سایت علمی دانشجویان ایران
ترجمه مقالات ISI

در حال نمایش 1 تا 5 از مجموع 5

تاپیک: تست بلند مدت تویوتا کمری

  1. Top | #1

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    باحال تست بلند مدت تویوتا کمری

    تست بلند مدت تویوتا کمری


    سال 83 همزمان با آزادسازی واردات خودرو ، کمپانی معظم تویوتا با هدف خارج سازی بازار انحصار طلب سدان های نیمه لوکس کلاس متوسط که در دستان نیسان ماکسیما بود ، مدل موفق کمری را به کشور وارد کرد . طراحی فاقد جذابیت و کیفیت پایین سبب شد تا در عمل تهدیدی متوجه ماکسیما نباشد . اما دیری نپایید که با عرضه ی نسل جدید کمری در سال 2007 ، برتری نیسان ماکسیما به حیطه ی فراموشی سپرده شد . این نسل از کمری در سال 2007 عنوان خودروی سال آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد . در کشور خودمان نیز فروش قابل ملاحظه ، کمری را یک سروگردن بالاتر از رقیبان کره ای خود ، هیوندای سوناتا و آزرا قرار داده است . حال باید دید که با عرضه پژو 407 ، نسل جدید سیتروئن C5 و حضور چند ماهه ی کیا اپیروس و چیرمن CM500S در رده ی سدان های 40 تا 55 میلیون تومانی ، آیا این برتری که به لطف محبوبیت و اعتماد به برند تویوتا به دست آمده است از بین خواهد رفت یا خیر ؟
    کمری های عرضه شده در ایران ساخت شعبه ی استرلیایی تویوتا می باشند که به سفارش کشورهای حوزه ی خلیج فارس ، در سه تیپ GL ، GLX و SE با آپشن های مختلف عرضه می شوند . ضمن اینکه نمونه های SE V6 ، XLE ( ساخت کانادا ) و کمری هیبرید در ایران عرضه نمی شوند . برای تست بلند مدت این شماره ، نمونه ی SE مدل 2007 را انتخاب کردیم تا طی یک بررسی همه جانبه ببینیم که بعد از 36705 کیلومتر کارکرد ، چه هزینه هایی را در 20 ماه به راننده تحمیل کرده است و آیا نسبت به رقبای مطرح بازار ، خرید کمری با صرفه خواهد بود ؟

  2. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  3. Top | #2

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض پاسخ: تست بلند مدت تویوتا کمری


    تویوتا کمری طی سالیان متمادی در بین اقوام و فرهنگ های مختلف دنیا دارای جایگاه ویژه ای بوده است . اکنون نیز با تجدید نظر در ساختار این خودرو ، به خصوص در طراحی بدنه ، این نسل از کمری به خودرویی متفاوت تبدیل شده است . فرم خاص و زیبای بدنه که بدعت گذار نسل جدید کرولا نیز شده است ، شکلی متمایز در بین خودروهای رقیب فراهم آورده است . شرکت تویوتا با ارائه ی این نسل از کمری سعی داشت تا بار دیگر بازارهای جهانی در این کلاس را به خود اختصاص دهد و تا حدود زیادی نیز موفق شد به اهدافش دست یابد . طراحی آیرودینامیک این خودرو علاوه بر ایجاد محیطی ایمن و جادار ، تاثیر به سزایی در کاهش مصرف سوخت داشته و همچنین زیبایی چشمگیری به آن بخشیده است . اما در اکثر موارد طراحی زیبا تنها عاملی نیست که خریدار را به سوی یک محصول جذب می کند .

  4. Top | #3

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض پاسخ: تست بلند مدت تویوتا کمری


    آيا قيمت كمري به صرفه است ؟
    جنبه های اقتصادی که شامل هزینه های نگهداری در دراز مدت می شود از جنبه های اصلی خرید یک خودرو است . در اولین بررسی نبود آپشن های مناسب به صورت استاندارد در تیپ های کمری به خصوص در نمونه ی SE که گرانترین مدل کمری به شمار می رود ، عدم رضایت خریدار را به دنبال دارد . خریدار خودروی خود را 20 ماه پیش به صورت نقد به قیمت 52 میلیون تومان از نمایندگی تویوتا در شیراز خریداری کرد که با احتساب هزینه ی بالای 1/350/00 تومانی بیمه ی بدنه و 249/400 تومانی بیمه ی شخص ثالث ، این رقم به 53/599/400 تومان رسیده است که برای خودرویی چهار سیلندر با این سطح امکانات محدود ، قیمتی نا عادلانه و غیر منطقی است .

  5. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  6. Top | #4

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض پاسخ: تست بلند مدت تویوتا کمری

    بررسي كلي :
    مالك خودرو که پیش از این تجربه ی خرید هیوندای آزرا و سوناتا را دارد ، طراحی زیبا و اعتبار برند تویوتا را تنها عاملی می داند که وی را ترغیب به خرید کمری کرده است . وجود المان های خاص طراحی ، بدنه ای حجیم با خطوط هماهنگ پدید آورده است . خط شخصیت از جلو پنجره ی آغاز شده و با عبور از گلگیرهای عظلانی ، به چراغ های کشیده ی عقب که در تقارن کاملی با چراغ های کریستالی جلو که مجهز به الگاریتم پرتو افکنی زنون هستند ، خطم می شود . سپر های بلند تر ، فلاپ اسپرت بغل ، باله ی انتهایی روی درب صندوق عقب ، رینگهای آلومینیومی اسپرت در اندازه ی 17 اینچ و لاستیک های 55/215 از مشخصه و وجه تمایز نمونه ی SE با دیگر تیپ های کمری است . از زمان ورود نسل جدید کمری به کشور ، شرکت های خصوصی اقدام به ارائه ی کیت SE با قیمت حدود 750 هزار تومان و نصب آن بر روی تیپ های پایه ی کمری در جهت بالابردن سطح ظاهری و دمیدن روح اسپرت SE به آن ها کرده اند . با این حساب اختلاف قیمت حدود 10 ملیون تومانی نمونه ی SE با نمونه GL ( پایه ) بی صرفه است درحالی که می توان با قیمتی کمتر از 3 میلیون تومان ، تیپ های پایین کمری را به تجهیزات ظاهری و رفاهی SE مجهز کرد . صاحب ماشین به طور میانگین روزانه 60 کیلومتر با خودروی خود رانندگی کرده است . پس از این مدت 2 ساله هیچگونه افت کیفیتی در سیستم تعلیق شاهد نبودیم . همان رانندگی نرم و راحت روز اول حکم فرما بود . سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون استرانس و تعلیق استرات دوبل عقب به راحتی ضربات وارده به این تویوتای 1530 کیلوگرمی را خنثی می کند . طیف تقریباً گسترده ی رنگ های ارائه شده ، جذابیت و تنوع خاصی به بازار کمری بخشیده است . رنگبندی خارجی شامل رنگ های : سفید ، نقره ای ، مشکی ، بژ ، قرمز ، آبی ، سبز ، خاکستری و طلایی می شود . در رنگبندی داخلی نیز در تیپ های GL و GLX خاکستری روشن وکرم و در SE تنها در رنگبندی خاکستری تیره خلاصه می شود . تفاوت تجهیزات داخلی و خارجی در خودروهای وارداتی با توجه به مبادی مختلف ورودی به امری عادی بدل گشته است . به نوعی که بعضاً دو خودرو در یک تیپ تفاوتهایی با یکدیگر دارند . این امر در تیپ های مختلف کمری نیز قابل مشاهده است ، به طور مثال : GL در بعضی از مدل ها دارای رینگ اسپرت آلومینیمی و در بعضی مدل ها به صورت قالپاق کامل می باشد !
    سرويس هاي دوره اي براي كمري :
    اساس نهادن سرویس های دوره ای به جهت افزایش طول عمر خودرو ، کاهش استهلاک ، جلوگیری از بالا رفتن مصرف سوخت ، افزایش کارایی و اطمینان از آماده به کار بودن خودرو در تمامی لحظات است . در این راستا تویوتا ، سرویس اولیه در کیلومترهای هزار ، ده هزار ، پانزده هزار و بیست هزار را در دستور کار قرار داده است . در اولین مراجعه در کیلومتر هزار ، شرح سرویس ها شامل : آچارکشی - بازدید روغن ها ، رادیاتور ، باطری ، جلوبندی ، لنت ترمز و سیستم های الکترونیکی می شود که در مراحل بعد تعویض فیلترها ، روغن و جابجایی لاستیک ها به لیست اضافه می شود که بر خلاف ادعا ی نمایندگی رسمی تویوتا ، مبنی بر رایگان بودن سرویس اولیه هزار و ده هزار کیلومتر ، در کیلومتر هزار تنها برای تعویض روغن 30 هزار تومان و در مراحل بعدی که تا کیلومتر بیست هزار در هر پنج هزار کیلومتر و بعد از آن به طور مداوم هر ده هزار کیلومتر یا یکسال صورت می پذیرد ، حدود 130 هزار تومان جهت تعویض روغن ، فیلترها و جابجایی چرخ ها از صاحب ماشین اجرت گرفته می شود .

  7. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  8. Top | #5

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض پاسخ: تست بلند مدت تویوتا کمری

    بررسي امكانات و هزينه هاي داخلي :
    ابعاد بزرگ کمری به وضوح بیانگر شخصیت خانواده پسند آن است . دو سنسور فاصله سنج در جلو و دو سنسور در عقب ، عملکردی قابل قبول دارند اما تعداد بیشتر سنسورها لازم به نظر می رسد . در داخل اتاق کیفیت بالای مونتاژ کاملا به چشم می آید . طرح داخلی ساده و مدرن می باشد . نشانگرها معمولی و بدون هر گونه جذابیتی هستند اما خوانایی بالایی دارند . در قیاس با رقیبی همچون آزرا ، این تویوتا کمری است که لوکس گرایی را فدای کیفیت کرده است . طرح داشبورد که از برادر بزرگترش آوالون به عاریت گرفته شده ، به همراه فرم رودری ها دارای منحنی و شیب های برجسته ای است . رنگ بندی داخلی در تعامل کاملی با تمامی رنگ های ارائه شده هستند . فقدان پنل های چوبی و روکش چرم در خودرویی با این قیمت جای تعجب دارد . در SE مورد آزمایش هزینه ای بالغ بر 260هزار تومان صرف شد تا روکش پارچه ای صندلی ها با جنس چرم مرغوب تعویض شوند . به جز صندلی راننده که به صورت برقی در 8 حالت تنظیم می شود ، تنظیم دیگر صندلی ها با مکانیزم دستی صورت می گیرد . جلو پای سرنشینان جلو 1059 میلیمتراست که در قسمت عقب به 983 میلیمتر تقلیل می یابد ، اما این بدان معنا نیست که سرنشینان عقب با فضای محدود مواجه هستند . فضای سرنشینان بسیار خوب و راحت است و کیفیت بالای مونتاژ کوچکترین صدای اضافی را در داخل اطاق ایجاد نمی کند . سیستم صوتی 6 خشابه با قابلیت اجرای فایل های صوتی فشرده و 6 بلندگو از کیفیت خوبی برخوردار است وایراداتی همچون نبود سیستم مولتی مدیای به روز که شامل DVD پلیر ، صفحه نمایش لمسی جلو وعقب ، سیستم رهیاب ماهواره ای GPS و سیستم بلوتوث می شود ، بر آن وارد است که در صورت نصب ، هزینه ای در حدود 1/5 میلیون تومان را به دنبال دارد . فرمان راک اند پینیون تلسکوپی تمام هیدرولیک با غربیلک چرمی فرمان ، دارای قفل تا قفل 3/2 دور و حداقل شعاع گردش 5/5 متر می باشد . مکانیزم فرمان بسیار آرام و بدور از هیجان عمل می کند و هیچگونه همخوانی با منش اسپرت گونه ی کمری ندارد . سیستم تهویه تمام اتوماتیک با خروجی های اختصاصی عقب ، به خوبی از پس متعادل سازی دمای داخلی بر می آیند . سان روف برقی نیز لذت سواری را دوچندان می کند . آینه های برقی ، بالابرهای اتوماتیک ، جعبه کنسول جلو و عقب ، 4 نگهدارنده ی فنجان ، صندلی تاشوی عقب ، قفل برقی درها ، کروز کنترل ، برف پاکن های متغیر متناوبی تایمر دار با کیفیت بالای تیغه ها ، صفحه نمایش دیجیتال اطلاعات ، تراز دستی چراغ جلو و . . . از دیگر تجهیزات استاندارد کمری می باشند . در حیطه ی امنیتی ، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر ، دزدگیر با کنترل از راه دور و سیستم باز کننده درب صندوق عقب ، قفل مرکزی و زنگ هشدار یادآوری باز بودن درب ها ، صندوق عقب و کاپوت ، به خوبی عمل می کنند .

    بررسي كلي ، نقاط ضعف و قوت :
    مهمترین ایرادی که نقطه ضعف اساسی برای کمری محسوب می شود ، استفاده از موتور چهار سیلندر با عملکردی ضعیف است که در مقابل حریفان 6 سیلندر خود ، حرفی برای گفتن ندارد . تمامی تیپ های موجود رد ایران به جز تعداد انگشت شماری که به صورت شخصی وارد شده اند ، دارای پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم 2362 CC هستند که در دور 5700 RPM حداکثر قدرتی معادل 158 HP را فراهم می کنند . یک جعبه دنده ی 5 سرعته ی اتوماتیک مجهز به قفل مبدل گشتاور با عملکردی نرم ، 218 NM گشتاور را در دور 4000 RPM به چرخ های جلو منتقل می کند . سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها ( VVT-I) نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت داشته تا جایی که کمری در هر 100 کیلومتر به طور میانگین 8/3 لیتر بنزین مصرف می کند . کیفیت پایین سوخت موجود در کشور ، تقریبا هیچ گونه افت بازدهی را به کمری که توصیه می شود از بنزین بدون سرب SAE استفاده کند ، تحمیل نکرده است . شتاب 0 تا 100 9/6 ثانیه ای و حداکثر سرعت 205 کیلومتر در ساعت ، به هیچ منوال نمی تواند حس قدرت طلب شما را ارضاء کند . سیستم ترمز دیسکی خنک شونده در هر چهار چرخ با یارای سیستم ضد قفل ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و کمک ترمز BA-I ، از کیفیت بسیار بالای ساخت و مونتاژ برخوردارند به نوعی که در خودروی مورد آزمایش هنوز از لنت های فابریک استفاده می شود و هیچگونه تعویض لنتی انجام نگرفته است . آنچه در زمان فشردن پدال ترمز به راننده منتقل می شود ، حسی از عدم رضایت و ضعف سیستم را به دنبال دارد . در بحث ایمنی کیسه هوای SRS سرنشینان ، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدود کننده ی فشار و کمربندهای ایمنی عقب ، ایمنی اتاق را تا حدود زیادی تضمین می کند . در سوانح رانندگی نیز ، سیستم قطع کننده ی خودکار سوخت ، نقش عمده ای در جلوگیری از عمیق شدن فاجعه ایفا می کند. سازنده برای حقوق مصرف کننده ارزش زیادی قائل است و در همین حوزه سلامت پوست سرنشینان را با استفاده از شیشه های UV مجهز به فیلتر جذب نورهای مضر سرطان زای خورشید ، تامین می کند .

    يك حساب سر انگشتي و يك اختلاف بزرگ :
    گارانتی 2 سال یا 50000 کیلومتر ، تمامی محصولات تویوتا که به صورت شرکتی وارد ایران شده اند را شامل می شو د . لذا مالک خودرو پس از یک تصادف تقریباً شدید ترجیح داد برای استفاده از خدمات پس از فروش و بهره مندی از حق گارانتی ، به نمایندگی تویوتا مراجعه کند و طبق معمول نمایندگی های موجود در ایران ، در پایان چیزی به جز گله و شکایت باقی نماند . سپر جلو ، گلگیر سمت راست جلو ، چراغ جلو ، کاپوت و پیش رادیاتور به علت آسیب دیدگی در نمایندگی تعویض شد اما فاکتور 6 میلیونی ارائه شده توسط نمایندگی ، ما را بر آن داشت تا سری به بازار لوازم یدکی شیراز بزنیم . با گذری در بازار و کمی پرس و جو ، با این قیمت ها مواجه شدیم : سپر جلو 350 هزار تومان ، زیر سپر یا همان سینی زیرین 245 هزار تومان ، جفت چراغ جلو 350 هزار تومان ، پیش رادیاتور حدود 100 هزار تومان و گلیگر و کاپوت همراه با رنگ در حدود 2 میلیون تومان . با این تفاسیر جمع مبلغ حدود 3 میلیون تومان می شود و با احتساب 1 میلیون به فرض برای اجرت ، جمع مبلغ به 4 میلیون می رسد که در مقابل رقم 6 میلیون ادعا شده توسط نمایندگی عدد جالبی است ! نکته درخور توجه اینکه خودرو شامل گارانتی نیز بوده است !
    قطعات استوك چيني به اسم ‍‍ژاپني براي كمري :
    بیان سخن یکی از دوستان که خود مقام و منسبی در نمایندگی های تویوتا دارد ، خالی از لطف نیست . به گفته ی ایشان اکثر نمایندگی ها قطعات را به صورت استوک از کشور چین با قیمتی نا چیز وارد کرده و آن ها را به عنوان جنس اصل تویوتای ژاپن بر روی خودرو نصب می کنند . مشتری نیز بدون اطلاع مبلغی هنگفت را بابت جنسی بی کیفیت و ارزان قیمت پرداخت می کند !
    پايان سخن و نتيجه گيري :
    به طور کلی تویوتا کمری خودروی مناسب خانواده است که طراحی زیبا و مونتاژ و کیفیت بالای ساخت را به همراه دارد . اما سطح تجهیزات نسبت به قیمت بسیار پایین است و با نگاهی به لیست بلند بالای تجهیزات رفاهی رقیبان کره ای به خصوص آزرا و اپیروس و موتورهایی به مراتب قدرتمند تر از موتور کمری ، این رقم پرداختی در حد و اندازه این خودرو نیست . اما به هیچ وجه نمی توان اعتبار ، کیفیت و صرفه اقتصادی در بلند مدت که در محصولات تویوتا می یابید را در رقیبان دیگر جستجو کرد . هم اکنون مدلهای مختلف کمری با توجه به آپشن و تیپ های مختلف قیمتی بین 42 تا 54 میلیون تومان در نمونه صفر و 35 تا 50 میلیون برای نمونه های سالم با یکسال کارکرد دارد . در پایان از جناب آقای مازیار نوذری که صمیمانه خودروی خود را در اختیار ما قرار دادند و همچنین دوست عزیزمان جناب آقای داریوش نوذری که در فراهم کردن مراحل این آزمایش با ما همکاری دوستانه ای داشتند کمال تشکر و قدردانی را داریم .

    امتیازات تویوتا کمری ( 10)
    مشخصات فنی تویوتا کمری
    وضعيت ظاهري خودرو و رنگ
    10
    تعداد و آرایش سیلندرها
    4 سیلندر خطی
    وضعيت چرم ( فرمان - صندلي)
    9
    حجم موتور CC
    2362
    وضعيت كليد ها و ادوات داخلي
    10
    تعداد سوپاپ
    16
    وضعيت صداهاي اضافي ونفوذ باد
    9
    حداکثر قدرت (اسب بخار/ دور در دقیقه)
    158/5700
    كيفيت قطعات و خرابي ها ادر
    بلند مدت
    10
    حداکثر گشتاور(نیوتن متر/ دور بر دقیقه)
    218/4000
    قيمت قصعات مصرفي ويدكي
    6
    شتاب 0 تا 100( ثانیه )
    6/9
    امكانات رفاهي و كاربردي خودرو
    5
    حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
    205
    استفاده آسان امكانات در بلندمدت
    9
    گیربکس
    5 سرعته ی اتوماتیک
    وضعيت مصرف سوخت
    7
    وزن ( کیلوگرم ) SE
    1530
    كيفيت سواري
    8
    ارتفاع /عرض/ طول mm
    1480/1820/4815
    لذت سواري
    7
    فاصله ی بین محورها mm
    2775
    سطح ايمني و تجهيزات آن
    7
    حجم مخزن سوخت ( لیتر )
    70
    وضعيت خودرو در بازار دست دوم
    7
    حجم صندوق بار ( لیتر )
    535
    وضعيت خدمات پس از فروش
    5
    مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر
    3/8 لیتر
    ارزش در مقابل مبلغ پرداختي
    6
    محور محرک
    چرخ ها ی جلو
    نظر مالك
    8
    وضعیت سوپاپ ها
    DOHC
    مجموع امتيازات ( 160 )
    123
    سیستم های ترمز دیسکی کمری
    ABS_EBD_BA -i
    ریز جزئیات برخی هزینه ها در طول 20 ماه کارکرد
    قیمت خرید نمونه 0 کیلومتر SE در تیر 86+هزینه ی بیمه ی فول
    000/600/53
    قیمت خرید نمونه 0 کیلومتر SE در اردیبهشت 88+هزینه ی بیمه ی فول
    000/600/55
    قیمت نمونه ی کارکرده ی SE پس از 36720 کیلومتر (بعد از تصادف)
    حدود 40 میلیون
    حدود هزینه سوخت با میانگین مصرف 3/8 لیتر در هر 100 کلومتر
    457 هزار تومان
    هزینه ی بیمه ی بدنه برای یک سال ( تومان )
    000/350/1
    هزینه ی بیمه ی شخص ثالث برای یک سال (تومان )
    400/249
    هزینه ی تعویض روغن در نمایندگی
    30 هزار تومان
    حدود هزینه کلی هر مرحله از سرویس اولیه و دوره ای
    130 هزار تومان
    نحوه و مدت گارانتی و سرویس ها ی اولیه و دوره ای
    مدت گارانتی :
    50000 کیلومتر یا 24 ماه
    کیلومترهای مراجعه ی سرویس های اولیه :
    1000 ، 1000 ، 15000 ، 20000
    سرویس های دوره اي در شرایط عادی
    هر 10000 کیلومتر یا 12 ماه
    سرویس های دوره اي در شرایط دشوار
    هر 5000 کیلومتر یا 6 ماه

  9. 2 کاربر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده اند:


اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب ‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1