محک 468
سایت علمی دانشجویان ایران
\
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
هوافضا

کاربران و مدیران نمونه ماه: (برای تبریک کلیک نمایید) (چگونه می توانم کاربر نمونه شوم؟)

E S M A I L

مدیر تالار سیستم عامل

غلام سالار شهیدان....
منتظرالمهدی...

  1,836   734   170

gmh1993

مدیر تالار برنامه نويسي

عاشق برنامه نویسی !!!
Programming : C, C++, C#, Java, PHP, java script, ...

  1,785   510   120

Azar math

کـارشـنـاس ریـاضی محض

سبقت از سایه ها به بیشتر دویدن نیست.بسوی نور که باشی سایه ها در پس تواند.حتی آنگاه که ایستاده

  842   134   120
در حال نمایش 1 تا 2 از مجموع 2
نمودار محبوبترین‌‌ها1پسندیده شده
  • 1 ارسال‌کننده معصومه فقیه

تاپیک: هنر در تمدن اسلامی

  1. Top | #1

    • دوســـــت جـــــــدید
    • تاریخ عضویت
      19-Aug-2010
    • رشته تحصیلی
      تاریخ
    • محل سکونت
      تهران
    • پست‌ها
      45
    • سپاس
      24
    • 114 تشکر در 42 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      5
    • امتیاز
      34
    Add معصومه فقیه on Facebook

    پیش فرض هنر در تمدن اسلامی

    هنر در تمدن اسلامی
    بدیهی است که اقوام وملل جهان در آشنایی با هنر و بهروری از آن تقدم وتاخر دارند.ایرانیان و رومیان،سده ها پیش از ظهور اسلام با هنر آشنا شده بودند وهر یک از این دو قوم،هم زمان با ظهور اسلام،سنتهای هنری چند صد ساله داشتند.وقتی سخن از هنر اسلامی
    در میان است،ایران وایرانی جایگاهی ویژه در رشد واعتلای آن دارد،از سده چهارم هجری تا آغاز سده دهم هجری که قیام صوفیان صفوی آغاز شد،ایران مهد هنر وهنرافرینی در جهان اسلام بود.
    عربستان پیش از اسلام،از نظر هنری به استثنای خط عربی که بالقوه آمادگی پذیرش زینتها را یافت،از درون مایه چندانی برخوردارنبود.شعر وسرود بیشترین هنر عرب بود تا آنکه فتوحات مسلمانان موجب شد تا آن چادرنشیان ناگهان دیده بر کاخهای با شکوه ایرانیان وکلیساها وپرسشگاههای یونانیان ورومیان بگشایند.به همین سبب،هنر صنعتگران ایرانی ویونانی ومصری وسوری
    با هم پیوند خورد وزیر فرمان اسلام،به شیوه هایی مبدل شد که امروزه هنر اسلامی نامیده می شود.معماری اسلامی در هیئت وشکل سه نوع بنای عمده به ظهور رسید:مساجد،مدارس ومقابر یا بقاع متبرک.از جمله بنای دیگر آغاز عهد اسلامی،کاخ هشام بن حکم(125-105ق)است که "مشتی"(سرای زمستانی)خوانده می شد ودر بیابانی در نزدیکی اریحا برافراشته گشت.وجود شیرهای بالدار و برخی دیگر از جانوران افسانه ای-که از ویژگیهای فلز کاری و پارچه بافی عهد ساسانی به شمار می آید-نشانه ای آشکار از تاثیر هنر ایرانی در آن کاخ با شکوه است.
    در معماری،نخستین بنای اصیلی که بدست معماران ایرانی در اوایل سده چهارم هجری ساخته شد،بنای شاه اسماعیل سامانی در بخارا
    بود،که سر مشق برای ساخت دیگر آرامگاههای با شکوه قرار گرفت.بنای آرامگاهها،که کنار مساجد و مدرسه ها نوع سومی از معماری اسلامی به شمار می رود،از حدود سال 390ق تا پایان سده نهم هجری رواج داشت.این بناها در آغاز بیشتر ساده بود،
    مانند بنای آرامگاه قابوس وشمگیر در گنبد قابوس(به سال 397ق)که بعدها نمای خارجی ان تزیین یافت.کم کم آرامگا ههایی ایجاد
    شد که به نقشهای مفصل کاشی معرق مزین شد و بیشتر به دوره تیموریان تعلق دارد،مانند مزار خواجه عبدالله انصاری در نزدیکی هرات که به سال 832ق بنا شده است.
    شیوه خاص مسجد سازی ایرانی نیز با استفاده از ایوان ورواق،از خانه ایرانی به مسجد،و از آن به بنای مدارس رسمی که از نیمه دوم سده پنجم هجری برای طالبان علوم ساخته می شد،راه یافت.
    زینت کاری با گچ وگچ بری از اواخرسده پنجم هجری متداول شد که گاهی همان نقشهای حاصل از اجر کاری تزئینی را تکرار می کرد و گاهی نقوش گیاهی و اسلیمی هایی به وجود می اورد که با شکل اصلی بنا پیوندی نداشت.کاشی معرق هم در حوالی سال494ق به ظهور رسید.
    در اغاز به رنگ های فیروزهای و لاجوردی محدود بود،اما بعدها رنگ های سورمه ای، سفید،سیاه،ارغوانی و زرد هم برآن افزوده شد.
    هنر عصر سلجوقی به بنای مساجد و کاشی کاری آنها منحصر نبود.ساختن ظرئف سفالین زیبا،بخش دیگری از هنر آن دوره به شمار می آمد و ممتازترین نمونه های آن،در دوران سلجوقیان تا سده هفتم هجری در ری و کاشان پدید آمد.
    کاسه ها،کوزه ها و گلدانهای مزین به آب طلا و رنگهای دیگر یا دارای پوششی از لعاب سیاه و فیروزه ای و آبی کم رنگ از آن
    جمله اند.برخی از آنها با هفت رنگ زینت می یافت.
    هنر مندان ایرانی عصر سلجوقی افزون بر سفال،روی ابریشم وپارچه های زربفت وقطعات فلز نیز کار می کردند.در عهد سلجوقیان

    کار روی طلا چندان معمول نبود،اما کنده کاریهای زیبایی بر روی برنج،مس ونقره از آن عصر بر جای مانده است.دوره صفویه در ایران هنر ظریف و زیبای دیگری آغاز شد وآن آراستن نسخه های خطی به مینیاتور و مجالس دلربا بود که اندک اندک رونق گرفت.خطاطی باید دنباله فن قرآن نویسی در صدر اسلام باشد.بسیاری از برگزیدهترین خطاطان،ایرانی بودند ئدر میان انواع
    سیوه های خطاطی دو شکل عمده آن،یعنی نستعلیق و شکسته،از نو آوریهای ایرانیان بود.
    ایران عهد تیموریان،هنر موزاییک سازی با کاشیها یریز لعابی رنگین در بناهای رنگین در بناهایی که در مشهد واصفهان ساخته شد،
    به اوج خود رسید،همچنین عهد تیموریان،به ویژه دوران شاهرخ و بایسنقر،عصر طلایی هنر تهیه کتابهای خطی نفیس بود.هنر جلد سازی،خطاطی،صحافی وتصویرگری این دوره هرگز در دوره های بعد مانندی نیافت.
    در اواسط سده نهم هجری کودکی دیده به جهان گشود که بهزاد نام گرفت وچون بالنده گشت در دربار سلطان حسین بایقرا در هرات به کار پرداخت وچیزی نگذشت که نامش در نقاشی ایرانی جاودانه شد.کمال الدین بهزاد،شیوهای نو در پیش گرفت ودر آن به وصف
    جزئیات واقعی زندگی روزانه پرداخت.بهترین وگویاترین این گونه مینیاتور در آغاز سده دهم هجری ودر عهد شاه تهماسب صفوی
    در تبریز وقزوین ومشهد پرداخته شد و آراسته ترین رنگ آمیزی را با نمودهای گویایی از زندگی روزانه مردم ا یران،در خود گرد آورد.
    صنعت قالی بافی از سده پنجم پیش از میلاد در خاور نزدیک،به ویژه ایران معمول بوده است.
    در دوره شاهان صفوی شاه عباس بزرگ از دیگران ممتاز بود.او پادشاهی هنر دوست وهنر پرور بود ودر حقیقت،اصفهان ساخته وپر داخته اوست.میدانها،مسجدها،کاخها بازارها و باغهایی که او در اصفهان نو بر پا داشت.از اصفهان "نصف جهان"ساخت.
    در زمان شاه عباس برای معماری شهری وعمومی،نقشه منطقی تهیه شد،بدین گونه که میدان بزرگی به نام میدان "نقش جهان"
    ایجاد شد وسپس در وسط هر یک از چهار ضلع آن،بنایی بزرگ بر پا گردید،به گونه ای که طرح کلی آن بازتابی از یک ساختمان
    چهار ایوانی بسیار بزرگ بود که در معماری ایرانی از دوره باستان به این سو سابقه داشت.چهار بنای عمده آن عبارت بود از:
    مسجد شاه،مسجد شیخ لطف الله،سر در بازار قیصریه،و عمارت عالی قاپو.
    در اصفهان عصر شاه عباس،نقاشیهای یک یا دو تن از نقاشان برجسته رواج فراوان داشت وموردپسند عموم قرار گرفت،آقا رضا وسپس رضا عباسی که در عین حال پیشوایان آن شیوه هنری شناخته شدند.نامدارترین هنرمند این سبک،رضا عباسی بود که به دربار شاه عباس تعلق داشت وکارهای او به سرعت سر مشق هنر مندان معاصر شد.
    ایران عهد قاجاریه اگر چه می کو شید تا جایگاه هنری عصر صفوی را برای خود محفوظ دارد،اما چندان موفق نبود.با اینکه بسیاری
    از شاخه های هنری دوره قاجاریه رو به افول گذارد،اما هنر خوشنویسی در سه بخش نستعلیق،شکسته نستعلیق ونسخ به اوج خود رسید.همچنین گل ومرغ سازی و بویژه آثار لاکی،بسیار پیشرفت کرد وتنها در این دوره است که نقاشی مستقل از کتاب وبه صورت مکتبی ایرانی شکل گرفت.
    karim.fan پسندیده است!
    با یاد خدا ارامش بخش دلها

    ترنسیس
  2. 2 کاربر از معصومه فقیه برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #2

    • تــــــــــــــــازه وارد
    • تاریخ عضویت
      26-Jan-2013
    • رشته تحصیلی
      تاريخ
    • پست‌ها
      27
    • سپاس
      21
    • 105 تشکر در 27 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      2
    • امتیاز
      57

    پیش فرض پاسخ: هنر در تمدن اسلامی

    درود

    بهتر است به جاي عنوان هنر در تمدن اسلامي . بگوئيم هنر ايرانيان در دوران پس از اسلام . يا هنر مصريان در دوران بعد از اسلام .

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1