محک 468
سایت علمی دانشجویان ایران
\
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
فرصت فردا

کاربران و مدیران نمونه ماه: (برای تبریک کلیک نمایید) (چگونه می توانم کاربر نمونه شوم؟)

E S M A I L

مدیر تالار سیستم عامل

غلام سالار شهیدان....
منتظرالمهدی...

  1,836   734   170

gmh1993

مدیر تالار برنامه نويسي

عاشق برنامه نویسی !!!
Programming : C, C++, C#, Java, PHP, java script, ...

  1,785   510   120

Azar math

کـارشـنـاس ریـاضی محض

سبقت از سایه ها به بیشتر دویدن نیست.بسوی نور که باشی سایه ها در پس تواند.حتی آنگاه که ایستاده

  842   134   120
در حال نمایش 1 تا 4 از مجموع 4

تاپیک: انواع روش های مدیتیشن (meditation methods)

  1. Top | #1

    • مدیر سابق تالار روانشناسي
    • تاریخ عضویت
      17-Aug-2009
    • رشته تحصیلی
      ******
    • محل سکونت
      ******
    • پست‌ها
      613
    • سپاس
      2,892
    • 2,110 تشکر در 611 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      20

    پیش فرض انواع روش های مدیتیشن (meditation methods)

    امروزه در جهان روش های متعددی برای انجام مدیتیشن وجود دارد. هر چند در روش و شیوه‌هایی که استفاده می ‌شود، تفاوت هایی بین انواع مدیتیشن دیده می ‌شود، ولی در واقع هدف نهایی آنها مشترک است. از این رو توجه به تفاوت آنها در روش اجرا، چندان اهمیتی ندارد و آنچه می بایست مورد توجه قرار گیرد، وحدت باطنی آنهاست.
    هر فرد یکی از روش ها را انتخاب می‌ کند و با مهارت پیدا کردن در یکی از این روش ها به راحتی می ‌تواند شیوه‌های دیگر را نیز بکار گیرد و از آنها استفاده کند.
    اینکه فرد کدام روش را برگزیند و از کدام نوع مدیتیشن کار خود را شروع کند، هیچ قانون قطعی ندارد. هر روشی که خود فرد شخصاً با آن احساس راحتی می ‌کند، همان بهترین نقطه شروع است.
    بعد از مدتی که به طور جدی در آن راهکار وارد شد، می‌ تواند روش های دیگر را نیز امتحان کند. پس مهم نیست کدام روش را برمی ‌گزیند، همه آنها در نهایت به یک جا می‌ رسند.
    یکی از استادان این کار می ‌نویسد: “خداوند یکی را با فریاد برمی ‌گزیند، دیگری را با آواز و سومی را با زمزمه.
    اما یک راه ساده وجود دارد که مطمئن شوید روش انتخابی، برای شما مناسب هست یا نه؟ برای این کار به احساسات و حالات خود بعد از انجام تمرین توجه کنید (تأثیرات مدیتیشن).
    به طور طبیعی بعد از اتمام تمرین، باید احساس سر حالی و نشاط کنید. بعد از تمرین از خودتان بپرسید که حالا نسبت به قبل از انجام مدیتیشن چطورید؟ اگر کاری که می ‌کنید، درست باشد و شیوه انتخابی، مناسب شخص شما باشد، باعث سرحالی و نشاط شما می شود. در غیر این صورت بهتر است، روش های دیگر را نیز امتحان کنید.

    روش قلبی در مدیتیشن

    در این روش بر نقش عشق و احساس تأکید می‌ شود. مریدان این روش معتقدند هر چه انسان آزادتر، بی ‌دردسرتر و کامل‌تر باشد، بیشتر می ‌تواند بر موانع رشدش که در اثر تعلیم و تربیت غلط و تجربیات اولیه‌اش به وجود آمده، غلبه کند و بیشتر می ‌تواند به طور طبیعی دوست بدارد و بهتر می تواند با دیگران رابطه برقرار کند.
    در برخی روش هایی که به عنوان روش قلبی طبقه بندی می‌ شوند، روی عشق به دیگران تأکید می ‌شود و در برخی روی عشق به خود و در برخی دیگر روی عشق به خداوند. در نهایت همه به یک جا می ‌رسند که عشق به هر سه است.

    روش بدنی در مدیتیشن
    در این روش شخص می ‌آموزد تا نسبت به بدنش و حرکات آن آگاهی یابد و با تمرین، درجه ی این آگاهی را بالا ببرد تا آنجا که در زمان مدیتیشن، این آگاهی تمام صحنه ذهن را پر می ‌کند.
    شناخته شده‌ ترین روش های بدنی عبارتند از:
    هاتا یوگا، تای چی و سماع دراویش. روش های گیندلر و الکساندر روش هایی هستند که در غرب برای آگاهی های حسی به وجود آمده‌اند. در این روش عوامل مختلف بدنی با یکدیگر و مخصوصاً با شخصیت هم آهنگی می‌ یابد.

    روش عملی در مدیتیشن

    در این روش فرد می‌ آموزد که چگونه در طول انجام یک کار یا فعالیت، دنیا را درک و با آن ارتباط پیدا کند. از این راه در شرق استفاده بیشتری شده است و برای مهارت هایی مثل تیراندازی، تزئین گل، گلیم بافی، کاراته استفاده گردیده است.
    شخص می ‌آموزد که چگونه به صورت عارف در جریان زندگی حضور داشته باشد و فعالیت های خود را انجام دهد و توجه خود را تنها معطوف به آن نگه دارد و متوجه هیچ محرک دیگری نباشد. منظور از این روش، مهارت پیدا کردن در آن عمل خاص نیست، بلکه هدف اصلی، رشد و توسعه شخصیت انسانی است.
    منبع: سایت پزشکان بدون مرز

    ترنسیس
  2. 5 کاربر از فرمیسک برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #2

    • کاربر انجـــــمن
    • تاریخ عضویت
      11-Oct-2009
    • رشته تحصیلی
      پزشکی
    • محل سکونت
      تبریز
    • پست‌ها
      114
    • سپاس
      478
    • 348 تشکر در 111 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      6
    • امتیاز
      15

    پیش فرض پاسخ: انواع روش های مدیتیشن (meditation methods)

    با سلام.
    با تشکر از پست جالبتون میتونید یکم بیشتر توضیح بدین روش قلبی رو ؟
    کسی مرا به آفتاب
    معرفی نخواهد کرد
    کسی مرا به مهمانی گنجشک ها نخواهد برد
    پرواز را بخاطر بسپار
    پرنده مردنی است

  4. کاربر زیر از amirpasha برای پست مفید تشکر نموده است:


  5. Top | #3

    • مدیر سابق تالار روانشناسي
    • تاریخ عضویت
      17-Aug-2009
    • رشته تحصیلی
      ******
    • محل سکونت
      ******
    • پست‌ها
      613
    • سپاس
      2,892
    • 2,110 تشکر در 611 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      20

    پیش فرض پاسخ: انواع روش های مدیتیشن (meditation methods)

    با تشكر از شما
    روش قلب ( تسلط به احساس) از جمله روشهاي بي ساختار هست يعني لزومي به فعاليت هاي تنظيم شده بدني نداره، براي برگردوندن يا ترميم احساس هاي از دست رفته مون . به طوري كه با تمركز به اون موضوع يا مسئله از طريق تقويت احساس ، الگوي اشتباهي كه قبلا در ما بوجود اومده مثل بدبيني، كينه ،بي اعتمادي و.. كه مانع ن بر راه بروز عواطف ما رو مشكنه و يك انسجام و يگانگي در احساس ما بوجود مياره.
    همانطور كه در متن هم اومده عشق به خود از جمله هدفهاي اين روش هست و نبود اين حس در ما باعث بروز بسياري از مسائلمثل افكار ضد اجتماعي، بي ساماني در ارتباطات با ديگران ، احساس بي ارزشي وبي كفايتي و گرايش به پوچي و نهايتا نفي و انكار وجود خدا... مشه

  6. 3 کاربر از فرمیسک برای پست مفید تشکر نموده اند:


  7. Top | #4

    • مدیر سابق تالار روانشناسي
    • تاریخ عضویت
      17-Aug-2009
    • رشته تحصیلی
      ******
    • محل سکونت
      ******
    • پست‌ها
      613
    • سپاس
      2,892
    • 2,110 تشکر در 611 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      20

    پیش فرض مديتيشن، روشي براي رهايي ذهن

    مديتيشن در ساده ترين شكل خود يك پندار و خيال يا حالت ذهني – ژرف هدايت نشده، بدون اراده و مستمر است. به نوعي مي توان گفت يك تجربه آرام بخش و زمان آرامش و به عبارتي يك روند حساسيت زدايي اختياري است.
    اما اغلب علاوه بر كسب آرامش با هدف روان آگاهي و بصيرت انجام مي گيرد. مديتيشن مستلزم سد كردن راه جهان پيچيده و بغرنج خارج و همزمان پرهيز از هر خواسته ذهني مي باشد.
    برخي نظريه پردازان تصور مي كنند كه ذهن در صورتي كه فارغ از مطالبات و خواسته هاي روزمره و رها از مشكلاتي كه بايد آنها را حل كند، باشد خود به خود شفاف مي شود و در ايجاد رشد و تعالي و هارموني داخلي خلاقيت لازم را پيدا خواهد كرد. بنابراين هنگامي كه ذهن براي تمركز هر آنچه مي خواهد آزاد است، (نه جايي كه ما جهت گيري مي كنيم) نكات مهم را درمي يابد و درك عميق تري را ميسر مي سازد. برخي ديگر از نظريه پردازان معتقدند طي مديتيشن، شخص همه توجه خود را بر يك فعاليت مثل تنفس يا يك شمع يا يك صدا، معطوف مي سازد كه مسير انرژي را از نگهداشتن افكار و احساسات سركوب شده منحرف مي سازد.
    بنابراين افكار و احساسات ناخودآگاه مي توانند رانده شده كه اين امر منجر به بينش و آگاهي جديد مي شود.
    مديتيشن معمولا با اعتقادات مذهبي نيز ارتباط دارد به طوري كه بسياري از مردم در جستجوي ايمان بيشتر يا براي برقراري ارتباط با خدا به آن مي پردازند. شايد بتوان گفت مديتيشن يك هنر قديمي است و قدمت آن به 500 سال پيش از ميلاد برمي گردد كه بودا زندگي را رنج آور و آرزوها را عامل ايجاد رنج و تعب خواند و راه كاهش آن را كنار گذاشتن و دست برداشتن از آرزوها معرفي كرد.

    اهداف موردنظر در مديتيشن

    - رسيدن به آرامش و در نتيجه سلامت بيشتر.
    - دستيابي به حالت هشياري آرام بخش كه در آن فعاليت هاي بدن شامل تنفس، ضربان قلب كند مي شوند و ذهن ظاهرا تواناتر شده و فرد قادر به خويشتن داري و تسلط بر خود است.
    البته فوايد بسيار ديگري نيز براي اين عمل مطرح شده اند كه برخي از آنها هنوز كاملا به طريق علمي ثابت نشده اند. براي مثال برخي ادعا مي كنند مديتيشن به درمان بيماري هاي جسمي نيز كمك مي كند. همچنين گفته مي شود از اين طريق و به واسطه يكي دانستن خود با ديگر اجزاي عالم مي توان به عنوان يك بخش طبيعي از اين كل به لذت و آرامش خاصي دست يافت.

    مراحل مديتيشن

    1- كسب اطلاعات: انجام عمل مديتيشن نيازمند شناخت و تمرين حركات آن است. بنابراين بايد توصيه هاي لازم را از اساتيد باتجربه كسب كرد. يك نكته مهم اين است كه برخي نويسندگان، وعده تاثيرات جادويي مي دهند. اين امر باعث ايجاد مشكلاتي مي شود از جمله اين كه اميدوار بودن به تاثير طولاني مدت مديتيشن ممكن است اما انتظار يك اثر سريع و معجزه آسا منجر به دست كشيدن از برخي روش هاي بهتر و مفيدتر مي شود.
    2- يافتن زمان و مكان خاص براي تمرين روزانه:لازم است هر روز ساعتي به اين كار اختصاص يابد. بهترين زمان وقتي است كه شخص كمتر تحت فشار قرار دارد. همچنين يك مكان آرام و مناسب لازمه انجام تمرين است.
    3- برخورداري از يك حالت هشياري و آرامش:بدين منظور بايد در يك موقعيت مناسب و راحتي نشست. به طوري كه سر براي حركت آزاد باشد. حالت خوابيده توصيه نمي شود. چشمها را بسته به بدن بايد اجازه آرامش داد و ذهن بايد فشارهاي جهان بيرون را فراموش كند. بايد به درون خويش فرو رفت.
    4- رها كردن ذهن، تمركز بر موضوعي ثابت: هدف رسيدن به يك ذهن آزاد است. بنابراين نبايد از سوي جهان خارج در معرض خواسته ها و آرزوها قرار گيرد. راه حذف فشار از ذهن تمركز بر يك چيز، براي مثال توجه به شعله يك شمع، توجه به مراحل تنفس خود شخص، يا يك صداي آرام و فرحبخش است.
    وقتي افكار و تصاوير به ذهن مي آيند نبايد نگران شد، نبايد آنها را به زور از ذهن راند يا دنبال كرد. فقط آرام باشيد و زماني كه فكر تمام مي شود، مجددا به تمركزتان برگرديد. بايد با تمرين و ممارست كاري كرد كه تمركز بدون تلاش صورت گيرد.
    5- رها گذاشتن ذهن و مشاهده آن: در اين مرحله تنها بايد به تمركز ادامه داد. نبايد بر باقي ماندن ذهن بر تمركز پافشاري كرد. بايد از كنترل كردن امور دست برداشت و اجازه داد تا اتفاقات روي دهند. ممكن است آرزوها و افكار از ذهن عبور كنند.
    مساله اي نيست پس از آن مي توان دوباره به تمركز بازگشت.
    گاهي ممكن است تصور شود هيچ اتفاق خاصي رخ نمي دهد؛ اين هم خوب است، تنها بايد آرامش داشت. همه اين حالات طبيعي است. آنچه حائز اهميت است نگرش فرد است. او بايد جدي، آرام و خونسرد، علاقمند، خوش بين، صبور و به روي بينش و بصيرت نو باز باشد اما اصراري بر آن نداشته باشد. سپس مرحله مشاهده است كه مي توان هر آنچه را كه از خودآگاه عبور مي كند شامل تصاوير، احساسات، روياها، نگراني ها، افكار و راه حل ها را ديد. اما همواره بايد سعي در بازگشت به تمركز داشت و هيچ خواسته اي را به ذهن نياورد.
    6- بازگشت به جهان واقعي: پس از 20 تا 30 دقيقه، تمركز خودآگاه بر شمع، تنفس، يا صدا متوقف مي شود و شخص به آرامي از حالت ژرف آرامش خارج مي شود. چشمها را مي توان باز كرد. به آرامي حركت كرده و دوباره تفكر آغاز مي شود. شايد اين حالت 2 تا 3 دقيقه طول بكشد اما بايد با انرژي تازه و در حالتي آرامش يافته ظاهر شد.
    7- ثبت تجربه: و بالاخره آخرين مرحله كه شايد سودمند باشد ثبت رويداد اين تجربه است. نبايد فورا انتظار بصيرت و بينش مفيد داشت. درك خويشتن نيازمند زمان است.

    منبع:..

  8. 3 کاربر از فرمیسک برای پست مفید تشکر نموده اند:


اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب ‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1