پایه عکاسی مونوپاد
مدرسان شریف ۹۳
سایت علمی دانشجویان ایران
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
تبلیغات پژوهش (توسعه)
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
در حال نمایش 1 تا 10 از مجموع 14

تاپیک: ***مهریه***و *** طلاق***و كليه مباحث مربوط به حقوق خانواده و تكاليف زوجين نسبت به یکديگر

  1. Top | #1

    • مدير بازنشسته بخش علوم انساني
    • تاریخ عضویت
      01-Mar-2009
    • رشته تحصیلی
      نامعلوم
    • محل سکونت
      دنیا,عرصه امتحان
    • پست‌ها
      722
    • سپاس
      575
    • 2,503 تشکر در 745 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      13

    پیام ***مهریه***و *** طلاق***و كليه مباحث مربوط به حقوق خانواده و تكاليف زوجين نسبت به یکديگر

    هر جا صحبت از ازدواج و تشکیل خانواده می‌شود، بحث مهریه و اقسام آن نیز مطرح می‌شود و امروز شاید یکی از مهمترین مفاهیم حقوق خانواده همین مساله باشد.


    ۱ - چه چیز را می‌توان به عنوان مهر قرار داد؟

    هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد ، ‌می‌توان مهر قرار داد. مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آنها بشود،‌ معلوم باشد.

    ۲- چه موقع زن مستحق مهریه می‌شود؟

    به مجرد عقد ، زن مالک مهرمی‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. (آیین‌نامه‌ی اجرایی)

    ۳- قرارداد ن مدت برای مهر صحیح است یا خیر؟

    برای تادیه تمام یا قسمتی از مهر می‌توان مدت یا اقساطی قرار داد.
    زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده،از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد، امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشدو این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.

    -4وضعیت مهر در نکاح منقطع چه صورت است؟
    درنکاح منقطع عدم مهر در عقد موجب بطلان است.
    در نکاح منقطع ، موت زن در اثنای مدت ، ‌موجب سقوط مهر نمی‌شود.

    -5 مهر المتعه و مهر المثل چیست؟
    مهرالمتعه‌، مهری است که برای تعیین میزان آن ، حال مرد از حیث غنا و فقرملاحظه می‌شود و در صورتی‌که مهر درعقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از رابطه‌ی زناشویی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه است و اگر بعد از آن طلاق دهد ،‌ مستحق مهر‌المثل خواهد بود.
    مهرالمثل مهری است که برای تعیین آن ،باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران واقارب و هم‌چنین معمول محل و غیره درنظر گرفته شود و در صورتی‌که در نکاح دائم ،مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد ‌و قبل از تراضی بر مهر معین بین آنهارابطه‌ی زناشویی برقرار شود،‌ زوجه ، مستحق مهرالمثل خواهد بود . هم‌چنین در صورت جهل زن به فساد و نکاح و وقوع نزدیکی و جایی که مهر المسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد ، نیز ، زن مستحق مهر‌المثل خواهد بود.

    -۶ فوت شوهر چه تاثیری بر مهر دارد؟


    اگر یکی از زوجین ، قبل از تعیین مهر و قبل از رابطه‌ی زناشویی بمیرد، زن مستحق هیچ‌گونه مهری نیست.

    « آیین نامه اجرایی قانون ‌ الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی »

    ماده 1- چنانچه مهریه وجه رایج باشد مرجع صالح بنا به درخواست هر یک از زوجین میزان آن را با توجه به تغییر شاخص قیمت سال زمان تادیه نسبت به سال وقوع عقد محاسبه و تعیین می‌نماید.

    تبصره: در صورتی‌که زوجین در حین اجرای عقد در خصوص محاسبه و پرداخت مهریه وجه رایج به نحو دیگری تراضی کرده باشند، مطابق تراضی ایشان عمل خواهد شد.

    ماده 2- نحوه محاسبه مهریه وجه رایج بدین صورت است: متوسط شاخص بها در سال قبل تقسیم بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقدضربدر مهریه مندرج در عقدنامه.

    ماده3- در مواردی که مهریه‌ی زوجه باید از ترکه زوج متوفی پرداخت شود تاریخ فوت مبنای محاسبه مهریه خواهد بود

    ماده4- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام موارد زیرمی‌باشد: الف: شاخص‌های بهای سالهای قبل از اجرای این قانون را تهیه و در اختیار قوه ‌قضاییه قرار دهد.

    ب: شاخص مربوط به هر سال را به طور سالیانه حداکثر تا پایان خرداد ماه تهیه و به قوه قضاییه اعلام نماید.


    ماده 5- دادگاه ‌ها و ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند درمحاسبه میزان مهریه وجه رایج مطابق ماده 2 و در تعیین تغییر شاخص قیمت مهریه براساس شاخص‌های مقرر در ماده 4 این آیین‌نامه اقدام نمایند .


    ماده 6- در صورتی‌که زوجه برای وصول مهریه به دادگاه صالح دادخواست تقدیم نماید، هزینه دادرسی به میزان بهای خواسته بر اساس مهرالمسمی با زوجه است و در صورت صدور حکم به نفع وی زوج علاوه بر پرداخت مهریه طبق ضوابط این آیین‌نامه مسوول پرداخت هزینه‌دادرسی به مقدارمهرالمسمی و ابطال تمبر به میزان مابه‌التفاوت خواهد بود.

    ماده 7- درصورتی‌که زوج تقاضای صدور اجازه طلاق نماید، دادگاه مکلف به تعیین تکلیف مهریه بر اساس این آیین نامه و بر طبق ضوابط ومقررات خواهد بود.

    منبع: سایت IT Sat
    آخرین ویرایش توسط Jurist در تاریخ 2009-Aug-05 انجام شده است
    آنجا كه چشمان مشتاقی برای انسانی اشك می‌ریزد، زندگی به رنج كشیدنش می‌ارزد

  2. 6 کاربر از Jurist برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #2

    • مدير بازنشسته بخش علوم انساني
    • تاریخ عضویت
      01-Mar-2009
    • رشته تحصیلی
      نامعلوم
    • محل سکونت
      دنیا,عرصه امتحان
    • پست‌ها
      722
    • سپاس
      575
    • 2,503 تشکر در 745 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      13

    پیام پاسخ: ***مهریه***و *** طلاق***و كليه مباحث مربوط به حقوق خانواده و تكاليف زوجين نسبت به یکديگر

    ساختار اجتماعی – حقوق ی مهریه

    در این گفتار مدون ، در پی بررسی سلسله مباحث مربوط به « خانواده و قانون » ، تلاش بر آن بوده كه نسبت به بررسی ابعاد لغوی – ادبی ، تاریخی – فلسفی ، فرهنگی – اجتماعی، و قانون ی – قضائی بحث « مهریه در عقد نكاح » تأملی نموده و نظر دوستان ، كاربران و اساتید فرهیخته را به جوانب مختلف این موضوع معطوف بداریم.
    لذا این نوشتار ( ساختار اجتماعی – حقوق ی مهریه، بخش اول ) با بررسی مباحث زیر ارائه می گردد:



    -1 مقدمه
    -2 تعریف لغوی و ادبی مهریه
    -3 تعریف قانونی و حقوقی مهریه
    -4 ریشه فقهی و قرآنی مهریه
    -5 تاریخچه و فلسفه وجودی مهریه

    .1 مقدمه: پس از این كه عقد ازدواج به طور صحیح و مطابق با شرایط و ویژگی های قانونی واقع گردید، زن و شوهر به حكم قانون ایران ، حقوق و تكالیف گوناگونی در برابر هم پیدا می كنند. بیشتر این حقوق و تكالیف فاقد جنبه مالی بوده و با چهره ای معنوی ، پیوند زن و شوهر را محكم و راسخ می نماید. با این حال مدیریت كانون خانواده لزوم هزینه های مالی را نیز اقتضاء دارد كه بنا به همین ضرورت ، زن و مرد از لحاظ مالی با هم رابطه حقوقی پیدا نموده و قانون مدنی نیز در تنظیم این رابطه نظارت دارد.

    از طرف دیگر ، قانونگذار برای جلوگیری از
    طلاق های بی مورد و اثبات علاقه و تمایل مرد به دوام زندگی خانوادگی و در راستای تحكیم اساس و بنیان خانواده – این كوچكترین و مهمترین نهاد اجتماعی – تكلیف نموده كه مرد هنگام ازدواج، مالی به عنوان مهریه به زن بدهد و زن و مرد می توانند در خصوص میزان و شرایط پرداختن این مال با هم توافق و تراضی نمایند . طبیعی است كه اجرای چنین قراردادی برای مرد و زن ، تكالیف و حقوق مالی به وجود می آورد.



    .2 تعریف ادبی و لغوی مهریه:
    مَهر بر وزن « شَهر » ، مال ( و یا چیزی كه قائم مقام مال باشد ) معیّنی است كه بر سبیل متعارف ، زوجه به زوج در عقد نكاح می دهد و یا به نفع زوجه بر ذمه و عهده خود می گیرد. معادل این كلمه در فرهنگ زبان انگلیسی ، كلماتی همچونDowry یاNuptial gift به كار می رود.

    .3 تعریف قانونی و حقوقی مهریه:
    قانون مدنی ایران ، تعریفی از « مهر » ارائه ننموده است ، لیكن از بررسی مواد قانونی مربوط به مهریه معلوم می شود مهر عبارت است : « مالی كه مرد برای عقد نكاح به همسر خود تملیك می نماید. به عبارت دیگر ، مهر مالی است كه به مناسبت عقد نكاح ، مرد ملزم به دادن آن به زن می شود. »

    این الزام مرد ناشی از حكم قانون است و ریشه قراردادی ندارد. به همین دلیل است كه سكوت زن و مرد در حین عقد نكاح یا توافق زن و مرد بر این كه به زن مهریه ای تعلق نگیرد، تكلیف قانونی مرد در مورد دادن نفقه را از بین نمی برد. بنابراین نفس مهریه نوعی الزام قانونی است كه بر شوهر تحمیل می شود و تنها كاری كه زوجین می توانند انجام دهند این است كه هنگام عقد یا پس از آن ، مقدار مهر را به تراضی و توافق هم معین سازند.



    -4 ریشه فقهی و قرآنی مهریه:
    قرآن كریم در آیه شریفه 4 از سوره مباركهنساء، از مهریه و خصوصیات آن سخن می گوید، بدین مضمون كه « كابین زنان را كه به خود آنان تعلق دارد ( و نه پدران و برادران آنان ) و عطیه و پیشكشی است از جانب شما به آنان ، به خودشان بدهید . »
    منظور از كابین ، همان مهریه یا مبلغی است كه مرد به هنگام عقد نكاح به زن می دهد یا بر ذمه وی مقرر می شود .
    « این جهان نوعروس را ماند
    رطل كابینش گیر و باده بیار »

    كابین نامه به معنای عقدنامه ،كابین خواستن به معنای طلب مهر كردن ،كابین دادن به معنایمهریه دادن وكابین كردن به مفهوم عقد کردن و نكاح كردن به كار می رود. كما این كه منوچهری شاعر طرب و طبیعت چنین سروده است :
    « بباید علی الحال كابینش كرد
    بیرزد به كابین چنین دختری »

    قرآن مجید از مهریه به نام « صَدُقه » یاد كرده است. به عقیده مفسران قرآنی « صدقه » از ماده « صدق» است و نشانه راستین بودن علاقه و تمایل مرد به زن می باشد. ضمن اینكه بنا به نظر صریح قرآن ، مهریه به خود زنان متعلق است كه این دیدگاه با توجه به كاربرد ضمیر « هُنَّ » در آیه شریفه فوق الذكر مورد تأیید و تأكید می باشد. همچنانكه با اعمال كلمه « نَحله» ، تصریح می فرماید كه عنوان مهریه صرفاً هدیه ، عطیه و پیشكشی از جانب مرد به زن می باشد و نه چیزی غیر از آن .

    قرآن كریم هر رسم ، آئین ، و شیوه قومی را كه موجب تضییع حقوق زنان در خصوص مهریه می گردید، منسوخ نمود. ازجمله آن كه به موجب رسوم جاهلیت ، هرگاه مردی نسبت به زن خود دلسرد و بی میل می شد ، آن قدر او را در مضیقه ، تنگنا ، شكنجه و عسر و حرج قرار می داد كه ضمن رضایت به طلاق ، تمام یا قسمتی از مهری كه به زن داده شده ، جبران شود. این همان رسمی است كه به عنوان مثلی در افواه عموم مردم شكل گرفته است : « مهرم حلال ، جانم آزاد ». اما قرآن كریم در آیه شریفه19 از سوره مباركه نساء می فرماید : « زنان را به خاطر این كه چیزی از آنها بگیرید و قسمتی از مهری كه به آنها داده اید ، جبران نمایید تحت مضیقه و شكنجه قرار ندهید.»

    -5 تاریخچه و فلسفه مهریه:
    به نظر استاد متفكر مطهری ، مطابق با یك سلسله وقایع تاریخی و نه حقایق علمی و تجربی و از بررسی زندگی نوع انسان در ادوار ماقبل تاریخ كه بشر به حال توحش می زیسته و زندگی قبیله ای داشته تا اكنون ، این گونه به نظر می رسد و فرض می شود كه در مراحل اولیه دلایلی همچون عدم آگاهی عمومی به تأثیر آمیزش مرد در تولید فرزند ، اعتقاد به انتقال نسب از طریق مادر و نگرش به مرد به عنوان موجودی عقیم و نازا ( به این دلیل كه فرزند به طور مستقیم از مادر متولد می گردیده است) ، باعث می شده كه مرد به عنوان طفیلی زن زندگی كند و خدمتكار وی باشد . در این دوره ، كه موسوم به دوره « مادرشاهی » یا « مادر سالاری » بوده ، زن بر مرد حكومت می نموده است.

    در مرحله بعدی ، بنا به دلایلی همچون آگاهی عمومی به نقش بسزای مرد در توالد و تناسل ، و تلقی مرد از خود به عنوان صاحب اصلی فرزند و ریاست خانواده از یك سو و وجود روابط خصمانه و جنگجویانه بین قبایل و نیاز مرد به انتخاب زن به عنوان همسر خود از سوی دیگر باعث گردید تا مردان ضمن به دست گرفتن حكومت، دختر مورد نظر خویش را از میان افراد قبیله دیگر می ربودند.

    اما از آنجا كه به تدریج صلح و صفا و دوستی ، جای خصم و دشمنی و عناد را گرفت و همزیستی مسالمت آمیز به عنوان یك اصل عرفی و سپس قانونی ، مقبول جوامع و دول مختلف جهان قرار گرفت، رسم ربودن دختر نیز منسوخ گردید و مرد برای به دست آوردن دختر مورد تمایل و علاقه خود با رفتن میان قبیله و خانواده وی و كار كردن برای پدر او و به ازای خدمت در قبال پدر دختر ، خود را به عنوان داماد خانواده مطرح می نمود.

    در مرحله بعدی مرد دریافت كه به جای سال ها كار و تلاش برای پدر عروس بهتر است كه هدیه ای به عنوان پیشكش تقدیم او نماید و دختر را از او بگیرد و به نظر می رسد رسم « مهر» از این دوره تاریخی و این طرز پندار و كردار نوع مردان نشأت گرفته است.

    شایان ذكر است مطابق با نظریه ای ، بعد از سقوط سیستم « مادر شاهی » و تأسیس سیستم « پدر سالاری » ، زن در حكم برده و یا اجیر مرد قرار گرفت و به او به عنوان یك ابزار اقتصادی كه احیاناً موجب تسكین شهوت مرد می گردید، نگاه می شد . چنین زنی فاقد استقلال اجتماعی و اقتصادی انگارده می شد كه محصول تلاش او متعلق به مرد دیگری اعم از پدر یا برادر یا شوهر بود. همچنین این زن هیچ گونه اختیاری در انتخاب شوهر نداشت. این طور عنوان شده كه در این دوره زمانی ، پولی كه مرد به عنوان مهریه به زن می داده در مقابل بهره اقتصادی بوده كه از زن در ایام زناشویی می برده است.

    در جریان تحول روابط انسانی بین زن و مرد در این خصوص ، مرحله دیگری هم قابل تصور و تصدیق می باشد. در این مرحله مرد در جستجوی همسر مورد علاقه خویش برآمده و بعد از تحقق منظور و انتخاب زن زندگی آینده خود ، در هنگام ازدواج هدیه ای تقدیم وی می نماید.

    در مورد این هدیه ، هیچكدام از والدین نسبت به آن حقی نداشته و زن از هر لحاظ استقلال مالی – اقتصادی و اجتماعی خود را حفظ می نماید و حق تصرف در مال خود را دارد.



    از جمله خصوصیات و ویژگی های این مرحله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:


    -1 انتخاب مرد به عنوان همسر آینده ، به اختیار و اراده خود زن بوده و در این خصوص كاملاً آزادانه عمل می نموده و افرادی همچون پدر یا برادر ، امكان تحمیل اراده خود را نداشته و نباید سرنوشت دختر را به میل و سلیقه شخصی خود رقم بزنند.

    -2 چه زمانی كه دختر در خانه پدر به سر می برد و چه هنگامی كه در پی ازدواج به خانه شوهر خود می رود كسی حق ندارد محصول كار و تلاش و زحمت زن را استثمار نماید و زن با آزادی كامل در قراردادها و معاملات ، احتیاجی به اخذ نظر مثبت شوهر خود ندارد.
    -3 مرد در عین بهره برداری از وصال زن ، مكلف است زندگی زن را در حدود امكانات خود تامین نماید. این مرحله با خصوصیات موصوف مورد تأیید دین مبین اسلام و كتاب شریف قرآن قرار گرفته و تمامی انسان ها ، مسلمانان و مؤمنان به عمل مطابق با این نكات سفارش شده اند.

    همانطور كه در مطلب « بررسی مباحث خواستگاری و نامزدی در حقوق مدنی ایران » نیز مورد اشاره قرار گرفت در قانون خلقت مرد مظهر نیاز و طلب و خواستاری ، و زن مظهر مطلوبیت و پاسخگویی آفریده شده است. از نظر متخصصان و دانشمندان ، مرد از لحاظ قوای جنسی از زن قوی تر است اما در
    روایات اسلامی تأكید گردیده مرد از این نظر قوی تر نیست بلكه حتی برعكس این موضوع مصداق دارد، لیكن زن بنا به خصوصیات ذاتی و فطری خود با قدرت خودداری بیشتری نسبت به مرد آفریده شده است. نتیجه نظریه دانشمندان و دیدگاه مطروحه در روایات اسلامی هر دو یكی است ، بدین معنا كه مرد در قبال غریزه از زن ناتوان تر است.

    لذا این خصوصیت همواره به زن فرصت داده كه دنبال مرد نرود و به زودی تسلیم عشق و تمایل او نشود و برعكس مرد را وادار به اظهار نیاز به زن و جلب رضایت او نموده است.

    از جمله اقداماتی كه مرد در راستای جلب رضایت و احترام به موافقت زن به عمل آورده ، اعطای هدیه ای به زن می باشد.

    فهرست منابع و مآخذ:

    .1 كاتوزیان ، دكتر ناصر ، دوره مقدماتی حقوق مدنی ( حقوق خانواده ) ؛ انتشارات دادگستر ، تهران ، چاپ اول ، پاییز سال79.

    .2 مرحوم امامی ، دكتر سید حسن ، حقوق مدنی ؛ انتشارات كتابفروشی اسلامیه ، تهران ، چاپ سیزدهم ، شهریور ماه سال75 ، جلد چهارم .
    .3 كاتوزیان ، دكتر ناصر ، قانون مدنی در نظم حقوق ی كنونی ؛ نشر دادگستر ، تهران ، چاپ اول ، تابستان 77.
    .4 استاد شهید مطهری ، مرتضی ، نظام حقوق زن در اسلام ؛ انتشارات صدرا ، تهران ، چاپ بیست و هفتم ، تیرماه سال78.
    .5 جعفری لنگرودی ، دكتر محمدجعفر ، ترمینولوژی حقوق ؛ كتابخانه گنج دانش ، چاپ هشتم ، سال 76.
    .6 معین ، دكتر محمد ، فرهنگ فارسی ( متوسط) ؛ انتشارات امیركبیر ، تهران ، چاپ پنجم ، سال 1362 ، جلد سوم . .7 میرمحمد صادقی ، دكتر حسین ، واژه نامه حقوق اسلامی ؛ نشر میزان ، چاپ پنجم ، پاییز سال 76.
    آنجا كه چشمان مشتاقی برای انسانی اشك می‌ریزد، زندگی به رنج كشیدنش می‌ارزد

  4. 6 کاربر از Jurist برای پست مفید تشکر نموده اند:


  5. Top | #3

    • مدير بازنشسته بخش علوم انساني
    • تاریخ عضویت
      01-Mar-2009
    • رشته تحصیلی
      نامعلوم
    • محل سکونت
      دنیا,عرصه امتحان
    • پست‌ها
      722
    • سپاس
      575
    • 2,503 تشکر در 745 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      13

    پیام *** طلاق***

    هرچند صحبت کردن در مورد طلاق چندان خوشایند و مطلوب نیست، اما مطرح کردن مباحث خانواده می‌طلبد که در مورد این مساله نیز توضیحاتی داده شود.

    - برای اجرا شدن طلاق ، اخذ گواهی عدم امکان سازش الزامی است، ضمن اینکه دادگاه پس از بررسی موضوع، مساله را به داوری ارجاع می دهد و پس از کسب نظر داوران مبادرت به صدور حکم می‌کند.

    - طلاق باید به صیغه‌ی طلاق و در حضور دو نفر مرد عادل صورت گیرد.

    - طلاق دهنده باید بالغ ،عاقل ، قاصد و مختار باشد.

    - ممکن است صیغه‌ی طلاق را توسط وکیل اجرا کرد.

    - طلاق مخصوص عقد دائم است و زن منقطعه با انقضاء مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می شود.

    - طلاق بر دو قسم است: بائن و رجعی

    - در طلاق رجعی مرد می‌تواند در ایام عده رجوع کند و دیگر نیازی به صیغه‌ی جدا نیست، اما در طلاق بائن دیگر مرد حق رجوع ندارد.

    - در موارد زیر طلاق بائن است:
    1- طلاق ی که قبل از نزدیکی واقع شود
    2- طلاق یائسه
    3- طلاق خلع و مبارات مادام که زن به عوض رجوع نکرده باشد
    4- سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از اینکه وصلت در نتیجه‌ی رجوع باشد یا در نتیجه‌ی نکاح جدید.

    - منظور از طلاق خلع آنست که زن به واسطه‌ی کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد، طلاق بگیرد و طلاق مبارات نیز آنست که کراهت از جانب طرفین باشد ولی در این صورت عوض نباید زائد بر میزان مهر باشد.

    - زن بعد از طلاق باید عده نگه دارد.(عده مدتی است که زن در آن مدت نمی‌تواند ازدواج کند.)

    -عده وفات چهار ماه و ده روز است ولی عده‌ی طلاق متفاوت است.

    - در موارد زیر زن می‌تواند در خواست طلاق کند:
    1- در صورت استنکاف شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان اجبار او به پرداخت.
    2- در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد. عسر و حرج یعنی دشواری ، سختی و تنگنا.
    3- در صورتی که شوهر 4 سال تمام مفقود الاثر شود و حکم موت فرضی در مورد او صادر شده باشد.
    4- در خواست صدور حکم با استفاده از ماده 1119 قانون مدنی ؛ به موجب ماد‌ه‌ی یاد شده طرفین عقد می توانند هر شرطی را که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد ، در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر قرار دهند.

    - عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای آن در مورد زن باردار تا وضع حمل است.
    آنجا كه چشمان مشتاقی برای انسانی اشك می‌ریزد، زندگی به رنج كشیدنش می‌ارزد

  6. 6 کاربر از Jurist برای پست مفید تشکر نموده اند:


  7. Top | #4

    • مدير بازنشسته بخش علوم انساني
    • تاریخ عضویت
      01-Mar-2009
    • رشته تحصیلی
      نامعلوم
    • محل سکونت
      دنیا,عرصه امتحان
    • پست‌ها
      722
    • سپاس
      575
    • 2,503 تشکر در 745 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      13

    پیام ***زنان چگونه از شوهران گمشده شان طلاق بگيرند؟؟؟***

    طلاق نقطه پايان زندگي مشترك است و زماني بحث آن ميان زن و شوهر مطرح مي شود كه بقا و ادامه زندگي براي طرفين مشكل باشد به گونه اي كه نتوانند زير يك سقف به زندگي مشترك خود ادامه دهند.

    طبق روال رايج و مشخصي كه در دادگاه هاي خانواده مطرح است يكي از طرفين (به تنهايي) يا زن و شوهر با توافق يكديگر به دادگاه مراجعه كرده و درخواست مورد نظر خود را به دادگاه ارايه مي دهند و پس از طي مراحل مورد نظر حكم طلاق از سوي قاضي صادر مي شود ولي اين موضوع تا زماني است كه زن و شوهر هر دو در مراحل دادرسي حضور داشته باشند تا بتوانند از دلايل خود در محضر دادگاه دفاع كرده و بر صحت گفته هاي خود تاكيد ورزند اما در مواردي ديده شده است كه زن يا مرد (در بيشتر موارد مرد) براي مدت طولاني ناپديد شده و امكان دسترسي به وي وجود ندارد و طبق اصطلاح حقوق ي و قانون ي طرف مفقود شده را غايب مفقودالاثر مي نامند (در قانون مدني و امور حسبي ماده هاي حقوق ي به اين گونه افراد اختصاص داده شده است.)

    در قانون مدني قانون گذار به كسي غايب مفقودالاثر گفته كه از غيبت او مدت زمان طولاني گذشته باشد و از او هيچ خبري در دست نباشد يعني مرده يا زنده بودن او براي همسرش مشخص نباشد.

    زن طبق قانون دو راه حل دارد يا مي تواند از دادگاه تقاضاي فوت فرضي همسرش را بكند كه آن، مستلزم طي مدت زماني 10 ساله است يعني زماني بايد طي شود كه به طور مرسوم فرد نمي تواند زنده باشد (براي اطلاعات بيشتر به ماده 1020 قانون مدني مراجعه شود) و يا اين كه مي تواند از دادگاه تقاضاي طلاق از شوهر مفقود شده خود كند كه براي دادخواست طلاق هم طي مدت زماني چهار ساله ضروري است و حتماچهار سال تمام از زمان غيبت و مفقود شدن شوهر گذشته باشد.

    دادگاه پس از دريافت دادخواست زن مبني بر طلاق از شوهر غايب خود و با توجه و دقت به اين موضوع كه مدت زمان ذكر شده در قانون طي شده باشد در يكي از روزنامه هاي محلي يا روزنامه هاي رايج كشور اطلاعيه اي را در سه دفعه متوالي و هر كدام به فاصله يك ماه منتشر كرده و در آن از اشخاصي كه از غايب اطلاع دارند دعوت مي شود با مراجعه به دادگاه اطلاعات خود را در اختيار قاضي قرار دهند و اگر يك سال از تاريخ اولين اطلاعيه بگذرد و زنده بودن مرد ثابت نشود حكم طلاق صادر مي شود (موارد فوق در فوت فرضي هم بايد اجرا شود.)

    زن پس از طلاق بايد عده وفات را نگه دارد (م 1156 قانون مدني) كه مدت زمان آن 45 روز است اما اگر شخص غايب پس از وقوع طلاق و قبل از گذراندن مدت زمان عده مراجعه كند نسبت به طلاق حق رجوع (بازگشت) دارد يعني مي تواند زن را به زندگي مشترك بازگرداند. اين در حالي است كه در صورت مفقود شدن زن قانون گذار هيچ مانع و شرطي براي مرد نگذاشته است و شايد سكوت قانون گذار مبني بر اين موضوع باشد كه پس از مفقود شدن زن، مرد مي تواند بي هيچ مانعي اقدام به ازدواج مجدد كند.
    آنجا كه چشمان مشتاقی برای انسانی اشك می‌ریزد، زندگی به رنج كشیدنش می‌ارزد

  8. 5 کاربر از Jurist برای پست مفید تشکر نموده اند:


  9. Top | #5

    • مدير بازنشسته بخش علوم انساني
    • تاریخ عضویت
      01-Mar-2009
    • رشته تحصیلی
      نامعلوم
    • محل سکونت
      دنیا,عرصه امتحان
    • پست‌ها
      722
    • سپاس
      575
    • 2,503 تشکر در 745 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      13

    پیام پاسخ: ***مهریه***و *** طلاق***و كليه مباحث مربوط به حقوق خانواده و تكاليف زوجين نسبت به یکديگر

    عدم توان مرد در پرداخت مهریه

    اگر مردي مهريه زن را پرداخت نکند، زن به دادگاه ، دادخواست وصول مهريه را مي دهد. دادگاه وارد رسيدگي مي شود و حکم را صادر مي کند. با صدور حکم، در صورت درخواست زوجه، ماده 2 قانون نحوه اجراي محکوميت مالي اعمال مي شود. اگر مرد مهريه را پرداخت نکند، بنا به درخواست زن ،دادگاه ، ماده 2 نحوه محکوميت هاي مالي را اعمال مي کند و مرد به زندان مي رود و تا زماني که دادخواست اعسار ايشان از زندان رسيدگي نشده در زندان مي ماند.

    البته طبق قانون اعسار، دادگاه ها بايد به دادخواست اعسار محکوم عليه به صورت فوق العاده و خارج از نوبت رسيدگي کنند.

    در حال حاضر رويه دادگاه ها، بر اساس پذيرش ماده 2 است زيرا در ماده 2 آمده است : در صورتي که مرد معسر نباشد به زندان خواهد رفت.


    ماده 3 مي گويد :در حال تحمل حبس بايد دادخواست اعسار به دادگاه ارسال شود و وقتي که از سوي دادگاه اعسار مرد پذيرفته شد، از زندان آزاد مي شود. در اين صورت است که مهريه با توجه به درآمد مرد قسط بندي مي شود. البته اين تقسيط به معناي آن نيست که زن تا پاي مرگ، اقساط ماهيانه دريافت کند، بلکه چنانچه مرد زماني داراي تمکين مالي شد، زن مي تواند مال را به دادگاه معرفي بکند و بلافاصله دادگاه ها تمام مهريه زن را يکجا به وي مي دهد.حتي وديعه مسکن را نيز مي توان به عنوان مهريه توقيف کرد.

    تعريف اعسار:

    به شخصي که توانايي پرداخت بدهي خود را به ديگري نداشته باشد، معسر گويند و ادعا ي او را ادعا ي اعسار ناميده اند.

    قانونگذار ادعا ي او را نمي پذيرد و اصل بر دارا بودن وي مي باشد. مرد بايد ثابت کند که مال ندارد، او بايد براي رسيدگي قضا دادخواست اعسار بدهد .


    ماده يک قانون اعسار:

    اگر کسي توانايي پرداخت مال خود را نداشته باشد، در اجراي ماده وقتي به زندان رفت طبق ماده يک به اعسار ايشان رسيدگي مي شود، اگر اعسار وي محرز شد از زندان آزاد مي شود و گرنه تا روز مرگ در آنجا مي ماند.


    اعسار از پرداخت مهريه

    پس از اعمال ماده 2 و 3، زوج مي تواند با تقديم دادخواست به دادگاه ، تقاضاي رسيدگي به اعسار کند که در صورت اثبات اعسار و تقسيط مهريه، از زندان آزاد مي گردد.در اينصورت اگر کسي به دروغ دادخواست اعسار بدهد، هم کسي که از مزاياي اعسار استفاده کرده مجازات مي شود و هم کسي که شهادت دروغ داده مجازات شهادت دروغ بر او اعمال مي شود.علاوه بر اين بايد بدهي مدنظر نيز از جانب او پرداخت شود .


    تقسيط مهريه هنگام عقد:
    مرد هنگام عقد و در صورت قبول زوجه مي تواند شرط نمايد که تمام يا بخشي از مهريه را به صورت اقساطي پرداخت نمايد.

    مطابق قانون مدني ، در چار چوب اصل آزادي اراده ها، انعقاد هر نوع قرار دادي بين دو نفر بلامانع است .

    در فسخ نکاح، مهريه وجود ندارد مگر اينکه فسخ نکاح ناشي از عنن مرد باشد که در اينجا تقصيري متوجه مرد نيست.

    در سال 76 قانون گذار تبصره اي به ماده 1082 قانون مدني اضافه کرد که خوشبختانه به تصويب شوراي نگهبان رسيده است و در سال 77 هم اجرا شده است. آنچه درباره پول مطرح است ارزش پول است نه خود پول. نوسانات شديد اقتصادي در جامعه باعث شده است که قانون گذار خلأ ناشي از اين اختيارات را با اجراي قانون مهريه به نرخ روز پر کند، زيرا قانون نبايد از ساختار اجتماعي، اقتصادي عقب باشد لذا بدين دليل، مهريه را به نرخ روز تعيين مي کنند.
    آنجا كه چشمان مشتاقی برای انسانی اشك می‌ریزد، زندگی به رنج كشیدنش می‌ارزد

  10. 8 کاربر از Jurist برای پست مفید تشکر نموده اند:


  11. Top | #6

    • مدير سابق بخش علوم پايه
    • تاریخ عضویت
      06-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      شیمی آلی
    • محل سکونت
      iran hamishe ostvar
    • پست‌ها
      802
    • سپاس
      3,947
    • 3,962 تشکر در 1,246 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      10
    • امتیاز
      18

    پیش فرض پاسخ: ***مهریه***و *** طلاق***و كليه مباحث مربوط به حقوق خانواده و تكاليف زوجين نسبت به یکديگر

    آقا جالب و کامل بود.
    لطفا طرفداران حقوق زن . و برعکس در بحث شرکت کنند.
    یه سوال از طرفداران حقوق زن: لطفا موارد ظلم به زنان را در نوشته های بالا مشخص کنید. ( از همونها که شیرین عبادی میگه با شنیدنش گریه ام میگیره)
    کاش خانه ام اینجا نبود

    کاش میبریدم از هرآنچه که با عاطفه نسبتی داشت

    وای..........، عاشق شدم

  12. 6 کاربر از HOSEIN برای پست مفید تشکر نموده اند:


  13. Top | #7

    • یـار آشــــــــــــــــنـا
    • تاریخ عضویت
      27-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      صنایع
    • محل سکونت
      tehran
    • پست‌ها
      786
    • سپاس
      2,054
    • 2,557 تشکر در 760 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      9
    • امتیاز
      27

    پیش فرض پاسخ: ***مهریه***و *** طلاق***و كليه مباحث مربوط به حقوق خانواده و تكاليف زوجين نسبت به یکديگر

    نقل قول ارسالی توسط jurist مشاهده پست
    عدم توان مرد در پرداخت مهریه

    .... بلافاصله دادگاه ها تمام مهريه زن را يکجا به وي مي دهد.حتي وديعه مسکن را نيز مي توان به عنوان مهريه توقيف کرد.[/color]



    ...... و گرنه تا روز مرگ در آنجا مي ماند.[/color] [/size][/color][/font]


    .[/color][/size][/font]
    قربون شكل ماهت برم وديعه مسكن مرد بدبخت را هم ميگيرند و ميره كارتن خواب خيابان ميشه معتاد ميشه و خيلي موارد ديگه .. آخه اين انصافه كه حتي ويعه اجاره خانه اون رو هم تصاحب كنند
    اون روز اول كه ميگفتند كه مهريه را كي داده كي گرفته بياد بياريد و بر او اندكي رحم كنيد ... در ضمن اگر مهريه را نده تا روز مرگ در زندان ميماند و از ديدن روي نسوان محروم ...

  14. 6 کاربر از fered برای پست مفید تشکر نموده اند:


  15. Top | #8

    • دوســـــت جـــــــدید
    • تاریخ عضویت
      05-Mar-2009
    • رشته تحصیلی
      حقوق
    • پست‌ها
      34
    • سپاس
      25
    • 85 تشکر در 24 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      6
    • امتیاز
      10

    پیش فرض پاسخ: ***مهریه***و *** طلاق***و كليه مباحث مربوط به حقوق خانواده و تكاليف زوجين نسبت به یکديگر

    وقتی به زندگی اسف بار زنان در جامعه نگاه کنیم میبینم با اون مثل یه کالا نگریسته میشه با این اوصاف چون حق طلاق ففقط دست مرد حالا گذاشتن مهر اشکالی نداره درضمن اگر مهر بالاست شما چرا قبول میکنی

  16. 2 کاربر از horaman برای پست مفید تشکر نموده اند:


  17. Top | #9

    • یـار آشــــــــــــــــنـا
    • تاریخ عضویت
      27-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      صنایع
    • محل سکونت
      tehran
    • پست‌ها
      786
    • سپاس
      2,054
    • 2,557 تشکر در 760 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      9
    • امتیاز
      27

    پیش فرض پاسخ: ***مهریه***و *** طلاق***و كليه مباحث مربوط به حقوق خانواده و تكاليف زوجين نسبت به یکديگر

    نقل قول ارسالی توسط horaman مشاهده پست
    وقتی به زندگی اسف بار زنان در جامعه نگاه کنیم میبینم با اون مثل یه کالا نگریسته میشه با این اوصاف چون حق طلاق ففقط دست مرد حالا گذاشتن مهر اشکالی نداره درضمن اگر مهر بالاست شما چرا قبول میکنی
    با اجازه از( background ) بك گراند ميريم كه راند اول رو شروع كنيم:

    كجاي اين زندگي اسف باره:

    - دانشگاه اختصاصي خانمها
    - ورزشگاه اختصاصي خانمها
    - بيمارستان اختصاصي خانمها
    - پارك اختصاصي خانمها
    - و خيلي چيزهاي ديگه اختصاصي كه مردهاي ... بخت اختصاصي اون رو ندارند...

    در ضمن بانوان محترمه اصلا سربازي نميرند كه پسرهاي بينوا دو سال سربازي و آموزش و نگهباني و ....
    در صد قبولي توي دانشگاه 60 % پسرها 40% ( البته چون سربازي نميرند و دغدغه مسئوليت خانواده را ندارند راحتتر قبول ميشوند والا در شرايط برابر اين نسبت عكس ميشود)
    حالا با اين همه عزت و احترام كه جامعه براي آنها قائل هست كم لطفي نكنيد و دل ما را بيش از اين نرنجانيد ...!!
    آخرین ویرایش توسط fered در تاریخ 2009-Mar-09 انجام شده است

  18. 4 کاربر از fered برای پست مفید تشکر نموده اند:


  19. Top | #10

    • مدير سابق بخش علوم پايه
    • تاریخ عضویت
      06-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      شیمی آلی
    • محل سکونت
      iran hamishe ostvar
    • پست‌ها
      802
    • سپاس
      3,947
    • 3,962 تشکر در 1,246 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      10
    • امتیاز
      18

    پیش فرض پاسخ: ***مهریه***و *** طلاق***و كليه مباحث مربوط به حقوق خانواده و تكاليف زوجين نسبت به یکديگر

    نقل قول ارسالی توسط fered مشاهده پست
    كجاي اين زندگي اسف باره:

    - دانشگاه اختصاصي خانمها
    - ورزشگاه اختصاصي خانمها
    - بيمارستان اختصاصي خانمها
    - پارك اختصاصي خانمها
    - و خيلي چيزهاي ديگه اختصاصي كه مردهاي ... بخت اختصاصي اون رو ندارند...

    در ضمن بانوان محترمه اصلا سربازي نميرند كه پسرهاي بينوا دو سال سربازي و آموزش و نگهباني و ....
    در صد قبولي توي دانشگاه 60 % پسرها 40% ( البته چون سربازي نميرند و دغدغه مسئوليت خانواده را ندارند راحتتر قبول ميشوند والا در شرايط برابر اين نسبت عكس ميشود)
    حالا با اين همه عزت و احترام كه جامعه براي آنها قائل هست كم لطفي نكنيد و دل ما را بيش از اين نرنجانيد ...!!
    آخ خدایا باید این حرفها رو با آب طلا نوشت زد به دیوار.

    خیلی جالبه که در تمام این زندگی یه حق برای مردها هست که اون یدونه هم خاری شده به چشم نسوان. جالبه که آقایان از این یدونه حق استفاده نمیکنن ولی خانمها بیشتر از این حق آقایان استفاده میکنن. نمیدونستید بدونید که 80 درصد درخواستهای طلاق در دادگاه ها از طرف خانمها است
    کاش خانه ام اینجا نبود

    کاش میبریدم از هرآنچه که با عاطفه نسبتی داشت

    وای..........، عاشق شدم

  20. 2 کاربر از HOSEIN برای پست مفید تشکر نموده اند:


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب ‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1