سایت علمی دانشجویان ایران
\
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
هوافضا

کاربران و مدیران نمونه ماه: (برای تبریک کلیک نمایید) (چگونه می توانم کاربر نمونه شوم؟)

E S M A I L

مدیر تالار سیستم عامل

غلام سالار شهیدان....
منتظرالمهدی...

  1,836   734   170

gmh1993

مدیر تالار برنامه نويسي

عاشق برنامه نویسی !!!
Programming : C, C++, C#, Java, PHP, java script, ...

  1,785   510   120

Azar math

کـارشـنـاس ریـاضی محض

سبقت از سایه ها به بیشتر دویدن نیست.بسوی نور که باشی سایه ها در پس تواند.حتی آنگاه که ایستاده

  842   134   120
در حال نمایش 1 تا 1 از مجموع 1

تاپیک: تفکر نقاد

  1. Top | #1

    • مدیر سابق بخش پزشکی
    • تاریخ عضویت
      28-Jul-2009
    • رشته تحصیلی
      000000
    • پست‌ها
      2,213
    • سپاس
      2,920
    • 4,274 تشکر در 1,673 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      17
    • امتیاز
      644

    اشاره تفکر نقاد

    تفکر نقاد نگارش یافته توسط مرضیه سبحانی من نمی دانم چرا می گویند اسب حیوان نجیبی است کبوتر زیباست و چرا درقفس هیچ کسی کرکس نیست؟ سهراب سپهری ما در هر لحظه از زندگی با اطلاعات گوناگونی مواجه می‌شویم. برای حیوانات و انسان نخستین این اطلاعات دست اول بودند؛ چیزهایی که فرد می بیند، می شنود، لمس می کند، می چشد و بو می کند. با ظهور زبان در بین انسان ها نوع دیگری از اطلاعات (اطلاعات دست دوم) پدید آمد و آنچه که امروزه با آنها روبرو هستیم، غالباً از این دسته اطلاعات هستند. کمی به اطلاعاتی که روزانه دریافت می کنید، فکر کنید، آنچه والدین یا دوستانتان می گویند، چیزی که در مدرسه به شما آموزش داده می‌شود، آنچه که در تلویزیون مشاهده و یا در روزنامه ها و مجلات مطالعه می کنید. بدون شک می توان گفت که اغلب اطلاعاتی که امروزه با آنها روبرو هستیم در حال ارائه اصول یا موضوعاتی هستند که از ما می خواهند با آنها هم عقیده شده و آنها را بپذیریم.

    ما در دورانی زندگی می کنیم که وجهه مشخصه آن تلاش درمتقاعد سازی همگانی است. هربار که رادیو یا تلویزیون را روشن می‌کنیم و یا کتاب یا مجله‌ای را می‌گشاییم در معرض بمباران اطلاعاتی قرار می گیریم که سعی دارند ما را متقاعد سازند تا فرآورده‌های آنها را خریداری کرده و یا به نامزد انتخاباتی یا حزب سیاسی خاصی رأی بدهیم یا ایده و اصول مختلف مطرح شده را بپذیریم. حتی زمانیکه با دوست، همسر، والدین، راننده تاکسی و.. نیز تعامل می کنیم همواره با مسائلی روبه‌رو می-شویم که از ما خواسته می‌شود برداشت آنها را از آنچه درست، واقعی و یا زیبا است، بپذیریم.
    اما آیا پذیرش بی چون و چرای اطلاعاتی که دریافت می کنیم از ما انسانی بی اراده و عاری از نیروی تفکر یا عقل سلیم نمی سازد؟ چنین فردی تسلیم محض محیط است و همواره براساس اصول دیگران و برپایه خواست محیط زندگی می‌کند و قادر نیست تا از زندگی آن گونه که خودش می خواهد لذت ببرد. مهارت تفکر انتقادی این امکان را برای ما فراهم می کند که با دریافت اطلاعات و دیدگاه های موجود راجع به مسائل مختلف، صرف نظر از سوگیری-های شخصی یا باورها و ارزش های نادرست احتمالی مان، بتوانیم بهترین نتیجه را استنباط کرده و براساس آن عمل نماییم.



    اگر شما می خواهید نکته بین، جسور، صاحب نظر منتقد و دارای اعتماد به نفس به نظر آمده و تحسین دیگران را برانگیزید، راه دشوار و گریز ناپذیری را پیش رو دارید.
    دشواری راه از این جهت است که اولاً شما در طی دوران تحصیل کمتر به‌صورت هدفمند و آگاهانه در راستای رسیدن به چنین اهدافی گام برداشته اید از این رو بسیار مبتدی و تازه کار هستید.
    ثانیا در نظام های آموزشی رایج عملاً آموزش ها، فعالیت ها و موقعیت های مناسب برای شناسایی و پرورش چنین اهدافی به ندرت به اجرا گذاشته می شود، چرا که تعامل با دانش‌آموزان و دانشجویان جسور، صاحب نظر، نکته بین، منتقد و دارای اعتماد به نفس زحمت و انرژی بیشتری را می طلبد.
    اما گریز ناپذیری اهدافی که شما انتخاب کرده اید از این روست که برای رسیدن به ارتفاعات بلند موفقیت و ایفای نقش های حساس و جدی در اجتماع و همچنین احساس شادی حاصل از رشد و پختگی شخصیت، هیچ راه میان بری وجود ندارد.
    هر آموزشی که نتواند تفکر و تخیل یادگیرنده را تحریک کند، جز خاراندن حافظه نقش دیگری ندارد.
    واقعیت این امر این است که مهمترین ابزار بشر در روبرو شدن با واقعیت های دنیای پیرامون، تفکر خلاق و قدرت تحلیل گری اوست.
    اگر اجداد اولیه ی ما از این نیروها بهره مند نبودند شاید شما امروز مجبور بودید که این مقاله را بر روی سنگ یا پوست حیوانات و یا داخل غار و مخفیگاه طبیعی خود مطالعه نمایید.
    بنابراین با توجه به این که کلیه ی پیشرفت های تمدنی و فرهنگی بشر منوط به رشد همه جانبه ی تفکر است شما نیزناگزیر هستید متناسب با میزان استعدادها و توانایی هایی که دارید نقش خود را نه تنها در یادگیری، حفظ و انتقال دانش بلکه در زمینه ی پیشبرد گام های بعدی علم و معرفت و حل مشکلات زندگی آدمی بر روی کره ی زمین ایفا نمایید.
    بدین منظور توجه به ابتکار، خلاقیت و تفکر تحلیل گرانه و پیگیری آموزش ها و تمرین های لازم در مورد آن، جزء وظایف و ضرورت های زندگی این عصر محسوب می شود، هر چند رشد و توسعه تفکر به عوامل مختلف فردی و اجتماعی، نظیر هوش، خانواده، ویژگی های شخصیتی، قوانین اجتماعی و فرهنگ عمومی روبرویی با ترس و شکست، وابسته است.
    حال برای اینکه از همین لحظه، بخشی از مسئولیت خود را به عنوان یک موجود متفکر پذیرفته و وارد عمل شوید تصمیم بگیرید در روبرو شدن با هر پدیده ای، روحیه حقیقت جویی و تحلیل را در خود تقویت نمایید.
    بدین منظور و برای سهولت هرچه بیشتر مسیری که در پیش گرفته اید قصد داریم مراحل تفکر انتقادی را با یک متن به زبان ساده با هم مرور کنیم.
    ابعاد تفکر
    مهارت تفکر
    نقد چیست؟
    تفکر نقادانه
    مشاهده و قضاوت
    مهارت تفکر نقادانه
    مراحل تفکر نقادانه
    پایه های اساسی تفکر انتقادی
    اهمیت تفکر انتقادی
    شکل گیری مهارت تفکر انتقادی
    مولفه های مهارت تفکر انتقادی
    هفت قاعده برای تفکر انتقادی
    ویژگی افراد دارای تفکر انتقادانه
    راهکارهایی برای تقویت تفکر انتقادی
    کاربرد مهارت تفکر انتقادی


    منبع:
    دنيا محل انتخاب هاست تو انتخاب كن تا من بگويم كه تو كيستي]


    ترنسیس
  2. 2 کاربر از nasirii برای پست مفید تشکر نموده اند:


اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1