پایه عکاسی مونوپاد
مدرسان شریف ۹۳
سایت علمی دانشجویان ایران
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
تبلیغات پژوهش (توسعه)
در حال نمایش 1 تا 1 از مجموع 1

تاپیک: ارتباطات سازماني

  1. Top | #1

    • تــــــــــــــــازه وارد
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2009
    • رشته تحصیلی
      امور فرهنگي
    • پست‌ها
      27
    • سپاس
      12
    • 59 تشکر در 22 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      6
    • امتیاز
      10

    پیام ارتباطات سازماني

    اين مقاله تلاش دارد تا با شناسائي موانع ساختاري و ميان فردي ارتباطات سازماني، راههاي غلبه بر اين موانع را مورد مطاله قرار دهد و شيوه هاي ارتباطي مؤثر در سازمان را پيشنهاد نمايد. توضيح آنكه، انسان ها از بدو تولد مي دانند كه چگونه بايد با محيط و واقعيت هاي پيرامون تعامل و ارتباط داشته باشند و از موقعيت هايي كه تهديد كننده قدرت، ارزشها و خواسته هاي آنان است دوري نموده و فرصت هاي جديد را خلق نمايند. اين تجربه به انسان ها مي آموزد كه در ارتباطات خود تا چه حد تهاجمي و تا چه اندازه تدافعي رفتار نمايند. اما اينك كه سازمان ها به شدت اجتماعي شده‏اند و جوامع متشكل از بنگاه ها و سازمان ها شده‏اند، موانع ساختاري و ميان فردي فراواني ارتباطات سازماني و ارسال مؤثر پيام را تهديد مي کنند.



    ● نويسنده: مهدي - همائي

    ● ارسال كننده: مهدي همائي

    ● منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از www.farhangi1386.blogfa.com






    مقدمه
    در دنياي متحول امروز فرستنده پيام درپي آن است که ادراک مشترکي ازيک پيام براي هرگيرنده پيامي به دست آورد. بنابراين هدف ارتباطات، دستيابي به اقدام هماهنگ بين پيام دهنده وگيرنده پيام مي باشد. اين بدين معناست که مفهومي که از درون فردي برخاسته است به ميان ديگران راه يافته و توسط ديگران برداشت مي‏شود. يعني درواقع ارتباطات، برخي ازمفاهيم وتفکرات ومعاني ويا به عبارت بهترپيام ها را به ديگران تفهيم مي کند. براين اساس، ارتباطات را انتقال مفاهيم ويا انتقال نشانه ها ونيزانتقال ويا تبادل پيامها مي دانند (فرهنگي، 6:1373).
    منظور از ايجاد ارتباطات مي تواند انجام اقدام هاي هماهنگ، مشارکت در اطلاعات و بيان احساسات و عواطف باشد. ارتباطات از عناصر اوليه مديريت است. مديران بايد در سطوح مختلف با اشخاص، خواه زيردست، خواه بالا دست و يا همتراز خود ارتباط برقرار کنند. نحوه ارتباط مديريت با کساني که براي اوکارمي کنند، ممکن است مهمترين ضرورت باشد.
    برخي از تعاريف ارتباطات را مي توان به شرح زير برشمرد:
    1ـ ارتباطات بيانگر فراگرد ايجاد معني است (دين، بانلود، 1962).
    در اين ميان دو نکته نهفته است:
    الف- ايجاد
    ب- معني
    2ـ ارتباطات فراگرد تفهيم وتفاهم وتشريک مساعي است (نلسون و پيرسون، 5:1983).
    دراين تعريف سه نکته نهفته است:
    الف- ارتباطات يک فراگرد است.
    ب- ارتباطات تفهيم معناست.
    ج- ارتباطات تشريک معناست.
    3ـ ارتباطات به گونه اي وسيع وگسترده تجارب مشترك تعريف شده است (فرهنگي، 1373).
    ارتباطات از واژه لاتين کوميونِ برآمده که به معناي مشترک(عموم) است.
    به طورکلي مي توان چنين گفت که ارتباطات در بسياري از فعاليت هاي سازمان وجود دارد و مهمتراينکه ارتباط، فرايندي است که فعاليت هاي فردي وگروهي ومراوده ها براي افزايش اثربخشي ازطريق آن هماهنگ مي شود.

    فرايند ارتباطات
    ارتباطات به عنوان يک فرايند، شامل اطلاعاتي است که از طريق علائم و نشانه ها ارسال و يا دريافت مي شود. اين اطلاعات شامل کلمات، حرکات غيرکلامي، نگرش ها و حالات مي باشد. به عبارت ساده چنين گفته مي شود که ارتباطات دربردارنده اين است که\\" کي چه مي گويد؟ به چه طريقي مي گويد؟ براي چه کسي و با چه درجه اي از تأثير پيام مي فرستد \\"(اچ. لاسول، 1948: 51-37).
    مدل ساده شده اي ازفرايند ارتباطات درشکل آمده است.
    به هرحال بايدگفته شودکه افراد اطلاعات ارسالي و دريافتي و اطلاعات رک و بي پرده(صريح) کمي را تبادل مي کنند. اين به دليل آن پرده ادراکي ما مي باشد.
    ارتباطات بين شخصي (افراد) متضمن فرايندي است که حداقل با چهار فاکتورتبيين مي شود:
    الف- احساس در مورد خود.
    ب- احساس درمورد ديگري.
    ج- احساسات درمورد محتواي آن چيزي که بايد مورد بحث قرارگيرد.
    د- احساسات درمورد موضوعي که مورد توجه قرارمي گيرد.
    اين چهارعامل نيزبه عنوان پرده هاي ادراکي به شکل زيرمي تواند ترسيم گردد:
    پرده هاي ادراکي نه تنها تحت تأثير متغيرهاي موقعيتي و آني است، بلکه همچنين تحت تاثير فرهنگ فردي، سيستم شخصي (ادراک ازخويشتن، عوامل شخصيتي، حالات، قدر و منزلت) و ساخت (بافت) سازماني نيز مي باشد. به عنوان مثال مديري که نسبت به خود احساس عدم امنيت مي کند و يا نسبت به دريافت کننده پيام نگرش منفي دارد، پيامي کاملا ً متمايز از آن مديري که اعتماد به نفس داشته و نسبت به گيرنده پيام اعتماد دارد، مي فرستد.
    مديران وکارکنان مي توانند اثربخشي و هدفمندي خود را با انعکاس هوشيارانه پرده هاي ادراکي خود و با بهره گيري از فرايندي که در مدل اول آمده است بهبود بخشند. اعضاي سازماني چهارعامل زير را مي توانند به عنوان چک ليست عملي مورد استفاده قرار دهند:

    چهارچوب ذهني من چيست؟
    دربارهُ X(گيرنده يا فرستنده) اطلاعات چگونه فکرمي کنم(چه احساسي دارم)؟ تعصب ها وموضعگيري هاي من نسبت به او چيست؟
    من دربارهُ محتواي خاص پيام چه فکرمي کنم(چه احساسي دارم)؟ تعصب ها وموضعگيري هاي من دراين مورد چيست؟
    در بارهُ موضوع پيام چه فکر مي کنم؟
    توجه به اين نکته ضروري است که انتخاب رسانه اي که توسط آن پيام ها را دريافت يا ارسال مي کنيم بر ميزان و چگونگي ارتباطات تأثير مي گذارد.

    رسانه هاي ارتباطي وميزان غناي آنها
    رسانه ها درصورتيکه داراي اثربخشي(ارسال پيام هدفمند) وکارايي(صرفه جويي درهزينه هاي انتقال) مورد نظرباشند، موفق ارزيابي مي شوند. اين رسانه ها از زيادترين(بالاترين) بعد غناي اطلاعات و کمترين ظرفيت (تبادلات چهره به چهره) تا پائين ترين سطح ازغناي اطلاعات و زيادترين ظرفيت داده (مثل گزارش رسمي رمزدار) روي يک طيف قرار مي گيرند.
    انتخاب رسانه مناسب تاحد زيادي بر ادراک گيرنده و پذيرش پيام تأثير مي گذارد. به عنوان مثال ازآنجا که پيام ها معاني پيچيده وتحريک آميز را به همراه معاني مبهم و ناپيدا(ناآشکار) با خود دارند، ارسال يک فاکس(نمابر) ويا پست الکترونيکي وسيلهُ مناسبي جهت اطلاع فرد از مرگ يکي از اعضاء خانواده اش نيست.
    هدف اساسي ارتباطات اين است که اولاً پيام مشخص(مورد نظر) توسط گيرنده پيام درک و مورد قبول واقع شود و سپس اقدام (عمل) لازم همانطور که انتظارش مي رود انجام پذيرد. همينطور بايستي اختلالات ـ يعني آن چيزي که در درک و پذيرش پيام دخالت مي کند ـ شناسايي و اثر آن کاهش يابد.
    سؤالات مشخصي وجود دارد که مديران وکارکنان قبل از ارسال پيام به داخل و يا بيرون سازمان مي توانند از خود بپرسند، آنها به قرار زير مي باشند:
    1ـ ماهيت اطلاعات چيست؟ پيامي که بايستي ارسال شود چيست؟
    2ـ مناسبترين رسانه براي ارسال اين پيام چيست؟
    3ـ اگر پيام ازطريق رسانه غيرمناسبي ارسال شود، چه نتايجي به بار مي آورد؟
    انتخاب رسانه مناسب (صحيح) اولين گام در ايجاد ارتباطات مؤثر بين فردي، بين گروهي و بين سازماني است.

    منابع فارسي
    سوسمان، لايل (1376) تجربه ارتباطات در روابط انساني، ترجمه حبيب ا.. دعايي، مشهد، دانشگاه فردوسي.
    فرهنگي، علي اکبر (1373) مباني ارتباطات انساني، تهران، موسسه تهران تايمز.
    گريفين، مورهد (1374) رفتارسازماني، ترجمه مهدي الواني، معمارزاده، تهران، مرواريد.

    منابع انگليسي
    Hall, Edward. , Beyond Culture, Garden city, Anchor press, 1979.
    Hall, Edward,T. ,The Silent Language,1959
    Lengal,R.H,Information Richness: A New Approach to Managerial Behavior Organizational Design,
    New York ,1984.
    Miller, Katherine, Organizational Communication, Wadsworth. 1994.
    Smith , G. Alfred, Communication & Culture,. Winston. 1966.
    http://dcsfs.ut.ac.ir/gmj/4.asp


    http://bashgah.net/pages-33306.html


    http://www.farhangi1386.blogfa.com



    http://dc145.4shared.com/download/10...20428-a8a8aaba

  2. 2 کاربر از mahdi homaee برای پست مفید تشکر نموده اند:


اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب ‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1