PDA

مشاهده نسخه کامل : اینتر کولر چیست ؟ about intercooler



Hpower_sl3
2008-Feb-08, 16:21
با سلام خدمت همه دوستاران ماشين
خيلي خوشحالم از اينکه دوباره فعاليتهام رو شروع ميکنم و اينکه بعد از يکسال دوباره سهيل رو ديدم
اميدوارم با کمک هم اين مجموعه رو بترکونيم!!!

در اين قسمت به معرفي يکي از وسيله هاي ميپردازم که داشتنش خالي از لطف نيست.

مکانيزم کاري توربو شارژر و سوپر شارژر بر اساس فشرده کردن هواي موتور هست. اما مشکل اين 2 وسيله کاهش چگالي هواي ورودي به موتوره.

تو اين شرايط هواي ورودي مولکول هاي کمتري دارن و همونطور که ميدونيد هواي سرد از هواي گرم سنگينتره.

دليل اين سنگيني هم وجود مولکول هاي بيشتر نسبت به هواي گرمه. در اصل گرما باعث ميشه حرکت مولکولها بيشتر باشه و برخورد اونها هم بيشتر.
اين برخورد باعث ميشه مولکولها از هم فاصله بگيرن و فضاي بيشتري رو اشغال کنن.
اينتر کولر در واقع يه مبدل حرارتي هست که هواي ورودي به موتور رو خنک ميکنه تا چگالي اون زياد بشه.
اينتر کولر يه جورايي شبيه رادياتور ماشينه يعني هوارو بوسيله آب يا
هواي بيرون خنک ميکنه و از اين حيث به 2 قسمت تقسيم ميشه:
1-اينتر کولرهاي هوا با هواي سرد بيرون
2-اينتر کولر هاي هوا با آب

اين مبدل حرارتي از نظر قرار گيري هم در مسير هوا به 2قسمت تقسيم ميشه:
1-اينتر کولر
2-افتر کولر

تو قسمت اول قبل از مراحل فشرده سازي قرار ميگيره و لي افتر کولر بعد از اتمام تمام مراحل تراکم هوا قرار ميگيره.

اين وسيله اي که مطرح کردم نبايد دما رو از 25 درجه خنک تر بکنه چون سرد شدن بيش از حد هوا باعث کاهش راندمان حرارتي و تنش و افزايش ضربه در موتور ميشه.
اينتر کولر باعث ميشه راندمان حجمي موتور بالا بره و همچنين باعث افزايش قدرت موتور و در نتيجه کاهش مصرف سوخت بشه.
موفق باشيد.

Soheil Hosseini
2008-Jun-17, 10:36
اینتر کولر چیست ؟ about intercooler

تعریف اینتر کولر :

در خودرو هایی که از سوپر چارجر و یا توربو بهره میبرند در اثر پروسه ی کاری که توسط توربین ها بر روی هوا انجام میدهند باعث

افزایش دمای آن میشوند . افزایش دمای هوا باعث کاهش در چگالی هوا میشه واین کاهش چگالی از غلظت مولکول

های اکسیژن میکاهد .

برای غنی سازی و به عبارتی ریچ کردن غلظت اکسیژن در هوا از یک مبدل حرارتی استفاده میکنند که در این مبدل از آب

برای خنک کردن هوا استفاده میشه . در برخی مکان ها از ایر کولر نیز به جای نام اینتر کولر استفاده میشود .


http://www.kpmauto.com/Portals/0/Seamless.Album/644/_photos/1000KW%20Intercooler.jpg

http://www.infinitemotorsport.com/images/subarutopspeedintercooler.jpg

استفاده از اینتر کولر به 3 عامل بستگی دارد :

1- میزان ضریب تراکم موتور

2-میزان قدرت و فشار تولیدی توسط توربو و یا سوپر چارجر که به اصنلاح boost میگن

3-میران اکتان بنزین


که در پست سوم به آن اشاره شده است


نویسنده : سید سهیل حسینی - سایت دانشجو www.daneshju.ir/forum

Aragorn
2008-Jul-07, 03:00
سلام
ببخشيد يه اصلا ح كوچيك

اينتر كولر در سوپشارژر كاربردي نداره ، درسته بعضيا ميبندن و لي كاربرد نداره

بلكه كاربرد اون در توربو شارژر هست زيرا توربو شارژر با فشار هواي اگزوز به وسيله توربين كار ميكنه و سوپر شارژر به وسيله تسمه به موتور وصل ميشه و بر اساس دور موتور كار ميكنه

Soheil Hosseini
2008-Jul-07, 13:12
با درود به دوست عزیز

از نظر شما متشکرم .

ولی این رو باید عرض کنم که کلا استفاده از اینتر کولر اختصاص به توربو یا سوپر چارج نداره .

یکی از دوستانم چند روز پیش یه پی.کی رو توربو کرد بدون اینتر کولر .


اما نکته ای که باید به تاپیک اصلی اضافه کنم اینه که :

اینتر کولر در شرایطی که فضای مناسب در خودرو فراهم باشه در هر دو مورد اجرا میشه و در نهایت به بالا بردن قدرت کمک میکنه .

اما اینکه در چه حالتی باید از اینتر کولر استفاده کرد رو باید بگم که به 3 عامل بستگی داره /

1- میزان ضریب تراکم موتور

2-میزان قدرت و فشار تولیدی توسط توربو و یا سوپر چارجر که به اصنلاح boost میگن

3-میران اکتان بنزین


توربو ها معمولا مورد دوم رو بیشتر دارند . اما باید دید ماشینی که در ایران وجود داره ! مثل خانواده پژو که ضریب تراکم بالایی دارند و بنزین مزخرفی که تو ایران هست ... باعث میشه که برای گرفتن قدرت بیشتر توسط سوپر چارجر از اینتر کولر استفاده بشه .




در نهایت اینکه ایتر کولر رو میشه بر روی هم توربو هم سوپر چارج نصب کرد . و بسته به شرایط ذکر شده قدرت تولیدی رو افزایش چشم گیری خواهد داد .

Aragorn
2008-Jul-07, 22:11
با تشكر سهيل جان شما درست مي فرماييد
من اشتباه كردم ( ساعت ارسال پست رو ببينيد )

تا اونجا كه من فهميدم اينتر كولر تو هر دو نوع سيستم كاربرد داره ولي ميگن ( از صحت مطلب مطمئن نيستم ) اثر اينتر كولر در سوپرشارژر كمتر از اثر اون تو توربوشارژر هست

براي خنك كاري يكي از روشها اينتر كولر هست ولي روشهاي ديگري مانند تزريق آب و يا استفاده از اتر هم هست كه از نوع سيستم كاركرد اين دو نوع اطلاعي ندارم

Soheil Hosseini
2008-Jul-07, 22:19
ولي ميگن ( از صحت مطلب مطمئن نيستم ) اثر اينتر كولر در سوپرشارژر كمتر از اثر اون تو توربوشارژر هست




خوب خوشحالم که کم کم دوستان با سواد و علاقه مند به خودرو دارند پیدا میشند تا از 2 قطبی در آد اینجا

خدمت اراگورن عزیز عارضم که در حقیقت اون اینتر کولر نیست که در سوپر چارج ضعیف تره ... در حقیقت بوست تولیدی توسط سوپر چارجر به مراتب کم تر از توربو است ...

به همین دلیل هست که مثلا روی 405 میشه سوپر چارجر به راحتی سوار کرد اما توربو حداکثر تا فشار 2 psi میشه گرفت و الا میل لنگ و پیستون میستون میترکند ... و باید حتما با انواع با دوام و اسپرت تعویض شند .

ممنون از توجه شما

alikouchoulou
2010-Dec-11, 12:06
سلام.با تشکر از مطالب اموزنده و مفیدتون .راستش من تازه عضو این انجمن شدم و دنبال یه سری مطلب در خصوص فرایند سیکلهای موتورهای درون سوز میگردم.هر سه نوع موتور(اتو . دیزل . مختلط).وهمچنین تاثیر توربو و سوبر در راندمانهاشون. کمکم کن کنید مطلب کم آوردم.خیلی مرسی

arya kio
2011-Jun-20, 20:13
با سالام ایا اینتر کولر برای سمند میشود نصب کرد یا نه اگر میشه جه طور با تشکر