پایه عکاسی مونوپاد
مدرسان شریف ۹۳
سایت علمی دانشجویان ایران
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
تبلیغات پژوهش (توسعه)
در حال نمایش 1 تا 6 از مجموع 6
نمودار محبوبترین‌‌ها4پسندیده شده
  • 1 ارسال‌کننده E L H A M
  • 1 ارسال‌کننده E L H A M
  • 2 ارسال‌کننده E L H A M

تاپیک: کتاب های جامعه شناسی

  1. Top | #1

    • دبير سابق سرويس فرهنگ مجله
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      ادبیات فارسی
    • مقطع تحصیلی
      کارشناسی
    • دانشگاه
      فردوسی
    • تخصص
      زیاااد!
    • محل سکونت
      مشهد
    • پست‌ها
      2,082
    • سپاس
      11,124
    • 6,736 تشکر در 2,698 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      20
    • امتیاز
      1411

    اطلاع رسانی کتاب های جامعه شناسی

    معرفی کتاب: جامعه‌شناسی خانواده ایرانی

    نویسنده: تقی آزاد ارمکی
    خانواده به عنوان هسته اصلی هر جامعه دارای کارکردهای گوناگونی می‌باشد. افراد در این نهاد ضمن حفظ نسل، وظیفه تربیت فرزندان و مراقبت و حمایت از بزرگسالان و حفظ میراث فرهنگی و دینی خود را بر عهده دارند. در طول دو سده اخیر خانواده‌ی‌ ایرانی در جریان نوسازی فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کشور تغییرات اساسی یافته است.
    خانواده از جایگاه بسیار والایی در جامعه برخوردار است و از گذشته تاکنون در کنار دین و دولت سازنده جامعه ایرانی بوده است . لذا پزوهش در زمینه خانواده به عنوان اساسی‌ترین نهاد، از موضوعاتی است که جامعه‌شناسان و مردم‌شناسان را به خود جلب کرده است. که در این میان کتاب جامعه‌شناسی خانواده ایرانی، به قلم دکتر تقی آزاد ارمکی رویکرد جدیدی را نسبت به خانواده ارائه می‌دهد. درپیش گفتار کتاب می‌خوانیم: " اختصاص دادن کتابی به جامعه‌شناسی خانواده ایرانی می‌تواند ضمن بیان وضعیت خانواده در ایران راهی در شناسایی نظام اجتماعی و فرهنگی ایران نیز باشد‌، زیرا با پیوستگی که این نهاد با دیگر نهادهای اجتماعی و کلیت حیات اجتماعی ایران دارد هر نوع تحول و حادثه‌ای در هر یک به تغییر در دیگری می‌انجامد."
    خانواده به عنوان هسته اصلی هر جامعه دارای کارکردهای گوناگونی می‌باشد. "افراد در این نهاد ضمن حفظ نسل، وظیفه تربیت فرزندان و مراقبت و حمایت از بزرگسالان و حفظ میراث فرهنگی و دینی خود را بر عهده دارند. در طول دو سده اخیر خانواده‌ی‌ ایرانی در جریان نوسازی فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کشور تغییرات اساسی یافته است. تغییرات خانواده در ایران در زندگی روزمره بازتاب یافته و روان شناسان، علمای علوم تربیتی، تربیت خانواده، مورخان و جامعه‌شناسان نیز به آن توجه کرده‌اند که حاصل آن اصلاح نظام مفهومی در شناسایی تحولات اجتماعی ایران بوده است. " در طول تاریخ می‌بینیم که هر تغییری در جامعه در خانواده ایرانی منشا دارد. بدین لحاظ خانواده دارای نقش بسیار اساسی را در تحولات اجتماعی ایران بازی می‌کند. بنابراین شناخت خانواده ایرانی، گامی است در جهت شناخت جامعه.
    بدین‌جهت نویسنده در این کتاب کوشش می‌کند تا با بیان این وضعیت به دفاعی روشن از خانواده و نقد داوری‌های سیاسی و اجتماعی و پاسخ به ابهامات و اتهامات وارد بر آن از قبیل "فروپاشی" و " مرگ زودرس خانواده" بپردازد؛ زیرا طرح فروپاشی خانواده در زمانی که خانواده ایرانی از این همه فشار و تنگنا به فغان آمده است، می‌تواند تا حدود زیادی عملی شود ولی عصیان و اعتراض خانواده خسته از این همه کار و وظیفه به معنی افول و سقوط آن نیست. وظیفه ما بر گرفتن بار از دوش خانواده است و نه سلاخ‌خانه بردن آن. به عبارت دیگر، اعلام خستگی خانواده به معنای طلب کمک و اصلاح اوضاع است تا سرکوب. تصور می‌کنم که زمان دفاع از خانواده فرا رسیده است. دفاعی که فضایی آرام را ایجاد کند و راهی در بازشناسی وضیعت فعلی آن باشد. این کتاب برآن است که دیدگاه‌های نوینی را در زمینه مطالعه خانواده با استناد به نحوه ساختن جامعه ایرانی از دریچه خانواده ایرانی است. ضمن آن که نویسنده اشاره‌ای دارد به این که بدون درک جامعه جدید در قالب مفهوم "مدرنیته ایرانی" بی‌معنی است.
    سابقه و تحولات تاریخی خانواده طی دوره‌های متعدد، تغییرات خانواده، نسل و خانواده، ازدواج و تغییرات آن، چالش‌ها و مشکلات سر راه خانواده از قبیل طلاق و فروپاشی. از جمله مواردی است که در کتاب حاضر به آن پرداخته خواهد شد.
    اما به طور کلی فصل‌هایی که در این کتاب از دید خواننده می‌گذرد به شرح زیر است .
    فصل اول: مفاهیم و نظریه‌ها
    فصل دوم:‌ خانواده و مدرنیته
    فصل سوم : تاریخچه خانواده در ایران
    فصل چهارم: ویژگی‌های خانواده در ایران معاصر
    فصل پنجم: ازدواج و مسائل آن
    فصل ششم: چالش‌های اساسی پیش روی خانواده
    فصل هفتم: ارتباط بین نسلی و خانواده ایرانی
    فصل هشتم: حاصل سخن
    فصل نخست، به "مفاهیم و نظریه‌ها" ضمن معرفی جامعه‌شناسی خانواده در میان دیگر رشته‌ها و بررسی خانواده در جهان معاصر می‌پردازد. آنچه که در این بخش حائز اهمیت است تعریف خانواده و انواع آن و بررسی نظریات جامعه شناختی که در آن میان نظریه‌هایی چون مبادله، کنش متقابل نقش بیشتری را ایفاء می‌کنند. از دیگر نکات مهم می‌توان به این مطلب اشاره کرد که "خانواده در سده اخیر در جهان و ایران تغییرات بنیادی کرده است. ضمن اینکه به لحاظ شکل و ساختار از وضیعت گسترده به هسته‌ای تغییر شکل داده است. با توجه به شرایط مختلف نیز ما با انواع گوناگون خانواده هسته‌ای روبه‌رو هستیم. اتفاق بسیار مهمی که در دوره معاصر در جوامع توسعه یافته برای خانواده صورت گرفت مناقشه در تعریف و معنی سنتی و گذر از آن به معنی اجتماع طبیعی والدین و فرزندان است. بدین لحاظ اجتماع افراد برای زندگی جمعی کوتاه مدت یا بلند مدت براساس قانون و عرف یا بی‌اعتنایی به آن‌ها در جامعه جدید به عنوان خانواده تلقی شده است. از این رو، می‌توان مدعی شد تحولات اصلی در دوره معاصر بیشتر کانون خانواده محقق می‌شود و هم اینکه در آن تجلی یابد."
    خانواده و مدرنیته عنوان مبحث بعدی کتاب دکتر آزاد ارمکی می‌باشد که در آن انواع دیدگاه‌ها درباره خانواده و جامعه ایرانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این فصل به اهمیت نهاد خانواده در مقایسه با دین و دولت اشاره می‌گردد. "خانواده، دین و دولت به لحاظ تاریخی سه نهاد اصلی و موثر در کل جوامع‌اند. با وجود اهمیت هر سه نهاد، به نظر می‌آید خانواده در مقایسه با دیگر نهادهای اجتماعی اهمیت بیشتری دارد. "چرا که شناخت خانواده به شناخت بیشتر جامعه می‌انجامد. خانواده به عنوان محلی که در آن فرد جدید تولید می‌گردد وظیفه خطیری را به دوش می‌کشد. در خانواده افراد با مفاهیم و آرزوها و آرمان‌های احتماعی آشنا می‌شوند و سعی‌ می‌کنند تا خود را برای بهبود محیط و موقیعت‌های پیرامونی بسازند."
    تاریخچه خانواده در ایران فصل سوم کتاب جامعه‌شناسی خانواده ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد که نگا‌هی به مراحل مختلف خانواده در ایران دارد. "دوره اول:ایران‌باستان، دوره دوم:دوره اسلامی از قرن ششم میلادی تا نیمه قرن هجدهم، و دوره سوم : از نیمه دوم قرن هجدهم تا زمان معاصر می‌باشدکه در آن ضمن بیان تاریخچه به تغییرات خانواده در طول زمان نیز اشاره می‌گردد. "تغییر خانواده از ساختار سنتی با وجود کارکرد‌های متعدد هنوز هم محلی برای تربیت فرد جدید است. با وجود این، در نظر بعضی افراد، خانواده ایرانی مشکلات و مسائلی نیز دارد. یکی از اصلی‌ترین مشکلات خانواده ایرانی، تلاش نسل‌های گذشته در بقای کارکردهای سنتی است، در حالی‌که کی از گرایش‌های درونی خانواده تقلیل سهم و نقش آن در مقابل تقویت نهادهای اجتماعی دیگر است. در دوره جدید خانواده بار حمایت افراد و نسل‌های متعدد را به دوش کشیده است، ولی تا حدود زیادی سعی دارد تا تمایز و تفاوت نسلی را نیز به رسمیت نشناسد و با مشکلات ناشی از این نوع تمایز و تفاوت روبه رو شود."
    فصل چهارم، ویژگی‌های خانواده در ایران معاصر نام دارد. خانواده ایرانی ضمن داشتن وجوه شباهت‌هایی باسایر خانواده‌های جهان، ویژگی‌های خاصی نیز دارد که آن را از دیگر خانواده‌ها در جهان متمایز می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به اقتدار در خانواده ایرانی اشاره کرد که بیشتر در دست مردان قرار گرفته و زنان کمتر امکان مشارکت در امور زندگی خانوادگی و اجتماعی را پیدا می‌کرده‌اند. از این رو، بیان خانواده پدرسالار به خانواده ایرانی بسیار شایع است. دومین ویژگی بعد خانوار می‌باشد. هر موقع که از خانواده ایرانی سخن می‌رفته است، وجود جمعیتی بیشتر از چندین نفر که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، به ذهن می‌آمده است. سومین ویژگی، اهمیت فرزند است. یکی دیگر از صفات و مشخصات خانواده ایرانی، توجه و اهمیت بسیار به فرزندان است. این معنی هم در خانواده در گذشته و هم در خانواده معاصر دیده می‌شود. اهمیت فرزند به اندازه‌ای بوده است، که بسیاری علت تشکیل خانواده را فرزندآوری زیاد می‌دانسته‌اند. داشتن یک فرزند یا خانواده بدون فرزند در فرهنگ ایرانی عموما مورد سوال بوده است. چهارم، وضیعت زنان که به لحاظ آموزش، اشتغال ومشارکت زنان، منزلت زنان و ارزش‌های جنسیتی در جامعه. پنجم اهمیت خانواده؛ با توجه به تغییراتی که درخانواده حاصل شده باز هم دارای اهمیت خود می‌باشد. ششمین ویژگی،خانواده پدرتبار تا مادرتبار نامیده می‌شود. چون خانواده در ایران زیر سلطه پدر بوده باید تحت عنوان خانواده پدری از آن یاد کرد. در گذشته بیشتر خویشاوندی یک‌سویی بوده است تا چندسویی در نتیجه به اعتبار یک‌سویی بودن " خانواده پدر تبار" است. علاوه بر پدرتباری ، باید از ویژگی‌های دیگر آن "پدرنامی " و "پدر مکانی" به معنای آوردن همسر و فرزندان به خانه پدر نام برد.
    هفتمین ویژگی، خانواده، کانونی فرهنگی و اجتماعی می‌باشد. هشتمین ویژگی خانواده، دایره همسر گزینی خانواده است. در گذشته، میزان مهاجرت و جابه جایی جمعیت بسیار کمتر از دوره جدید بوده است، والدین غالبا تنها در محدوده جغرافیایی شهر یا روستای محل تولد وزندگی خود برای فرزندان‌شان همسر انتخاب می‌کرده‌اند وبه این ترتیب میزان ازدواج افراد جوان نسل اول با هم ولایت‌یهای خود قابل ملاحظه بوده است. اما از آنجا که افراد نسل دوم به دلیل رواج بیشتر مهاجرت و جابه‌جایی از محل اولیه زندگی دور شده‌اند، امکان انتخاب همسر در خارج از شهر و دیار خود را نیز داشته‌اند. نوسنده در پایان فصل می‌گوید، تغییرات خانواده حاصل تحولاتی مانند محوری بودن خانواده در حیات اجتماعی ایرانی و اثرگذاری آن در زندگی اجتماعی و سیاسی، تغییر در بعد خانوار، نگاه به زندگی و فرزند، مدیریت خانواده و مشارکت زنان درحیات اجتماعی و همچنین محوریت نظام خویشاوندی و فامیلی می‌داند.
    ازدواج و مسائل آن عنوان فصل ششم از کتاب مذکور می‌باشد. ازدواج از جمله موضوعاتی است که از دیدگاه‌های مختلف مورد پژوهش واقعه شده است. در حوزه جامعه‌شناسی به علت اهمیت از آن به عنوان "جامعه شناسی ازدواج" یاد می‌شود. در این حوزه مطالعاتی وآموزشی به سابقه، تحول، مراحل، گوناگونی، ابعاد، مسائل، نتایج و مشکلات ازدواج در دوره جدید توجه شده و نقش ازدواج در تحولات خانواده در سطح نهادی و سازمانی و برساختار کلی جامعه به لحاظ نظری و تجربی شناسایی شده است. اهمیت این حوزه در کنار طلاق در جامعه‌شناسی امریکا موجب جایگزینی جامعه‌شناسی خانواده شده است. تألیفات انجام شده تحت عنوان جامعه‌شناسی ازدواج به اندازه جامعه‌شناسی خانواده است. از مباحث این فصل می توان به وضیعت، تحولات و مشکلات ازدواج اشاره کرد که درآن نرخ ازدواج، تغییر سن ازدواج، تغییر در تعداد همسر، تفاوت سن ازدواج، الگوی همسر گزینی و تعدد زوجات می‌باشد. نتیجه‌ای که نویسنده از مبحث مورد نظر می‌گیرد این است که کارکرد اصلی ازدواج تولید نسل و انتقال فرهنگ است. با وجود این، بالا رفتن سن ازدواج، کاهش چند همسری، مشارکت زنان درجامعه، اهمیت عشق در انتخاب همسر برای دختران و پسران، و تغییر الگوی همسر گزینی از شکل سنتی با محوریت پدر و مادر به شکل جدید با روابط و انتخاب‌های ترکیبی والدین و فرزندان و دوستان در طول نسل‌ها حکایت از تغییرات عمده در درون خانواده دارد.
    چالش‌های اساسی پیش روی خانواده فصل ششم کتاب جامعه‌شناسی خانواده ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد. اساسی‌ترین پرسشی که در این فصل با آن روبرو می‌شویم این است که در صورت وجود افزایش آسیب‌های خانوادگی در ایران چرا باید هنوز نهاد خانواده اهمیت داشته باشد و در ادامه حیات اجتماعی جامعه ایرانی دچار بحران‌های عمده ساختاری نشده باشد حال اگر شواهد کافی در شکل‌گیری بحران‌های عمده ساختاری و بحران بنیادی در نهاد خانواده در اختیار است، مشروعیت بیشتری درطرح آسیب‌های خانوادگی وجود داشت. وی سپس به طور مثال مضیقه ازدواج رابه لحاظ تعداد افرادی که ازدواج نکرده‌اند مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از آن به مسائل عمده‌ای که جامعه با آن در طی سالیان روبرو بوده است. مانند؛ اصلاحات ارضی، انقلاب شاه و مردم، بحران فرهنگ، بحران خانواده، مشروعیت نهادهای اجتماعی، فروپاشی خانواده و اجتماع، طلاق ، دختران فراری، خشونت علیه زنان، و مضیقه ازدواج و ... می‌پردازد که بر نهاد خانواده نیز تأثیرگذار بوده است.
    ارتباط بین نسلی و خانواده ایرانی عنوان فصل هفتم این کتاب است، در جریان تحول نسلی، نسل جوان به عنوان نیروی کارگزار تحولات در فرایندی تضادی و توافقی با نسل‌های گذشته قرار گرفته و ساختار عمل اجتماعی راتعیین می‌کند. به عبارت دیگر، با اهمیت یافتن جوانان بررسی اجتماعی تحت عنوان "تحولات نسلی"مطرح شده که در آن نسل جوان در کنار میانسالان و پیران طیفی از رابطه‌های تعاملی تا تزاحمی دارند. این نسل‌ها صورت بندی خاصی به جامعه ایرانی داده است.
    از زمره عوامل بیرونی اثرگذار نسل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    1. رشد بالای جمعیت و جوانی بافت آن؛
    ٢.عمومیت یافتن آموزش و پرورش همگانی و نظام آموزش عالی طی ٣یا٤ دهه گذشته و نبود این فرصت برای نسل‌های میانه و سالخورده؛
    ٣.پذیرش فرهنگ‌های جدید درجوانان در مقایسه با مقاومت فرهنگی بیشتر در میانسالان و بزر گسالان ٤. سرعت تحولات و بسط ارتباطات با جهان توسعه یافته؛ و توجه بیشتر به جوانان در برنامه‌های جهانی شدن فرهنگ؛
    ٥.گسترش روز افزون انجمن‌ها و کانون‌هایی غیر از کانون خانواده برای پیوستن و تعلق یافتن جوانان بدان‌ها(کانون‌هایی که برپایه سن، توانایی و استعداد به جوانان هویت می‌بخشند وبه آن‌ها کمک اجتماعی می‌رسانند). کارکردهای نسلی در خانواده از جمله مواردی است که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد. نویسنده نسل‌ها را به چهار دسته تقسیم می‌کند. نسل اول، نسل دوم،نسل سوم و نسل چهارم که هر کدام کارکرد متفاوت و معینی دارند. طبق تعریف نسل اول مربوط به گروه سنی ٥٥ به بالا می‌باشد که کارکرد آن، حمایت عاطفی و اخلاقی از خانواده است؛ نسل دوم گروه سنی ٣٠—٥٤، مدیریت خانه و حمایت اقتصادی از نسل‌های اول و سوم و چهارم از کارکرد آن محسوب می‌شود. نسل سوم گروه سنی ١٥— ٢٩، با انتقال میراث فرهنگی، نوآوری و خلاقیت اجتماعی که به بازبینی فرهنگ و روابط درون خانواده می‌انجامد، نسل چهارم ١— ١٤ ساله‌ها می‌باشند که انطباق پذیری با شرایط اجتماعی— فرهنگی و درونی کردن فرهنگ و جامعه کارکرد این گروه سنی می‌باشد.
    از تفاوت‌ها و زمینه‌های پیوند نسل‌ها در خانواده ایرانی می‌توان به تفاوت نسل‌ها، پیوستگی نسلی که خود به میل و رغبت به دیدار اعضای فامیل و شباهت‌ها تقیسم می‌شود. اشکالی که در دوره جدید به خانواده ایرانی مطرح شده است، افزایش مراسم‌ها و هزینه‌هاست. بیشتر خانواده‌ها به هزینه‌ها و زمان صرف شده در مراسم معترض‌اند. با اینکه اعتراض از طرف والدین و ناظران بیرونی مراسم وجود دارد، ولی برای کمتر کردن آن تلاشی صورت نگرفته است. زیرا مراسم موجب پیوستگی بیشتر افراد و اهمیت نسل‌های میانی و پیر شده است. در این شرایط است که حضور پدران و مادران به جای دختران و پسران در ساماندهی امور خانواده از قبیل مراسم عقد و عروسی و مراسم عزاداری خانوادگی و آن‌ها می‌توانند روش‌هایی برای اصلاح این امر ارائه دهند.
    حاصل سخن آنکه خانواده‌ به عنوان هسته اصلی جامعه در گذشته بیشتر کانونی بوده و نظام سیاسی و دینی و متأثر و مکمل آن بوده است. در دوره جدید خانواده ضمن اینکه یکی از کانون‌های اندیشه و عمل است، ولی حیات آن در متن اجتماع معنی یافته است. بدین لحاظ، خانواده ضمن اینکه بر دیگر نهادها اثر گذار است، از آن‌ها نیز متأثر است. ولی آنچه قابل اشاره است آن است که خانواده ایرانی دستخوش تغییرات عمده‌ای گشته است، چنان که در بسیاری از موارد کارکردها و ویژگی‌های و ساختارها دچار تحولاتی شده است که از عوامل این تغییرات می‌توان شرایط جدید اقتصادی، افزایش سطح تحصیلات، مشارکت بیشتر زنان، اهمیت فرزندان در کنار اولیا، توسعه رسانه‌های جمعی، مد، مصرف و مسافرت موجب شده تا زنان در کنار مردان به تغییر ساختار خانواده اقدام کنند. بنابراین کتاب جامعه‌شناسی خانواده دکتر تقی آزاد ارمکی چشم انداز نوینی را در زمینه خانواده ایرانی ارائه می‌دهد.
    علی پسندیده است!


  2. 4 کاربر از E L H A M برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #2

    • دبير سابق سرويس فرهنگ مجله
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      ادبیات فارسی
    • مقطع تحصیلی
      کارشناسی
    • دانشگاه
      فردوسی
    • تخصص
      زیاااد!
    • محل سکونت
      مشهد
    • پست‌ها
      2,082
    • سپاس
      11,124
    • 6,736 تشکر در 2,698 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      20
    • امتیاز
      1411

    پیش فرض پاسخ: کتاب های جامعه شناسی

    جامعه شناسی دوران کودکی







    آلیسون جیمز ، کریس جنکس و آلن پروت ، 1385، جامعه شناسی دوران کودکی (نظریه پردازی درباره ی دوران کودکی )، ترجمه ی علیرضا کرمانی و علیرضا ابراهیم آبادی ، تهران : نشر ثالث .
    دوران کودکی مفهومی اساساً تاریخی است ، اما برداشت امروزی از این مفهوم به مثابه ی یک مقطع زمانی که

    آدمی طی می کند تا از کودکی بیولوژیک به عضوی اجتماعی تبدیل شود ، برداشتی کم سابقه و مدرن است .
    در دهه ی اخیر علم جامعه شناسی ، توجه روزافزونی به این مسأله داشته است و به آن به عنوان موضوعی مستقل و جدای از زیرمجموعه بودن آن در قالب موضوعات دیگر چون خانواده و یا تعلیم و تربیت می نگرد و بررسی آن می پردازد ، تا جایی که در این راستا به مطالعات کیفی و عمیق انسان شناسانه نیز نیازمند است .
    "جامعه شناسی دوران کودکی"، کتابی است در توضیح مفهوم " دوران کودکی " که از خلال متون اجتماعی و تاریخی احاطه کننده ی این مفهوم و نظریات جامعه شناسی و ارائه ی مدل هایی مرتبط ، به بررسی آن می پردازد .

    این کتاب در قالب سه بخش کلی است :
    1. تصویر پردازی دوران کودکی ( فصل 1 :کودک پیش جامعه شناختی، فصل 2 : کودک جامعه شناختی )
    2. موقعیت یابی دوران کودکی ( فصل 3: دوران کودکی در فضای اجتماعی، فصل 4: انتقالی بودن دوران کودکی، فصل 5: آیا بازی جزئی از فرهنگ دوران کودکی است؟، فصل 6: کودکان کارگر، فصل 7: دوران کودکی یا دوران های کودکی، فصل 8: جسم و دوران کودکی، فصل 9 : روش شناسی پژوهش درباره ی دوران کودکی )
    3. نظریه پردازی دوران کودکی (فصل 10 : نظریه پردازی دوران کودکی)
    خواندن این کتاب را به علاقمندان و پژوهشگران حوزه ی کودک توصیه می کنیم .

    علی پسندیده است!


  4. 2 کاربر از E L H A M برای پست مفید تشکر نموده اند:


  5. Top | #3

    • دبير سابق سرويس فرهنگ مجله
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      ادبیات فارسی
    • مقطع تحصیلی
      کارشناسی
    • دانشگاه
      فردوسی
    • تخصص
      زیاااد!
    • محل سکونت
      مشهد
    • پست‌ها
      2,082
    • سپاس
      11,124
    • 6,736 تشکر در 2,698 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      20
    • امتیاز
      1411

    پیش فرض پاسخ: کتاب های جامعه شناسی

    بخور، دعا کن، عشق بورز







    کتاب بخور، دعا کن، عشق بورز اثری در قالب زندگی نامه و سفرنامه است که توسط الیزابت گیلبرت نویسنده و روزنامه نگار امریکایی بر اساس زندگی خودش نوشته شده است.
    «وی در اوائل سی سالگی اش همه آن چه را که یک زن امریکایی مدرن باید بخواهد را داراست- شوهر، خانه،

    شغل موفق- اما به جای احساس شادی و رضایت، او سراپا ترس و سردرگمی است. این کتاب هوشمندانه داستان این است که او چگونه تمام این جنبه های برجسته موفقیت را کنار گذاشت و به جای آنها چه یافت. بعد از یک جریان طلاق عذاب آور و یک افسردگی حاد، گیلبرت تصمیم گرفت سه جنبه مختلف ذاتش را تجربه کند که در سه فرهنگ مختلف متجلی اند؛ لذت در ایتالیا، بندگی در هند و در جزیره بالی اندونزی تعادلی بین لذت دنیوی و فروتنی عابدانه.» (پشت جلد کتاب)
    نام کتاب نیز از این قسمت می آید: گیلبرت در ایتالیا به لذت یاد گرفتن زبان ایتالیایی وخوردن مشغول می شود: بستنی، پاستا و پیتزا! در هند به دعا و عبادت می پردازد و چنبه های روحانی درونش را می یابد و در اندونزی با کمک یک درمانگر بومی تلاش می کند که تعادلی بین دو جنبه مادی و معنوی وجودش پیدا کند.
    این کتاب کتابی است گرم و دلپذیر که خواننده را چنان با خود همراه می کند که پابه پای گیلبرت اشک می ریزد، متاثر می شود، می خندد و گاهی نیز به او و تجربه های ناب زندگی اش غبطه می خورد.
    کتاب دارای یک مقدمه و سه بخش است: کتاب اول: ایتالیا یا "جوری اونو بگو انگار که خوردیش" یا 36 حکایت درباره دنبال کردن لذت، کتاب دوم: هند یا "تبریک می گم که ملاقاتت کردم" یا 36 حکایت درباره دنال کردن بندگی، و کتاب سوم: اندونزی یا "حتی تو زیرپیراهنی نیز احساس تفاوت میکنم" یا 36 حکایت درباره دنبال کردن تعادل.
    در ادامه از هر بخش از کتاب قسمتی را جهت آشنایی بیشتر با کتاب می آورم:
    ایتالیا:
    «حقیقتا من بهترین مسافر دنیا نیستم.
    این را می دانم چون بسیار سفر کرده ام و مردمی را دیده ام که در سفر کردن عالی اند. در خونشان است. مسافرهایی را دیده ام که چنان از نظر فیزیکی قوی اند که می توانند به اندازه یک جعبه کفش از یک برکه در کلکته آب بخورند و هیچ وقت مریض نشوند. کسانی که می توانند زبان جدیدی یاد بگیرند جایی که بقیه ما ممکن است بیماری های عفونی بگیریم. کسانی که می دانند چطور از یک سرباز مرزی تهدیدکننده عبور کنند یا یک بوروکرات لجباز را در اداره ویزا قانع کنند. کسانی که به قد و رنگ پوستشان درست است طوری که تقریبا هرجایی می روند نرمال به نظر می رسند. –در ترکیه ترک اند، در مکزیک ناگهان مکزیکی اند، در اسپانیا با یک باسکی اشتباه گرفته می شوند، در شمال افریقا بعضی وقت ها عرب اند....»
    هند:
    «بعد داستانی یادم امد که دوستم دبورای روان شناس یکبار برایم تعریف کرده بود. پیش ترها در دهه 80 توسط فیلادلفیا از او خواسته شد که آیا می تواند به شکل داوطلبانه به گروهی از پناهندگان کامبوجی –مردمان قایق- که اخیرا به شهر سیده اند مشاوره روانشناسی بدهد. دبورا یک روان شناس استثنایی است، اما او از این تقاضا ترسیده بود. این کامبوجی ها از بدترین چیزهایی که انسان ها می توانند علیه یکدیگر استفاده کنند رنج برده بودند. –نسل کشی، تجاوز، شکنجه، گرسنگی، قتل اقوامشان جلوی چشمشان، بعد از آن نیز سالهای طولانی در کمپ پناهندگان و سفرهای قایقی خطرناک به غرب جایی که می مردند و جنازه هایشان خوراک کوسه می شد.- دبورا چه می توانست به این مردم ارائه دهد که کمکشان کند؟ او چه ربطی به رنج انها داشت؟
    دبورا برایم تعریف کرد: "نمی دونی همه اون چیزی که این آدما می خواستن در موردش حرف بزنن وقتی یه مشاور دیدن چی بود؟"
    همه اش این بود: (( من این پسره رو وقتی تو کمپ پناهندگان زندگی می کردم دیدم و عاشق هم شدیم. فکر می کردم واقعا دوستم داره اما بعدش ما تو قایقهای مختلف از هم جدا شدیم و اون با دختر خاله ام رو هم ریخت. الان هم با دخترخاله ام ازدواج کرده اما بهم می گه واقعا دوستم داره و هنوزم بهم زنگ می زنه. من می دونم باید بهش بگم بره گم شه اما هنوزم دوستش دارم و نمی تونم بهش فکر نکنم. و نمی دونم چی کار کنم......))
    این آن جایی است که ما همه به هم شبیه هستیم.»
    اندونزی:
    « روز بعد من از درمانگرم پرسیدم: "کتوت! چرا زندگی همه ش این طوری دیوونه بازی در میاره؟"
    جواب داد: Bhuta ia, dewa ia""
    "یعنی چی؟"
    "بشر اهریمن است، بشر خداست. هردوش درسته."
    این برای من یک ایده آشنا بود. خیلی هندی، خیلی یوگایی. همان طور که گورو (معلم یوگا-م)ی من چندین بار توضیح داده بود مفهومش این است که انسان ها با پتانسیل برابر برای انقباض و انبساط ،هردویش، به دنیا می آیند. کیفیت های سیاهی و روشنی درصد یکسانی از همه مل را تشکیل داده است، و این بستگی به فرد (یا خانواده یا جامعه) دارد که تصمیم بگیرد کدام یک رو بایستد. –نیکی با پلیدی.
    جنون این سیاره عمیقا نتیجه ای از مشکل انسان در یافتن تعادل درست با خودش است.»

    Gilbert , Elizabeth , 2006, Eat, Pray, Love, Penguin Books, USA.
    ahmademosavi و علی پسندیده‌اند!


  6. 2 کاربر از E L H A M برای پست مفید تشکر نموده اند:


  7. Top | #4

    • کاربر جــــــــدید
    • تاریخ عضویت
      02-Nov-2011
    • رشته تحصیلی
      حسابداری
    • محل سکونت
      سیاره کرج
    • پست‌ها
      1
    • سپاس
      0
    • 0 تشکر در 0 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      10

    پیش فرض پاسخ: کتاب های جامعه شناسی

    کتاب مبانی جامعه شناسی استاد قرایی مقدم از انتشارات ابجد را برای دانلود می خواستم. سپاس

  8. Top | #5

    • مديرسابق تالار تاريخ
    • تاریخ عضویت
      31-Dec-2011
    • رشته تحصیلی
      جامعه شناسی
    • مقطع تحصیلی
      ارشد
    • محل سکونت
      خرابات مغان
    • پست‌ها
      669
    • سپاس
      2,797
    • 3,053 تشکر در 892 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      19
    • امتیاز
      1519
    Add سیبویه on Facebook

    پیش فرض پاسخ: کتاب های جامعه شناسی




    زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی نوشته لوئیس کوزر ترجمه محسن ثلاثی
    انتشارات علمی
    چاپ شانزدهم 1389
    تیراژ3300 نسخه


    کتاب فوق از سری کتاب های نظریه های جامعه شناسی می باشد. که در آن نویسنده با معرفی 12 تن از مشهورترین نظریه پردازان جامعه شناسی ابتدا نگاه کوتاهی به نظریات آنان می اندازد و سپس با طرح زندگی شخصی و اجتماعی آن ها قصد دارد دلایل شکل گیری این نظریات را از دیدگاهای اجتماعی، اقتصادی، شرایط فرهنگی و سیاسی و ... بکاود.
    مهمترین نظریه پردازانی که نظریاتشان در این کتاب بررسی شده عبارتند از:
    آگوست کنت
    کارل مارکس
    هربرت اسپنسر
    امیل دورکیم
    جورج زیمل
    ماکس وبر
    تورشتاین وبلن
    چارلز هورتون کولی
    جورج هربرت مید
    رابرت ازرا پارک
    ویلفردو پارتو
    کارل مانهایم
    در بخش مربوط به نظریات آگوست کنت می خوانیم:
    هدف کنت آفرینش یک علم طبیعی جامعه بود که بتواند هم تحول گذشته نوع بشر را تبیین کند و هم مسیر آینده آن را پیش بینی نماید.
    به نظر او جامعه انسانی نیز همچون حوزه های دیگر گیتی تابع قوانین بنیادی است.

    همچنین در بخش زندگی نامه پارتو می خوانیم:
    مارکی ویلفردو، فردریکو داماسکو پارتو در پانزدهم جولای 1848 در پاریس چشم به جهان گشود. پدر از مارکی رافائل پارتو به یک خاندان کهن جنوایی وابسته بود که در سده هجدهم به عنوان نجیب زادگی دست یافته بودندو...
    آخرین ویرایش توسط سیبویه در تاریخ 2012-Jan-08 انجام شده است

  9. Top | #6

    • مديرسابق تالار تاريخ
    • تاریخ عضویت
      31-Dec-2011
    • رشته تحصیلی
      جامعه شناسی
    • مقطع تحصیلی
      ارشد
    • محل سکونت
      خرابات مغان
    • پست‌ها
      669
    • سپاس
      2,797
    • 3,053 تشکر در 892 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      19
    • امتیاز
      1519
    Add سیبویه on Facebook

    پیش فرض پاسخ: کتاب های جامعه شناسی




    جامعه شناسی آنتونی گیدنز ترجمه منوچهر صبوری
    نشر نی
    چاپ بیست و پنجم 1389
    تیراژ 2000 نسخه
    تفکر جامعه شناسانه بیش از هر چیز به خود شناسی کمک می کند که به نوبه خود می تواند به شناخت بهتر ما از دنیای روابط اجتماعی یاری کند.
    مطالعه جامعه شناسی باید تجربه ای رهایی بخش باشد:
    جامعه شناسی احساس همدردی و نیروی اندیشه و تخیل ما را گسترش می دهد، چشم انداز های جدیدی را پیرامون سرچشمه های رفتارمان در برابر ما می گشاید، و به درک ژرفتر زمینه های فرهنگی متفاوت با فرهنگ ما می انجامد.
    مطالعه جامعه شناسی تا آنجا که با اندیشه جزمی مبارزه می کند، درک تنوع فرهنگی را می آموزد، بینش عملکرد نهادهای اجتماعی را برای ما فراهم می سازد و امکانات آزادی انسان را افزایش می دهد.
    این کتاب شش بخش و مجموعا 22 فصل می باشد (به انضمام یک بخش ضمیمه) و مجموعا 886 صفحه می باشد.
    این کتاب در هر فصل مهمترین مسائل مربوط به جامعه(جامعه شناسی دین، ساخت های اجتماعی، جامعه شناسی انقلابات، جامعه شناسی انحرافات اجتماعی، طبقات اجتماعی و ...) را مطرح کرده و درباره هرکدام به تفصیل توضیح می دهد.

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب ‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1