PDA

مشاهده نسخه کامل : تراکتور



number one
2007-Jul-30, 20:17
همه چیز درباره تراکتور

number one
2007-Jul-30, 20:25
ریشه لغوی

واژه تراکتور یک کلمه خارجی است. و معنی آن «کشنده» می‌باشد. این واژه اسم فاعل ساخته شده از واژه
(Tratiox) به معنی کشش است.

دیدکلی
این کلمه به ماشینهایی اطلاق می‌شود که جهت کشیدن یک بار یا یک وسیله بکار می‌ر‌وند. ‌در واقع تراکتور وسیله ایست که برای تامین قدرت مورد نیاز جهت کشیدن وسایل و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. شاید اکثریت مردم با شنیدن کلمه تراکتور ذهنشان به کشاورزی و کاربرد این وسیله در کشاورزی معطوف گردد، لیکن لازم است بدانیم که تراکتورها دارای انواع گوناگونی می‌باشند. مثلا تراکتورهایی با عنوان تراکتورهای صنعتی و یا راهسازی نیز وجود دارند.

تاریخچه پیدایش و سیر تکاملی
پیدایش ماشینهای کشش (تراکتورها) به شکل امروزی در حدود 100 سال قبل آغاز شد. نمونه‌های اولیه تراکتورها برای استفاده در مزارع و به منظور کشیدن وسایل کشاورزی مثل گاو آهن مورد استفاده قرار می گرفتند.


در این انواع اولیه برای تامین کردن توان مورد نیاز تراکتور از یک موتور بخار استفاده می شد. این موتور بخار برای آنکه کار کند به مقادیر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت. بنابراین این تراکتورهای اولیه بسیار بزرگ بودند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی داشتند بطوری که گاهی برای به حرکت درآوردن و استفاده از یک تراکتور ، موتور بخار به 15 نفر کارگر نیاز بود. این مدلهای اولیه تراکتور دارای چرخهای بسیار بزرگ فلزی بودند که می توانستند وزن بسیار زیاد تراکتور را تحمل نمایند. البته فلزی بودن چرخهای تراکتور باعث کاهش سرعت ماشین می شد. بنابراین در نمونه های بعدی و مدرن‌تر از چرخهای لاستیکی استفاده شده است.


سیر تکاملی تراکتورها با اختراع موتورهای درون سوز روند سریعتری را پیدا کرد و البته در کنار این اختراع که باعث اضافه شدن توان تراکتورها شد ، متعلقات و مکانیسم های پیچیده ای نیز مختص تراکتورها طراحی و استفاده شده است ، که نتیجه آن ساخت تراکتورهای بسیار مدرن و همه کاره در حال حاضر است

number one
2007-Jul-30, 20:25
ساختمان تراکتور

تراکتورهای امروزی همگی به موتورهای درون سوز که از سوخت های فسیلی (بنزین ، گازوئیل ، گاز مایع) استفاده می کنند. مجهز هستند. موتورهای این تراکتورها برای تولید توان از سوزاندن این سوخت‌ها استفاده می کنند. این ماشینها (تراکتورها) دارای یک سری سیستم های مجزا ولی متصل به همدیگر می‌باشند که باعث می‌شوند انرژی ذخیره شده در سوخت‌های فسیلی به انرژی مفیدی که کار انجام می‌دهد، تبدیل شوند. این سیستم ها عبارتند از



سیستم تبدیل انرژی سوخت به انرژی جنبشی (موتور)
سیستم انتقال نیرو
سیستم هیدرولیکی
سیستم الکتریکی
سیستم کنترل بار (کنترل کشش)
سیستم فرمانگیری
سیستم تواندهی

number one
2007-Jul-30, 20:25
اندازه تراکتورها

تراکتورهای کشاورزی دارای انواع گوناگونی می‌باشند. اندازه آنها از تراکتورهای دوچرخ کوچک گرفته که دارای 10 اسب بخار قدرت می‌باشند. تا تراکتورهای بزرگ کمرشکن 8 چرخ که دارای بیش از 500 اسب بخار قدرت می‌باشند ، تغییر می‌کند. این گوناگونی و تنوع زیاد تراکتورها به خاطر گوناگونی و تنوع زیاد کارهایی است که به کمک این وسیله انجام می پذیرد. بر این اساس تراکتورها را بر مبنای نحوه کاربرد طبقه بندی می‌کنند. در ادامه طبقه بندی تراکتورها را ذکر می‌کنیم.



تراکتورهای همه کاره (معمولی)
تراکتورهای چرخ زنجیری
تراکتورهای شاسی بلند
تراکتورهای باغبانی
تراکتورهای چمن زنی
تراکتورهای حمل تنه درخت از جنگل
تراکتورهای بارکن یا بیل مکانیکی
تراکتورهای دستی (تیلر)
انواع تراکتورهای چهار چرخ محرک

number one
2007-Jul-30, 20:26
کاربردهای تراکتور

برای بکارگیری و استفاده نیروی ایجاد شده توسط تراکتور یک سری پیش بینی‌ها در نحوه ساخت این وسیله انجام شده است. مثلا در پشت این وسیله جاهایی تعبیه شده است که بتوان وسایل مربوط به کشاورزی مثل گاو آهن یا دیسک را به آنجا متصل کرد و کشید. از تراکتورها برای کارهای دیگر نظیر حمل و نقل نیز استفاده می شود. حتی اگر هیچ باری هم به تراکتور متصل نباشد، حداقل این وسیله می‌تواند خود راننده را جابجا کند. کاربردهای تراکتور را می توان بصورت زیر بر شمرد.



وسیله کشنده:
ادواتی مثل گاو آهن ها ، دیسک های سنگین و غیره به مالبند تراکتور قلاب شده و بوسیله آن کشیده می شوند.


تامین کننده حرکت دورانی:
برخی از ماشینهایی که به تراکتور وصل می شوند خود دارای قسمت‌های متحرک داخلی هستند که برای تامین نیروی مورد نیاز آنها به تراکتور متکی می باشند. مثل: کمباین های کششی ، دروگرها و چاپرها.


راه اندازی ماشینهای ثابت:
گاهی برای تامین توان مورد نیاز ماشینهای ثابت از قبیل آسیابها ، پمپ‌های آبیاری ، ژنراتورهای برق ، خرمنکوب‌ها و غیره از تراکتور استفاده می شود.


استفاده به عنوان بیل مکانیکی یا جرثقیل:
چنانچه تجهیزات لازم به یک تراکتور اضافه شود، می‌تواند به عنوان بیل مکانیکی یا جرثقیل از آن استفاده شود.

number one
2007-Jul-30, 21:46
مشخصات فنی تراکتور تك دیفرانسیل ITM 285

توان بازدهي
تجهيزات الكترنيكي

حداكثر قدرت در2000 دور در دقيقه : 75 اسب بخار ولتاژ : 12 ولت با اتصال منفي بدنه
حداكثر گشتاور در 1300 دور در دقيقه : 278 نيوتن متر باطري: 125 آمپر ساعت
حداكثر قدرت محور P.T.O : ا 5/69 اسب بخار دينام:45 آمپر
حداكثر قدرت محور P.T.Oدر540 دور : 4/63 اسب بخار استارت: 8/2 كيلو وات
موتور
چراغها :جلو- بغل- ترمز- راهنماوچراغ شخم درعقب
ساخت : شركت موتورسازان ساير تجهيزات :بوق- پريز 7 پايه تريلر
مدل : A4-248 چرخها و تايرها

نوع : ديزلي با پا شش مستقيم جلو : 8 و 6 لايه 16-5/7
تعداد سيلندر : 4 عقب : 6 لايه 30-15*4/18 وزنه اي
قطر سيلندر : 101 ميليمتر تنظيم فاصله چرخها

كورس پيستون : 127 ميليمتر جلو : 75/1 تا 35/1 متر
حجم جابجائي : 06/4 ليتر عقب : 24/2 تا 42/1 متر
نسبت تراكم : 16:1 وزن و ابعاد

كمك استارت : شمع گرم كن با سوخت و روغن و آب پرو با چرخ عقب (30*15 )
خنك كننده: بوسيله آب وزنه اي و با عرض 80/1 متر
فيلتر هوا : روغني با دو المنت و پيش صافي وزن روي محور جلو : 1118 كيلو گرم
فيلتر گازوئيل : تكي همراه پيش فيلتر وزن روي محور عقب : 1694 كيلو گرم
اگزوز : عمودي وزن كل : 2812 كيلو گرم
سيستم هيدروليك
طول ( بازوي عقب به حالت افقي ) 01/4 متر
اتصال سه نقطه : از نوع 2 ثابت عرض : 06/2 متر
تجهيزات: كنترل عمق شخم وكنترل وضعيت (بابازوي مركزي حساس) ,كنترل عكس العمل ارتفاع ( بالاي اگزوز ) : 52/2 متر
حداكثر ظرفيت بالا بري در انتهاي بازوها بحالت افقي : 2227 كيلو گرم ارتفاع ( روي فرمان ) : 68/1 متر
پمپ هيدروليك : پيستوني فاصله محورهاي جلو و عقب : 29/2 متر
حداكثر دبي پمپ : 7/16 ليتر بر دقيقه شعاع چرخش (با ترمز) :6/7 متر
حداكثر فشار : 233بار فاصله از زمين ( زير مالبند ) : 380 ميليمتر
محور جلو

فرمان: هيدرومكانيك
ظرفيت ها

نوع محور : قابل تنظيم باك گازوئيل : 90 ليتر
محور عقب
سيستم هيدروليك : 43 ليتر
نوع ترمز :5 عدد ديسك غوطه ور در روغن روغن موتور : 8 ليتر
نوع عمل : مكانيكي تك يا هر دو چرخ با هم سيستم خنك كننده : 2/14 ليتر
سطح موثر ديسك ترمز : 4/222 ميليمتر جعبه فرمان 9/0 ليتر
ترمز دستي : با اهرم دستي پمپ فرمان :1/1 ليتر
قفل ديفرانسيل : مكانيكي ساير تجهيزات

جعبه دنده
مالبند با تريلر كش سنگين
نوع : كشوئي شيلنگ هيدروليك مخصوص تريلر
سرعتهاي خروجي : هشت سرعت جلو و دو سرعت عقب محافظ راننده
محور انتقال نيرو (P.T.O)
صندلي دولوكس
نوع p.t.o : تك سرعته (مستقيم با موتور يا با گيربكس ) زنجير مهار كننده
سرعت دوران در 1684 دور موتور : 540 دور در دقيقه وزنه هاي چرخ جلو
قطر محور : 35 ميلي متر وزنه هاي چرخ عقب مخصوص نوع ديسكي
تعداد شيار : 6 شياره جعبه ابزار با ابزارهاي عمومي و آچارچرخ
كلاچ
وزنه هاي كيفي جلوي تراكتور
نوع : دوبل
قطر : 305 ميلي متر ساير امكانات به انتخاب مشتري

شير فرمان هيدروليك جهت استفاده در ادوات
چرخ عقب 38-12 * 6/13 ديسكي
سايه بان
گيربگس سنكرون 12 سرعت جلوو 4 سرعت عقب

number one
2007-Aug-12, 16:41
طبقه بندی انواع تراکتور

از آنجا که کاربرد تراکتور در دنیای جدید بسیار گسترده است , تراکتور هایی که ساخته می شوند دارای توان , اندازه و طرح های متفاوتی هستند . تحویل تدریجی تراکتور , موجب به وجود آمدن طبقه بندی های گوناگون برای آن شده است . ترکتورهای ساخته شده :
الف) بر اساس تامین خاصیت کششی و خودرو بودن
1- تراکتورهای چرخ دار
2- تراکتورهای زنجیری
ب) بر اساس موارد استفاده
1- تراکتور های عمومی یا تراکتورهای خدماتی
2- تراکتئرهای همه کاره یا تراکتور های ردیف کار
3- تراکتورهای پا بلند یا شاسی بلند
4- تراکتورهای باغی
5- تراکتورهای صنعتی
6- تراکتورهای یونیورسال
7- تراکتورهای باغچه ای و تراکتورهای چمن زن
8- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری
ج) بر اساس نوع شاسی یا قاب
1- تراکتورهای با شاسی
2- تراکتورهای نیمه شاسی
3- تراکتورهای بدون شاسی
الف) طبقه بندی بر اساس خاصیت کششی و خودرو بودن- تراکتورهای چرخ دار متمایز ترین و پیشرفته ترین نوع ماشین به خصوص جهت مقاصد کشاورزی هستند . این تراکتورها سه چرخ یا چهار چرخ ساخته می شوند.انواع تراکتورهای چهار چرخ به قرار زیر است:
تراکتورهای چهار چرخ معمولی, تراکتورهای چهار چرخ محرک, تراکتورهای چهار چرخ متحرک محرک با چرخ های کوچک جلو ,تراکتورهای چهار چرخ محرک با چرخ های بزرگ و و هم اندازه.
- طی سال های متمادی از تراکتورهای زنجیری به منظور کاهش فشار برروی خاک و بالا رفتن کشش در زمینهای نرم , که دارای مقاومت کمی هستند, استفاده شده اند . این تراکتورها همچنین در زمین های مرطوب و باتلاقی, یا در مناطقی که پایداری چرخ های تراکتور با اشکال روبرو می شود , مانند مناطق تپه ای با شیب های تند و زمین های ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد.
گرچه استفاده از تراکتورهای زنجیری در کشاورزی محدود است , اما از این تراکتورها می توان به خوبی در موارد زیر استفاده کرد:
1- اشتفاده در باغات میوه و بیشه زارها
2- پاک کردن و احیای زمین
3- انجام عملیات حفاظتی خاک
4- ایجاد استخرهای ذخیره سازی آب در مزرعه
5- عملیات خاکبرداری و تسطیح زمین های زراعی به خصوص مزارع آبی
6- ایجاد نهرهای انتقال آب
7- به کار بردن زیر شکن ها و وسایل خاک ورزی عمیق
8- تعمیر جاده

ب) طبقه بندی بر اساس موارد استفاده
- یک تراکتور عمومی یا خدماتی, کم و بیش مشابه یک تراکتور چهار چرخ متداول و معمولی است. در این تراکتورها ممکن است فاصله ی بین چرخ های جلو یا چرخ های عقب ثابت یا قابل تنظیم باشد.
- تراکتورهای همه کاره یا تراکتور ردیف کار , تراکتوری است که عملا برای انجام تمام کارهای مزرعه به انضمام عملیات کاشت و وجین و سله شکنی در مزارعی که اندازه ی آنها متوسط است طراحی شده است.
- اکسل جلویی تراکتورهای پا بلند عریض و قابل تنظیم بوده و ارتفاع آن از سطح زمین زیاد است تا بتواند عملیات وجین و سله شکنی محصولات ردیفی پا بلند , مانند نیشکر را انجام دهد.
- در شرایطی که فاصله یبین درختان زیاد بوده و شاخه های درختان نیز بلند می باشند تقربا می توان از هر تراکتوری در باغ های میوه و بیشه زارها استفاده کرد. اما در صورتی که باغ های میوه , بیشه زارها و تاکستان ها از اهمیت بیشتری برخوردارند , بهتر است از تراکتورهای مخصوص که برای کار در این شرایط طراحی شده اند استفاده نمود. تراکتورهای باغی ممکن است از نوع چرخ دار یا زنجیری باشند.
- تراکتورها یصنعتی ماشین هایی هستند در اندازه و انواع مختلف که برای کارهای مخصوص صنعتی و حمل وسائل سنگین در کارخانجات , فرودگاه ها و غیره ساخته شده اند. این تراکتورها را می توان به دستگاه های بالا بر, حفاری, بارکن مکانیکی و ضمائم مشابه که روی آنها سوار می شوند مجهز نمود. در بسیاری از مواقع می توان از بعضی تراکتورهای صنعتی در کارهای کساورزی نیز استفاده نمود.
- تراکتورها ییونیورسال که به واحد توان یا تراکتور مخصوص نیز معروف است به طریقی طراحی شده است که بتواند هم تولید توان نموده و هم انواع مختلفی از ماشین های برداشت سوار, از قبیل ماشین ذرت چین , ماشین برداشت علوفه ی سیلو کردنی , کمباین و ماشین دانه کن ذرت و بعضی وسائل مخصوص را قبول و حمل کند. این نوع تراکتور نه تنها دارای خصوصیت ماشین های خودرو است بلکه دارای مزایای اقتصادی یک واحد تولید توان چند منظوره نیز هست.
- تراکتورهای باغچه ای یا باغی کوچک ع که به آنها تراکتورهای شاسی کوتاه نیز گفته می شود , تراکتورهای چهار چرخ کوچکی هستند که توان آنها بین حدود 8 تا 25 است بخار است. این تراکتورها برای انجام بسیاری از کارهای باغات کوچک و باغچه ها از قبیل خاک برداری , حفر گودال , برش چوب و غیره قابل استفاده هستند.
- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری که به تراکتورهای دستی نیز معروف است, دارای دو چرخ محرک است که به وسیله ی دست حمایت و هدایت می شود.
ج) طبقه بندی بر اساس نوع شاسی یا قاب
- تراکتورهای با شاسی دارای یک قسمت حمایت کننده به نام شاسی یا قاب هستند.
- در تراکتورهای نیم شاسی دو تیرک یا محور طولی به دو طرف بدنه ی موتور ع محفظه ی کلاچ و یا محفظه ی جعبه دنده به وسیله ی پیچ و مهره متصل می شود.
- تراکتورهای بدون شاسی فاقد هر گونه حمایت کننده اضافه هستند . د راین نوع بدنه ی تراکتور به صورت یکپارچه است.

بهمن
2007-Sep-06, 22:38
تراكتور «ITM 299» مطابق با جديدترين تكنولوژي روز دنيا به عنوان محصول جديد روز دنيا توسط شركت تراكتورسازي ايران طراحي شد.


موتور تراكتور مدل «ITM 299» توربوشارژ بوده و داراي گواهي « STAGEII » در آلايندگي محيط زيست از كشور اسپانيا است.
بر پايه همين گزارش, توان ماكزيمم تراكتور جديد ساخت شركت تراكتورسازي ايران 82 قوه اسب بخار اعلام شده است.
گفتني است, از جمله ويژگي‌هاي تراكتور «ITM 299» مي‌توان به جعبه دنده مجهز به مجموعه‌هاي سنكرون،دامنه مناسب گشتاورها، سيستم فرمان هيدوراستاتيك، داشبورد با مانيتورينگ مطلوب، سيستم ارگونومي بهينه شده، فضاي مناسب براي استقرار راننده، راندمان بالا، افزايش ظرفيت باك پلي‌‏اتلين و امكان نصب آسان كابين اشاره كرد.
براي ساخت تراكتور «ITM 299» از جديدترين تكنولوژي‌هاي روز دنيا استفاده شده است و با دارابودن توان بالا به عنوان محصول متناسب با زمين‌هاي كشاورزي كاربرد دارد.
همچنين, تراكتور «ITM 299» به عنوان محصول روز دنيا بوده و شركت تراكتورسازي ايران، آن را از سال آينده وارد چرخه توليد انبوه خواهد كرد و پيش‌بيني اوليه براي توليد آن در سال آينده تعداد پنج هزار دستگاه است.
شايان ذكر است, ميزان ساخت داخل تراكتور «ITM 299» بيش از 85 درصد بوده است

بهمن
2007-Sep-18, 11:35
الف) طبقه بندی بر اساس خاصیت کششی و خودرو بودن-
تراکتورهای چرخ دار متمایز ترین و پیشرفته ترین نوع ماشین به خصوص جهت مقاصد کشاورزی هستند . این تراکتورها سه چرخ یا چهار چرخ ساخته می شوند.انواع تراکتورهای چهار چرخ به قرار زیر است:
تراکتورهای چهار چرخ معمولی, تراکتورهای چهار چرخ محرک, تراکتورهای چهار چرخ متحرک محرک با چرخ های کوچک جلو ,تراکتورهای چهار چرخ محرک با چرخ های بزرگ و و هم اندازه.
- طی سال های متمادی از تراکتورهای زنجیری به منظور کاهش فشار برروی خاک و بالا رفتن کشش در زمینهای نرم , که دارای مقاومت کمی هستند, استفاده شده اند . این تراکتورها همچنین در زمین های مرطوب و باتلاقی, یا در مناطقی که پایداری چرخ های تراکتور با اشکال روبرو می شود , مانند مناطق تپه ای با شیب های تند و زمین های ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد.
گرچه استفاده از تراکتورهای زنجیری در کشاورزی محدود است , اما از این تراکتورها می توان به خوبی در موارد زیر استفاده کرد:
1- اشتفاده در باغات میوه و بیشه زارها
2- پاک کردن و احیای زمین
3- انجام عملیات حفاظتی خاک
4- ایجاد استخرهای ذخیره سازی آب در مزرعه
5- عملیات خاکبرداری و تسطیح زمین های زراعی به خصوص مزارع آبی
6- ایجاد نهرهای انتقال آب
7- به کار بردن زیر شکن ها و وسایل خاک ورزی عمیق
8- تعمیر جاده

ب) طبقه بندی بر اساس موارد استفاده- یک تراکتور عمومی یا خدماتی, کم و بیش مشابه یک تراکتور چهار چرخ متداول و معمولی است. در این تراکتورها ممکن است فاصله ی بین چرخ های جلو یا چرخ های عقب ثابت یا قابل تنظیم باشد.
- تراکتورهای همه کاره یا تراکتور ردیف کار , تراکتوری است که عملا برای انجام تمام کارهای مزرعه به انضمام عملیات کاشت و وجین و سله شکنی در مزارعی که اندازه ی آنها متوسط است طراحی شده است.
- اکسل جلویی تراکتورهای پا بلند عریض و قابل تنظیم بوده و ارتفاع آن از سطح زمین زیاد است تا بتواند عملیات وجین و سله شکنی محصولات ردیفی پا بلند , مانند نیشکر را انجام دهد.
- در شرایطی که فاصله یبین درختان زیاد بوده و شاخه های درختان نیز بلند می باشند تقربا می توان از هر تراکتوری در باغ های میوه و بیشه زارها استفاده کرد. اما در صورتی که باغ های میوه , بیشه زارها و تاکستان ها از اهمیت بیشتری برخوردارند , بهتر است از تراکتورهای مخصوص که برای کار در این شرایط طراحی شده اند استفاده نمود. تراکتورهای باغی ممکن است از نوع چرخ دار یا زنجیری باشند.
- تراکتورها یصنعتی ماشین هایی هستند در اندازه و انواع مختلف که برای کارهای مخصوص صنعتی و حمل وسائل سنگین در کارخانجات , فرودگاه ها و غیره ساخته شده اند. این تراکتورها را می توان به دستگاه های بالا بر, حفاری, بارکن مکانیکی و ضمائم مشابه که روی آنها سوار می شوند مجهز نمود. در بسیاری از مواقع می توان از بعضی تراکتورهای صنعتی در کارهای کساورزی نیز استفاده نمود.
- تراکتورها ییونیورسال که به واحد توان یا تراکتور مخصوص نیز معروف است به طریقی طراحی شده است که بتواند هم تولید توان نموده و هم انواع مختلفی از ماشین های برداشت سوار, از قبیل ماشین ذرت چین , ماشین برداشت علوفه ی سیلو کردنی , کمباین و ماشین دانه کن ذرت و بعضی وسائل مخصوص را قبول و حمل کند. این نوع تراکتور نه تنها دارای خصوصیت ماشین های خودرو است بلکه دارای مزایای اقتصادی یک واحد تولید توان چند منظوره نیز هست.
- تراکتورهای باغچه ای یا باغی کوچک ع که به آنها تراکتورهای شاسی کوتاه نیز گفته می شود , تراکتورهای چهار چرخ کوچکی هستند که توان آنها بین حدود 8 تا 25 است بخار است. این تراکتورها برای انجام بسیاری از کارهای باغات کوچک و باغچه ها از قبیل خاک برداری , حفر گودال , برش چوب و غیره قابل استفاده هستند.
- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری که به تراکتورهای دستی نیز معروف است, دارای دو چرخ محرک است که به وسیله ی دست حمایت و هدایت می شود.

ج) طبقه بندی بر اساس نوع شاسی یا قاب
- تراکتورهای با شاسی دارای یک قسمت حمایت کننده به نام شاسی یا قاب هستند.
- در تراکتورهای نیم شاسی دو تیرک یا محور طولی به دو طرف بدنه ی موتور ع محفظه ی کلاچ و یا محفظه ی جعبه دنده به وسیله ی پیچ و مهره متصل می شود.
- تراکتورهای بدون شاسی فاقد هر گونه حمایت کننده اضافه هستند . د راین نوع بدنه ی تراکتور به صورت یکپارچه است.

بهمن
2007-Sep-18, 11:39
اينم چند تا عكس تراكتور
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/Tracteur_agricole.jpg/180px-Tracteur_agricole.jpg

http://media.farsnews.net/Media/8202/Images/jpg/A0010/A0010515.jpg

smh61
2009-Dec-28, 22:10
http://www.inhabitat.com/wp-content/uploads/newholland2.jpg
من سید مهدی هستم از این به بعد میخوام عکسهای 20 از ماَشین آلات رو در این بخش بگذارم . خودم یه وبلاگ در زمینه مکانیک ماشین آلات کشاورزی دارم و از شما هم دعوت میکنم یه سری به وبلاگم بزنید

http://smh61.blogfa.com/


اگر عضو نیستید آدرس زیر رو پیدا کنید.

SMH61.blogfa


به امید دیدار - منتظرم .-;{@

food_technology
2010-Nov-23, 17:36
ریشه لغوی
تراکتور به ماشین خودرویی اطلاق می‌شود که از قدرت آن برای کشیدن ادوات و ماشینهای کشاورزی قابل حرکت استفاده می‌شود. همچنین از این ماشین برای بکار انداختن ماشینهای ساکن در مزرعه استفاده می‌گردد. که در این موارد قدرت مورد نیاز از طریق محور توان‌دهی تراکتور تامین می‌گردد.
نگاه اجمالی
تراکتور مهمترین وسیله کمکی در زراعت مکانیزه محسوب می‌شود که از لحاظ سرعت و از لحاظ تحرک ، قدرت و حمل ادوات و ماشینهای مختلف بر حیوانات کشنده ارجعیت دارد و شرط اولیه تقلیل و تسهیل کار بدنی است. بطور کلی وظیفه تامین قدرت در مزرعه به علت سختی کارهای زراعی و نیز دراز مدت بودن آنها از عهده انسان و حیوان خارج است و در این زمینه تنها تراکتور است که باعث انجام کارهای کشاورزی در مقیاس گسترده می‌گردد.

تراکتور بر خلاف ماشینهای صنعتی ، یک ماشین متحرک است. که بوسیله انسان هدایت می‌گردد و در حین همین حرکت نیز کار انجام می‌دهد. معمول‌ترین انواع تراکتورها عبارتند از : تراکتور بخار که در آن یک موتور احتراق خارجی (موتور بخار) تولید قدرت می‌کند. و تراکتورهای احتراق داخلی که معمولا احتراق داخلی که معمولا با بنزین و یا گازوئیل کار می‌کنند.
تراکتور بخار
اختراع و توسعه موتور بخار یکصد سال قبل از اختراع موتور احتراق داخلی صورت گرفت (موتور بخار در سال 1769 میلادی توسط جیمز وات اختراع شد.) نتیجتا قدیمی‌ترین نوع شناخته‌شده تراکتورها از نوع بخار بوده‌اند. این تراکتورها برای اولین بار جهت بکارانداختن خرمنکوب‌ها در کشور آمریکا و در اواخر قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفتند.


از خصوصیات خودرو بودن این تراکتورها عمدتا برای رفتن از یک خرمن به خرمن دیگر استفاده می‌گردید. و فقط جهت انجام کارهای ساکن از آنها استفاده می‌شد. بعدها با بوجود آمدن مزارع بزرگ گندم در غرب و شمال غربی ایالات متحده تراکتورهای بخار تا حدودی جایگزین قدرت حیوانات شدند. از قدرت تراکتورهای بخار در انجام کارهایی نظیر شخم‌زدن ، کشت بذر ، و برداشت محصول استفاده می‌شد.

تراکتور بخار برای انجام کار در مزرعه دارای محدودیت‌هایی مخصوص به خود بود. بدین ترتیب که این تراکتور خیلی سنگین بود و به کندی حرکت می‌کرد، سوخت آن پرحجم بود و با اشکال مورد استفاده قرار می‌گرفت. و اشکال تامین آب دیگ بخار و سوخت مورد نیاز باعث می‌شد تا به مواظبت و توجه مداومی نیاز داشته‌باشد. بطوری که یک نفر مراقبت از تامین سوخت و آب را بر عهده می‌گرفت و نفر دوم متوجه طرز کار تراکتور بود و هدایت آنرا بعهده داشت.
تراکتورهای بنزینی اولیه
بعضی از صاحبان کارخانجات که پیش‌بینی می‌کردند در آینده تقاضای بیشتری برای قدرت مکانیکی مناسب کار در مزرعه ، به خصوص در بخشهای گندم‌ خیز وجود خواهد داشت. ساخت تراکتورهای بنزینی را حتی قبل از پایان قرن نوزدهم آغاز کردند. در سال 1892 م یک تراکتور بنزینی به بازار عرضه گردید. همچنین بر اساس گزارشات در سال 1897 م در داکوتای شمالی در کشور آمریکا از یک تراکتور بنزینی استفاده شد.

اما در سال 1902 م یک نمونه تراکتور بنزینی به نام تراکتور هارت-پار به بازار عرضه گردید. این ماشینهای سنگین پر زحمت جلودار صنعت تراکتور به شکل امروزی بوده‌اند. این روند رو به رشد پس از سال 1905 حرکت خود را با آهنگی بسیار سریع ادامه داد.

این تراکتورهای اولیه معمولا شامل یک موتور تک سیلندر بزرگ بنزینی بودند که روی یک شاسی سنگین سوار می‌شد و شاسی به نوبه خود روی چهار چرخ قرار می‌گرفت (شاسی در اینجا به معنی مکانیزم نگهدارنده سایر لوازم است). دو چرخ عقب بوسیله یکسری چرخ‌دنده سنگین به میل‌لنگ موتور متصل شده و ماشین را خودرو می‌ساخت.

این تراکتورها مانند تراکتورهای بخار ، سنگین ، پرزحمت و قوی بودند و در حقیقت به نظر می‌رسید که صرفا به منظور جایگزینی تراکتورهای قبلی ساخته شده‌باشند. اما آنها دارای مزایایی نیز بودند. برای مثال جابجاکردن سوخت در آنها آسانتر بود، آب ‌کتری را حمل می‌کردند و نیاز به توجه و صرف وقت کمتری در هنگام کار داشتند. بطوری که معمولا یک نفر به تنهایی قادر به کنترل بزرگترین نوع آنها بود.
تراکتورهای سبک
در حدود سال 1910 م طراحان توجه خود را به سمت امکان تولید تراکتور بنزینی کوچکتر که بتواند تقاضای زارعین غلات و دامداران را در تامین قدرت مکانیکی برآورده کند معطوف داشتند. نتیجتا در حدود سالهای 1913 م مقداری تراکتور در بازار دیده می‌شد. که نسبتا سبک‌وزن بوده ولی از لحاظ ساختمان و شکل ظاهری بسیار متفاوت بودند. در بیشتر موارد این تراکتورها به موتورهای دو و یا چهارسیلندر مجهز بودند.

تا سال 1915 م زارعین با تعداد گوناگونی از انواع مدل‌ها و اندازه‌ها حیرت انگیز تراکتور مواجه شدند. از تراکتورهای غول پیکر تک سیلندر یا دو سیلندر چهارچرخ گرفته تا یک اتصال تراکتوری برای اتومبیل‌های کوچک ، رقابت بسیار داغ شده‌بود و بسیاری از ماشینهای عجیب و غریب به فروش رسیدند که برخی از آنها با شکست مواجه شدند و برخی دیگر موفقیت آمیز بودند.

دوره تراکتورهای عجیب و غریب کوتاه بود. بطوری که تا سال 1917 بسیاری از ‌آنها از بازار ناپدید شده و طراحان دور اندیش دریافتند که در طراحی تراکتور اساس و واجبات مشخصی وجود دارد که می‌بایست به آنها توجه کرد.
تحولات مهم
بعضی از نکات برجسته و مهم در توسعه و تکمیل تراکتور از سال 1915 به بعد عبارتند از :


* در فاصله سالهای 1915 تا 1919 میلادی

o محور توان‌دهی تراکتور معرفی شد.
o قانون آزمون تراکتور بزاسکا به تصویب رسید.
* در فاصله سالهای 1920 تا 1924 میلادی
o تراکتور همه کاره مزرعه با موفقیت زیادی توسعه پیدا کرد.

* در فاصله سالهای 1925 تا 1929 میلادی

o سیستم محور توان‌دهی به مرور مورد استفاده قرار گرفت و پذیرفته شد.
* در فاصله سالهای 1930 تا 1937 میلادی

o موتور دیزل در تراکتورهای بزرگتر مورد استفاده قرار گرفت.
o لاستیکهای بادی و تراکتورهای با سرعت بیشتر مرسوم گشتند.
o لوازم برقی ارایه و پذیرفته شدند.
o توجه به موتوهای با تراکم زیاد افزایش یافت.

* در فاصله سالهای 1937 تا 1941 میلادی

o محل نصب محور تواندهی و محل نصب مالبند به صورت استاندارد در آمد.
o سیستم خنک کننده تحت فشار مرسوم گشت.
o پرکردن لاستیک چرخها با آب برای اضافه کردن سنگینی تراکتور جهت بهبود کشش آن مرسوم شد.
o مالبند تراکتور و اتصال سه نقطه به بازار عرضه شد.
o سیستم‌های کنترل کشش هیدرولیکی اتوماتیک معرفی شدند.

* در فاصله سالهای 1941 تا 1949 میلادی

o سیستم تواندهی زنده معرفی شد.
o کنترل هیدرولیکی برای وسایل کششی مورد قبول قرار گرفت.
o تراکتورهایی عرضه شدند که با گاز مایع کار می‌کردند.

* در فاصله سالهای 1950 تا 1960 میلادی

o قدرت تراکتورها به سرعت افزایش یافت.
o درصد تراکتورهای دیزل افزایش یافت.
o دستگاههای جدیدی از قبیل فرمان هیدرولیکی ، دنده اتوماتیک و چرخدنده با دنده‌های سریعتر بطور وسیعی در دسترس قرار گرفت.

* در فاصله سالهای 1961 تا 1970 میلادی

o قدرت تراکتورها همچنان افزایش یافت.
o به غیر از تراکتورهای کوچک تقریبا همه تراکتورها به موتورهای دیزلی مجهز شدند.
o جعبه دنده‌های هیدرواستاتیک در دسترس قرار گرفت.
o لاستیک‌های رادیال چند لایه تراکتوری در دسترس قرار گرفت.

* در فاصله سالهای 1970 - 1980 میلادی

o توربوشارژر و اینترکولر به موتورهای دیزل اضافه گشت.
o اغلب تراکتورها به اتاقک راننده مجهز شدند.
o توجه عموم به تراکتورهای چهارچرخ متحرک افزایش یافت.
o تراکتورهای با بیش از 800 اسب بخار قدرت رواج یافتند.

پس از این سالهای نیز تغییراتی نظیر استفاده از سیستم‌های اتوماتیک در هدایت تراکتورها و نیز تولید تراکتورهای کمرشکن و غیره انجام پذیرفته است. که در حال حاضر نیز در حال تکامل و توسعه هستند. لذا در آینده شاهد نمونه‌های غیر متعارف و جالبی از تراکتورهای خواهیم بود.

CASSIATORA
2013-Sep-22, 12:47
کلاج در تراکتور



كلاچ(Clutch) وسیله ایست كه براساس وجود اصطحكاك بین دو سطح كار می كند و وظیفه اش قطع و وصل در انتقال توان از میل لنگ و موتور به جعبه دنده است.

همانطور كه در شكل مشخص است كلاچ از پدال، محور اتصال پدال و توپی بلبرینگ، توپی بلبرینگ، بلبرینگ، صفحه‌ی تماس بلبرینگ و سطح انگشتی ها، انگشتی ها، فنرها، پوسته فنر، میله‌ی اتصال پوسته فنر وصفحه‌ی فشاردهنده، پیچ تنظیم طول فنر، استكانی های فلزی كه فنر داخل آن قرار می گیرد، صفحه‌ی فشاردهنده، صفحه كلاچ كه بر روی آن لنت كوبی شده است و شافت كلاچ كه وظیفه‌ی انتقال توان به جعبه دنده را برعهده دارد تشكیل شده است.

طرز كار كلاچ لنتی یك مرحله ای:

در مورد كلاچ دو حالت وجود دارد: 1- حالتی كه پا بر روی پدال فشار نمی آورد. 2- حالتی كه پا بر روی پدال فشار می آورد.

در حالت اول كه هیچ فشاری بر روی پدال وجود ندارد، بلبرینگ بر روی انگشتی ها فشاری وارد نمی كند لذا فنرها كه در داخل استكانی قرار دارند نیز در بیشترین حالت انبساط قرار گرفته اند. فنرها از یك طرف به پوسته فنر و از طرف دیگر به واسطه‌ی میله‌ی درون آن به صفحه‌ی فشاردهنده متصل اند. زمانی كه فشاری وارد نمی شود صفحه ی فشاردهنده در بیشترین فاصله با پوسته فنر قرار دارد. در این حالت صفحه ی فشاردهنده به صورت كامل با صفحه كلاچ یا همان لنت درگیر بوده و با فشاری كه به آن وارد می كند باعث تماس كامل لنت با فلایویل می گردد. فلایویل یا چرخ طیار به واسطه ی چرخش میل لنگ، همواره درحال چرخش است و لنت یا صفحه كلاچ را كه با فلایویل تماس دارد می چرخاند و از طرفی چون وسط صفحه كلاچ هزارخاره شده است و چون شافت كلاچ نیز هزارخاره است واز طرفی دیگر بدلیل انطباق كامل این هزارخاره ها با یكدیگر، چرخش لنت ها موجب چرخش شافت كلاچ شده و بدین ترتیب انتقال توان از موتور به جعبه دنده از طریق شافت كلاچ میسر می گردد.

در حالت دوم پدال به واسطه ی فشار پا به جلو حركت می كند. بلبرینگ نیز به جلو حركت كرده و بدلیل خاصیت بلبرینگی خود، چون با صفحه ی متصل به انگشتی كه درحال چرخش است درگیر می شود شروع به چرخیدن می كند و به واسطه ی فشار وارد شده ، ابتدای انگشتی را كه به صورت لولایی است به جلو فشار می دهد و انتهای آن را به سمت عقب می كشد، با این كار میله ی داخل فنر كه متصل به پوسته فنر و صفحه ی فشاردهنده است به عقب حركت كرده و باعث جمع شدن فنرها می گردد و صفحه ی فشاردهنده به پوسته كه خود به فلایویل متصل است و می چرخد را به عقب می كشد. با این كار تماس صفحه ی فشاردهنده و لنت ها قطع شده و این زمانی است كه صفحه كلاچ بدون تماس بین فلایویل و صفحه ی فشاردهنده به صورت آزاد قرار می گیرد و چون با هیچ قطعه ی در حال چرخش تماس ندارد لذا می ایستد. وقتی صفحه كلاچ متوقف شد چون همواره حالت درگیری با شافت كلاچ دارد، شافت كلاچ نیز از حركت باز می ایستد و بدین ترتیب توان از موتور و میل لنگ به جعبه دنده منتقل نمی شود.

CASSIATORA
2013-Sep-22, 13:02
معرفی تکنولوژی های پیشرفته در تراکتورهای جدید

مقدمه:
امروزه تراکتورهای پیشرفته تولیدی در کشورهای اروپایی و آمریکایی ،یک الگوی خوب برای طراحی و تولید تراکتور با کارآیی بالا محسوب میشوند؛ از این رو قصد داریم تا آنجا که ممکن است شما را با سیستمهای جدید به کار رفته در قسمتهای مختلف نظیر بخش انتقال قدرت ، کابین راننده و ... آشنا سازیم، دور نیست روزی که بتوانیم با استفاده از نیروهای خلاق کشور، ما ، الگوی سایرین در زمینه تکنولوژی های نوین ساخت تراکتور و ادوات کشاورزی و صنعتی باشیم .

تراکتورهای مدل RT :

تراکتورهای مذکور که به ادعای تولید کنندگان آن جهت تامین کارآیی و مداومت بالا در کار مزرعه طراحی شده اند دارای قابلیتهای ذیل میباشند:

- سطوح قدرت متنوع در خروجی PTO به مقادیر 100،120.140, ۱۵۵ HP گیربکسهای CVT سیستم انتقال قدرت اتوماتیک از نوع Quadrashiftیا Auto 6 موتور دیزلی 6/6 لیتری با ساختار فول سیستم تعلیق آکسل جلو و کابین به صورت مجزا و از دو نوع مختلف طراحی ارگونومی کابین برای راحتی بیشتر راننده - سیستم کنترل روشنایی لمسی با قابلیت انتخاب نور گزنون - کنترل دمای اتوماتیک - سیستم انتقال با ظرفیت بالابری بالا - بازده اقتصادی و با صرفه درخروجی PTO و ...

این تراکتورها دارای یک سیستم هیدرولیک بستة جبران کننده فشار و جریان میباشند که قادرند دبی روغن را برای عملکردهای گوناگون هیدرولیکی به طور همزمان مهیا سازند . یادآور میشود که با این سیستم ، امکان دسترسی به فشارحداکثر 2900 psi در دبی 29 gallons در دقیقه وجود دارد . ضمناً سیستم کنترل اسپول ولو SMS قادر به کنترل دقیقتر و راحتتر نیروی هیدرولیکی میباشد . در سطوح دبی مختلف ، این سیستم امکان عملکرد دقیقتر و با کیفیت بالای تجهیزات مربوطه را فراهم میآورد . اهرم کنترل سه حالته هیدرولیکی ، کار با تجهیزات جانبی به ویژه لودر و ... را با آسان کردن عملکرد و سریع تر کردن سیکل اجرائی ، فراهم میآورد.

ذیلا به بررسی اجمالی بعضی از ویژگیهای اشاره شده در این تراکتورها می پردازیم :

تراکتورهای دارای گیربکسهای CVT:

سیستم POWERMAXX CVT، امکان دسترسی به قدرتها و سرعتهای بالا را با اهرم مهیا میکند ؛ انتخاب ساده سرعت صحیح برای کار ، بدون تعویض مرحله به مرحله دنده و انتخاب سرعت متغیر که از ویژگی این نوع سیستم انتقال قدرت میباشد امکان دسترسی به راندمان بالا را مهیا میسازد ولیکن ویژگی خاص این تراکتورها طراحی ارگونومکی میز فرمان تعبیه شده در سمت راست کابین و قابلیت دسترسی آسان به کنترلهای ذیل است :


_ انتخاب سرعت عادی و سرعت در یک جهت خاص (یکنواخت ) .
_ انتخاب یکی از وضعیت های اهرم دستی یا پدال پایی و نیز انتخاب رنج سرعتهای مورد نظرراننده.
_ امکان نظارت بر عملکرد موتور.

در حین کار، اپراتور میتواند سرعت دقیقی را که مایل به دسترسی به آن میباشد برنامه ریزی نماید، درلحظه اول تنظیم، سرعتها روی یک LCD نمایش داده خواهند شد، اهرم کنترل سمت چپ غربالک فرمان ، سرعت و جهت حرکت را کنترل میکند از این رو با حرکت دادن اهرم مذکور ، سرعت جلو عقب را میتوان از پیش تنظیم نمود، تراکتور به طور اتوماتیک ، آرام ،متوقف و یا تغییر جهت خواهد داد و سپس جهت دستیابی به سرعت برنامه ریزی شده در روی صفحه LCD ، شتاب خواهدگرفت . شستی برف پاک کن و بوق ، در سمت راست غربالک فرمان، در واقع ، اشکال کنترل گوناگون را یکجا ، داراست: امکان انتخاب موارد نمایش داده شده در صفحه LCD ، تغییر وضوح LCD و انتخاب چهارحالت برای سرعت تغییر مسیر حرکت جلو و عقب _ از خیلی آرام و روان در دنده سنگین تا سرعت بالا در دنده بالا از امکاناتی است که این شستی در اختیار کاربر قرار می دهد. با وجود گیربکسهای CVT‌ و سیستم تعلیق آکسل جلو امکان حرکت از سرعت 0 الی 50 k/hr به راحت فراهم میشود ؛ البته این کار باید با تنظیم و کنترل مکرر و ترکیبی حداکثرتوانایی موتور و سطوح مختلف انتقال قدرت تحت بار صورت گیرد.



تراکتورهای دارای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک 6 حالته ، AUTO 6 TRANSMISSION :

تراکتورهای نسل جدید دارای سیستم انتقال قدرت 6 حالته اتوماتیک قادرند 24 سطح سرعت مختلف را برای تراکتور مهیا نمایند؛ تغییر این سرعتها تماماً به صورت الکترو هیدرولیکی و با استفاده از اهرم صورت میگیرد. قابلیت تعویض اتوماتیک این تراکتورها ، عملکرد آنها را بسیار شبیه به اتومبیلهای سواری کرده است. به هنگام درگیری دنده ها ، سیستم تعویض دنده ،با حس دور در دقیقه موتور ، متناسب آن ، سرعت مناسب را انتخاب مینماید. برای تعویض دنده ها علاوه بر اهرم نشان داده شده ، دگمه ای نیز روی اهرم سمت چپ غربالک جهت آزادی دست راست کاربر برای اجرای سایر کنترلها ، تعبیه شده است . با این امکان اضافه شده در اهرم چپ غربالک ، متوجه شدید که این اهرم ، تنها جهت کنترل حرکت جلو و عقب نیست بلکه برای تعویض اتوماتیک دنده ها نیز استفاده می شود. سیستم کنترل الکترونیکی همچنین قادر به تنظیم درگیری کلاچ _ برای تعویض ملایمتر_ میباشندکه با این امتیاز در واقع علاوه بر روانی تراکتور ، بارهای مازاد وارده بر وسیلة وصل شده به تراکتور تا حد بسیار زیاد کاهش خواهد یافت.


تراکتورهای دارای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک Quadrashift:

این سیستم نیز قادر است چهار سرعت خروجی از تعویض دنده را با هشت سرعت سنکرون ترکیب و در مجموع 32 سطح مختلف سرعت جلو و 32 سطح مختلف سرعت عقب را برای تراکتور مهیا نماید.
تعویض دنده ها با دکمه تعبیه شده روی اهرم و دستیابی به سطوح سرعتهای میانی ( 8 سرعت بین هر تعویض دنده ) با اهرم امکان پذیر میباشد. و البته جهت تعویض اتوماتیک دنده ها نیز کلید لغزنده ای در روی دسته صندلی تعبیه شده است که با استفاده از آن ، سیستم تعویض دنده ،با حس دور در دقیقه موتور ، متناسب آن ، سرعت مناسب را به صورت اتوماتیک انتخاب مینماید.
سیستم کنترل الکترونیکی نیز همانند تراکتورهای دارای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک 6 حالته ، AUTO 6 TRANSMISSION ، عمل میکند.


سیستمهای تعلیق و کابین ویژه:

تمامی این سری از تراکتورها دارای یک صندلی بسیار راحت و همچنین سیستم تعلیق پنوماتیکی ویژه ای( AIR MAXX ) برای کابین هستند که بین شاسی و کابین به عنوان عاملی جداکننده ،تعبیه شده است به طوریکه لرزش کابین را تا حد قابل محسوسی کاهش داده، میتواند متناسب با شرایط مزرعه یا جاده ، تنظیم شود بنابر این راننده هنگام کار کاملاً احساس راحتی میکند چرا که قادر است عملیات سخت مزرعه با پستی و بلندی های زیاد را با حداقل خستگی و استرس و حداکثر بهره وری انجام دهد.
البته این تراکتورها از یک سیستم تعلیق هیدرولیکی نیز بهره میگیرند (HydraMaxx ) که با تداوم بخشیدن به تماس چرخها با خاک و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی حاصل از لغزش ، راندمان کار را افزایش میدهد.


امکانات مهیا شده در کابین:


علاوه بر سیستمهای تعلیق اشاره شده ، فضای مناسب و وسایل جانبی تعبیه شده در کابین ، راحتی کار و کنترل بهتر امور را برای راننده مهیا کرده است:

- میز فرمان کاملاً ارگونومیکی با دگمه های کنترل در سمت راست کابین
- کنترل دمای کابین
- طراحی به گونه ای است که نفوذ صداهای اضافی به داخل کابین بسیار کم میباشد
- وجود دید کافی برای راننده ( شیشه جلو حدوداً 61 فوت مربع )
- استفاده عالی از فضای موجود و نصب یک کولر بزرگ و مناسب این فضا
- داشبورد در نظر گرفته شده با بهبود دید زمین جلو دارای امکانات نمایش وضعیت انالوگی و LCD
- امکان ارتباط مخابراتی از داخل کابین برای کاربرد وسایل جانبی جهت برنامه ریزی وکنترل
- کنترل نورخارج کابین و استفاده از امکانات نور گزنون
- عملیات مختلف کشاورزی و یا محاسبه میزان سوخت مورد نیاز یا میزان لغزش و ...


منبع: مجله رویان