مدرسان شریف ۹۳
سایت علمی دانشجویان ایران
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
موسسه پژوهش 2 با ما
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
در حال نمایش 1 تا 10 از مجموع 22

تاپیک: مقالات علمی خودرو

  1. Top | #1

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275
    آخرین ویرایش توسط KOROSH در تاریخ 2010-Nov-23 انجام شده است

    میز لپ تاپ میز تحریر
  2. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  3. Top | #2

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    موافقت سوپاپ

    سفری به عمق سوپاپ

    دنیای‌‌خودرو- محمدحسن اسداللهی:

    منبع : carx1.com

    اگر بخواهیم به اجزای درون اتاق احتراق یک سیلندر نگاه کنیم ابتدا شمع را می‌بینیم. سپس سوپاپ‌ها و در نهایت انژکتور که در سیستم های جدید داخل سیلندر و در اتاق احتراق قرار می‌گیرد. اما در این هفته قصد پرداختن به شمع یا انژکتور را نداریم. بلکه می‌خواهیم با هم سفری به عمق سوپاپ داشته و وظیفه آن را تشریح کنیم.

    شاید بتوان به سوپاپ لقب پنجره یا دریچه سیلندر داد.ابتدا به شرح سوپاپ می‌پردازیم سپس به نسل‌های جدید آن و وظایف آنها پرداخته و در نهایت دلیل انتخاب عنوان مقاله را می‌گوییم.

    سوپاپ یک کلمه فرانسوی (Soupape) است که در زبان ما به همان شکل اصلی استفاده می‌شود. معنی دقیق آن دریچه است. اما معنی رایج آن عبارت است از یکی از قطعات موتور که روی سیلندر موتور قرار می‌گیرد و ورود هوا و خروج دود را کنترل می‌کند. البته در مواردی به دریچه‌های موجود در تلمبه‌های آب نیز گفته می‌شود.

    همان‌گونه که می‌دانید موتورهای احتراق داخلی جهت تولید قدرت باید بتوانند سوخت را بسوزانند و این کار را در سیلندر موتور انجام می‌دهند. کاملاً مشخص است که برای انجام عمل سوختن و تولید قدرت به سه چیز نیاز است. ماده سوختنی(سوخت)‌، حرارت (جرقه در موتور‌های بنزینی) و اکسیژن.

    بنابراین باید هر موتور (سیلندرهای موتور) با هوای بیرون در ارتباط باشد تا بتواند اکسیژن هوا را دریافت کند و پس از احتراق گازهای حاصل از احتراق را به هوا برگرداند. از طرف دیگر چون تولید قدرت در موتور بدین شکل است که ابتدا می‌بایست گاز وارد شده متراکم شود و پس از تراکم آن در مرحله انفجار حرکت مولکول‌های گاز محترق شده را به حرکت جنبشی پیستون تبدیل نمایند لازم است که محیط انجام این فعالیت (سیلندر) کاملاً بسته یا آب بند باشد و با محیط بیرون هیچ ارتباطی نداشته باشد بنابراین از سوپاپ‌ها استفاده می‌شود تا در زمان‌های مناسب ارتباط میان سیلندر و محیط بیرون را قطع یا وصل کنند.

    اما سوپاپ‌ها درون سیلندر در دو نوع استفاده می‌شوند:

    1-‌ سوپاپ هوا‌: از لحاظ اندازه مقداری بزرگتر از سوپاپ دود است و در دمای پایین‌تری کار می‌کند.

    2-‌ سوپاپ دود‌: به علت تماس مداوم با احتراق و گازهای داغ ناشی از احتراق دمای بالاتری دارد و البته از لحاظ اندازه هم کوچکتر است.

    اما کمی به ساختمان سوپاپ بپردازیم تا سفرمان را به عمق سوپاپ آغاز کنیم. سوپاپ‌های متداول امروزی معمولاً از نوع سوپاپ قارچی شکل یا پایه‌دار هستند. این سوپاپ‌ها شامل یک ساقه (که مشابه ساقه قارچ است) و یک بشقابک (که مشابه کلاهک قارچ) هستند. همچنین سر سوپاپ دارای یک لبه مورب است که وجه نامیده می‌شود. همچنین محل قرارگیری سوپاپ که در سرسیلندر و یا خود سیلندر قرار دارد نیز دارای یک لبه به نام نشیمنگاه است.محل نشستن سوپاپ در سیلندر را سیت سوپاپ می‌نامند که بسیار مهم بوده و در آب‌بندی سیلندر بسیار تاثیر‌گذار است.در مواقعی که سیت سوپاپ با سر سوپاپ یا کلاهک آن کاملاً آب‌بندی نباشد در زمان تراکم و انفجار اتاق احتراق کاملا آب بندی و بدون درز نبوده و از قدرت مفید موتور به شدت کاسته می‌شود. همچنین به علت عدم تماس درست کلاهک و سیت سوپاپ گرما کاملاً دفع و منتقل نمی‌شود در نتیجه امکان سوختن سوپاپ دود بسیار زیاد می‌شود.

    در انتهای دیگر سوپاپ یعنی بر روی ساقه آن یک یا گاهی دو فنر قوی قرار دارد که به وسیله یک نگهدارنده و دو عدد خار به انتهای سوپاپ محکم شده‌اند. فنر سوپاپ موجب می‌شود کلاهک سوپاپ بر روی نشیمنگاه سوپاپ محکم نگه داشته شده و بدین ترتیب از هر‌گونه نشتی در زمان‌های تراکم وانفجار جلوگیری می‌شود. زاویه رایج برای کلاهک و نشیمنگاه سوپاپ 45 درجه است. اما برای سوپاپ‌های هوا گاهی از زاویه 30 درجه نیز استفاده می‌شود.

    جنس سوپاپ

    از آنجایی که سوپاپ‌ها در مقابل حرارت قرار گرفته و با سرعت زیادی کار می‌کنند در معرض فشار و فرسودگی قابل ملاحظه‌ای قرار دارند، کاملاً روشن است که سوپاپ تخلیه گازهای ناشی از احتراق یا همان سوپاپ دود ، داغتر از سوپاپ تنفس یا هوا می‌شود، زیرا تقریباً در معرض یک شعله مداوم قرار دارد.

    در حقیقت در شرایطی که موتور زیر بار قرار می‌گیرد، حرارت آن ممکن است آنقدر بالا رود که سوپاپ به رنگ قرمز کدر درآید یا اصطلاحاً سرخ شود.

    به منظور ایجاد مقاومت در مقابل شکستگی‌، زنگ زدگی‌، تاب برداشتن و فرسودگی سریع‌، سوپاپ‌های تخلیه از آلیاژ فولاد مخصوصی ساخته می‌شوند که دارای مقادیر نسبتاً زیادی از کروم‌، نیکل‌، سیلیس و مقدار کمتری از سایر فلزات است. سوپاپ‌های تنفس بسیار خنک‌تر از سوپاپ‌های دود‌، کار می‌کند. بنابراین کمتر در معرض سوختن‌، زنگ‌زدن و فرسودگی قرار دارند.این سوپاپ‌ها معمولاً از آلیاژهای آلومینیوم ساخته شده که هم سبک‌تر هستند هم ضریب حرارتی بالایی دارند.

    در بسیاری از مقالات گفته می‌شود گاید سوپاپ در این موتور کاملاً متفاوت است. یا در شرح سیستم‌های تنفس موتورهای جدید گاید سوپاپ نیز بسیار استفاده می‌شود. در اینجا این سوال پیش می‌آید که گاید سوپاپ چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

    ساقه سوپاپ در داخل یک بوش (قابل تعویض) که به آن گاید یا راهنمای سوپاپ گفته می‌شود حرکت می‌کند در تعداد معدودی از موتورها ‌گاید سوپاپ وجود ندارد.در تعداد معدودی جز یک سوراخ که در بدنه سیلندر یا سرسیلندر تعبیه شده است هیچ عضو دیگری برای ساق سوپاپ وجود ندارد. اما در اکثر موتور خودروها جدید گاید قابل تعویض است.

    ساقه سوپاپ باید در داخل راهنمای خود (گاید) به راحتی حرکت کند. اما تماس و جفت شدن دقیق آن با دیواره‌های گاید برای کنترل روغن‌کاری و جلوگیری از به هدر رفتن روغن و نیز به هدر رفتن گازها در مرحله تراکم‌، بسیار مهم است. بعضی از موتورها به درزگیر‌های راهنمای سوپاپ مجهز می‌شوند تا به کنترل این موارد کمک کنند. خراب شدن گاید سوپاپ سبب کاهش سطح روغن در موتور می‌شود. وقتی گاید سوپاپ خراب می‌شود روغنی که برای روغن‌کاری آن استفاده می‌شود به سمت کلاهک سوپاپ حرکت کرده و پس از مدتی وارد محفظه احتراق می‌شود. در نتیجه این روغن در طی عمل احتراق می‌سوزد که این یکی از منابع روغن‌سوزی در موتور است.

    سیت یا نشیمنگاه و اهمیت آن: وقتی که فنر سوپاپ‌، لبه سوپاپ را در مقابل نشیمنگاه سوپاپ به طور محکم فشار دهد، آب‌بندی صورت می‌گیرد. ماشین‌کاری نشیمنگاه یا همان سیت سوپاپ ممکن است مستقیماً روی سر سیلندر و یا روی حلقه نشیمنگاهی مقاومی که در درون سر سیلندر قرار می‌گیرد و از جنس فولاد مقاوم ساخته می‌شود انجام گیرد. گاهی برای کاهش فرسودگی در نشیمنگاه‌ها از بوش‌ها استفاده می‌کنند.

    مزیت دیگر بوش‌های نشیمنگاه (علاوه بر کاهش فرسودگی) این است که به آسانی قابل تعویض بوده و نیاز به ماشین کار را از بین می‌برند. لازم به ذکر است که در صورت پدیدار شدن فرسودگی در لبه سوپاپ‌ها و یا در نشیمنگاه یا همان سیت سوپاپ، هر دوی آنها را می‌توان با عملیات سنگ زنی تغییر داد. سیت‌های قابل تعویض بسیار مناسب بوده و می‌توانند موتور را همیشه در شرایط بسیار نرمال و خوبی نگه دارند.

    اما در آغاز مقاله گفتیم که دلیل انتخاب عنوان این هفته را ذکر می‌کنیم. در این بخش می‌خواهیم به عمیق‌ترین بخش سوپاپ بپردازیم؛ نقطه تماس کلاهک سوپاپ با ساق آن.در حقیقت همه ما در این بخش به نظاره این ناحیه که داغ‌ترین بخش سوپاپ است می‌نشینیم.

    همان طور که اشاره شد يکی از قسمت‌هایی که با حرارت زياد تماس مستقيم دارد سوپاپ دود است. اين تماس مستقيم با حرارت بالا مي‌تواند در عملکرد سوپاپ و عمر مفيد آن تاثير منفی شديدی داشته باشد، به خصوص سوپاپ دود که تماس بيشتری با حرارت دارد.

    در حالت عادی بر اساس قوانين ترموديناميک مي‌توان نتيجه گرفت که جايی که سطح تماس بيشتری با سرسیلندر یا بلوک سیلندر دارد خنک‌تر مي‌ماند و جايی که تماس کمتری دارد گرم‌تر مي‌شود. می‌توان نتيجه گرفت که گرم ترين ناحيه سوپاپ همان قسمت مرکزی است (همان جايی که ساق سوپاپ به تاج سوپاپ متصل مي‌شود).

    حال برای خنک کردن اين قسمت چه راهی می‌توان پیدا کرد؟

    سوپاپ‌های سديمی یکی از بهترین راه‌های این مشکل است.

    به اين‌گونه که قسمت داخلی سوپاپ را تو خالی ساخته و داخلش را با نمک‌های فلزی هم مانند سديم که دمای ذوب پايينی دارند پر مي‌کنند و با اصطلاح اين نوع سوپاپ ها را سديمی مي‌نامند.

    سديم در دمای ۹۷ درجه سيليسوس به حالت مذاب در آمده و در اثر حرکت خطی رفت و برگشتی سوپاپ (و داشتن اينرسی سديم مذاب شده) ماده سيال در داخل خود سوپاپ به بالا و پايين پريده و باعث انتقال گرمای سر سوپاپ به ساق سوپاپ مي‌شود و به اين ترتيب گرمای داغ‌ترين موضوع سوپاپ به سديم مذاب و سپس به ساق سوپاپ و گايد سوپاپ و بعد به مجاری خنک کاری سرسيلندر راه پيدا مي‌کند و عمر سوپاپ بيشتر مي‌شود.

    شاید به جرات بتوان گفت اين طرح دوای درد موتور‌های تند گرد بوده که دور موتور تا حد بسيار زيادی بالامي‌رود و اين بالا رفتن دور باعث کاهش يافتن فرصت خنک‌کاری در موتور و اجزا آن مي‌شود. امروزه از این سوپاپ‌ها در موتورهای جدید و تولید انبوه نیز استفاده می‌شود تا بازده موتور و عمر آن افزایش یابد. شاید تنها عیب این سیستم افزایش بهای موتور در ابتدا بوده که در دراز‌مدت به راحتی جبران می‌شود.

  4. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  5. Top | #3

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض موتور پيستوني بدون سوپاپ ایرانی

    دنیای‌خودرو- علی شمس:

    www.carx1.com

    محققان ايراني موفق به ساخت موتور پيستوني بدون سوپاپ بنزين ي شدند. مهندس آرش اميري، مجري اين طرح تحقيقاتي اظهار كرد: سيستم‌سوخت‌رساني موتور ساخته شده از نوع موتورهاي بنزين ي وانكل است كه با ديگر موتورها تفاوت دارد. در اين موتور سوپاپ، فنر و اسپك حذف شده و تمام وظايف آن را كه تغذيه و تهويه دود موتور است يك سيستم‌محوري با شيارهاي متعدد انجام مي‌دهد.

    به گفته اين مبتكر، ويژگي‌موتور ساخته شده اين است كه قطعات به كار رفته در آن بسيار كاهش پيدا كرده كه خود باعث كمتر شدن فرسايش موتور مي‌شود. اين در حالي ‌است كه اين موتور برابر با يك موتور چهار سيلندر 16 سوپاپه عمل مي‌كند.

    اميري با تاكيد بر اين كه كاهش تعداد قطعات موتور، ميزان مصرف بنزين و استهلاك آن را هم كاهش مي‌دهد، ‌خاطرنشان كرد: نمونه كارگاهي اين موتور ساخته شده و بر روي يك خودرو پرايد هم به خوبي عمل كرده اما در ادامه به دليل آلياژهايي كه در ساخت آن به كار برديم، مشكلاتي بروز كرد كه اميدواريم با افزايش آزمایش ها و امكانات آزمايشگاهي بتوانيم آن را رفع كنيم.

    وي تصريح كرد: يكي از ويژگي‌هاي اين موتور حذف سوپاپ و ديگر تجهيزات ديگر اين سيستم‌است كه باعث كاهش مصرف سوخت خودرو به ميزان دو تا سه ليتر در هر يكصد كيلومتر و كاهش هزينه در ساخت و نگهداري آن به ميزان 30 درصد مي‌شود.

    اين محقق پارك علم و فناوری كرمانشاه با اشاره به اينكه اين موتور در خاورميانه نمونه مشابه ندارد خاطرنشان كرد: سرسيلندر طراحي شده يك محفظه دارد كه محور اصلي با شيارهاي تعيين شده در آن قرار دارد. اين محور بر روي مركز سرسيلندر موتور قرار مي‌گيرد، به طوري كه كنار آن شيارهايي به عنوان راه‌هاي تغذيه و تهويه دود موتور تعبيه شده است.

    اميري در ادامه با بيان اينكه دوام و ماندگاري اين موتور بيش از موتورهاي داراي سوپاپ است، اضافه كرد: اين محور تنها به تسمه تايم موتور متصل مي‌شود و تنظيم آن بسيار ساده‌تر از موتورهاي معمولي است، ‌به طوري كه با يك رگلاژ ساده مي‌توان اين محورها را بر روي موتور نصب و آن را راه‌اندازي كرد.

    وي در پايان با اشاره به اين كه اين موتور مي‌تواند بر روي خودرو‌هاي انژكتوري و كاربراتوري عمل كند و داراي صداي بسيار كمي نسبت به ساير موتورهاست، اظهار كرد: با توجه به اين كه نمونه آزمايشگاهي اين نوع موتور ساخته شده‌، اما براي ساخت آن در مقياس‌هاي نيمه صنعتي و صنعتي هيچ متقاضي و حمايت كننده‌اي نداريم كه اميدواريم با حمايت شركت‌هاي خودروسازي داخلي به اين مرحله از توليد وارد شويم

  6. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  7. Top | #4

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض پاسخ: مقالات علمی خودرو

    عوض کردن صحیح دنده از آلودگی هوا می‌کاهد

    www.carx1.com

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: رانندگی شتابزده و نامتناسب با ترافیک می‌تواند تا 7 برابر یک رانندگی صحیح در مسیر و شرایط ترافیکی یکسان آلودگی تولید کند.

    به گزارش carx1.com به نقل از ایسنا یوسف رشیدی، با اشاره به این که شاید به نظر نرسد که نحوه رانندگی رانندگان تأثیر چندانی در آلاینده‌های اگزوست داشته باشد، افزود: امکانات جدید تهیه شده در شرکت کنترل کیفیت هوا امکان بررسی انواع آلاینده‌های اگزوست خودروها را در حال حرکت و در شرایط واقعی ترافیکی فراهم کرده، بطوریکه علاوه بر ثبت و ذخیره میزان آلودگی تولید شده در طول مدت رانندگی ، رفتار راننده و همچنین سیکل ترافیکی طی شده نیز قابل استخراج است.

    وی با اشاره به خریداری این تجهیزات توسط شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: این تجهیزات قابل نصب بر روی انواع خودروها بوده و قابلیت سنجش انواع آلاینده‌های اگزوست اعم از مونوکسیدکربن، هیدروکربنهای نسوخته و اکسیدهای نیتروژن را در حین حرکت خودرو فراهم می‌کند.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اولیت تست انجام شده با این تجهیزات جدید گفت: بررسی‌های جدید در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد که یک رانندگی شتابزده و نامتناسب با ترافیک می‌تواند تا 7 برابر یک رانندگی صحیح در مسیر و شرایط ترافیکی یکسان آلودگی تولید کند.

    وی تصریح کرد: این تجهیزات به منظور تهیه بانک اطلاعات انتشار و انجام پروژه‌های تحقیقاتی در خصوص انواع آلاینده‌های ناشی از اگزوست منابع متحرک آلاینده (خودروها) در هنگام حرکت خودرو تهیه شده که نتایج حاصل از آن علاوه بر کاربردهای ذکر شده می‌تواند کاربری‌های مختلفی در ارزیابی زیست‌محیطی پروژه‌ها و یا در راهکارهای کنترل آلودگی خودروها داشته باشد.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به ایسنا گفت: نتایج به دست آمده بیانگر این نکته است که رانندگان خودرو و شهروندان تنها با یک عوض کردن صحیح دنده خودرو می‌توانند تا 7 برابر از آلایندگی خروجی خودرو خود بکاهند

  8. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  9. Top | #5

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض پاسخ: مقالات علمی خودرو

    ساخت نانو کاتالیزور برای حذف آلودگی آب در خودرو
    www.carx1.com



    نانوکاتالیزور پالادیم با توانایی چندین بار بازیافت به‌همت پژوهشگران دانشگاه شیراز سنتز شد.

    به گزارش carx1.com به نقل از ایسنا، از این کاتالیزور می‌توان برای حذف آلودگی ( TCEتری کلرو اتیلن) از آب و فاضلاب و کاهش آلاینده‌ منوکسید کربن و هیدروژن در مبدل کاتالیزور خودروها استفاده کرد.

    نانوکاتالیزور فلزی پالادیم جایگاه بسیار ارزشمندی در تولید مواد شیمیایی، مواد طبیعی و داروها دارد. چنانچه نانوذره‌ پلادیم روی بستر پلیمری قرار گیرد، امکان بازیافت و استفاده‌ی مجدد آن وجود خواهد داشت که این مهم در صنعت بسیار حایز اهمیت و مقرون به‌صرفه است.

    دکتر بهمن تمامی، استاد شیمی پلیمر دانشگاه شیراز گفت: جدا شدن نانوذرات پالادیم از سطح پلیمر بسیار کم است که این مساله، امکان استفاده‌ی مجدد نانوکاتالیست را بهبود بخشیده و آلودگی را به وسیله‌ فلز در محیطی که نانوکاتالیست در آن استفاده می‌شود، کاهش می‌دهد.

    وی به همراه سهیلا قاسمی موفق به تهیه‌ نانوذرات پالادیم بر بستر پلیمر شبکه‌ای پلی‌اکریل‌آمید، شناسایی آن و بررسی فعالیت کاتالیزوری این کاتالیست در واکنش‌های شیمیایی تشکیل باند کربن- کربن( به ‌عنوان واکنش مدل) شده‌اند.

    تمامی در مورد نتایج این کار پژوهشی اظهار داشت: در این پژوهش، نانوذرات پالادیم قرار گرفته بر بستر پلی‌اکریل آمید شبکه‌ای را تهیه و شناسایی کردیم. آزمون‌های TEM و XRD نشان می‌دهد که اندازه‌ی نانوذرات پالادیم حدودا 50 نانومتر است. از طرفی، فعالیت کاتالیزوری خوب این ماده در واکنش‌های شیمیایی مانند تشکیل پیوند کربن-کربن اهمیت زیادی در ساخت ترکیبات پیچیده‌ی طبیعی از جمله داروها دارد. همچنین این نانوکاتالیزور چندین مرتبه با موفقیت بازیافت شد و مورد استفاده‌ی مجدد قرار گرفت. بستر مورد استفاده در این پژوهش، پلی‌اکریل آمید بود که یک پلیمر آبدوست است و چنانچه در کاربردهای زیستی استفاده شود با محیط‌های آبی کاملا سازگار است و می‌تواند فعالیت خوبی در این محیط‌ها از خود نشان دهد

  10. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  11. Top | #6

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض پاسخ: مقالات علمی خودرو

    سیستم انژکتور دوگانه برای هر سیلندر

    www.carx1.com



    شرکت نیسان ژاپن، نسل جدید سیستم‌های انژکتور را که در هر سیلندر از دو انژکتور کوچک به جای یک انژکتور بهره می‌گیرند معرفی کرد. در این سیستم که به گفته مدیران نیسان می‌تواند جایگزین مناسبی برای سیستم تزریق مستقیم سوخت در موتور‌های کوچک باشد، دو انژکتور کوچک که در پشت سوپاپ‌های هوا تعبیه شده‌اند وظیفه پاشش سوخت به محفظه احتراق را بر عهده دارند.

    به گفته مهندسین نیسان با بهره‌گیری از این سیستم جدید فشار پاشش سوخت کاهش می‌یابد که حاصل آن کاهش قطر قطرات سوخت پاشیده شده به داخل سیلندر به میزان 60‌درصد است که حاصل آن افزایش کارآیی موتور است. در موتور‌های درون‌سوز مساله مهم‌تر از میزان سوخت تزریق شده به داخل سیلندر، سطح بنزین است که با بهره‌گیری از سیستم جدید علاوه بر آنکه سطح بنزین تزریق شده بیشتر می‌شود، سرعت تبخیر آن نیز افزایش می‌یابد.

    افزایش سطح بنزین تزریق شده به داخل سیلندر ایده‌ای است که از سال‌های پیش ذهن مهندسان صنعت خودروسازی را به خود مشغول کرده است. یکی از راه‌ها بهره‌گیری از انژکتورهای عادی است که سوخت را به جای آن که با قطرات درشت (آن‌گونه که در سیستم های کاربراتوری و به علت خلاء حاصل از حرکت پیستون به پایین دیده می‌شود) به داخل سیلندر بفرستد، به صورت پودر شده تزریق می‌کند. سیستم جدید نیسان هم بر اساس همین ایده کلی عمل می‌کند اما توانسته کارایی سیستم‌های انژکتوری معمولی را تا حد زیادی بهبود بخشد.بهره‌گیری از سیستم تزریق مستقیم سوخت در موتور‌های کوچک هر چند باعث افزایش کارآیی آنها می‌شود اما این سیستم نیاز به پمپ قدرتمندی دارد تا بتواند فشار سوخت لازم را تزریق کند که استفاده از آن در موتور‌های کوچک و ارزان قیمت را غیر‌اقتصادی می‌کند اما در سیستم جدید نیسان، به دلیل عدم نیاز به فشار بالای سوخت، لزوم استفاده از پمپ قدرتمند نیز حذف می‌شود و از این نظر هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. به گفته نیسان، این سیستم مصرف سوخت را 4‌درصد نسبت به موتور‌های مشابه که از یک انژکتور در سیلندر استفاده می‌کنند کاهش می‌دهد و قرار است از سال جاری بر روی برخی از محصولات این شرکت نصب شود.

    در تصویر بالا تفاوت سوخت پاشیده شده در سیستم های فعلی را با سیستم جدید نیسان می‌بنید.

  12. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  13. Top | #7

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض پاسخ: مقالات علمی خودرو

    عملکرد و نقش سوپاپ در موتور خودرو



    منبع :carx1.com
    نویسنده : حبیب وفادار
    ۳ مهر ۱۳۸۹
    سوپاپ:


    برای ورود سوخت به سیلندر هنگام مکش، و برای خروج دود از سیلندر هنگام تخلیه، نیاز به سوپاپ داریم.سوپاپ قطعه ای قارچی شکل است که بیشتر شبیه گوشت کوب است. سوپاپ گاز از سوپاپ دود دارای سطح بیشتری است تا سیلندر بهتر پر شود و راندمان حجمی موتور بالا رود. برای اینکه سیلندر بهتر پر شود نیاز به این است که دودها در زمان تخلیه سریع و کامل از سیلندر خارج شوند. برای این منظور و افزایش راندمان حجمی موتور اکثراً در موتورها به جای دو سوپاپ از چهار سوپاپ استفاده می کنند که دو سوپاپ جهت خروج دود و دو سوپاپ جهت ورود سوخت می باشد. البته انواع سه سوپاپه و پنج سوپاپه آن نیز موجود می باشد. در نوع سه سوپاپه دو سوپاپ جهت ورود سوخت و یک سوپاپ برای خروج محصولات احتراق است. در نوع پنج سوپاپه که در موتورهای مسابقه ای به کار می رود سه سوپاپ وظیفه دم و دو سوپاپ وظیفه بازدم را دارند که بازده حجمی در آن بیشترین است.

    در موتورهای کاربراتوری سوخت و هوا در کاربراتور با هم مخلوط می شدند و با باز شدن سوپاپ گاز وارد سیلندر می شدند اما در انژکتوری هوای محیط پس از عبور از فیلتر و دریچه گاز تا پشت سوپاپ می رسد انژکتور با پشت سوپاپ پاشش می کند چون سوخت در انژکتور کاملاً پودر شده خیلی راحت گاز سوختنی شامل سوخت و هوا تشکیل می شود و با باز شدن سوپاپ سوخت وارد سیلندر می شود.

    به محل نشست سوپاپها در سرسیلندر سیت می گویند. سیت حلقه ای است که به صورت پرسی در سرسیلندر قرار می گیرد. زاویه نشست سوپاپ روی سیت 30 یا 45 درجه است. در نوع 30 درجه سوخت بیشتری وارد و یا دود بیشتری خارج می شود زیرا سوپاپ زودتر باز می شود و مدت زمان بیشتری باز است. ولی در نوع 45 درجه آب بندی سوپاپ بهتر است. سوپاپ با فنر در حالت عادی بسته است و با فشاری که اسبک (انگشتی) یا تایپت (استکانی) به ساق سوپاپ می آورند، سوپاپ باز می شود. اگر نیروی فنر زیاد باشد سوپاپ را با ضربه می بندد و دیرتر باز می کند و مدت کمی باز می ماند. اگر نیروی فنر کم باشد، سوپاپ زود باز می شود و دیر بسته می شود که هم قنر با نیروی زیاد و هم فنر با نیروی کم برای موتور و سوپاپ مضر است. در نوع اول باعث خرابی سیت و کم شدن راندمان حجمی می شود. نوع دوم در سوپاپ دود که حرارت زیادی را تحمل می کند سبب سوختگی می شود و باز هم راندمان حجمی کم می شود زیرا در هنگام مکش سوپاپ دود مدت زمان زیادی باز می ماند و دودها با مکش وارد سیلندر می شوند.

    حرارت ایجاد شده در اثر احتراق در مرکز سوپاپ بیشترین و هرچه به سمت کناره ها می رویم کمتر می شود. اگر غیر از این باشد باعث سوختن سوپاپ می شود و این عیب به علت کج بودن سوپاپ یا کج نشستن آن است که باید سوپاپ عوض شود و مسیر آن کنترل شود تا کج ننشیند

  14. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  15. Top | #8

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض پاسخ: مقالات علمی خودرو

    كيت ها وقرص‌هاي كاهش مصرف سوخت خودروها اثر تخريبي دارند

    کيت‌ها و مواد شيميايي که به عنوان کاهنده مصرف سوخت در بازار عرضه مي‌شوند، نمي‌توانند در کاهش مصرف سوخت اثرگذار باشند، بلکه در موارد زيادي اثر مخرب زيست محيطي نيز ايجاد مي‌کنند.

    به گزارش CARX1.COM به نقل از ايسنا کيوان وزيري - مدير اجرا و نظارت بر استانداردهاي خودرو - با بيان مطلب بالا گفت: اين نوع از محصولات تنها به منظور سودجويي و سوء استفاده از شرايط افزايش قيمت سوخت عرضه مي شود و مخصوصا روي سيستم هاي انژکتوري مجهز به ECU هيچ اثري ندارند.

    وي افزود: کيت هايي که روي مسير هواي ورودي نصب مي شوند، ممکن است در خودروهاي کاربوراتوري تاثير بسيار ضعيفي داشته باشد، اما در موتورهاي انژکتوري برخوردار از طراحي روز جهاني، انژکتورها تا جاي ممکن به محفظه احتراق نزديک شده و طراحي سرسيلندر ودريچه ها به گونه اي است که جريان مناسب هوا به سوخت ايجاد مي کند؛ لذا اين قبيل کيت ها عمدتا افت عملکرد و بازده تنفسي و راندمان موتور و همچنين كاهش قابليت رانندگي خودرو (کاهش شتاب صفر تا 100) را در پي دارد.

    وي اشاره به نوع ديگري از کيت هايي که با ادعا ي کاهش مصرف سوخت به بازار آمده‌اند، گفت: اين دسته از کيت‌ها که روي لوله هاي سوخت نصب مي‌شوند نيز هيچ اثري در کاهش مصرف سوخت ندارد.

    مدير اجرا و نظارت بر استانداردهاي خودرو افزود: در علم موتور و قواي محرکه نيز تا کنون در خصوص اثر اين قبيل وسايل اضافه مقاله علمي و مورد تاييد داده نشده است.

    وي موادي که به سوخت افزوده و با عنوان مکمل و يا قرص کاهش مصرف از آن نام برده مي‌شود را مخرب‌ترين ماده در اين زمينه نام برد و عنوان كرد: اين مواد به دليل افزايش آلايندگي و اثر عميق تخريبي و متالورژيکي و زيست محيطي بايد از نظر استانداردهاي آلايندگي 100 درصد غير قانون ي اعلام شود.

    وزيري، خورندگي و اختلال در ايمني و عملکرد موتور (EMS) را از ديگر عواقب استفاده از اين قبيل افزودني ها نام برد و رفتار رانندگي را مهم ترين عامل در کاهش مصرف سوخت دانست و از مراجع و نهادهاي مرتبط خواست تا به فرهنگ سازي در مورد بهبود رفتار رانندگي در سيکل شهري پر ترافيک با پرهيز از شتاب گيري و ترمزگيري شديد و همچنين در سيکل اتوبان با حرکت ثابت بين 90 تا 110 کيلومتر بر ساعت، اقدامات لازم از نگاه آموزشي و امکانات اياب و ذهاب بيشتر به عمل آورند.

    وي اظهار كرد: اگر اينگونه وسايل و ادوات مورد تاييد قرار مي‌گرفت، به طور قطع در خطوط توليد کليه خودروسازان معتبر جهاني با توجه به رقابت پذيري در کاهش مصرف سوخت و ارتقاي سطح آلايندگي استفاده مي‌شد.

  16. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  17. Top | #9

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض پاسخ: مقالات علمی خودرو

    بنزین؛ از باک تا محفظه احتراق
    carx1.com



    دنیای‌خودرو - محمدحسن اسداللهی:

    در این جا قصد داریم به بحث سوخت‌رسانی در خودرو بپردازیم، بحثی که اهمیت آن در کارکرد صحیح موتور بسیار بالا است و عدم کارکرد مناسب آن، نه تنها کارآیی موتور را پایین می‌آورد بلکه مصرف سوخت را نیز افزایش می‌دهد که این روزها برای مالکان خودرو به موضوعی مهم تبدیل شده است.

    سیستم سوخت‌رسانی از جمله بخش‌هایی از موتور است که معمولاً مهندسان صنعت خودرو‌سازی تلاش زیادی برای بهسازی آن می‌کنند تا از این طریق بتوانند به خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایین‌تر دست یابند. در ادامه مروری بر اجزاء سیستم سوخت‌رسانی خودرو خواهیم داشت.

    باك

    باك مخزني است براي نگهداري سوخت مورد نياز خودرو در طول حركت.اين مخزن بايد شرايط زيادي داشته باشد تا بتواند سوخت را به درستي نگه دارد. اولين مرحله جنس آن است. جنس باك بايد در مقابل سوختی که خودرو مصرف می‌کند مقاوم باشد و به هیچ عنوان با آن واکنش شیمیایی نشان ندهد. اين مخزن معمولاً فلزي ساخته شده و از ورق‌هاي فولادي با پوشش مخصوص آلومينيومي يا گالوانيزه استفاده مي‌كند. البته در خودروهاي نسل جديد از مخزن‌هاي پلاستيكي يا غيرفلزي نيز استفاده كرده كه در مقابل فعل و انفعالات شيميايي بسيار مقاوم بوده و در مقابل ضربه نيز بسيار خوب عمل مي‌كنند.

    باك خودرو داراي يك يا چند صافي است كه در هنگام سوخت‌گيري از ورود مواد زايد و آلودگي‌ها جلوگيري مي‌كند. همچنين در بسياري مواقع لوله ورودي اين مخزن داراي دريچه‌اي يك طرفه بوده كه مي‌تواند از برگشت سوخت جلوگيري كند. يكي از مهم‌ترين مشخصات باك وجود صفحاتي در داخل آن است كه بسياري از وجود آنها غافل‌اند. اين صفحات در عين سادگي نقش بسيار مهمي را دارند. وجود اين صفحات باعث مي‌شود تا از تلاطم سوخت جلوگيري شده و اصطلاحاً سوخت كف نكند.

    وقتي سوخت در اثر تكان‌هاي خودرو كف كرده و از حالت عادي خود خارج شود در پمپ كردن آن و كشيده شدن از باك مشكل به وجود آمده و خودرو به درستي حركت نمي‌كند. در حقيقت اين صفحات وظيفه دارند تا از تلاطم سوخت جلوگيري كرده و آن را آماده كشيده شدن توسط پمپ بنزين قرار دهند.

    اما يكي ديگر از مشخصه‌هاي يك باك ظرفيت آن است. اين ميزان كه در خودروهاي مختلف متفاوت است با توجه به عوامل زيادي تعیین می‌شود. مهم‌ترين عامل در تعيين ظرفيت باك يك خودرو مصرف سوخت خودروي مورد نظر است. به طور مثال خودرويي كه در هر 100 كيلومتر 8 ليتر بنزين مي‌سوزاند باكي به مراتب كوچك‌تر از خودرويي با مصرف 12 ليتر دارد.

    حجم موتور مصرف سوخت و كاربرد خودرو عوامل عمده‌اي هستند كه در تعيين ظرفيت باك يك خودرو تاثير دارند. خودروهاي كار و تجاري معمولاً به علت پيمودن مسافت طولاني‌تر مخزن بزرگ‌تري دارند. در کنار این، مكان مخزن سوخت و نحوه جاي‌گذاري آن بسيار مهم است. اين مخزن به علت ذخيره‌كرده مايع قابل اشتعال و در واقع سوخت خودرو بايد در امن‌ترين نقطه و تحت شرايط خاصي نگهداري شود. باك را معمولاً در بين شاسي خودرو قرار مي‌دهند تا در اثر ضربه يا تصادف هيچ‌گونه آسيبي نبيند. همچنين به دور از گرماي موتور و تابش آفتاب باشد.

    شناور آمپر بنزین

    اين قسمت نيز اهميت فراواني دارد و شما را از وضعيت سوخت داخل باك مطلع مي‌كند. اين سيستم به صورت كلي از يك شناور و يك پتانسيومتر و يك نمايشگر تشكيل شده كه در خودروهاي مالتي پلكس كمي تفاوت داشته و متعلقات آن بيشتر است.

    شناور در باك بنزين قرار داشته و با تغيير سطح سوخت بالا و پايين مي‌رود. انتهاي شناور به يك پتانسيومتر وصل بوده كه جريان الكتريسيته را كم و یا زياد كرده و نمايشگر نيز با توجه به آن حركت مي‌كند. در سيستم‌هاي مالتي پلكس كه امروزه بسيار به كار مي‌روند اين سيستم تحت نظارت چند واحد كامپيوتري بوده توضیحات آن را در شماره‌های آینده و در قالب مطلبی پیرامون کارکرد سیستم مالتی پلکس ارائه خواهیم کرد.

    پمپ بنزین

    با توجه به آنکه باک خودرو معمولاً در سطحی پایین‌تر از موتور نصب می‌شود چه عاملی سبب انتقال بنزین از باک به موتور است؟ پمپ بنزين وسيله است كه سوخت را از باك كشيده و به موتور تحويل مي‌دهد.

    پمپ بنزين در دو نوع مكانيكي و برقي وجود دارد كه امروزه تمامي خودروها از نوع برقي آن استفاده مي‌كنند. اما برای آشنایی اصول کلی کار این سیستم ابتدا مروری بر کارکرد انواع مکانیکی آن خواهیم داشت.

    طرز کار

    اساس کار همه پمپ بنزین‌ها مشابه یکدیگر بوده و بر اساس تغییر حجم ایجاد شده توسط دیافراگم وظیفه خود را انجام می‌دهد. برای این تغییر حجم به یک کورس مکش و یک کورس انتقال نیاز داریم. این پمپ‌ها به طور معمول نیروی خود را از میل سوپاپ می‌گیرند و در مواقعی که مکش موتور کافی نیست به کمک آن می‌آیند.
    اجزاء این سیستم عبارتند از:

    1- دیافراگم

    2- دو عدد سوپاپ

    بدین ترتیب که بازوی شیطانک توسط استوانه خارج از مرکزی که روی میل سوپاپ قرار دارد به سمت چپ و راست حرکت می کند و صفحه چرمی که وسط پمپ قرار دارد و به نام دیافراگم نامیده می‌شود به سوی پایین حرکت می‌کند و در نتیجه بالای دیافراگم خلا ایجاد می‌شود و دریچه ورود بنزین باز شده و بنزین از باک به بالای دیافراگم مکیده می‌شود.

    هنگامی که دیافراگم به جای اول خود بر‌می‌گردد بنزین را از دریچه خارج می‌کند و به همین ترتیب ادامه می‌یابد. معمول‌ترین پمپ بنزین، پمپ بنزین‌های شیشه‌ای است که یک استکان جهت کنترل جریان بنزین در قسمت بالای آن تعبیه شده است و بقیه از نوع فلزی هستند. پمپ بنزین با گردش میل سوپاپ کار می‌کند چون قسمت زیرین اتومبیل بیشتر از سایر فصول گرم می‌شود گرمای موتور باعث می‌شود که گاز متراکم بنزین در پمپ جمع شود و در نتیجه بنزین به کاربراتور نمی‌رسد برای رفع موقت این عیب می‌توان پارچه‌ای را خیس کرد و روی پمپ گذاشت یا مقداری آب روی پمپ بنزین ریخته تا گاز جمع شده به مایع بنزین تبدیل شود و پمپ بنزین به کار بیافتد.

    امروزه از پمپ بنزین‌های برقی استفاده می‌گردد، که به وسیله یک موتور کوچک الکتریکی کار می‌کند و معایب پمپ بنزین مكانيكي را ندارد .

    مزاياي پمپ بنزين ‌هاي برقي نسبت به انواع مكانيكي

    1- از پمپ بنزین‌های مختلف می‌توان در اتومبیل استفاده کرد در صورتی که در نوع مکانیکی هر پمپ مخصوص موتور خاصی است.

    2- پمپ ‌بنزین‌های برقی نزدیک باک نصب می‌شوند و در نتیجه از حرارت موتور و گرم کردن در امان است.

    3- پمپ ‌بنزین‌های برقی را می‌توان به صورت دوتایی روی شاسی سوار کرد که در صورتی که یكی از آنها معیوب شد می‌توان از دیگری استفاده کرد.

    4- پمپ بنزین‌های برقی به محض چرخانیدن سوئیچ عمل سوخت‌رسانی را انجام می‌دهند و تابع سرعت موتور نیستند.

    5- در نوع توربین ی آن به علت بالا بودن فشار داخل لوله‌ها ایجاد قفل گازی را به حداقل می‌رسانند.

    6- بیشترین بازدهی در پمپ بنزین مکانیکی در دور آرام است در صورتی که در پمپ بنزین برقی همیشه یکسان است

  18. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


  19. Top | #10

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      27-Jun-2010
    • رشته تحصیلی
      نرم افزار
    • محل سکونت
      زمین!
    • پست‌ها
      1,721
    • سپاس
      3
    • 2,490 تشکر در 1,241 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      275

    پیش فرض پاسخ: مقالات علمی خودرو

    انژکتور و اجزایش

    carx1.com

    نویسنده : محمدحسن اسداللهی
    ۱۴ شهريور ۱۳۸۹


    در ابتدا بايد به علت پيدايش سيستم‌هاي انژكتوري و كنار رفتن سيستم‌هاي كاربراتوري بپردازيم و از همین رو ابتدا به سيستم‌هاي كاربراتوري ومعايب آن‌ خواهیم پرداخت. شايد عبارت تنظیم نبودن کاربراتور را در گذشته شنيده باشيد. سيستم‌هاي كاربراتوري اولين سيستمي بودند كه براي تامين سوخت خودرو به توليد رسيده و به كار رفتند. اين سيستم‌ها كه نزديك به 25 سال قبل منسوخ شدند معايب فراواني داشتند.

    يكي از بزرگترين معايب اين سيستم‌ها وابستگي شديد آنها به محيط بود به گونه‌اي كه اگر شما به منطقه‌اي مي‌رفتيد كه آب و هواي متفاوتي داشت يقيناً خودروي شما بد كار كرده و از تنظيمات اوليه خارج مي‌شد. كاربراتور پس از تنظيم زماني به درستي وظيفه خود را انجام مي‌داد كه در همان منطقه تنظيم شده به كار گرفته شود و در غير اين صورت خوب كار نمي‌كرد. سوخت در انواع كاربراتور به صورت نسبتاً قطره‌اي و درشت پودر مي‌شد، به گونه‌اي كه در سيلندر به درستي محترق نشده و باعث خود‌سوزي مي‌شد. از طرف دیگر به علت عدم احتراق درست و كامل قدرت كافي توليد نمي‌شد و ميزان زيادي از انرژي حرارتي سوخت هدر می‌رفت. اين حالت باعث ايجاد كوبش در موتور و كاهش عمر قطعات آن مي‌شد و در کنار آن آلودگي محيط‌زيست نيز افزايش پيدا مي‌كرد. آلودگي خودروهاي كاربراتوري در مقابل انواع انژكتوري بسيار زياد بود.

    يكي ديگر از عيوب بزرگ اين سيستم مصرف بالاي سوخت در آنها بود. در اين سيستم به علت عدم پاشش يكنواخت سوخت و پودر نكردن مناسب سوخت بنزين بيهوده مي‌سوخت و مصرف بالا مي‌رفت. از طرفي علت كار در اين سيستم مكش موتور بود. در نتيجه سيلندرهايي كه به كاربراتور نزديك‌تر بودند بيشتر سوخت دريافت كرده و آنهايي كه دورتر بودند كمتر سوخت مي‌گرفتند. در مجموع اين سيستم معايب زيادي داشته كه به ذكر مهم‌ترين آنها پرداختيم. علت منسوخ شدن اين سيستم نيز همين عيوب فراوان بود. به همین دلیل به مرور سیستم‌های انژکتوری جایگزین آن‌ها شدند.

    مزایای سیستم‌های انژکتوری

    پیش از بررسی چگونگی کارکرد این سیستم‌ها به بررسی نقاط قوت آن‌ها نسبت به سیستم‌های کاربراتوری می‌پردازیم تا علت عمومیت یافتن آن‌ها مشخص شود.

    اولين برتري اين سيستم نسبت به نوع كاربراتوري كاهش مصرف سوخت به دليل وجود سيستم كنترل مصرف است. دومين مزيت اين سيستم افزايش عمر موتوربه دليل كاهش قطعات مكانيكي آن است. در اين مكانيزم تمامي اجزاي سيستم همگي عملكرد برقي و الكترونيكي داشته و سيستم با اجزاي مكانيكی بسيار كمي به كار مي‌پردازد. سومين مزيت كاهش ارتفاع موتور به دليل حذف كاربراتور است. در اين حالت ارتفاع كاپوت نيز كمتر مي‌شود و در نتيجه در طراحي خودرو نيز دست طراحان بسيار باز است.

    چهارمين مزيت كه بسيار مهم است بالا رفتن قدرت شتاب‌گيري به دليل اينكه سوخت به صورت اتميزه در پشت سوپاپ ورودي آماده است. همچنين اوانس به موقع و دقيق باعث بالا رفتن توان شتاب‌گيري نيز مي‌شود. در نتيجه از خود سوزي و احتراق پيش از موعد نيز خبري نبوده و موتور خودرو به خوبي كار مي‌كند.

    يكي ديگر از مزاياي اين سيستم قابليت استارت بهتر در هواي سرد به دليل تزريق سوخت با توجه به درجه حرارت موتور است و راننده‌هاي خودروهاي انژكتوري از بد روشني در روزهاي سرد زمستان رنج نمي‌برند.

    خام‌سوزي كمتر نيز دراين سيستم به دليل اندازه‌گيري دقيق سوخت با توجه به شرايط موتور از ديگر مزاياي اين سيستم است. در حقيقت سوخت به درستي مصرف شده و بهينه مي‌سوزد و در نتيجه موتور نيز بهتر كار مي‌كند.

    اگر يادتان باشد گفتيم در سيستم‌هاي كاربراتوري سوخت به صورت يكنواخت بين سيلندرها توزيع نمي‌شود. اما در سيستم‌هاي انژكتوري توزيع به اندازه سوخت بين سيلندر‌ها يكي از مزاياي آنها محسوب مي‌شود. با داشتن این مزايا نسبت به نوع كاربراتوري این سیستم سريعاً رشد يافت و مورد استفاده قرار گرفت. اما تفاوت اساسي سيستم انژكتوري با سيستم كاربراتوري در سيستم سوخت‌رساني و ارتباط آن با ساير اجزا و وجود سنسورهایي براي رساندن اطلاعات به ECU است.

    اجزاء سیستم

    ECU يا‌‌: Electronic Control Unitفرمانده و تصميم‌گيرنده اصلي در اين مجموعه است كه وظیفه مدیریت کل سیستم را بر عهده دارد.

    سنسورها يا حسگرها: به قطعاتي گفته مي‌شود كه شرايط كاركرد موتور را به ECU ارسال مي‌كنند.

    عملگرها يا فرمانبرها: به قطعاتي گفته مي‌شوند كه هر كدام با توجه به وظيفه خود در زمان مورد نظر از ECU فرمان دريافت کرده و وظيفه خود را در جهت كمك به موتور انجام مي‌دهند.

    انواع سیستم‌های انژکتوری

    به طور كلي سيستم‌هاي انژکتوري به سه دسته تقسيم می‌شوند:

    1- سيستم انژكتور تک نقطه‌ای (SPFI)

    2- سيتم انژكتور چند نقطه‌ای (MPFI)

    3- سيستم انژكتوري پاشش مستقيم بنزين ي (GDI)

    اما انژكتور چيست و چه نقشي ايفا مي‌كند؟ اين قطعه را مي‌توان مهمترين قطعه سيستم انژكتوري ناميد. انژکتور چیزی جز یک سوپاپ که به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود نیست. این سوپاپ می‌تواند چندین بار در ثانیه باز و بسته شود و از طریق فشاری که از سوی پمپ سوخت دریافت می‌کند، بنزین را با فشار به محفظه احتراق می‌رساند.

    هنگام تزریق سوخت، یک آهنربای الکتریکی میله‌ای را حرکت می‌دهد که سوپاپ انژکتور را باز می‌کند و به سوخت تحت فشار پشت آن، اجازه می‌دهد از یک نازل ریز به بیرون پاشیده شود. نازل طوری طراحی شده که سوخت را پودر کند و تا جایی که ممکن است آن را به ذرات ریزی تبدیل کند تا به راحتی بسوزد.

    مقدار سوختی که به موتور می‌رسد به زمانی که سوپاپ انژکتور باز است بستگی دارد. به این زمان پهنای تپش می‌گویند که توسط ECU کنترل می‌شود. انژکتور‌ها به لوله‌های ورودی متصل هستند به طوری که مستقیماً سوخت را به سوپاپ ورودی می‌پاشند. لوله‌ای که سوخت تحت فشار را به انژکتورها می‌رساند، ریل سوخت نامیده می‌شود.

    سوخت از طریق ریل سوخت جریان پیدا کرده و به تمامی انژکتورها توزیع می‌شود. انژکتورها در ریل سوخت قرار گرفته و در انتهای این ریل نیز رگلاتور فشار قرار دارد‌. ابعاد ریل سوخت‌رسانی جهت جلوگیری از نوسانات فشار در حین کارکرد انژکتورهای می‌تواند در اندازه‌های مختلف انتخاب شود‌. این عامل باعث جلوگیری از تغییر در مقدار سوخت پاشش شده از انژکتورها و در نتیجه تغییر در بار و سرعت موتور می‌شود. بسته به نوع طراحی موتور و نیازمندی‌های سیستم ریل سوخت از انواع مختلف فولاد، آلومینیوم و پلاستیک طراحی و ساخته می‌شود. همچنین ممکن است در برخی مدل‌ها سوپاپ تست جهت هوا گیری و سرویس سیستم تعبیه شده باشد.

    اما گفتيم كه در انتهاي ريل سوخت رگلاتور فشار قرار دارد. فشار پاشش سوخت بایستی دقیقاً توسط مدت زمان پاشش مشخص گردد‌. به همین منظور اختلاف بین فشار سوخت در ریل توزیع سوخت و فشار در مانیفولد ورودی باید ثابت باقی بماند‌. به همین دلیل باید از وسیله‌ای که نسبت به تغییرات فشار حساس بوده و به نحوی آن را تنظیم می‌کند استفاده کرد.

    رگلاتور فشار مقدار سوخت برگشتی به باک بنزین را جهت ثابت نگه داشتن افت فشار انژکتورها تنظیم می‌کند. رگلاتور فشار در انتهای ریل سوخت‌رسانی نصب می‌شود تا از به وجود آمدن نوسانات در جریان سوخت در ریل جلوگیری به عمل آورد. به هر حال رگلاتور می‌تواند در خط برگشت سوخت نیز تعبیه شود‌. رگلاتور فشار به عنوان یک دیافراگم کنترل‌کننده فشار عمل می‌کند و طراحی می‌شود.

  20. کاربر زیر از KOROSH برای پست مفید تشکر نموده است:


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب ‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1