پایه عکاسی مونوپاد
مدرسان شریف ۹۳
سایت علمی دانشجویان ایران
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
پژوهش (توسعه) هنر ایران
در حال نمایش 1 تا 5 از مجموع 5

تاپیک: سیکل کاری و انواع موتورهای توربین گازی جت

  1. Top | #1

    • کاربر حرفه ای
    • تاریخ عضویت
      11-Sep-2006
    • رشته تحصیلی
      کامپیوتر - نرم افزار
    • محل سکونت
      کرج
    • پست‌ها
      2,655
    • سپاس
      3,314
    • 6,014 تشکر در 1,830 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      0

    اطلاع رسانی سیکل کاری و انواع موتورهای توربین گازی جت

    در مقالات مربوط به صنعت هوا وفضا غالبا به واژه هایی نظیر توربوجت ،توربوفن، توربو پراپ و ...

    برخورد می کنیم ، در این مقاله به معرفی وکاربردهای این نوع موتورها می پردازیم .



    بیشتر هواپیماهای مدرن امروزی جهت تولید نیروی تراست( نیروی جلوبرنده) لازم برای حرکت، از موتورهای توربین گازی استفاده میکنند.
    اصطلاح "Gas Turbine" به عنوان یک واژه ی عمومی برای انواع موتورهای توربین ی مورد استفاده قرار میگیرد و در محدوده ی موتورهای جت شامل: توربوجت، توربوفن، توربوپراپ، توربوشفت و کلیه موتورهای توربین ی که با مکانیزم جت کار میکنند میشود. از سایر سیستم های پیشرانشی که با شتاب سیال، تراست تولید میکنند ولی توربین ی نیستند میتوان به: رمجت، اسکرمجت، پالس جت، پرشرجت، واترجت و موتورهای راکتی اشاره کرد که هر کدام با مکانیزم و اصولی جدا کار میکنند و ساختمانی متفاوت از یکدیگر دارند.

    موتورهای توربین ی گونه های مختلفی دارند و با وجود اینکه هر یک از آنها متفاوت از دیگری است اما دارای قسمتهای مشترکی هستند. همه ی موتورهای توربین ی دارای یک مجرای ورود هوا، یک کمپرسور یا متراکم کننده، یک بخش احتراق، یک توربین و یک مجرای خروجی هستند. همه ی این موتورها با یک اصول اساسی کار میکنند ولی هر کدام از آنها دارای مزایا و اشکالات مجزایی هستند. همه موتورهای توربین ی جت با این قاعده کار میکنند :هوا به داخل لوله مانندی کشیده و فشرده شده، با سوخت مخلوط و سوخته شده با سرعت بالایی خارج میشود.
    کلید ساختن یک موتور جتی که کار کند در فشرده سازی هوای ورودی آن است. چنانچه کمپرس صورت نگیرد، مخلوط هوا و سوخت قادر نخواهد بود هیچ ازدیاد حجم و تراستی تولید کند. بیشتر جت ها دارای کمپرسور ی هستند شامل پره های گردنده و در قسمتی که کمپرس صورت میگیرد حرکت هوا جهت ایجاد فشار زیاد، کند میشود. این هوای کمپرس شده به داخل محفظه ای که در آن احتراق صورت میگیرد رانده شده و با سوخت مخلوط شده و سوزانده میشود. در حین اینکه گازهای پرفشار در حال خارج شدن هستند از میان توربین ی شامل پره های قوس دار زیادی میگذرند. در اینجا گازهای خروجی پره های توربین را به حرکت در می آورند و این توربین نیز از طریق یک شفت (محور) به کمپرسور در قسمت جلوی موتور متصل است و باعث گرداندن پره های کمپرسور میشود. به این طریق گازهای خروجی محفظه ی احتراق، توربین را و توربین نیز کمپرسور را گردانده تا هوای بیشتری گرفته و فشرده شود و موتور به سیکل کاری خود ادامه دهد. کارکرد موتورهای توربین ی مداوم است یعنی بدون وقفه کار میکنند و هیچ وقفه ای ندارند.


    منبع : www.aerospace-technology.com
    آخرین ویرایش توسط mhoseinm در تاریخ 2009-Jul-29 انجام شده است
    سایت علمی نخبگان جوان
    سامانه ملی علوم و تحقیقات جوانان
    www.njavan.com

    ترنسیس
  2. کاربر زیر از مصطفی برای پست مفید تشکر نموده است:


  3. Top | #2

    • کاربر حرفه ای
    • تاریخ عضویت
      11-Sep-2006
    • رشته تحصیلی
      کامپیوتر - نرم افزار
    • محل سکونت
      کرج
    • پست‌ها
      2,655
    • سپاس
      3,314
    • 6,014 تشکر در 1,830 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      0

    پیش فرض انواع موتورهای جت توربینی

    انواع موتورهای جت توربین ی

    توربوجت:



    توربوجت اولین و ساده ترین شکل از یک موتور جت جهت تولید تراست است. همانطوری که در تصویر شماتیک آن دیده می شود دارای کمپرسور ، محفظه ی احتراق، توربین و سایر قسمت های استاندارد یک موتور توربین گازی میباشد. تفاوت بارزی که بین یک توربوجت و یک موتور توربین گازی ساده وجود دارد در کمپرسور توربوجت است که دارای ضریب تراکم بسیار بالاتری نسبت به یک توربین گاز ساده است. تفاوت اساسی دیگر در توربین آن است که در توربوجت توربین تنها به کمپرسور متصل است و تنها میزان بسیار کمی از قدرت همان توربین جهت سایر موارد فرعی مانند پمپ ها استفاده میشود و در توربوجت پر انرژی بودن گازهای خروجی یک موضوع بسیار مهم و قابل توجه است، در حالی که در یک موتور توربین گازی به غیر از توربین ی که به کمپرسور متصل است توربین دیگری نیز جدا از آن در قسمت خروجی محفظه ی احتراق قرار دارد که در واقع به شفت خروجی موتور متصل است و جهت استفاده در مواردی از قبیل تولید برق و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار میگیرد. نکته ی قابل توجهی که در مورد موتورهای توربین گازی وجود دارد این است که از گازهای خروجی آنها هیچ استفاده ای نمیشود به همین جهت سعی میشود که تمام حرارت و انرژی قابل استفاده ی گازهای محترق قبل از خروج جهت بازدهی بیشتر گرفته شود.
    سایت علمی نخبگان جوان
    سامانه ملی علوم و تحقیقات جوانان
    www.njavan.com

  4. کاربر زیر از مصطفی برای پست مفید تشکر نموده است:


  5. Top | #3

    • کاربر حرفه ای
    • تاریخ عضویت
      11-Sep-2006
    • رشته تحصیلی
      کامپیوتر - نرم افزار
    • محل سکونت
      کرج
    • پست‌ها
      2,655
    • سپاس
      3,314
    • 6,014 تشکر در 1,830 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      0

    پیش فرض توربوفن

    توربوفن


    بسیاری از هواپیماهای مسافربری مدرن از موتور های توربوفن استفاده میکنند بخاطر اینکه آنها بازده بیشتری نسبت به سوخت دارند. اگر میزان مصرف سوخت یک توربوجت با تورفن و میزان تراست تولیدی آنها را مقایسه کنید میبینید که توربوفن با همان میزان مصرف سوخت، مقدار تراست خیلی بیشتری تولید میکند. یک موتور توربوفن شکل تغییریافته و پیشرفته ی یک موتور توربین گازی ساده است. همانند سایر موتورهای جت، توربوفن هم دارای هسته ی موتوری توربوجت است. در یک توربوفن مرکز موتور توسط یک لایه شامل یک فن در جلو و توربین اضافی درکنار آن احاطه شده است. فن و توربین فن از تعداد زیادی تیغه همانند کمپرسور و توربین هسته تشکیل شده اند که به یک شفت اضافی متصل اند. شفتی که به فن متصل است از وسط هسته ی شفت مرکزی عبور میکند و به این صورت اگر موتور دارای سه شفت باشد، فن جلویی به درونی ترین شفت و آن نیز به آخرین طبقه ی توربین در انتهای موتور (مرکز) متصل است.
    سایت علمی نخبگان جوان
    سامانه ملی علوم و تحقیقات جوانان
    www.njavan.com

  6. کاربر زیر از مصطفی برای پست مفید تشکر نموده است:


  7. Top | #4

    • کاربر حرفه ای
    • تاریخ عضویت
      11-Sep-2006
    • رشته تحصیلی
      کامپیوتر - نرم افزار
    • محل سکونت
      کرج
    • پست‌ها
      2,655
    • سپاس
      3,314
    • 6,014 تشکر در 1,830 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      0

    پیش فرض توربوپراپ

    توربوپراپ




    بسیاری از هواپیماهای ترابری و پر مصرف کوچک از پیشرانش توربوپراپ استفاده میکنند. موتورهای توربوپراپ از هسته ی یک موتور توربین گازی برای گرداندن ملخ استفاده میکنند. موتورهای ملخ دار با حرکت دادن حجم بالایی از هوا و تغییر کمی در سرعت آن، تراست تولید میکنند. این پیشرانشها بسیار کارآمد هستند و از هر نوع نیروی محرکه ای (موتور) برای به گردش در آوردن ملخ میتوانند استفاده کنند.
    در پیشرانش توربوپراپ دو قسمت اصلی و برجسته وجود دارند؛ یکی موتور و دیگری ملخ یا پروانه. هسته ی موتور در این نوع پیشرانش بسیار مشابه یک توربوجت ساده است، با این تفاوت که به جای رانش قوی گازهای خروجی به بیرون برای تولید تراست، بیشتر انرژی گازهای خروجی صرف گرداندن توربین میشود. این قسمت در بیشتر موتورها شامل چند طبقه از توربین های کاملا مجزا است که نیروی آنها از طریق یک شفت دیگر به جعبه دنده و بعد به ملخ انتقال میابد. سرعت گازهای اگزوز در یک توربوپراپ پایین است و تراست کمی تولید میکند، چون بیشتر انرژی گازهای اگزوز صرف به گردش در آوردن توربین میشود. بطور میانگین در یک توربوپراپ، تراست تولیدی توسط هسته ی جت حدود 15% است درحالی که تراست تولیدی توسط ملخ آن مقدار باقیمانده یعنی 85% است.
    سایت علمی نخبگان جوان
    سامانه ملی علوم و تحقیقات جوانان
    www.njavan.com

  8. کاربر زیر از مصطفی برای پست مفید تشکر نموده است:


  9. Top | #5

    • کاربر حرفه ای
    • تاریخ عضویت
      11-Sep-2006
    • رشته تحصیلی
      کامپیوتر - نرم افزار
    • محل سکونت
      کرج
    • پست‌ها
      2,655
    • سپاس
      3,314
    • 6,014 تشکر در 1,830 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      0

    پیش فرض توربوشفت

    توربوشفت



    توبوشفت گونه ای از موتورهای جت است که تقریبا تمام بالگرد هایی که امروزه ساخته میشوند، از آن نیرو میگیرند.همانطور که در تصویر مشاهده می کنید توربوشفت از بسیاری قسمتهای توربوجت استفاده میکند. یک تفاوت اساسی بین توربوشفت و سایر موتورهایی که در بالا معرفی شدند این است که توربین تنها به کمپرسور متصل نیست. البته همانند توربوپراپ در اکثر موتورهای توربوشفت چند طبقه از توربین های مجزا از کمپرسور ، وجود دارند که انرژی آنها از طریق شفتی مجزا به جعبه دنده جهت تغییر به گشتاور مناسب انتقال میابد و بعد مورد استفاده قرار میگیرد. بطور نمونه تیغه های روتور بالگرد را میچرخاند. از طرفی بالگردها در ارتفاعی بسیار پایین تر از هواپیماها جایی که گرد وخاک، ماسه و دیگر آشغالهای ریز به راحتی میتوانند به داخل موتور مکیده شوند، کار میکنند. جهت برطرف کردن این مشکل، بیشتر موتورهای توربوشفت به یک دستگاه تجزیه ی ذره ها که جریان ورودی را صاف کرده و قبل از رسیدن آن به کمپرسور ، گرد و خاک را بیرون میریزد، مجهزند.



    منبع : مجله نوآور، سایت تخصصی هوا وفضا ایران و

    www.aerospace-technology.com
    سایت علمی نخبگان جوان
    سامانه ملی علوم و تحقیقات جوانان
    www.njavan.com

  10. کاربر زیر از مصطفی برای پست مفید تشکر نموده است:


اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1