضمن کمپانی مورد علاقه اینجانب آمریکایی میباشد http://www.myusedauto.com/Used_Cars/images/cadillac-srx1.jpg
کادیلاک SXR LDFHANمیباشد

smm461
2010-Feb-26, 18:10
البته حق مطلب این بود که با c6 مقایسه شود ولی اطلاعات اینجانب حول نیو سی 5 بهتر است.
با تشکر.

Aragorn
2010-Feb-27, 10:02
سلام
دوست عزیز
خدمتتون عرض کنم که تا امروز دیگاه اینجانب نسبت به خودرو فقط سرعت و شتاب و هندلینگ بالا وبعد قدرت ترمزمناسب و بعد ایمنی در تصادفات بود و هیچگاه به آپشن ها ایی چون گرمکن صندلی یا سوییچ جمع شو واز این قبیل آپشن های مشتری گول زنک که در ارایه یک سواری برتر ارزشی ندارد اهمیتی نداده ونمی دهم .
ولی برخی دوستان این گونه آپشن های بی ارزش را دلیل برتری دانسته اند و خیلی از مزایایه این خودرو را نادیده گرفته اند البته لازم به ذکر است پس از گفته گوهای اخیر فقط قبول کردم که ایمنی مزدا 3 در تصادفات بیشتر است واز نظر زیبایی و آپشن مشتری پسند تر وامروزی تر است ولی هنوز معتقدم سواری زانتیا خیلی برتراز مزدا 3 است. به هر حال با کمال تشکر دعوت شما را برای مقایسه مزدا 6 و نیو سی 5 را میپذیرم وخواهشمندم یک تاپیک برای این مورد در مقایسه ها باز کنید
با تشکر
در ضمن کمپانی مورد علاقه اینجانب آمریکایی میباشد http://www.myusedauto.com/Used_Cars/images/cadillac-srx1.jpg
کادیلاک SXR LDFHANمیباشد

سلام دوست عزیز
باید بگم صد البته که مواردی مانند سرعت و شتاب و هندلینگ و قدرت ترمزمناسب و ایمنی هر کدام یه نسبت خودشان برای همه مهم است اما این مواردی که شما گفتی جزو مشخصات فنی خودرو هست نه آپشن اینکه موتوری سیستم های نوین داره که آپشن نیست
آپشن مواردی هست برای راحتی بهتر در خودروهای متوسط و لوکس تر در خودروهای لوکس

آپشنها گول زننده نیستن چون قابلیت انتخاب و یا عدم انتخاب داره اما اینی که سایپا بیاد برای زانتی

سیستم آلایندگی بخارات کارتر
سیستم کنترل تبخیرات سوخت

را آپشن اعلام کنه گول زننده هست چون این چیزا سیستمهای ساده و معمولی هستند که در خودروهای روز سیستمهای حتی با کیفیت بهتر از این در این خودروها هست اما اینها را آپشن نمیدونند چونکه جز مشخصات فنی در تکنولوژی مورد استفاده هست
حالا چون اونا مثله سایپا تو بوقو کرناش نمی کنند و تو آپشنها قرار نمیدن نشان دهنده عدم وجود چنین سیستمهایی است ؟؟

همچنین بنده به صرف همین آپشنهای مثلا گول زننده از دیدگاه شما نگفتم مزدا3 برتری دارد بر زانتی

ببینید قدرت موتور مزدا بیشتر است
شتاب بهتری دارد
از نظر ایمنی 4 ستاره با 80 امتیاز دارد در برابر یک ستاره و 9 امتیاز سیتروئن زانتی

از نظر هندلینگ زانتی به دلیل نوع کمک فنر خاصی که سیتروئن مورد استفاده قرار می دهد بسیار خوب است اما نه آن چنان که بقیه خودروها را در برار آن صفر قلمداد کرده و هندلینگ اسپرت مزدا را به هیچ گرفت



البته حق مطلب این بود که با c6 مقایسه شود ولی اطلاعات اینجانب حول نیو سی 5 بهتر است.
با تشکر.


اما در مورد این بحث بگم که حق مطلب اصلا چنین چیزی نیست

زیار مزدا 6 یک خودروی mid-size می باشد و newc5 هم یک خودروی larg-family-car می باشد که هر دو در یک رده هستند

اما c6 یک خودروی full-size می باشد

اما به نظر من newc5 رقابت بهتری خواهد کرد چون لااقل دارای طراحی شکیل آلمانی است در برابر اون طراحی افتضاح فرانسوی c6 بسیار بسیار برتر است

در مورد تاپیک هم شما ایجاد کنید ما شرکت می کنیم

smm461
2010-Feb-27, 10:22
در اجماع کشورهای خودرو ساز هر شرکتی بطور حرفه ایی قسمتی از خودرو را تولید میکند مثلا شرکتی موتورهای xuv شرکت بوش وزیمنس به طور حرفه ایی سیستم انژکتور میزند شرکتی ...
و شرکتهای خودرو ساز با توجه به طراحی های خود و نیاز خودروی طراحی شده از این سیستم ها روی
خودروی خود استفاده کرده وخودروهایی با برند پژو - سیتروِئن و ... وارد بازار میشود.
حالا سوال این است :
یک شرکت برای اینکه خود را تولید کننده خودرو بداند چه توانایی هایی باید داشته باشد یا اینکه باید توانایی تولید چند درصد از خودرو را داشته باشد؟
باید چه توانایی هایی داشته باشد؟
یا اینکه مثل ایران خودرو در یک پلت فرم مشترک پس از خریدگزاف امتیاز اتاق ام جی روور از شرکت انگلیسی همراه با تکنولوژی ساخت (که نتوانسند آنرا فراگیری و اجرا کنند) طراحی داخلی توسط یک شرکت آلمانی و
گذاشتن موتور xuv5 و .... روی ان خود را تولید کننده سمند اعلام میکند وآن را خودروی ملی مینامد
وایا این توحینی به شرکت های خودرو ساز نیست؟

Aragorn
2010-Feb-27, 10:41
سلام

برادر خیلی شاخه به شاخه می پری اینطوری نه بحث علمی ما سر و سامان میگیره و نه خواننده بیچاره چیزی دستگیرش میشه بایستی روی یک مسئله فوکوس کرد و اونو واکاوی کرد نه از هر قسمت تکه ای بگوییم و برویم ( که متاسفانه یکی از ایرادات اصلی ما ایرانیان است )


برادر من اینکه یک خودرو ساز چند درصد باید تولید کند که بشود خودروساز در این زمانه اصلا ربطی نداره
بلکه آنچه مهم است پروسه تولید خودرو هست که حتی می تواند با مشاوره سایر شرکتها و یا حتی استفاده ا امکانات آن شرکتها باشد
اما همه خودروسازهای دنیا یک بخش قوی R&D دارند که متاسفانه شرکتهای ایرانی در همین اصل اساسی لنگ میزنند

یا بوگاتی موتورش تولید خودش هست ؟
شرکت فربد چه موتوری استفاده میکنه ؟
شرکتی مثله پروتون چی ؟
واکسهال چه ؟
این تبادل اطلاعاتی و تکنولوژی روال معمول روابط تجاری دنیای خودرو می باشد

اما بنده نگفتم سمند برند ایرانخودرو است چون که نیست و در هیچ جای دنیا هم آنرا به عنوان برند ایرانخودرو قبولندارند
آنچه تا کنون به عنوان برند ایرانخودرو شناخته شده همین سورن و رانا بوده در مورد سایپا هم مینیاتور

smm461
2010-Feb-27, 10:51
آپشنها گول زننده نیستن چون قابلیت انتخاب و یا عدم انتخاب داره اما اینی که سایپا بیاد برای زانتی

سیستم آلایندگی بخارات کارتر
سیستم کنترل تبخیرات سوخت

را آپشن اعلام کنه گول زننده هست
با سلام
اگر کمی دقت می فرمودید بالای نوشته ها نوشته شد بود
(تجهيزات ايمني - امكانات رفاهي) xantia
نه برخی از آپشن های ....

Aragorn
2010-Feb-27, 11:06
با سلام
اگر کمی دقت می فرمودید بالای نوشته ها نوشته شد بود
(تجهيزات ايمني - امكانات رفاهي) xantia
نه برخی از آپشن های ....

سلام دوست عزیز
ایمنی که جدا
امکانات رفاهی هم همون آپشنه
اما این دو با توجه به قوانین زیست محیطی سخت گیرانه اروپا ( که ظاهرا زانتی یورو 2 را پاس کرده ) می باشد و جز الزامات فنی است برای کاهش الایندگی ربطی به ایمنی در اون حد که بتونیم بگیم هدف اصلی ایمنی است ندارد و رفاهی هم تعریف ذیگری دارد

smm461
2010-Feb-27, 11:18
برادر من اینکه یک خودرو ساز چند درصد باید تولید کند که بشود خودروساز در این زمانه اصلا ربطی نداره
در متن دقیقا اشاره کردهام که خودرو سازهای بزرگ نیز صد در صد تولید کننده نیستند ولی شما سوالات را طوری مطرح کرده اید که گویی قصد من این است .

شرکت فربد چه موتوری استفاده میکنه ؟
شرکتی مثله پروتون چی ؟
واکسهال چه ؟

دوست عزیز چرا با کلمات طوری بازی میکنی که مبنی بر اشراف شما بر موضوع مورد بحث و تجاهل طرف مقابل باشد.

smm461
2010-Feb-27, 11:37
http://www.saipayadak.org/xantia_info.php


مکانات رفاهی هم همون آپشنه
یه سری به این آدرس بزن
در ضمن ضریب آیرو دینامیک مزدا 3 چقدره؟

Aragorn
2010-Feb-27, 12:06
در متن دقیقا اشاره کردهام که خودرو سازهای بزرگ نیز صد در صد تولید کننده نیستند ولی شما سوالات را طوری مطرح کرده اید که گویی قصد من این است .


دوست عزیز چرا با کلمات طوری بازی میکنی که مبنی بر اشراف شما بر موضوع مورد بحث و تجاهل طرف مقابل باشد.

سلام دوست عزیز بنده چنین قصدی نداشتم بلکه حرف شما را تایید کردم و همچنین گفتم همچین ساده نیست که با یه جمع و تفریق یه شرکتو خودروساز دونست یکیو نه

بنده با کلمات بازی نکردم تا اونجا که میدونم و همچین جسارتی نکردم و اگر برداشت شما از بحث بنده این بوده من معذرت میخوام
بنده شخصا میگم یک بیسواد هستم و در رابطه با خودرو هم نه شغلم هسن نه تحصیلاتم علاقه صرف می باشد به هیچ عنوان هیچ ادعایی ندارم در هیچ موردی اینو را میتونید از اعضای با سابقه علی الخصوص امیر ( مدیر بخش فنی مهندسی سایت ) بپرسید


http://www.saipayadak.org/xantia_info.php


یه سری به این آدرس بزن
در ضمن ضریب آیرو دینامیک مزدا 3 چقدره؟


دوست عزیز بیا حداقل یک موضوع را مطرح کنیم و بحث کنیم تا مخاطب ما در یک مورد خاص با جمع نظریات به یک برداشت برسه

حالا خوبه منم همین سوالو به عنوان اینکه قصد نشان دادن تجاهل ما را داشتید برداشت کنم ( که نمی کنم )

اما ایا دانستن یک عدد 0.31 نشان دهنده عدم تجاهل بنده می باشد ؟
و پیشنهاد می کنم به دنبال حفظ کردن اعدا نباشیم بلکه بایستی به دنبال فلسفه و کاربردها باشیم

با تشکر

smm461
2010-Feb-27, 14:36
برای مقایسه فقط پرسیدم.

Himmler
2010-Apr-04, 12:02
تقریبا کل مطالب رو مطالعه کردم اما متوجه شدم دوستان به یک نکته دقت نکردند!

جدای قیمت متفاوت، تکنولوژی تولید، امکانات رفاهی و ... اگر فقط و فقط در زمینه قدرت و شتاب این دو خودرو را مقایسه کنیم به نتیجه ای جالب می رسیم:

زانتیای تولید ایران طبق آمار رسمی منتشر شده با 1320 کیلوگرم وزن و 135 اسب بخار قدرت در 5500 دور بر دقیقه و 161 نیوتن متر گشتاور در 4250 دور بر دقیقه از نظر عموم کمی تند و تیز تر از مزدا 3 با 1340 کیلوگرم وزن و 147 اسب بخار در 6500 دور بر دقیقه و 187 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور بر دقیقه قرار دارد!

دلیل آن تا حدودی ساده است!

مزدا 3 از یک گیربکس اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی بهره می برد اما گیربکس زانتیا کاملا دستیست.
اگرچه قدرت و گشتاور تولیدی مزدا نسبت به زانتیا برتری دارد اما اندک اضافه وزن مزدا و این نکته که مزدا 1000 دور بر دقیقه دیرتر از زانتیا حداکثر قدرت خود را رو میکند به همراهی گیربکس اتوماتیک مزدا باعث شده اند که این خودرو ژاپنی مصرفی بیش از زانتیای فرانسوی اما عملکردی به ظاهر کند تر داشته باشد.
البته این دلایل به هیچ وجه طراحی به روز تر و امکانات بهتر و کیفیت تولید بهتر مزدا را زیر سوال نبرده و شاید بتوان گیربکس اتوماتیک آن را هم که باعث این عقب ماندگی جزئی شده یکی از مزایای آن(محبوبیت این گیربکسها در ایران) نسبت به زانتیا دانست.

Aragorn
2010-Apr-05, 11:04
سلام برادر
بحث را که کامل خونده باشی بر سر شتاب نبوذ بحث بر سر کلیت بود که شتاب یکی از دهها مباحثه که شتاب در برابر ایمنی و امکانات رفاهی بیش از اندازه نباید مهم جلوه داده شود وگرنه ملت وری بدنه 405 موتور ام 5 مینداختن فارغ از بقیه مباحث

اما امار و ارقام
برادران نمیدونم چرا هیچ کس اطلاعات سایتهای ایرانی و دولتی را قبول ندارید اما بحث خودرو که میشه میچپید تو سایتهای ایرانی اونم تو مبحث تخصصی؟؟
سایت سایپا را درشو گل بگیرید بره

آمار اصلی را از سایتهای خارجی بگیرید بهتره

همانطور که میدونید زانتیای دو هزاری که تو سر وکله ملت ایران اسطوره است مدل sx این خودرو هست که اطلاعاتش بدین صورته :
Kerb weight 1368 kg

engine
Displacement 2 litre
1998 cc

Maximum power
131.8 PS (130.0 bhp) (96.9 kW)
@ 5500 rpm

Maximum torque
180.0 Nm (133 ft·lb) (18.4 kgm)
@ 4200 rpm

0-100 km/h 11.40 s

Top speed 198 km/h (123 mph)

Power-to-weight 95.03 bhp/ton

همونطور که میبینید اولا قدرت موتور 130 هست نه 135 ، قدرت 135 ماله مدل estat که اونم به خاطر اضافه وزنیه که مدل استیشن به این مدل داشت

و همچنین وزن خشک این ماشین 1368 کیلوگرمه نه 1320 تا!!! 1320 ماله مدل 1.8 هست که موتور xu7 روشه نه xu10
که تاپ قدرت در دور 5500 و تاپ گشتاور در دور 4200 بدست می آید
و همچنین نسبت گشتاور به وزن 131.68 نیوتن متر بر تن و قدرت 95.03 اسب بخار بر تن است

اینم مشخصات مزدا 3 مدل 2003 :

Kerb weight 1310 kg

engine

Displacement 2 litre
1999 cc

Maximum power 150.1 PS (148.0 bhp) (110.4 kW)
@ 6000 rpm

Maximum torque 187.0 Nm (138 ft·lb) (19.1 kgm)
@ 4500 rpm

0-100 km/h 9.00 s

Top speed 200 km/h (124 mph)

Power-to-weight 112.98 bhp/ton

همانطور که میبینید وزن این خودرو 1310 کیلوگرم هست نه 1340 تا

تاپ قدرت در دور 6000 بدست میاد نه 6500 تاپ گشتاور هم در 4500 بدست میاد

شتاب صفر تا صد جفتشون را هم گذاشتم ببینید

نسبت گشتاور به وزن 142.75 نیوتن متر به تن هست گیرم که وزنش 1340 تا هم باشه باز ای نسبت میشه 139.55 که باز اختلاف داره با زانتی
همچنین نسبت قدرتش برابر 112.98 هست که از زانتی هم بیشتره

می بینید که اطلاعات غلط نتیجه غلط هم میده
اما دوستان توجه کنید که در مغوله شتاب ما با گشتاور سروکار داریم حالا خودتان همان اعدادی را که دادید نسبت گشتاورها را بدست بیارید تا اختلاف بدست بیاد

در مورد نوع گیربکس هایملر جان کاملا موافقم کلا دنده اتومات باعث کاهش شتاب و افزایش مصرف سوخت میشه ولی گیربکس مزدا تیپترونیکه یعنی قابلیت تعویض دستی هم داره

امیدوارم که این بحث دیگه ادامه پیدا نکنه و خودروی 1993 را با خودروی 2003 مقایسه کنیم
( البته تکنولوژی ساخت منظوره نیایید بگید مینیاتور 2010 هه!!!! )

Himmler
2010-Apr-05, 19:41
سلام.

معلومه این بحث بد جوری روی اعصاب و روان یکی از پر سابقه ترین اعضای این تالار راه رفته که این طور به چهار خط نوشتار ما تاخت و تاز میکنه ;-)
امیدوارم سطرهای پایین بهتر مقصود بنده رو مشخص بکنه-;{@
در مورد این موضوع که اصولا زانتیا و 405 استوره های ایران اسلامی هستند و هر گونه نقدی بر اسلام گناه کبیره تلقی میشه، شما در این زمینه مقصر 100% هستید چون بر ضد منافع زانتیا صحبت کردید. d:
در مورد مقایسه دو خودرو من نگفتم مقایسه سر چه مبحثیه، گفتم:

جدای قیمت متفاوت، تکنولوژی تولید، امکانات رفاهی و ... اگر فقط و فقط در زمینه قدرت و شتاب این دو خودرو را مقایسه کنیم به نتیجه ای جالب می رسیم:

در مورد آمار خودروها با اینکه حتی بنده به درست بودن نام این کشور هم اعتماد ندارم! بنا به دلایلی که خارج از حوصله شماست آمار داخلی رو به نسبه بهتر و دقیق تر (نه معتبرتر) از همتایان خارجی می دونم.
ضمنا بنده هیچ جای متن صحبت از برتری قدرت یا گشتاور و حتی شتاب و سرعت زانتیا نکردم! شما به کلمه
از نظر عموم در پایان سطر دقت نکردید!

در مورد جمله شما که فرموده بودید:

می بینید که اطلاعات غلط نتیجه غلط هم میده بنده موافق نیستم!
چون اینجا ایرانه و از لحاظ تجربی اطلاعات غلط لزوما نتیجه غلط نمیده! اگرچه شاید اطلاعات درست نتیجه غلط بده!

ضمنا یک غلط تلفظی داشتید!!!! d:

هایملرهیملر بهتره. :05:
در مورد این گفته شما هم عرض شود که:


کلا دنده اتومات باعث کاهش شتاب و افزایش مصرف سوخت میشه ولی گیربکس مزدا تیپترونیکه یعنی قابلیت تعویض دستی هم داره
این که یک گیربکس اتومات قابلیت تعویض دستی هم داره به این معنی نیست که همانند گیربکس دستی عمل میکنه!
اصولا این سیستم کلاچ اتوماتهاست که بیشترین پرتی انرژی رو نسبت به دستی ها باعث میشه، جدای سرعت تعویض دنده، که حتی در حالت دستی هم به صورت اتوماتیک تعویض میشه و راننده فقط این نکته رو مشخص می کنه که کی دنده عوض بشه.
با تشکر از توجه شما به این مطلب

Aragorn
2010-Apr-08, 11:53
در مورد آمار خودروها با اینکه حتی بنده به درست بودن نام این کشور هم اعتماد ندارم! بنا به دلایلی که خارج از حوصله شماست آمار داخلی رو به نسبه بهتر و دقیق تر (نه معتبرتر) از همتایان خارجی می دونم.

سلام
برادر هیملر
خب دیگه رو اعصاب رفتنم داره خیلی کش اومده مطلب اونم در یک مقایسه اشتباه!
برادر ما اینجا حرفی از آمار نزدیم حرف از مشخصات فنی هست
و من باور نمیکنم که شما در مورد مشخصات فنی خودروها سایتهای ایرانی را به خارجی ترجیح می دهی !!
(هیملر جان واقعا با این حرفت من کلا هنگ کردم )



چون اینجا ایرانه و از لحاظ تجربی اطلاعات غلط لزوما نتیجه غلط نمیده! اگرچه شاید اطلاعات درست نتیجه غلط بده!

بحث فلسفی شدا!!


این که یک گیربکس اتومات قابلیت تعویض دستی هم داره به این معنی نیست که همانند گیربکس دستی عمل میکنه!
اصولا این سیستم کلاچ اتوماتهاست که بیشترین پرتی انرژی رو نسبت به دستی ها باعث میشه، جدای سرعت تعویض دنده، که حتی در حالت دستی هم به صورت اتوماتیک تعویض میشه و راننده فقط این نکته رو مشخص می کنه که کی دنده عوض بشه.

هیملر جان منظور من هم تایید حرف شما بود که گفتمم باعث افزایش مصرف سوخت وکندی حرکت میشه به دلیل نوع عملکرد
اما گفتمم که مزدا 3 دارای همچین مزیتی هست نگفتم که کار گیربکس منوال را میکنه

Himmler
2010-Apr-08, 12:19
و من باور نمیکنم که شما در مورد مشخصات فنی خودروها سایتهای ایرانی را به خارجی ترجیح می دهی !!
خب اگه راستشو بخواین من هم در اپتدا همین گیر رو به همه می دادم اما نکته ای ظریف رو فراموش نکنیم:
موتور های تولید داخل(جسارت نباشه! مونتاژ داخل، ما عرضه تولید کود حیوانی هم نداریم) کمی با موتور های پایه معرفی شده فرق دارند، چه از نظر کیفیت مونتاژ چه تکنولوژی تولید و ... که این عوامل باعث ایجاد تغییراتی در بازده اونها میشه.


اما گفتمم که مزدا 3 دارای همچین مزیتی هست نگفتم که کار گیربکس منوال را میکنه
این که گیربکس اتوماتیک، مزیته یا عیب رو من و شما نمی تونیم تعیین کنیم. این نکته ایه که هر شخصی به تنهایی باید برای ماشین خودش در موردش تصمیم بگیره. ما فقط می تونیم بگیم که مثلا گیربکس اتومات کیا سورنتو در مقابل گیربکس اتومات هیوندای سانتافه بنا به دلایل X یا Y برتری یا کمبود داره. به طور مثال بنده به شخصه بر خلاف اکثر افراد با گیربکس اتوماتیک حال نمی کنم و تعویض دستی رو ترجیح می دم.(الان باز گیر ندین که گیربکس اتومات هم قابلیت تعویض دستی داره که از زمین تا زیر زمین با هم فرق دارن!)
اما آنچه مشخصه اینه که گیربکس های دستی نسبت به همتایان اتوماتیک خودشون (با فرض اینکه بقیه قسمتهای ماشین یکی باشن) در مصرف سوخت، شتاب، سرعت نهایی و قدرت نهایی منتقل شده به چرخها برتری دارند. اتوماتها هم علی الظاهر راحت الحلقوم ترند!

Aragorn
2010-May-01, 12:21
سلام هیملر جان
دوست عزیز خودت گفتی که در اثر مونتاژ در ایران بازده خودروهای داخلی متفاوت میشه درسته ؟
قبول داری کی کیفیت مونتاژ ایران پایینتره بنابراین بازده کمتر در نتیجه توان کمتر !! نه بالاتر
در مورد مزدا 3 هم ایران فقط قطعات رو به هم می چسبونه عرضه مونتاژ قطعات موتور مزدا را نداره کاری که تو زانتی کردن و خودتان بقیه شو میدونید

من هم نگفتم بدتره یا بهتره گفتم همچین آپشنی در خودروی مذکور موجوده
و بابت مقایسه بین دستی و اتومات و اتومات فلان شرکت با فلان شرکت باید بررسی کاملا محاسباتی تحلیلی صورت بگیرد که جاش اینجا نیست و به شخصه اطلاعاتم در اون حد نیست بتونم مباحث محاسباتی ابزار دقیق برای ملت انجام بدم

اما در اینکه گیربکس دستی عملکرد بهتری دارد شکی نیست چون کنترل گر آن ذهن بشر هست نه یک کامپیوتر با پارامترهای ثابت (توضیح قصد ندارم بگم کامپیوتر ضعیفتره مشکل در شناخت سلیقه راننده هست که کامپیوتر با توجه به پارمترها کار میکنه نه سلیقه منو غیره که از این بابت سیستم های چند کاره اسپرت ، مصرف بهینه ، عادی و سایر آمده که هنوز اول راهه )

Archi Mehr
2010-May-01, 13:07
واااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااای!!!o-:

چقدر بحث پیچیده شد!!!
من تخصصه شمارو ندارم ولی از وقتی " سراتو " اومده بازاره مزدا3 حسابی خراب شده.... 

Archi Mehr
2010-May-01, 13:08
راستی آخر مزدا3 گرفت یا زانتیا؟

Aragorn
2010-May-02, 10:52
بنده دیگر در من مبحث شرکت نمی کنم
نمیدونستم برای اثبات تکنولوژی 2005 نسبت به 1991 اینگونه باید زجر کشید
بهتر است ملت بروند همون زانتی و زامبی 2 را سوار شن از دست این خودروهای جیگوله بیخود راحت بشند

نمیدونم چطور مزدا3 مدل 2009 را با سراتو میخوایین مقایسه کنید
این نیز بگذرد

پایان شرکت در این مبحث

محمد266
2011-Feb-21, 10:57
بعنوان یک مهندس مکانیک و کسی که سالهاست با ماشینهای مختلف رانندگی کردم-ماشینی خوبه که بعد از چند سال سوارشدن هزینه کمتر-خرابی کمتر-رفاه قابل قبول-قطعات یدکی فراوان و قدرت قابل قبول و از همه مهمتر امنیت بالائی داشته باشه اینکه 200 تا بره یا 220 تا زیاد فرق نداره