پایه عکاسی مونوپاد
مدرسان شریف ۹۳
سایت علمی دانشجویان ایران
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
هنر ایران پژوهش (توسعه)
در حال نمایش 1 تا 8 از مجموع 8

تاپیک: چند نقاشی به سبک کوبیسم

  1. Top | #1

    • مدير سابق گرافيك
    • تاریخ عضویت
      28-Apr-2009
    • رشته تحصیلی
      گرافیک
    • محل سکونت
      طهران
    • پست‌ها
      471
    • سپاس
      4,526
    • 2,778 تشکر در 603 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      10

    پیش فرض چند نقاشی به سبک کوبیسم









    شاد بودن تنها انتقامی است که می توان از زندگی گرفت !!!


    در مقابل وزش باد، عده ای دیوار می سازند، بعضی دیگر آسیاب بادی.


    چه مهمانان بی دردسری هستند مردگان

    نه به دستی ظرفی را چرک میکنند ، نه به حرفی دلی را آلوده

    تنها به شمعی قانعند و اندکی سکوت......


    ترنسیس
  2. 10 کاربر از Msa_Abi برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #2

    • مدير سابق گرافيك
    • تاریخ عضویت
      28-Apr-2009
    • رشته تحصیلی
      گرافیک
    • محل سکونت
      طهران
    • پست‌ها
      471
    • سپاس
      4,526
    • 2,778 تشکر در 603 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      10

    پیام پاسخ: چند نقاشی به سبک کوبیسم

    نام تابلو سوم (دوشیزگان آوینیون) اثر پابلو پیکاسو و جزو اولین نقاشی های این سبک می باشد .
    شاد بودن تنها انتقامی است که می توان از زندگی گرفت !!!


    در مقابل وزش باد، عده ای دیوار می سازند، بعضی دیگر آسیاب بادی.


    چه مهمانان بی دردسری هستند مردگان

    نه به دستی ظرفی را چرک میکنند ، نه به حرفی دلی را آلوده

    تنها به شمعی قانعند و اندکی سکوت......


  4. 8 کاربر از Msa_Abi برای پست مفید تشکر نموده اند:


  5. Top | #3

    • یـار آشــــــــــــــــنـا
    • تاریخ عضویت
      11-Jul-2008
    • رشته تحصیلی
      .
    • پست‌ها
      263
    • سپاس
      419
    • 1,338 تشکر در 343 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      10

    پیش فرض پاسخ: چند نقاشی به سبک کوبیسم

    خسته نباشید ... من خيلی دوست دارم نوع کوبیسم هر کردوم رو مشخص کنيد ... اگه زحمتی نیست !

    منظورم اينه که مشخص کنيد کدوم : سزانی / تحلیلی / ترکیبی هستند ... ممنون


    -ـکسـﮯ ـبه پـر و پـام ـنپیچـهـ-


  6. 7 کاربر از Digital Graphic برای پست مفید تشکر نموده اند:


  7. Top | #4

    • مدير سابق گرافيك
    • تاریخ عضویت
      28-Apr-2009
    • رشته تحصیلی
      گرافیک
    • محل سکونت
      طهران
    • پست‌ها
      471
    • سپاس
      4,526
    • 2,778 تشکر در 603 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      10

    پیش فرض پاسخ: چند نقاشی به سبک کوبیسم

    کوبيسم : CUBISM
    جنبشي هنري که به سبب نوآوري در روش ديدن ، انقلاب ترين و نافذ ترين جنبش هنري سده ي بيستم به شمار مي آيد . کوبيست ها با تدوين يک نظام عقلاني در هنر ، کوشيدند مفهوم نسبيت واقعيت ، به هم بافتگي پديده ها ، و تأثي متقابل وجوه هستي را تحقق بخشند . جوهر فلسفي اين کشف با کشفهاي جديد دانشمندان ـ به خصوص در حوضه ي علم فزيک ـ همانندي داشت .
    جنبش کوبيسم توسط پيکاسو و براک بنيا گذارده شد و گريس آن را گسترش داد . در همان اوان ، لژه و دنله و سپس بسياري نقاشان و پيکره سازان ديگر به اين جنبش پيوستند . مباني زيبايي شناختي کوبيسم طي هفت سال شکل گرفت « 1907 ـ 1914 » . با اين حال ، برخي روش ها و کشف هاي کوبيست ها در مکاتب مختلف هنري سده ي بيستم ادامه يافت . نامگذاري کوبيسم « = مکعب گرايي » را به لويي وسِل ، منتقد فرانسوي نسبت مي دهند . او به استناد گفته ي ماتيس در باره ي خورده مکعب هاي براک ، اين عنوان را با تمسخر به کار برد . ولي بعداً توسط خود هنرمندان پذيرفته شد .
    کوبيسم ، محصول نگرشي خردگرايانه بر جهان بود . به يک سخن ، کوبيسم در برابر جرياني که رومانتيسم دلاکروا ، گيرايي حسي در امپرسيونـيسم ، و شور رنگـپردازي فـووها را به هم مربـوط مي کرد . واکنش نشان داد و آگاهانه به سنت خردگرايي و کلاسيکي اِنگر متمايل شد . پيشگامان کوبيسم ، مضمون هاي تاريخي ، روايي ، احساسي و عاطفي را وانهادند و عمدتاً طبيعت بي جان را موضوع کار قرار دادند . در اين عرصه نيز با امتناع از برداشتهاي عاطفي و شخصي از چيزها ، صرفاً به ترکيب صور هندسي و نمودار هاي اشيا پرداختند . آنان بازنـمايي جو و نور و جاذبـه ي رنگ را ـ که دستاورد امپرسيونيست ها بود ـ از نقاشي حذف کردند و حتي عملاً به نوعي تکرنگي رسيدند . با کار بست شکل هاي هندسي از خط هاي موزون و آهنگين چشم پوشيدند و انگيزشهاي احساسي در موضوع يا تصوير را تابع هدف عقلاني خود کردند
    شايد مهمترين دستاورد زيبايي شناختي کوبيست ها آن بود که به مدد بر هم نهادن و در هم بافتن تراز ها « پلان ها » ي پشتنما ، نوعي فضاي تصويري جديد پديد آوردند . در اين فضاي کم عمق ، بي آنکه شگرد هاي سه بعد نمايي به کار برده شود ، حجم و جسميت اشياء نشان داده شد .
    کوبيست ها ـ بر خلاف هنرمندان پيشين ـ جهان مرئي را به طريقي بازنمايي نمي کردند که منظره ي اشياء در زمان و مکان خاص تجسم يابد . آنان به اين نتيجه رسيده بودند که نه فقط بايد چيز هارا همه جانبه ديد ، بلکه بايد پوسته ي ظاهر را شکافت و به درون نگريست . نمايش واقعي چند وجهي يک شئ ، مستلزم آن بود که از زواياي ديد متعدد به طور همزمان به تصوير در آيد ؛ يعني کل نمود هاي ممکن شئ مجسم شود . ولي دستيابي به اين کل عملاً غير ممکن بود ! بنابر اين ، بيشترين کاري که هنرمند کوبيست مي توانست انجام دهد ، القاي بخشي از بي نهايت امکاني بود که در ديد او آشکار مي شد . روشي که او به کار مي برد ، تجزيه صور اشياء به سطح هاي هندسي ، ترکيب مجدد اين سطوح در يک مجموعه ي به هم بافته بود . بدين سان ، هنرمند کوبيسم ، داعيه ي واقعگرايي داشت ، که بيشتر نوعي واقعگرايي مفهومي بود تا واقعگرايي بصري .
    کوبيسم را معمولاً به سه دوره تقسيم مي کنند : مرحله اول که آن را « پيشا کوبيسم » يا « کوبيسم نخستين » مي نامند ، با تجربه هاي مبتني بر آثار سزان و مجسمه هاي آفريقايي و ايبريايي مشخص مي شود . اين مرحله با تکميل پرده ي دوشيزگان آوينيون ، اثر پيکاسو به پايان ميرسد . ساختار اين پرده ، آغاز کوبيسم را بشارت مي دهد ؛ زيرا جابجاي و در هم بافتگي تراز ها ، تلفيق همزمان نيم رخ و تمام رخ ، و نوعي فضاي دوبعدي را در آن ميتوان مشاهده کرد . در دو سال بعدي ، پيکاسو و براک ، همراه يکديکر ، بر اساس توصيه سزان به اميل برنار مبتني بر تفسير طبيعت ، به مدد تفسير احجام ساده ي هندسـي ، روش تازه اي را در بازنمايي اشيـا به کار بردند و از مـيثـاق هاي برجـسته نمايي و نمايش فضاي سه بعدي عدول کردند . در دومين مرحله ، که آن را « کوبيـسم تحلـيلي » مي نامند ، اصول زيبايي شناسي کوبيسم کامل تر شد . پيکاسو و براک به نوع مسطح تري از انتزاع صوري روي آوردند که در آن ساختمان کلي اهميت داشت و اشياي بازنمايي شده تقريباً غير قابل تشخيص بودند .آثار اين دوره غالباً تکرنگ ، و در مايه هاي آبي ، قهوه اي خاکستري بودند . به تدريج اعداد و حروف بر تصوير افزوده شدند و سرانجام اصول تکه چسباني به ميان آمد که تأکيد بيشتري بر ماديت اشيا ، و رد شگرد هاي وهم آفرين در روشهاي نقاشانه ي پيشين بود .
    در مرحله سوم ، با عنوان « کوبيسم ترکيبي » ، آثاري منتج از فرآيند معکوس انتزاع به واقعيت پديد شد . دستائرد هاي اين دوره بيشتر نتيجه ي کوششهاي گريس بود . اگر پکاسو و براک در مرحله تحليلي به تلفيق همزمان دريافت هاي بصري از يک شئ مي پرداختند ، و قالب کلي نقاشي خود را به مدد عناصر هندسي مي ساختند ، اکنون گريس مي کوشيد با نشانه هاي دلالت کننده ي شئ به باز آفريني تصوير آن به پردازد . البته نشان هاي مزبور بدون تجربه بصري قبلي قابل درک نيستند ؛ و تمامي جرئيات اين تجربه نيز به تصوير در نمي آيد . نقاش به مدد حافظه ي بصري اش صورتي متفاوت با شکل اشياء واقعي را نشان مي دهد . بدين سان ، تصوير داراي ساختمتني مستقل اما همتاي طبيعت مي شود و طرح نشانه واري از چيزها به دست مي دهد . گريس در تجربه هاي خود رنگ را به نقاشي باز آورد .
    پيکاسو با بهره گيري کامل از اسلوب تکه چسباني ، دست به ساختن کنستروکسيون هايي زد که برگردان سه بعدي نقاشي هايش بود . کار او در اين زمينه تتوسط هانري لرانس و ليپ شيتس ادامه يافت و مبناي اغلب مجسمه هاي کوبيسم شد . دوشان ـ ويون و آرکي پنکو نيز آثاري در ارتباط با کوبيسم آفريدند .
    از ميان نقاشاني که به کوبيسم روي آوردند ، گلِز ، مِتسينگر ، درن ، مارکوسي ، و لت را مي توان نام برد . پس از تشکيل گروهي با عنوان « تقسيم طلايي » ـ که برادران ويون مهمترين اعضاي آن بودند ـ کوبيسم انتشار وسيعتي يافت و حتب فوتوريست هاي ايتاليايي را تحت تاثير قرار داد . کوبيسم ، همچنان بر جنبش هاي انتزاعگرا چون : کنستروکتيويسم ، سوپره ماتيسم و دِ استيل اثر گذاشت . امروزه هم کوبيسم در عرصه ي هنر معاصر مطرح است و بسياري از هنرمندان در کشور هاي مختلف از مفاهيم و اسلوب هاي آن بهره مي گيرند .
    شاد بودن تنها انتقامی است که می توان از زندگی گرفت !!!


    در مقابل وزش باد، عده ای دیوار می سازند، بعضی دیگر آسیاب بادی.


    چه مهمانان بی دردسری هستند مردگان

    نه به دستی ظرفی را چرک میکنند ، نه به حرفی دلی را آلوده

    تنها به شمعی قانعند و اندکی سکوت......


  8. 7 کاربر از Msa_Abi برای پست مفید تشکر نموده اند:


  9. Top | #5

    • مدير سابق گرافيك
    • تاریخ عضویت
      28-Apr-2009
    • رشته تحصیلی
      گرافیک
    • محل سکونت
      طهران
    • پست‌ها
      471
    • سپاس
      4,526
    • 2,778 تشکر در 603 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      10

    پیش فرض پاسخ: چند نقاشی به سبک کوبیسم

    تصویر 3 = پیشا کوبیسمی یا سزانی
    تصاویر 1و2و5 = کوبیست تحلیلی
    تصویر 4 = کوبیسم ترکیبی
    ==========================
    البته تابلو 4 جزو اولین کارهای کوبیسم ترکیبی می باشد که هنوز نشانه هایی از کوبیسم تحلیلی را داراست
    بهتر است بگوییم بخش کوبیسم تحلیلی آن قوی تر است ، اما چون در این تابلو رنگ به وفور یافت می شود نمی توان آن را جزو کوبیسم تحلیلی قرار داد .
    آخرین ویرایش توسط Msa_Abi در تاریخ 2009-Jun-07 انجام شده است
    شاد بودن تنها انتقامی است که می توان از زندگی گرفت !!!


    در مقابل وزش باد، عده ای دیوار می سازند، بعضی دیگر آسیاب بادی.


    چه مهمانان بی دردسری هستند مردگان

    نه به دستی ظرفی را چرک میکنند ، نه به حرفی دلی را آلوده

    تنها به شمعی قانعند و اندکی سکوت......


  10. 7 کاربر از Msa_Abi برای پست مفید تشکر نموده اند:


  11. Top | #6

    • یـار آشــــــــــــــــنـا
    • تاریخ عضویت
      11-Jul-2008
    • رشته تحصیلی
      .
    • پست‌ها
      263
    • سپاس
      419
    • 1,338 تشکر در 343 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      10

    پیش فرض

    خيلی مفید بود ... ممنون !

    اما هنوزم واسم جای سواله ... خيلی ها می گن تصویر 3 ( دوشیزگان آوینیون ) اثر پیکاسو آغازگر کوبیسم تحلیلی هست اما شما می گین سزانی هست ... منم که نگاه می کنم تمام ویژگی های کوبیسم سزانی رو در اون میبینم اما نمی دونم برای چی استادم ( که البته در حرف هاش شکی ندارم ) می گه تحلیلی هست ...

    هنوز نتونستم اين سوال رو با استادم مطرح کنم ...
    آخرین ویرایش توسط ArasH در تاریخ 2009-Jun-03 انجام شده است


    -ـکسـﮯ ـبه پـر و پـام ـنپیچـهـ-


  12. 7 کاربر از Digital Graphic برای پست مفید تشکر نموده اند:


  13. Top | #7

    • مدير سابق گرافيك
    • تاریخ عضویت
      28-Apr-2009
    • رشته تحصیلی
      گرافیک
    • محل سکونت
      طهران
    • پست‌ها
      471
    • سپاس
      4,526
    • 2,778 تشکر در 603 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      7
    • امتیاز
      10

    پیش فرض پاسخ: چند نقاشی به سبک کوبیسم

    همانطور که می دانید یکی از عواملی که نقاشی ها را مکتب بندی می کنیم زمان کشیدن آن نقاشی است
    بر همین اساس چون پرده دوشیزگان در زمانی نقاشی شده است که هنوز مکتب کوبیسم تحلیلی وجود نداشت ، این پرده جزو مکتب پیشا کوبیسمی قرار می گیرد
    از طرفی همانطور که شما گفتید تمام ویژگی های پیشا کوبیسمی در این پرده بچشم می خورد و اثری زیادی از المانهای کوبیسم تحلیلی را ندارد .
    و باز هم می توان گفت که این پرده به دلیل واضح بودن عناصر ، نمی تواند شامل کوبیسم تحلیلی شود .
    البته این سه مکتب بسیار به هم نزدیک است .
    در عین حال نظر استاد گرانقدر شما بسیار ارزنده است و جای دارد نظر ایشان را هم بشنویم
    ممنون
    آخرین ویرایش توسط Msa_Abi در تاریخ 2009-Jun-07 انجام شده است
    شاد بودن تنها انتقامی است که می توان از زندگی گرفت !!!


    در مقابل وزش باد، عده ای دیوار می سازند، بعضی دیگر آسیاب بادی.


    چه مهمانان بی دردسری هستند مردگان

    نه به دستی ظرفی را چرک میکنند ، نه به حرفی دلی را آلوده

    تنها به شمعی قانعند و اندکی سکوت......


  14. 4 کاربر از Msa_Abi برای پست مفید تشکر نموده اند:


  15. Top | #8

    • عضو افتخاری
    • تاریخ عضویت
      11-Jul-2009
    • رشته تحصیلی
      ایرانشناسی
    • محل سکونت
      سرزمین اهورایی
    • پست‌ها
      376
    • سپاس
      571
    • 1,149 تشکر در 361 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      6
    • امتیاز
      65

    پیش فرض پاسخ: چند نقاشی به سبک کوبیسم

    نوفهمم.

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب ‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1