محک 468
سایت علمی دانشجویان ایران
\
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
هوافضا

کاربران و مدیران نمونه ماه: (برای تبریک کلیک نمایید) (چگونه می توانم کاربر نمونه شوم؟)

E S M A I L

مدیر تالار سیستم عامل

غلام سالار شهیدان....
منتظرالمهدی...

  1,836   734   170

gmh1993

مدیر تالار برنامه نويسي

عاشق برنامه نویسی !!!
Programming : C, C++, C#, Java, PHP, java script, ...

  1,785   510   120

Azar math

کـارشـنـاس ریـاضی محض

سبقت از سایه ها به بیشتر دویدن نیست.بسوی نور که باشی سایه ها در پس تواند.حتی آنگاه که ایستاده

  842   134   120
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
در حال نمایش 1 تا 10 از مجموع 15
نمودار محبوبترین‌‌ها2پسندیده شده

تاپیک: از آذرخش تا صاعقه(مروری بر ساخت جنگنده ملی)

  1. Top | #1

    • مدیر ارشد سابق
    • تاریخ عضویت
      24-Jul-2006
    • رشته تحصیلی
      کامپیوتر - سخت افزار
    • محل سکونت
      land of destiny
    • پست‌ها
      5,257
    • سپاس
      11,460
    • 13,446 تشکر در 3,633 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      25
    • امتیاز
      314

    پیش فرض از آذرخش تا صاعقه(مروری بر ساخت جنگنده ملی)

    از آذرخش تا صاعقه
    پر سیمرغ بر آتش ققنوس


    آذرخش
    ترجمه و گرد آوری : محمد حسین جهان پناه
    هر گونه برداشت بدون ذکر دقیق منبع مجاز نیست




    تصویر منتشر شده در جراید منتصب به آذرخش

    پروژه ی آذرخش از جمله پروژه های بسیار معروف تولید جنگنده در ایران است این جنگنده بر اساس F-5E گسترش یافت این پروژه به دنبال جایگزینی تعداد به نسبت زیاد جنگنده های صدمه دیده یا از رده خارج اف-5 در حال پیگیریست
    بعدها قسمتهایی از دست آورد های این پروژه در طرح سیمرغ اعمال شد
    IACI (که مخفف Iran Aircraft Industries)" صها مخفف فارسی صنايع هواپيمايی ايران" با استفاده از تجربیات این پروژه و توانایی های تعمیرات اساسی F-5 اقدام به ساخت یک جنگنده بر مبنای F-5 که توانایی وظایف سنگین تری را داشته باشد نمود
    اولین پیش نمونه در 1997 پرواز کرد و تا 1999 سه پیش نمونه ی دیگر نیز پرواز نمود و سرانجام در سال 2000 سری ساخت این جنگنده در مجتمع OIC (مخفف Owj Industrial Complex) که یکی از زیر مجموعه های صنایع هواپیما سازی ایران است آغاز شد و سفارشی برای تولید 30 تا 35 فروند از جانب نیروی هوایی دریافت نمود اما از سرنوشت این پروژه بعد از سال 2001 هیچ اطلاعی دردست نیست گویی سر رشته ی ماجرا بکلی گم شد
    آخرین خبر ها که توسط Jane’s منتشر شد حاکی از جایگزینی موتورهای RD-33 و کشیده تر شدن بدنه بین 15 تا 20 درصد نسبت به F-5F خبر میداد(اما این خبر دو سوال را بر می انگیخت:اول آنکه بدنه چرا کشیده تر شد و دوم آنکه چگونه موتور های RD-33 با ابعاد بدنه F-5 اندازه گردید(در حالی که با خصوصیات بدنه همخوانی نداشت)



    این تصویر یکی از مشهور ترین تصاویر منتصب به آذرخش است اما نکته اینجاست که این تصویر یک منتاژ ماهرانه است


    و حالا تصویر اصلی

    رادار و سیستم کنترل آتش

    به خاطر درخواست نیروی هوایی برای یک رادار چند منظوره ابتدا مبنا بر اساس یک رادار بومی بود
    از جمله توانایی های سفارش شده این رادار توانایی حمل دو بمب لیزری 1,000 کیلوگرمی Sattar-1/2 که به این منظور کابین خلبان نیز مورد بهینه سازی کلی قرار گرفت از لحاظ رادار ایران اقدام به ساخت یک سیستم کنترل آتش چند حالته با استفاده از تکنولوژی رادار AN/APQ-120 جنگنده های فانتوم و رادار روسی Spear .رادار جدید 17 سانتیمتر دراز تر از رادار استاندارد F-5 بود که منجر به بزرگتر شدن نسبی دماغه گردید
    اما خبر های بعدی حاکی از گزینش رادار N-019M Topaz بود نمونه اصلي رادار N-019A كه با هدف مقابله با نمونه هاي غربي طراحي شده بود و اميد بسياري بدان ميرفت ولي نتوانست اين خواسته شوروي را براورده كند و باعث ناميدي شد .اين رادار داراي اشكالات جدي در زمينه كارايي در(BVR) در محدوده خارج از ديد (beyond-visual-range) است اين رادار براي رهگيري هدف يا همان تراك كردن (Track) اهدافي به اندازه يك جنگده تا شعاع 70 و در اندازه يك بمب افكن تا شعاع 90 كيلومتر بيشتر توانايي ندارد و براي اهداف كوچكتر و يا اهداف از پشت سر اين مقدار به35 كيلومتر كاهش ميابد . رادار N-019A توانايي شناسايي 10 هدف را در محدوده عملياتي خود در اختیار دارد اما تنها قادر به هدف قرار دادن بيش از يك هدف به وسيله موشك هاي هدايت شونده خود نيست از نقاط ضعف ديگر اين رادار در سيستم پردازش سيگنال آن است كه در شناسايي اهداف زميني و يا اهدافي كه ارتفاع كم هستند و در برابر اهداف بسيار يا اشباع هدف داراي ضعف است و استعداد خوبي براي جيمينگ شدن در برابر جنگ الكترونيك دارد و به سادگي از كار مي افتد .(این رادار هنوز در فالکروم های A نیروی هوایی استفاده میشود) در پي ضعف زياد رادار(N-019A) شوروي با شتاب تصميم به اصلاح نمودن آن گرفت و براي رفع اين نواقص اقدام به بهينه و به روز رساني اين رادار كرد و نمونه ساخته شده توپاز (N-019M Topaz) نامگزاري شد

    موتور و سیستم رانش:





    در ابتدا دو موتور J-85 برای آن برگزیده شد موتور توربوجت ساخته مرکز لین در ماساچوست با کد J-85 بود که سفارشی از طرف نیروی هوایی ایالات متحده برای ساخت یک موتور کم مصرف با کارایی بالا برای هواپیمای فریدم فایتر اف-5 ساخت نورث روپ محسوب می شد این موتور رانشی برابر با 4,080 lb دارد
    بعدها با مطرح شدن ساخت تحت امتیاز موتورهای قدرتمند RD-33 این موتور در پروژه جایگزین موتور جی 85 گردید این موتور امکان پرواز تا سرعتهای ۱٫۵ تا ۱٫۷ ماخ را به این هواپیما می‌دهد. تنها ایراد این موتور بزرگ بودن آن به میزان 15 درصد از موتور J-85 بود که نیازمند تغییر در فریم اف5 بود

    تسلیحات


    تسلیحات این جنگنده شامل AIM-9 بمب های سری Mk.80 و موشک های چینی PL-5 و راکتهای ساخت داخل Shabaz-1/2 ولی بر خلاف شایعات توانایی حمل R-73 و ورژن تغییر یافته توسط ایران AIM-7 را نداشت

    سایر مشخصات:

    خدمه: 2 نفر
    طول: Wingspan: 9.20 m -------17.70m
    مساحت بال:21.9 m²
    وزن خالی:8000 kg
    بیشترین وزن هنگام برخواستن:18000 kg
    برد:1200 km


    ادامه دارد.......
    محمد ملکی پسندیده است!
    There is a balance to the universe.
    . For there can be no good without evil.
    No love, without hate.
    Life needs death.
    Innocence feeds lust.
    There can be no heaven without hell.
    No light, without Darkness

    مشترک مورد نظر درست حسابی در دسترس نیست

    ترنسیس
  2. 5 کاربر از Black Hawk برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #2

    • مدیر ارشد سابق
    • تاریخ عضویت
      24-Jul-2006
    • رشته تحصیلی
      کامپیوتر - سخت افزار
    • محل سکونت
      land of destiny
    • پست‌ها
      5,257
    • سپاس
      11,460
    • 13,446 تشکر در 3,633 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      25
    • امتیاز
      314

    پیش فرض پاسخ: از آذرخش تا صاعقه(مروری بر ساخت جنگنده ملی)

    صاعقه-80



    جنگنده صاعقه یا صاعقه-80 (عدد 80 بعدا بدنبال پرواز اولین پیش نمونه در سال 1380 به اسم جنگنده اضافه شد) طراحی صاعقه بر خلاف آذرخش طراحی این پروژه توسط مرکز تکنولوژی و الکترونیک نیروی هوایی با کمک دانشگاه شهید ستاری انجام گرفت و نه صنایع هواپیما سازی ایران
    در آذر سال 1379، سرتیپ علی اکبر شوقی، رئیس دانشگاه شهید ستاری، اعلام کرد که هواپیمای جدیدی که با نام صاعقه در دست تولید است تا در 1382 اولین پرواز خود را به انجام رسانید در تابستان سال 1383، صدا و سیما، تصاویر و فیلم های ویدیویی این هواپیمای جدید را با توضیحات کامل مخابره کرد و بدین سان صاعقه بدنیای واقعیت گام نهاد
    صاعقه در واقع طرحی بسیار پیشرفته تر با طراحی بهتر و بهینه سازی دقیق تر از آذرخش بود که به آذرخش-2 نیز معروف شد که پس از آن اسمهایی همچون Super F-5 نیز رایج شد و حتی مقایسه های بسیار عجیب و بچه گانه ی صاعقه با YF-17
    یکی از تفاوت های مهم صاعقه با آذرخش جایگزینی دم یگانه ی اف5 با دم پروانه ای شبیه به F/A-18 بنابر این کارخانه ی سازنده ی صاعقه نیاز داشت به یک دم جدید در نتیجه به جای موتور های توربو جت J-85 مورد استفاده در آذرخش از موتور های J-85 مجهز به پس سوز ساخت داخل(یا بهینه سازی شده توسط صنایع داخلی) با تکنولوژی موتور های TF-30 بهره برد این موتور ها(بخصوص قسمت پس سوز) بطور قابل ملاحظه ای فشار بر روی قسمت های قدیمی وارد میکرد



    هنوز بدرستی مشخص نیست چرا متخصصان ایرانی اصرار داشتند از یک دم دوگانه بهره ببرند اما آنها معتقدند این روش به کاهش دید راداری و همچنین کوتاه شدن مسافت طی شده برای بلند شدن از باند و همچنین چرخش افقی هواپیما حول محور افقی کمک شایانی میکند(البته بالاترین آهنگ غلتش هنوز هم در بین جنگنده ها متعلق به اف 5 است) و دیگر آنکه به پایداری بیشتر موتور ها در حالت پس سوز و کاهش مصرف سوخت نیز کمک میکند بالهای صاعقه هم از آذرخش بزرگتر بود(ساخته شده از مواد مرکب) که با طراحی جدید نه تنها کارایی بالها افزایش یافت بلکه میزان مخازن سوخت موجود در آنها نیز افزایش یافت
    در کل صاعقه نسبت به آذرخش پنهانکاری بیشتری داشت
    اولین پیش نمونه ی صاعقه در 30 می 2004 پرواز کرد و از آن پس سلسله پرواز های آزمایشی آن آغاز شد ولی هیچ درجه یا گواهی به آن داده نشد آزمایشات نشان میداد وضعیت برخواست و نشست بسیار راحت تر و بهتر از چیزی که پیشبینی میشد انجام شده زمانی که آزمایش های پروازی صاعقه به پایان رسید زمان آن بود که برنامه ی ساخت آن آغاز گردد ولی تعداد کمی وارد خدمت گردید و به درستی هیچ جنگنده ای جایگزین نشد و تنها برخی ویژگی ها بر روی دیگر جنگنده ها اعمال گردید احتمالا این را باید نقطه ی توقفی دیگر در برنامه ی ساخت جنگنده ی ایران برای جایگزینی جنگنده های قدیمی خود دانست
    (روایتی دیگر از سال‌ها پیش، طرح هواپیمایی به نام هواپیمای اوج در نیروی هوایی ارتش ایران در کار بود که البته این طرح ادامه نیافت. اما با پیگیری مسئولان، در آذر سال 1379، نیروی هوایی ساخت هواپیمای صاعقه را اعلام کرد. در سال 1382، هواپیمای صاعقه اولین پرواز‌های آزمایشی خود را به انجام رساند. در تابستان سال 1383، این هواپیما به پرواز در آمد و به ایرانیان معرفی گردید. در این هواپیما، از بدنه هواپیمای اف-5 آمریکایی، به دلیل طراحی خوب و قدرت مانور بالای آن الهام گرفته شده است. تفاوت اساسی ظاهری این هواپیما با اف-5، وجود دو سکان عمودی V شکل می‌‌باشد که برای ایجاد توانایی لازم برای مانور‌پذیری بهتر جنگنده صورت گرفته است. هواپیمای جنگنده صاعقه در حقیقت یک نمونه 10تا 15 درصد بزرگ‌تر شده هواپیماهای اف-5 با سکانهای عمودی پروانه‌ای به منظور افزایش مانورپذیری و کاهش سطح مقطع راداری با سیستم های الکترونیک و موتورهای روسی می‌‌باشد.

    موتور و سیستم پیشران:
    پیشرانه این هواپیما دو دستگاه موتور RD-33 سارکیسف می‌باشد که از موتورهای هواپیمای اف-5 بسیار قدرتمندتر بوده و امکان پرواز تا سرعتهای 5/1تا 8/1 ماخ را به این هواپیما می‌دهد. رادار این هواپیما از نوع N019-ME است که در ایران بهسازی شده تا کارایی آن بر ضد اهداف زمینی افزایش یابد.
    بیشترین وزن محموله این هواپیما 4,400 کیلوگرم و وزن خالی آن 8,000 کیلوگرم است. در ضمن بیشترین وزن برخاست این هواپیما 15,000 تا 18,000 کیلوگرم بوده و بردی در حدود 600 تا 1000 کیلومتر را داراست. این هواپیما، برای اولین بار، در طی سفر آیت الله خامنه ای به همدان پروازی آزمایشی را با موفقیت تمام به انجام رساند که در پی آن، رهبر انقلاب به جمعی از خلبانان نیروی هوایی ایران تاکید نمود که این موفقیت، نتیجه تلاش بی وقفه و ایمان پایدار جوانان دانشمند این کشور است. اما هواپیمای آذرخش را می توان یک جنگنده اف-5 دانست که در آن مساحت بال ها تا حدودی افزایش یافته و موتورها و اویونیک آن با نمونه های جدیدتر روسی تعویض گشته است.




    سایر مشخصات:
    بیشترین وزن محموله این هواپیما 4,400 کیلوگرم و وزن خالی آن 8,000 کیلوگرم
    بیشترین وزن برخاست این هواپیما 15,000 تا 18,000 کیلوگرم
    برد:بردی در حدود 600 تا 1000 کیلومتر


    ادامه دارد..............
    There is a balance to the universe.
    . For there can be no good without evil.
    No love, without hate.
    Life needs death.
    Innocence feeds lust.
    There can be no heaven without hell.
    No light, without Darkness

    مشترک مورد نظر درست حسابی در دسترس نیست

  4. 5 کاربر از Black Hawk برای پست مفید تشکر نموده اند:


  5. Top | #3

    • مدیر ارشد سابق
    • تاریخ عضویت
      24-Jul-2006
    • رشته تحصیلی
      کامپیوتر - سخت افزار
    • محل سکونت
      land of destiny
    • پست‌ها
      5,257
    • سپاس
      11,460
    • 13,446 تشکر در 3,633 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      25
    • امتیاز
      314

    پیش فرض مقایسه صاعقه با جنگنده های مختلف در این کلاس

    F-5E Tiger II/F-20 Tigershark VS Saegeh-80.
    ---------------------------------

    نویسنده:محمد حسین جهان پناه
    هر گونه برداشت بدون ذکر منبع مجاز نیست




    مبحثی که مدتهاست مورد توجه بسیاری از دوست داران صنایع هوانوردی ایران مقایسه صاعقه با جنگنده های سبکی در این کلاس است من در این بخش از این مطلب قصد دارم تا به این مقوله بپردازم
    تاریخچه:

    [IMG][/IMG]
    در سال 1954 میلادی، شرکت نورث روپ تحقیقاتی را برای طراحی و ساخت جنگنده ای سبک وزن، کاملاً ارزان قیمت و با نگهداری آسان که بتواند حتی از فرودگاه های بسیار کوتاه نیز پرواز نماید نمود که منجر به اف 5 شد
    . مدل A این هواپیما توانایی های هوا به هوای بسیار کمی داشت و بیشتر قدرت خود را در بمباران و حمله به اهداف و مواضع زمینی نشان می داد مدل F-5E گونه ای بسیار بهبود یافته تر و قدرتمند تر است که بعدها طراحی و به کشورهای مختلفی از جمله ایران عرضه گردید
    در آذر سال 1379، سرتیپ علی اکبر شوقی، رئیس دانشگاه شهید ستاری، اعلام کرد که هواپیمای جدیدی که با نام صاعقه در دست تولید است تا در 1382 اولین پرواز خود را به انجام رسانید در تابستان سال 1383، صدا و سیما، تصاویر و فیلم های ویدیویی این هواپیمای جدید را با توضیحات کامل مخابره کرد و بدین سان صاعقه بدنیای واقعیت گام نهاد



    هواپیمای جنگنده اف20 ملقب به تایگر شارک ساخت شرکت نورثروپ گرومن در سال 1982 وارد عرصه گشته و اولین پرواز خود را نیز همین سال در 30 آگوست به ثبت رسانید. این جنگنده را می توان نوع ارتقا یافته و بهبودیافته هواپیمای جنگنده اف-5 تایگر برشمرد.

    موتور و سیستم رانش:


    GE's J85 engine
    جنگنده F-5E از دو موتور توربوجت جنرال الکتریک J-85 با قدرت 4.080 پوند تراست استاتیک بهره می جوید که این میزان کشش، در نمونه Tiger II افزایش یافته است. حداکثر سرعت این هواپیما حدود 4/1 ماخ یا سرعت صوت بوده و دارای سرعت گشت زنی و کروزی معادل 97/0 ماخ می باشد.


    F404 engine

    F-20 از یک موتور نیرومند F-404 ساخت شرکت جنرال الکتریک با قدرت کشش یا کشش خشک استاتیکی معادل 18000 پوند بهره می برد. لازم به ذکر است این موتور یک از کارآمدترین وقابل اطمینان ترین موتورها در جهان بوده که در هواپیمای ناونشین F-18E نیز مورد استفاده قرار می گرفت


    RD-33 Turbojet Engine

    حال آنکه صاعقه از دو موتور کلیموف RD-33 با نیروی تراست خود با قدرتی معادل 8,000 کیلوگرم بهره میبرد که سرعتی برابر با 5/1تا 8/1 ماخ را به آن میدهد در این زمینه صاعقه بر هردوی این جنگنده ها برتر است البته موتور F-404 قابل قیاس با RD-33 میباشد ولی با توجه به استفاده تایگرشارک از یک F-404 در مقابل صاعقه از دو RD-33 بهره میبرد که کارامد تر است

    رادار و سیستم کنترل آتش:




    رادارAPQ-159 هواپیمای جنگنده F-5E برد کشف هوابرد آن 32 کیلومتر و برد ردگیری آن از 16 کیلومتر است

    جنگنده ی F-20 از رادار AN/APG-67 بهره میجست که امکان استفاده از AIM-7 را نیز به تایگر شارک میداد که بردی برابر 75 کیلومتر را نیز دارا بود

    و صاعقه از N019-ME که در ایران بهسازی شده تا کارایی آن بر ضد اهداف زمینی افزایش پیدا کند استفاده مینماید برد این رادار قابلیت ردگیری از 52 تا 62 مایل و ردگیری همزمان 10 هدف را داراست
    که در این زمینه هم صاعقه نسبت به اف 5 برتری قطعی و به اف20 برتری نسبی دارد اما این وسط تایگر شارک لیزر خودکار هانی ول، سیستم هد آپ دیسپلی یا دستگاه مربوط به هدفگیری و اطلاعات مربوط به آن که در شیشه کابین جلو خلبان تعبیه شده نیز مجهز است که شاید در این زمینه صاعقه کمی عقب باشد

    تسلیحات:



    در زمینه تسلیجات تایگر(اف5) به دو تیربار 20 میلیمتری Pontiac M39A2 با 280 گلوله بهمراه دو تا 4 فروند موشک گرمایاب AIM-9 Sidewinder برای نبرد های هوا به هوا و همچنین بمب های Mk82/84 و CBU-24/49/52/58 و همچنین موشکهای هوابه زمینه AGM-12 بولپاپ در کل وزن تسلیحاتی برابر با 3200 کیلوگرم



    و اما F-20 تایگر شارک; از دو تیربار 20 میلیمتری M39 cannon بهمراه موشک های AIM-9 و AIM-7 اسپارو و قابلیت حمل 3630 کیلوگرم مهمات



    و صاعقه 80 احتمالا دو تیربار 20 میلیمتری Pontiac M39A2 و موشکهای AIM-9 و موشک های چینی PL-5 و شاید PL-7 ولی بر خلاف شایعات توانایی حمل R-73 و ورژن تغییر یافته توسط ایران AIM-7 را بعید است داشته باشد همچنین توان حمل بمب های Mk.80 و راکتهای ساخت داخل Shabaz-1/2 را دارد دکل توان حمل 4,400 کیلوگرم مهمات را دارد که از هر دو نوع هواپیمای فوق بیشتر است

    که در این زمینه با وجود توان حمل مهمات بیشتر صاعقه کمبود یک موشک میانبرد در صاعقه خود نمایی میکند

    جمع بندی:
    هواپیمای صاعقه را می‌توان یک جنگنده اف-۵ دانست که در آن مساحت بالها تا حدودی افزایش یافته و موتورها و اویونیک آن با نمونه‌های جدیدتر تعویض گشته‌است. همچنین توان مانور پذیری و پنهانکاری بیشتری پیدا کرده است با وجود برتری های صاعقه به هواپیماهای فوق نباید انتظاری بیش از توان این جنگنده از آن داشت صاعقه را در حال حاضر نمیتوان یک جنگنده خط مقدم دانست و در عین حال نمیتوان رقیبی برای جنگنده های مدرنی همچون هورنت F/A-18 اما میتوان گزینه مناسبی برای جایگزینی اف7 ها یا تایگر های نیروی هوایی دانست
    There is a balance to the universe.
    . For there can be no good without evil.
    No love, without hate.
    Life needs death.
    Innocence feeds lust.
    There can be no heaven without hell.
    No light, without Darkness

    مشترک مورد نظر درست حسابی در دسترس نیست

  6. 5 کاربر از Black Hawk برای پست مفید تشکر نموده اند:


  7. Top | #4

    • کاربر حرفه ای
    • تاریخ عضویت
      11-Sep-2006
    • رشته تحصیلی
      کامپیوتر - نرم افزار
    • محل سکونت
      کرج
    • پست‌ها
      2,655
    • سپاس
      3,314
    • 6,016 تشکر در 1,830 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      0

    پیش فرض پاسخ: از آذرخش تا صاعقه(مروری بر ساخت جنگنده ملی)

    خب محمد جان ...
    یه نتیجه گیری كلی در مورد مطالبی كه ارائه دادی و همچنین در مقایسه این جنگنده با سایر نمونه های مشابه خارجی ارائه می دی..؟

    ممنون
    سایت علمی نخبگان جوان
    سامانه ملی علوم و تحقیقات جوانان
    www.njavan.com

  8. کاربر زیر از مصطفی برای پست مفید تشکر نموده است:


  9. Top | #5

    • کاربر انجـــــمن
    • تاریخ عضویت
      20-Mar-2007
    • پست‌ها
      112
    • سپاس
      39
    • 114 تشکر در 44 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      8
    • امتیاز
      10

    پیش فرض پاسخ: از آذرخش تا صاعقه(مروری بر ساخت جنگنده ملی)

    به نظر من كار كار خوبی است از این جهت كه باعث افزایش توان و علم و جسارت كارشناسان امر برای طراحی و تولید تجهیزات جدید می گردد و می تواند در صورت تولید در تیراژ بالا جایگزینی برای اف 5 های قدیمی ما باشد ولیكن نمی تواند خلع كمبود جنگنده های روزامد را برای كشور ما پر كند

  10. کاربر زیر از sasan برای پست مفید تشکر نموده است:


  11. Top | #6

    • يــــار آشـــــــنا
    • تاریخ عضویت
      02-Dec-2006
    • پست‌ها
      226
    • سپاس
      0
    • 95 تشکر در 46 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      9
    • امتیاز
      10

    پیش فرض پاسخ: از آذرخش تا صاعقه(مروری بر ساخت جنگنده ملی)

    ببخشید دوستان در مورد مقایسه این جنگنده با Yf-17 توضیه میدید واقعا برابرن

  12. Top | #7

    • عضو افتخاری سایت
    • تاریخ عضویت
      25-Feb-2007
    • رشته تحصیلی
      کامپیوتر
    • دانشگاه
      فنی ورامین
    • محل سکونت
      تهران
    • پست‌ها
      664
    • سپاس
      12
    • 390 تشکر در 235 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      9
    • امتیاز
      37

    تعجب پاسخ: از آذرخش تا صاعقه(مروری بر ساخت جنگنده ملی)



    در عكس بالا دقت كنید؟؟؟
    علت این تفاوت ها چیست؟؟؟

    www.militaryparsi.ir

  13. کاربر زیر از amirhessam برای پست مفید تشکر نموده است:


  14. Top | #8

    • کاربر جــــــــدید
    • تاریخ عضویت
      17-Jun-2009
    • رشته تحصیلی
      شیمی
    • محل سکونت
      اصفهان
    • پست‌ها
      6
    • سپاس
      0
    • 6 تشکر در 4 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      10

    پیش فرض پاسخ: از آذرخش تا صاعقه(مروری بر ساخت جنگنده ملی)

    ممنون از زحماتت خیلی خوب بود.

  15. Top | #9

    • یـار آشــــــــــــــــنـا
    • تاریخ عضویت
      15-Feb-2010
    • رشته تحصیلی
      علوم آزمایشگاهی
    • محل سکونت
      ایران عزیز
    • پست‌ها
      194
    • سپاس
      584
    • 414 تشکر در 171 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      5
    • امتیاز
      40

    پیش فرض پاسخ: از آذرخش تا صاعقه(مروری بر ساخت جنگنده ملی)

    پرسشی که برای من مطرح است اینستکه آیا می توان طراحی کابین صاعقه را به گونه ای اصلاح نمود که خلبان هواپیما دید بیشتری نسبت به فضای بیرون همچنین دید بهتری نسبت به فضای پشت سر داشته باشد؟ همچنین آیا مشخص شده که صاعقه مجهز به نمایشگر سر بالا می باشد یا نه(در متن صراحتا اشاره نشده)؟ و آیا اصولا کشورمان با توجه به پیشرفتهائیکه در زمینه فن آوری لیزر داشته توانائی ساخت چنین نمایشگرهائی را دارد ؟
    آخرین ویرایش توسط هموطن در تاریخ 2010-Mar-13 انجام شده است

  16. Top | #10

    • کاربر فعال تالار صنایع هوایی
    • تاریخ عضویت
      17-Jul-2010
    • رشته تحصیلی
      جنگ سالار
    • محل سکونت
      میدان جنگ
    • پست‌ها
      1,163
    • سپاس
      4,546
    • 1,349 تشکر در 619 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      12
    • امتیاز
      586

    پیش فرض پاسخ: از آذرخش تا صاعقه(مروری بر ساخت جنگنده ملی)

    نقل قول ارسالی توسط هموطن مشاهده پست
    پرسشی که برای من مطرح است اینستکه آیا می توان طراحی کابین صاعقه را به گونه ای اصلاح نمود که خلبان هواپیما دید بیشتری نسبت به فضای بیرون همچنین دید بهتری نسبت به فضای پشت سر داشته باشد؟ همچنین آیا مشخص شده که صاعقه مجهز به نمایشگر سر بالا می باشد یا نه(در متن صراحتا اشاره نشده)؟ و آیا اصولا کشورمان با توجه به پیشرفتهائیکه در زمینه فن آوری لیزر داشته توانائی ساخت چنین نمایشگرهائی را دارد ؟
    صاعقه و اذرخش در کل یک افتضاح داخلی هستند . من در کل یک سوال دارم مثلا صاعقه :
    این ابو قراضه چند نمونه ازمایشی فقط برای موتور داشته ؟
    چند نمونه ازمایشی فقط برای رادار داشته ؟
    چند نمونه ازمایشی فقط برای پرواز و قابلیتهای مانوری داشته ؟
    چند نمونه فقط برای ازمایشات موشکی ( این یکی به اندازه تاریخ 7000 ساله ایران عزیز جای تعجب داره ) داشته ؟
    می بینیم تقریبا هیچ . پس دلتون را به این اشغال ها خوش نکنید . این چرندیات ( صاعقه و اذرخش ) فقط یک اسباب بازی ای هستند که تاریخ مصرفشان گذشته و کارخانه سازنده حتی حاضر به بازیافت ان نیست . این که بدون موشک از F-18 سرتر می شود فقط و فقط برای دل خوش کردن مردم هست و دیگر هیچ . تازه جالبه نسل 4و5 اش هم قراره بیاد . دیگر ان موقع نیرو هوایی می شود مضحکه عام و خاص . درسته که ادم باید نیمه خالی لیوان را ببیند اما دیدن نیمه پر لیوان ضرری ندارد . ما در خیلی زمینه ها به قابلیت این دو اشغال دانی شک داریم . مثلا صندلی پرتاب شونده ان چیست ؟ سیستم کنترل اتش ان چیست ؟ سیسیتم ناوبری ان چیست ؟ سیسیتم هیدرولیک ان چیست ؟ نوع ترکیب موشکی ان چیست ؟ ( حتما موشکهای صاعقه نامرئی هست که هیچ ادمی نمی تواند انرا شناسایی کند ) و ... . وقتی برای سوالی هیچ جوابی نباشد برای سوال شونده جایز هست به طور 100% از مدرسه اخراج گردد تا اطلاع بعدی ان هم بی برو برگشت .

    حکایت این دو اشغال هم این هست . این که می ببینید که من این قدر به این دو اشغال توهین کردم که صد البته جایز هست به خاطر این است که این دو تا ابوقراضه تاریخ به بزرگی 7000 ساله ایران عزیزمان را به مسخره گرفتند . و در اخر سرهم به دلیل اینکه در تحریم هستیم و این دو تا را ساختیم که صد البته موشکهاش به طور استاندارد غایب همیشگیش هست موفق شدند که یک حماسه ملی به پا کنند ان هم از نوع جنگنده ملی . که معلوم نیست صندلی پرتاب شونده ان ساخت کجاست ؟

    وقتی که این دو اشغال موفق به دریافت لقب حماسه ملی و بعد از ان جنگده ملی شدند در حال حاضر کلی ناراحتی وجودم را فرا گرفت .

    حماسه ملی به اریوبرزن می گویند که با تعداد سربازان کم حاضر به تسلیم شدن در برابر اسکندر نشد و تا اخرین نفس خود از ایران و ایرانی دفاع کرد . ایا این دو تا اشغال می توانند چنین کاری کنند ؟ حماسه ملی به شیرزنان و شیر مردانی گویند که در برابر حمله مغولان از ایران و ایرانی دفاع کردند . اری به اینها می گویند حماسه ملی . به اشکانها گویند که چگونه به تاریخ 70 ساله یونانیان به ایران نه گفتند . اینها حماسه هستند نه جنگنده ای که معلوم نیست رادارش چیه ؟ موتورش چیه ؟ موشکش چیه ؟ و غیره و غیره اش چیه ؟
    اینها ( صاعقه و اذرخش ) تنها فقط و فقط ابروی ایران و ایرانی را بردند و دیگر هیچ . و در اخر به علت مفت خوری مقلب به حماسه ملی و بعد از ان به جنگنده ملی شدند . براستی چه کسی پاسخگوست ؟

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب ‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1