PDA

مشاهده نسخه کامل : وضعیت هوایی ایران در زمان پهلوی



sadegh128
2007-Nov-03, 22:59
وضعیت هوایی ایران در زمان پهلوی

بد نیست در اینجا بگویم که ارتش ما در سال 1362 چه میتوانست باشد :
تعداد کل قوای مسلح ایران می بایست از 540 هزار نفر به 760 هزار نفر بالغ گردد . ارقامی که ذیلا می آورم به خوبی نمایانگر قدرت عظیمی است که ایران در شرف دست یافتن به آن بود
-1500 تانک موسوم به شیر ایران که از طرف مهندسان انگلیس برای شرایط ایران طراحی شده و از هر جهت بر تانک های مشابه برتری داشت . این تانک ها قرار بود به موتور جدید و توپ 120 میلیمتری . تله متر با لیزر ، و زرهی از نوع تازه مجهز باشد و همه دستگاه های آن با کامپیوتر تنظیم و رهبری شود .
- 800 تانک چیفتن با موتور جدید و دستگاه هایی که در بالا ذکر شد .
- 460 تانک " ام - 60 " مجهز به دستگاه های جدید و توپ 105 .
- 400 تانک " ام - 47 " با طرح تجدید نظر شده و توپ 90 میلیمتری که امکان جایگزینی آن با توپ 105 وجود داشت .
250 تانک " اسکورپیون " مخصوص عملیات اکتشافی .
- تانک های دیگری از نوع بالا می بایستی متعاقبا سفارش داده شود .
از نظر توپخانه واحد های ارتش ایران میبایستی دارای قدرت آتش مشابه با واحد های ارتش پیمان آتلانتیک شمالی باشد و ما میتوانستیم در آینده بسیار نزدیک در کارخانه های داخل کشور توپهای 105 ، 120 ، 150 و حتی قوی تر تولید کنیم .
برنامه تکمیلی نیروی هوایی ایران تا سال 62 به این شرح بود :
- 78 هواپیمای " اف - 14 " مجهز به موشک های فونیکس با برد 90 مایل و دارای رادار با برد 150 مایل . این هواپیما به شش دستگاه پرتاب موشک مجهز است و میتواند در آن واحد موشک های خود را به شش جهت مختلف پرتاب کند .
- 150 هواپیمای فانتوم که مرتب تعمیر میشدند و آمادگی کامل برای عملیات مختلف داشتند . قدیمی ترین نوع این هواپیما مجهز به بمبهای لیزری و جدید ترین آنها دارای دستگاه های انحراف موشک های دشمن بودند .
- بیش از 100 هواپیمای " ای - 5 - اف "
- بیش از 100 هواپیمای "Y- 14" یا " Y-15 " ترابری به تناسب برنامه های تولید این هواپیما ها در ممالک متحد امریکا .
- 160 هواپیمای " اف - 16 " که سفارش داده شده بود و برای خرید 140 فروند هواپیمای دیگر از همین نوع در مذاکره بودیم .
- 7 رادار پرنده که می توانست در ارتفاع 35000 پا پرواز کند و خرید آنها موجب صرفه جویی در تهیه 30 رادار زمینی میشد .
- 24 بوئینگ 747 و 707 برای رسانیدن سوخت به هواپیما های در حال پرواز . من ساخته شده بود (!) و در اختیار داشتن آنها به ما اجازه میداد که بیشترین تعداد هواپیما های جنگی را در حال پرواز پرواز نگه داریم و مذاکراتی برای خرید هواپیما های دیگر از این نوع در جریان بود .
- 57 هواپیمای حمل و نقل سی - 130 ( هرکولس)
- صدها هلی کوپتر از انواع مختلف . ساختمان و احداث ماشینهای کارخانه هلیکوپتر سازی ایران عملا در پایان شال 57 به اتمام رسیده بود و به این ترتیب تعداد هلی کوپتر های ارتش ایران با هر یک از ممالک عضو پیمان آتلانتیک شمالی هم آهنگ میشد .
باید اضافه کنم کارخانه جات اسلحه سازی ایران دارای توانایی سلاح های زیر بود :
- موشک های ضد هوایی " سام - 7 " شوروی
- موشک های هوا به زمین مائوریک امریکایی با کلاهک تلوزیونی که بسیار دقیق و دارای برد 12 مایل میباشد . کارخانه سازنده این موشک ها در شیراز پس از حوادث اخیر به کلی تخریب شده است .
- موشک های ضد تانک T.O.W ما در فکر آن بودیم که به نوع متعارف این موشک ها که دارای سرعت کمتر از صوت است اکتفا نکنیم و به ساخت موشک های فوق صوت TOW با لیزر بپردازیم .
- موشک های ضد تانک شوروی .
- دستگاه های پرتاب موشک تله گید از نوع دراگون برای نیروی زمینی با بردی دو برابر برد متعارف یعنی 1000 متر بجای 500 متر
ارتش ایران در پایان سال 57 دارای 3 تیپ هوابرد بود که تا سال 62 به پنج تیپ افزایش میافت .
برنامه نیروی دریایی ما به شرح زیر بود :
- 4 رزم ناو 8000 تنی با دستگاه های پرتاب موشک دریا به دریا با سرعت 3 ماخ و دستگاه های پرتاب موشک موشک دریا به دریا با سرعتی کمتر از صوت و برد 90 کیلومتر .
- 12 ناو شکن 3000 تنی مجهز به موشک های دریا به دریا از نوع بالا .
- 12 ناوچه جنگی ساخت فرانسه .
- 3 زیر دریایی که سفارش داده شده بود و نه زیر دریای که قرار بود در اروپا ( احتمالا آلمان یا هلند ) ساخته شود .
- 50 هلیکوپتر مخصوص نیروی دریایی .
- تعداد لازم کشتی های نیرو بر ، کشتیهای تانکر سوخت و غیره .
- هواپیما های " ORION " ساخت کارخانه لاکهید با برد طولانی مامور انجام وظایف اکتشافی نیروی دریایی .

----------------------------------------
برگرفته از کتاب پاسخ به تاریخ اثر محمد رضا پهلوی . ترجمه از زبان فرانسه : شهریار ماکان .
من فقط یک نکته را خدمت شما عرض کنم که این کتاب برای خوانندگان اروپایی و امریکایی شاه نوشته شده و به هیچ وجه برای کسانی که در ایران حضور دارند و دوران حضور شاه در ایران را درک کرده اند نه تنها پاسخی به شمار نمی آید بلکه خود صدها سوال به ذهن خواننده می آورد . در ادامه به برسی تعدادی از هلیکوپتر های ایران که نمیدانم شاه به چه دلیل همچین چیز هایی را خریده میپردازم .
در مورد وضعیت هلیکوپتر های ایران بعد از انقلاب جزوه ایی منتشر شد که توجه شما را به بخش هایی از این جزوه که نوشته یکی از خلبانان عزیز هوانیروز می باشد جلب میکنم :
" در اینجا لازم میدانم که به عنوان یک نفر خلبان که به مدت 10 سال روی انواع هلیکوپتر پرواز کرده و با کلیه هلیکوپترهای موجود در ارتش ایران آشنایی کامل دارد شرح مختصری درباره هرکدام به عرض برسانم :
1 - هلی کوپتر 214 ABC در حال حاضر 297 فروند هلیکوپتر از نوع A و 39 فروند C و 2 فروند از نوع B موجود میباشد که هنوز یک فروند از نوع A را تحویل نگرفته ایم . این هلیکوپتر یک موتوره میباشد و برای اولین بار برای ایران ساخته شده است . و از نظر موتور این هلیکوپتر دارای نقص بزرگی است که با وجودی که طی قرارداد های مختلف با هزینه ایران سعی در رفع این نقیصه شده ! ولی کماکان این اشکال برطرف نشده است . اشکال این هلیکوپتر عبارت است از اینکه : این هلیکوپتر در ارتفاع بیش از 3000 متر از سطح دریا و با دور موتور بیش از 92% به حالت Compressorstall در می آید اگر خلبان بیش از چند ثانیه تاخیر کند هلی کوپتر مزبور سرنگون میشود .اگر قرار داد منصفانه می بود بدون تحمل هزینه قرارداد لغو میشد وجود چنین هلیکوپتری برای ایران با داشتن نقص فوق و با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی ایران که کوهستانی است به هیچ وجه به صرفه نیست ( ارتفاع اصفهان از سطح دریا 3000 پا و تهران 4000 پا است . )
2 - هلیکوپتر s -214 که از همان نوع اول ولی دو موتوره میباشد و برای اولین بار قرار بود برای ایران ساخته شود . با قرار داد جداگانه ایی به مبلغ 3 میلیارد دلار . ودر حدود 4 ماه پیش قرار داد توسط دولت موقت لغو شد .
- هلی کوپتر AH - Ij یا کبرا به تعداد 137 فروند و هلی کوپتر AH - Ij ( Tow ) همان کبرا مجهز به موشک های Tow به تعداد 64 فروند . حرف AH به معنی Attack Helicopter و آن بدان معنی است که این هلی کوپتر بایستی در صحنه های جنگ به دشمن حمله کند .
این هلیکوپتر دارای دو موتور میباشد و باز هم برای اولین بار فقط برای برای ایران ساخته شده است . از تنها موارد حمله این نوع هلیکوپتر ها به دشمن میتوان به روز 17 شهریور سال جاری ( جمعه سیاه ) در تهران و همچنین به گلوله بستن مردم اصفهان و قزوین نام برد . همانطور که استحضار دارید کیفیت و بازدهی موتور هلیکوپتر بستگی به درجه حرارت هوا و رطوبت ، ارتفاع از سطح دریا ، و غیره دارد و این هلیکوپتر اگرچه قرار است دو عدد موشک تاو حمل نماید و با سرعت 190 نات در آسمان اوج گرفته و عمل دایو انجام دهد . به عرض میرساند که این هلیکوپترها در تابستان و در شهرستانی مثل اصفهان بدون موشک ها و فقط با دو سرنشین قادر به بلند شدن از روی زمین نیست ! و ضمن آنکه از نظر پروازی هلیکوپتری است خطرناک که از 7 خلبان آزمایش کننده هلیکوپتر در آمریکا فقط یکی با آن پرواز کرده و بقیه از پرواز سر باز زده اند
4 - sk - 3D یا هلی کوویسکی به تعداد 18 فروند دارای دو موتور که مجهز به سونار بوده و ناقص زیر دریایی و حمله کننده به آن میباشد .... جالب این است که خرید این هلیکوپتر ها همچنین شینوک ها از روی دوستی شخص شاه با آقای کنت اگوستا از ایتالیا انجام گرفته و نه از کشور سازنده !!! و بنابر این قیمت هر کدام حدود دو برابر است .
5- هلی کوپتر مین جمع کن RB - 53 به تعداد 6 فروند که در حال حاضر در نیروی دریایی موجود میباشند . دارای دو موتور قوی و بزرگتر از هلیکوپتر سیکورسکی می باشد .
----------------------------
البته همه دوستان عزیز مستحضر هستند که ایران با کمک هوانیروز همیشه قهرمان و هلیکوپتر های کبرا در مناق جنوب چه حماسه ایی آفریدند . و مطالب فوق در مورد خرید این هلیکوپتر ها مربوط به سال اول پیروزی انقلاب میباشد که شاید در آن هنگام به نظر مسوولان و تعدادی از خیانتکاران که سعی در تضعیف ارتش قهرمان ایران داشتند خرید این ادوات غیر ضروری بوده و حتی سعی در فروختن هواپیماهای تام کت ایران به کشور امارات عربی متحده داشتند ... ولی در سالهای جنگ اشتباه بودن این نظر مشخص شد .

" شرکت پشتیبانی و نوسازی هلی کوپتر های ایران " پنها !

فکر میکنم مقداری از کار ها و برنامه های پنها در زمان رژیم گذشته بنویسم البته به هیچ وجه نمیخوام که کارهای ارزشمند این عزیزان را زیر سوال ببرم ولی خوب ! بودند کسانی که منافع مردم و مملکت برایشان بی اهمیت بود .
" ... کلیه قطعات ، لوازم ، وسایل مورد نیاز ، یدکی ها ، و ... از طریق مدیریت ماتریل ، سفارش خرید به امریکا داده میشود و اگر در این قسمت کارمندانی آگاه و با ایمان کار نکنند ،ساعتی میلیونها دلار به ضرر مملکت تمام میشود و واقعا هم در حال حاضر چنین است . میلیونها و شاید میلیارد ها دلار وسایلی که هرگز مورد مصرف ندارند به عنوان قطعات یدکی از روی بی اطلاعی و ناآگاهی و زد و بند روسا و مدیران و... در انبار های عریض پنها خاک میخورند که اگر تا آخر قرن 21 نیز از بعضی از وسایل استفاده شود باز هم مورد مصرف نخواهند داشت . به عنوان مثال پیچ ، مهره ، واشر ، پرچ ، و قطعات بسیار کم مصرف و شاید هم بی مصرف با صرف میلیارد ها دلار و به وسیله هواپیما های چارتر وارد و انبار شده اند . دستمال توالت ، دستمال کاغذی ، مشروبات ، اغذیه ؛و وسایل شخصی با هواپیما های چارتر و با هزینه دولت ایران لوازم تشریفاتی و بی مصرف را برای مصارف شخصی امریکایی ها و روسا میاورند.


منبع: mph1.blogfa

Black Hawk
2007-Nov-03, 23:07
ضمن سلام و تشکر باب اطلاع میگم این مطلب بطور کامل در این تاپیک وجود داره و بیشتر منابع هم از این تاپیک برداشت کردن
مروری بر ارتش شاهنشاهی ایران ! (http://www.daneshju.ir/forum/f344/t9845.html)

sadegh128
2007-Nov-03, 23:45
با تشکر از دوست عزیز من با توجه به گسترده بودن بخش هواپیماهای نظامی متوجه نشدم
باتشکر از تذکر شما