مدرسان شریف ۹۳
سایت علمی دانشجویان ایران
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
موسسه پژوهش
در حال نمایش 1 تا 4 از مجموع 4
نمودار محبوبترین‌‌ها1پسندیده شده
  • 1 ارسال‌کننده Ali.Akbar

تاپیک: كاربرد ریاضی در معماری

  1. Top | #1

    • کاربر انجـــــمن
    • تاریخ عضویت
      04-Oct-2006
    • رشته تحصیلی
      مهندسی تکنولوژی معماری
    • دانشگاه
      آزاد اردستان
    • تخصص
      طراحی معماری - ماکت سازی - تدریس دروس اختصاصی معماری
    • محل سکونت
      اصفهان
    • پست‌ها
      121
    • سپاس
      25
    • 138 تشکر در 56 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      9
    • امتیاز
      10

    پیش فرض كاربرد ریاضی در معماری

    کاربرد ریاضی در معماری
    پیر لوئیجی نروی


    Pier Luigi Nervi



    تولد در سوندریو لومباردی به سال 1891،مرگ در رم به سال 1979.در سال 1913 در رشته مهندسی ساختمان از دانشگاه بولونا فارغ التحصیل شد.از 1946 تا 1961 استاد مهندسی سازه در دانشکده معماری رم بود.
    مهندس محاسب و معمار بزرگی که ردیف" فوی ساینت" و"مایار" قرار داردکه در نتیجه ی تسلط برمحاسبات دقیق ریاضی در معماری به شیوه ی زیبا و حیرت انگیزی دست یافت و با فرم هایی که از طبیعت الهام می گرفت همراه با کاربرد تکنیکی مصالح،چشم اندازی موسیقایی در معماری به وجود آورد.او بارها و بارها در نوشته هایش،فرآیند خلاقه ی فرم را در یکسانی،چه در زمینه ی کارهای تکنیکی مهندسی و چه در زمینه های مختلف کارهای هنری به عنوان یک اصل می دانست.روشی که با استناد به آن زیبایی الگوی سازه ای تنها حاصل پی آمدهای روش های محاسباتی نیست،بلکه نوعی روش شهودی است که چگونگی کاربرد محاسباتی آن را معلوم می کند،و بدین ترتیب به آن هویت می بخشد.
    نروی متخصص بتن آرمه بود.اولین پروژه ای که طراحی کرد ساختمان سینما ناپل بود که به سال 1927 ساخته شد.روش ساختاری این بنا در عمل رابطه ی بین فرم و عملکرد را به اثبات رساند(روندی که در آینده به نوعی با کژفهمی مواجه شد).این سبک و سیاق را نروی از طریق محاسبات سازه ای به دست آورد و آن را در معماری امری ضروری می دانست.اولین کار مهم او پروژه ی استادیم ورزشی فلورانس بود که در بین سالهای 1930 تا 1932 ساخته شد.پوشش ساده ای که شیوه ی نمایان سازه ای آن از اهمیت خاص برخوردار بود و در اغلب جراید به عنوان الگوی معماری قرن معرفی شد و حالت نمایشی شورانگیزآن با طراحی های لوکوربوزیه قابل مقایسه بود که به نحوی بسیار صریح و روشن امکانات کاربری بتن آرمه را به نمایش درآورد.نروی با طراحی پروژه های آشیانه هواپیما اورویتو(8-1935)و اوربتللو و همچنین ساختمان برج دل لاگو(3-1940)،به مطالعه در زمینه ی روش های سقف پوسته ای شبکه تیرچه های باربر پرداخت.این شیوه ی ساختاری همواره به مثابه یک هدف ثابت دنبال شد و در تحقیقاتش گستره وسیع تری یافت ودر ابعاد بسیار عظیم به صور مختلف ادامه پیدا کرد ودر فرآیند خلاقه ی شخصی اش مورد استفاده قرار گرفت.با اجرای این پروژه های آشینه هواپیما (که تاکنون ویران شده اند)،نروی به فرآیند درخشان سازه ای خود مقام و منزلتی بخشید که در کل به زیبایی تکنیک ساختاری اش متکی بود.
    در حدود 1940،به مطالعه تجربی در زمینه ی مقاومت فرم پرداخت،و به نتایج موفقیت آمیزی نایل شد؛روند اینترنشنال استیل بسیار نیرومندی که در پوشش سقفهای پوسته ای کاربرد داشت؛در کل جذبه های تکنیکی و شاکله ی بسیار زیبا از دستاوردهای عظیمش بود.این روش را در پوشش سقف تالار بزرگ نمایشگاه تورین به کاربرد(9-1948)،که یکی از آثار ماندگار و از شاهکارهای معماری قرن بیستم است،هرچند که این پروژه از طرف کسانی که وظیفه ی معماری را اهمیت عملکردی جزئیات داخلی آن می دانند،مورد برداشت های نادرستی واقع شد،در نتیجه ساختمان بسیار مهم وارزشمندی که نروی آن را در زمره ی مهمترین آثارش می دانست،تا حدودی مورد بی توجهی قرار گرفت.ساختمان عظیمی که شامل یک پوشش سازه ای بود که با اجزای پیش ساخته ی بتنی به حالت کج و موجی ساخته شد.
    او چند ساختمان پوسته ای بتنی در ابعاد کوچکتر به اجرا درآورد،به نحوی که زیر سقف به طور کامل آزاد بود،بعضی از این پروژه ها پلان دایره ای شکل دارند،از جمله ساختمان کازینوی رم لیدو(1950) و ساختمان تالار اجتماعات و ضیافت "چیانچینو ترم" که بین سالهای 1950 تا 1952 ساخته شد.در همین زمان نیزبه تحقیقاتش در زمینه بتن آرمه ادامه داد،کاربرد قطعات پیش ساخته ی بتنی به صورت تولید انبوه را در رابطه با پوشش سقف سالن های نمایش به عنوان اختراع به ثبت رساند.این ابداع در انواع مختلف سازه های طاق تویزه پشت بنددار کاربرد داشت و همچنین به اغلب پروژه های خیالی و آرمان گرایانه قابلیت اجرایی داد.اختراع مهم دیگراو در عرصه تکنیک،سیستم هیدرولیکی پیش کشیده ی بتن آرمه بود.به هیچ روی دست از تلاش و تحقیق بر نمیداشت.حتی با آزادی عمل هرچه بیشتر روش سازه ای اش را تکامل و بهبود بخشید،با ساده گرایی و سرعت در اجرا،به نحوی متفاوت به تحقیقاتش ادامه داد،شیوه ی ساختاری بسیار زیبایی که از المان های سازه ای ریتمیک تشکیل میشد.نمونه های شاخص این روش،ساختمان ورزش رم بود که با همکاری "آنیباله ویته لوزی"از سال 1956 تا 1957 به اجرا درآمد و مهم تر از همه ساختمان تالار کنفرانس یونسکو در پاریس (که با همکاری مارسل بروئه و زرفوس در فاصله سال های 1953 تا 1957 ساخته شد).
    همچنین شبیه به ساختمان تالار کنفرانس پاریس_پوشش پوسته ای بسیار زیبا و پر وقاری که طراحی آن ملهم از پوشش پوسته صدف دریایی و بالهای حشرات و کاسبرگ گل ها بود-ساختمان آسمان خراش پیرلی را نیز با الهام از فرمهای موجود در طبیعت به فاصله 1955 تا 1958 در میلان با همکاری "جیو پونتی و چند معمار دیگر"به اجرا درآورد.این الگوی ساختمانی به صورت قطعاتی مجزا از هم تکامل یافت.
    نروی مهارت خلاقه ی سازه ای اش را در ساختمان مرکز صنایع ملی پاریس (که در 1955 با همکاری ژان پرو طراحی شد)؛و نیز در ساختمان نمایشگاه دایره ای شکل کاراکاس (1956) و ساختمان کاخ دولاورو ،تورین(1961)و همچنین در تالار اجتماعات پاپ در واتیکان که در 1971 ساخته شد،به نمایش درآورد.



    منبع :http://groupzero.blogfa.com/post-176.aspx
    __________________
    bkk123

    از چارلی چاپلین پرسیدند :
    خوشبختی چیست ؟؟؟
    گفت: فاصله این بد بختی تا بدبختی دیگر ، خوشبختی ست


  2. 3 کاربر از bkk123 برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #2

    • مدیر سابق تالار مهندسی معماری
    • تاریخ عضویت
      29-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • محل سکونت
      beautiful-arts.ir
    • پست‌ها
      6,358
    • سپاس
      9,404
    • 18,118 تشکر در 5,723 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      20
    • امتیاز
      3601
    Add Ali.Akbar on Facebook

    پیش فرض ریاضی در معماری

    مطلب زیر با کمی تغییر از مقاله دکتر محمد جواد مهدوی نژاد با نام دستور زبان معماری ریاضی: باز شناسی جایگاه ریاضیات جدید در معماری معاصر ؛ مجله معماری و شهرسازی 76-77 ، تابستان 1383 ؛ ص 33 برگرفته شده است.




    ریاضی یکی از کارآمد ترین ابزار های توسعه دانش بشری است که قدمت استفاده از ان به هزاران سال قبل باز می گردد. بشر اولیه از همان آغاز کار دانست که می تواند تعداد اشیا پیرامون خود را به وسیله انگشتان دست خویش نشان دهد و پس از اندک زمانی، با استفاده از نشانه های تصویری آن ها را به نمایش گذاشت. استفاده از نشناه های عددی در بیان تعداد اشیا آغاز حضور ریاضی در زندگی انشان نامیده شده است؛ نشانه هایی که به سرعت از گزاره های ساده و مستقیم، به نماد هایی پویا و گسترده تبدیل شدند. مثال هایی از این دست را می توان در تقدی اعداد خاص برای بشر و یا اهمیت برخی نسبت ها در زندگی انسان اولیه جسنجو کرد. ریاضیات در طول هزاران سالی که از قدمت آن می گذرد، همواره متناسب با نیاز های مخاطبان خویش توسعه یافته و ابزار های جدیدی متناسب با آن نیاز ها پیشنهاد کرده است. پیگیری تاریخی ریاضیات نشان می دهد که رشد ریاضیات همواره یک گام پیش تر از رشد سایر علوم بوده است؛ به گونه ای که هرگاه گامی در علوم ریاضی برداشته شده، بی درنگ می توانیم نتیجه عملی آن را در علوم دیگر مشاهده نماییم. رونق و شکوفایی بسیاری از علوم معاصر نیز حاصل آمیزش آنها با علوم ریاضی است، آن چه امروزه به عنوان فیزیک و شیمی میشناسیم با آنچه تا پیش از آمیزش با ریاضی از آنها می شناختیم، قابل مقایسه نیست. ریاضیات جدید زمینه های نفوذ خویش را به حوزه هایی چون زیبایی شناختی نیز گسترش داده است به گونه ای که بحث درباره کارایی اندیشه های ریاضی در علوم مختلف غیر ضروری به نظر می رسد.

    کاربرد علوم ریاضی در دانش معماری را در شرایط کلی می توان به چهار گروه اصلی تقسیم کرد:
    1.برنامه ریزی: یکی از کلیدی ترین نقش های ریاضیات جدید ، استفاده از ابزار های دسته بندی مفاهیم و انطباق آن با ویژگی های سایت پروژه ، امکانات و محدودیت های طراحی است. معماران و دیگر طراحانی که در فرآیند طراحی خویش با برنامه ریزی سرو کار دارند، مخاطبان این توانایی ریاضیات جدید به شمار می آیند. درر بسیاری از پروژه های بزرگ ساختمانی، مدل های مربوط به قدری پیچیده اند که ارزیابی و برنامه ریزی بر اساس آنها، بدون دانش ریاضی و استفاده از تکنیک های پیشرفته رایانه ای عملا نا ممکن است.
    2.شکل دهی مفاهیم: یکی از مهمترین فعالیت هایی که معماران بر عهده دارند، تولید و طراحی کالبد هایی مناسب و کار آمد برای مفاهیم فرهنگی ، معنوی و انسانی است. بسیاری از مفاهیم پیچیده ماورایی و روحانی در ریاضیات به صورت مجموعه ای بستارهای حسابی و هندسی مطرح می گردند که استفاده آنها در طراحی بنا ها و ساختمان ها را ممکن می شازد. اعداد و نشانه های تصویری مقدس، که در اغلب فرهنگ ها با آنها مواجه می شویم مثال هایی از همین موضوع به شمار می روند.
    3.طراحی معماری: افزایش کیفیت و درستی طراحی معماری مهمترین دستاورد استفاده و به کار گیری دانش ریاضی در معماری به شمار می رود.کاربرد ریاضیات در طراحی معماری در سه مرحله قابل بررسی و ارزیابی است. نخست: در طراحی فرم معماری و هر آنچه با ظاهر بنا مرتبط است. دوم: در بهینه سازی عملکرد و تناسبات عملکرد های پروژه و سوم: در طراحی سازه و ساختار طرح معماری.

    4.نیاز های دوران بهره برداری: ریاضیات ابزاری کاآمد برای ارزیابی نیاز های دوران بهره برداری بنا به شمار می رود. رویکرد ما به استفاده از ریاضیات در این قسمت به دو مرحله مربوط می شود. نخست مراجعه به نمونه های موجود و شبیه سازی کیفیت کاربری بنای مورد نظر در دوران بهره برداری. دوم: مدل سازی خواسته های پروژه و مقایسه با ویژگی های طرح در جهت تعریف حالت های بهینه و کارآمد. اهمیت شیوه های پیشرفته مدل سازی ریاضی آن است که می توان پیش از احداث بنا ، کارآیی لازم را بر اساس مدل های مربوط تحلیل و بررسی کرد.
    5.طراحی سازه معماری: ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان سازه و معماری از آرمان های اساسی معماری معاصر است. در مجلات معتبر علمی و همایش های حرفه ای موضوع وحدت و هماهنگی سازه و معماری از موضوعات بحث انگیز به شمار می آید که تکرار از اهمیت و تازگی آن نکاسته است. در اغلب پروژه های برتر و موفق معماری با سازواره ای پنهان مواجه می شویم که ارتباطی تنگاتنگ و کم نظیر میان سازه و معماری ایجاد کرده است. به گونه ای که تفکیک آنها عملا نا ممکن است. برای ایجاد ارتباطی تنگاتنگ، هدف گذاری شده و موثر میان سازه و معماری راه حل های گوناگونی در عرصه مهندسی معماری پیشنهاد شده است که اگر نگوییم تمامی آنها در ارائه رویه همیشگی و پایدار نا موفق بوده اند، لازم است اقرار نماییم که موفقیت قابل توجهی نیز کسب نکرده اند. ریاضیات جدید راه حل هایی برای پاسخگویی به این نیاز اساسی پیشنهاد کرده است که اگر چه هنوز به قدر کافی پخته نشده اند، موفقیت های قابل قبولی تا کنون کسب کرده اند.
    mehraz_irani پسندیده است!


    به خاطر داشته باش مثل زرافه عمل کنی
    پاهایت را استوار بر روی زمین نگه دار
    سر ، ذهن و دیدت را بالا در آسمان
    و قلبت را جایی در این میان
    این سه را در زندگی نیاز خواهی داشت.





    تماس با من فقط از طریق ایمیل امکان پذیر است

    ارتباط با من :ali.akbar.Qasemi[at]Gmail.com











  4. کاربر زیر از Ali.Akbar برای پست مفید تشکر نموده است:


  5. Top | #3

    • مدیر سابق تالار مهندسی معماری
    • تاریخ عضویت
      29-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • محل سکونت
      beautiful-arts.ir
    • پست‌ها
      6,358
    • سپاس
      9,404
    • 18,118 تشکر در 5,723 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      20
    • امتیاز
      3601
    Add Ali.Akbar on Facebook

    پیش فرض پاسخ: ریاضی در معماری

    ظرفیت هایی که طراحی مقداری در اختیار فرآیند طراحی معماری قرار می دهد:
    الف: امکان ساخت: یکی از مهممترین مشکلاتی که در فاصله میان طراحی اولیه و طراحی نهایی در برابر معماران قرار دارد ساماندهی و معین ساختن فرم های نا مشخصی است که در اسکیس های خود یادداشت کرده اند. بسیاری از معماران عادت دارند که فرآیند طراحی را با اسکیس های آزاد و متنوع آغاز می کنند. در اغلب مواقع فرم های آزادی که در این اسکیس های یادداست شده اند اغلب غیر قابل باز آفینی هستند. زیرا از برنامه از پیش تعیین شده ای پیروی نمی کنند. استفاده از نمودار های کارآمد و متنوع ریاضی این امکان را برای معماران جوان مهیا می سازد که فاصله میان طراحی اولیه و نهایی را به حداقل ممکن کاهش دهند. بدیهی است که اگر آشنایی معماران با اندیشه های جدید ریاضی به حدی برسد که بتوانند به صورت همزمان طراحی را با استفاده از نمودار های ریاضی هدایت نمایند، حاصل عمل آنها موفقیت چشمگیری خواهد داشت. در نتیجه آنچه معمار به آن می اندیشد به راحتی قابل اجرا خواهد بود.
    درروش های متداول طراحی ، طراحان سعی می کنند در مرحله نخست احساس خویش را در محور تصمیم گیری قرار دهند. لذا ابداع ایده های جدید خارج از نظام منطقی اندیشه به انجام می رسد. این امر موجب می شود که معمار همواره در مرحله اول از اصول منطقی و در مرحله دوم از خلاقیت و ابتکار غافل شود. مشکل دیگری که در سر راه اندیشه های حسی قرار دارد کاهش امکان بازنگری سازنده است. به این معنا که تا پیش از تجسم کامل معمار نمی تواند به هدف نهایی نزدیک شود و اگر طرح در ذهن معمار شکل گرفت امکان ایجاد تغییر در آن به شدت کاهش می یابد. به عبارت دیگر فاصله غیر قابل جبرانی میان اندیشه منطقی و خلاقیت هنری به وجود می اید.این فاصله اگر چه هم اکنون در میان معماران کم تجربه به عنوان امری گریز ناپذیر پذیرفته شده است، در اندیشه های معماران ریاضی به مسئله ای قابل حل تبدیل شده است.

    استفاده از انداشه های ریاضی به معماران امکان می دهد تا همواره از امکان ساخت ایده های خلاقانه خویش مطمئن باشند. قابل تکرار بودن نمودار های ریاضی و امکان دخالت سازنده در محصول نهایی آنها گزینه هایی است که این مسئله را به راحتی مرتفع می سازد. آنچه پیشتر از این با عنوان اصل زایندگی مفاهیم ریاضی از آنها یاد شد در حقیقت ابزاری است که موجب پویایی هر چه بیشتر فرآیند طراحی می شود. امکان تکثیر و توالی که در نمودار های ریاضی به صورت گسترده دیده می شود ، رهیافت کم نظیری در جهت ایجاد امکان ساخت اندیشه های بدیع و خلاقانه در اختیار معماران قرار می دهد.

    ب: سازگاری فرم و سازه: رونق استفاده از نرم افزار های رایانه ای در طراحی معماری مسئله ای جدید را در عرصه طراحی معماری ایجاد کرده است. قابلیت نرم افزار های رایانه ای در ترسیم منحنی های آزاد موجب سده است تا بسیاری از منحنی های طراحی شده در عمل قابل ساخت نباشند و یا اگر هم قابل ساخت هستند از لحاظ اقتصادی توجیهی برای ساخت آنها وجود نداشته باشد. در بسیاری از مسابقات معماری نیز با چنین فرم هایی رو به رو می شویم که طراح تنها تناسبات بصری را در نظر گرفته است و از مفاهیم و تناسبات ریاضی در آنها اثری نیست. استفاده از مبانی تعریف شده ریاضی و یا اصول عمومی ریاضیات جدید می تواند به عنوان گامی موثر در بهبود این مشکل پرهزینه تلقی شود. فرم ها و تناسبات ریاضی در بطن خویش سازگاری غیر قابل انکاری با اصول حاکم بر طراحی و محاسبه سازه های ساختمانی دارند.

    خطوط ایزواستاتیک و منحنی های توزیع بار اغللب به کمک توابع معروف ریاضی محاسبه می شوند. در مواردی که پیچیدگی های مبنایی وجود دارد نیز می توان با اندکی رواداری آن ها را به فرمول های ساده تر تجزیه کرد. آشنایی سازنده و مفید با این مفاهیم سازه ای مشکلی است که معماران کم تجربه اغلب با آن دست به گریبان اند. استفاده از نمودار ها و تناسبات ریاضی اغلب فرصتی ک نظیر در اختیار معماران قرار می دهد تا حداقل به صورت ناخودآگاه به این پریش ها پاسخی منطقی بدهند. فرم هایی که به کمک مفاهیم ریاضی عمومی ترسیم شده اند اغلب کیفیت انتقال نیرو ها در سازه را به صورتی هدفمند هدایت می نمایند. معماری که از این فرم ها بهره می برد در حقیقت طراحی سازه را همزمان با طراحی معماری مدیریت کرده است.


    به خاطر داشته باش مثل زرافه عمل کنی
    پاهایت را استوار بر روی زمین نگه دار
    سر ، ذهن و دیدت را بالا در آسمان
    و قلبت را جایی در این میان
    این سه را در زندگی نیاز خواهی داشت.





    تماس با من فقط از طریق ایمیل امکان پذیر است

    ارتباط با من :ali.akbar.Qasemi[at]Gmail.com











  6. کاربر زیر از Ali.Akbar برای پست مفید تشکر نموده است:


  7. Top | #4

    • مدیر سابق تالار مهندسی معماری
    • تاریخ عضویت
      29-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • محل سکونت
      beautiful-arts.ir
    • پست‌ها
      6,358
    • سپاس
      9,404
    • 18,118 تشکر در 5,723 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      20
    • امتیاز
      3601
    Add Ali.Akbar on Facebook

    پیش فرض پاسخ: كاربرد ریاضی در معماری

    هنرمندان مسلمان در قرون وسطی راهی برای ساخت موزاییک‌های پازل مانند پیداکرده بودند که در نهایت به ابداع الگوهای تازه‌ای در پوشش سطح منجر شده؛ الگوهایی که ریاضیدانان تقریباً 500 سال بعد آنها را کشف کردند. به گفته محققان، کاشیکاری بعضی از ساختمان‌های متعلق به قرن پانزدهم در ایران، از الگوهایی پیروی می‌کند که با وجود متقارن بودن، از تکرار منظم یک طرح خاص به وجود نمی‌آید و به آن «کوازی کریستال» گفته می‌شود.



    پیش از این تصور می‌شد کاشیکاری‌های ظریف و رنگارنگ بناهای اسلامی را معماران با ابزارهای ساده هندسی طراحی می‌کرده‌اند. یعنی سطحی را که باید پوشانده می‌شد با فاصله گذاری‌های منظم و به کمک خط کش و پرگار به قطعه‌های مشخص تقسیم می‌کردند و به این ترتیب الگویی پدید می‌آمد که با تکرارش می‌شد سطح را پوشاند و این همان وضعیتی است که در بلورهای منظم جامدات هم دیده می‌شود.
    در واقع، پیچیدگی این طرح‌ها دست‌کم گرفته شده‌ بود تا زمانی که امیل ماکویکی استاد دانشگاه کپنهاگ در طرح‌های دیواره بیرونی گنبد کبود مراغه، چیز جدیدی دید. چیزی که به نظر او پیچیده‌تر از بلورهای منظم تکراری می‌آمد و بیشتر شبیه الگوی چینش اتم‌ها در برخی از آلیاژهای فلزی بود. گنبد کبود مراغه سال 1197 میلادی ساخته شده است و وقتی ماکویکی در دهه 90 به آن نگاه می‌کرد 800 سال از عمرش می‌گذشت.

    کاشیکارهای دوره اسلامی، باید بازهم برای کشف پیچیدگی آثارشان، صبر می‌کردند. تا همین سال پیش که پیتر جی لو دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه هاروارد برای ارائه یک سخنرانی به ترکمنستان دعوت شد و بعد وقتی به عنوان یک توریست داشت مساجد اسلامی متعلق به قرن شانزدهم میلادی در ازبکستان را می‌دید شباهت نوعی بعضی از کاشیکاری‌ها به الگوی پنروز توجهش را جلب کرد.
    راجر پنروز، ریاضیدان و کیهان‌شناس معروف، اولین کسی بود که در 1973، الگوریتمی برای پوشاندن یک سطح با دو قطعه لوزی شکل پیشنهاد کرد. الگوریتمی که صفحه را بدون تکرار هیچ الگوی خاصی به طور کامل می‌پوشاند و به نام خود او کاشیکاری پنروز نامیده می‌شود.
    نتیجه پژوهش «لو» اما نشان می‌دهد که کاشیکارهای اصفهان ظاهرا 520 سال قبل، با شکل پیچیده‌تری از این الگوریتم آشنایی داشته‌اند.

    پنروز در اصفهان


    امامزاده درب امام را بعید است کسی به جز اصفهانی‌های قدیمی بشناسد. بقعه‌ای در شرق خیابان چارباغ پایین در قبرستان قدیمی جمیلان (سنبلستان) شامل دو گنبد بزرگ و کوچک، یک سر در کاشیکاری و سه صحن که ساختش به سال 1453 میلادی و زمان حکومت جهانشاه قراقویونلو برمی‌گردد.
    پیتر لو، نمونه کامل چیزی را که در ازبکستان فکر می‌کرد دیده است و بعد در ساختمان‌های عراق و ایران و ترکیه و افغانستان دنبالش گشت، در کاشی‌های سردر این بنا پیدا کرد.
    معمار اصفهانی توانسته‌ است صفحه را با استفاده از 5 ضلعی، مثلث و ستاره‌های 10 پر به صورتی بپوشاند که در عین تقارن، تکرار نمی‌شود. تحول و رشد پیچیدگی هندسی را با نگاه کردن به کاشیکاری‌های اسلامی می‌توان دید.
    آنها با طرح‌های ساده و تکرارپذیر شروع کردند و در نهایت به اینها رسیدند. واقعاً تکان دهنده است. آنها کاشی‌هایی ساخته‌اند که ریاضیات پیچیده‌اش تا همین 30-20 سال شناخته شده نبود.
    اینها حرفهای «پیترلو» است که بعد از انتشار مقاله‌اش در مجله ساینس، به خبرگزاری‌ها رسید. لو در بررسی طرح، خطاهایی هم دیده‌است اما با توجه به اینکه در این نوع کاشیکاری، اشتباهات به سرعت رشد می‌کنند و به صورت بی‌نظمی‌های واضح درمی‌آیند معتقد است که این خطاها در حین ساخت یا تعمیر به وجود آمده‌اند.

    خسته از سادگی تکرار


    کوازی کریستال‌ها (بلورهایی با نظم تکرارناشونده که برای اولین بار در سال1984 در طبیعت مشاهده شدند) در بلندبرد تقارن‌های 5، 10 و 12 گانه پیدا می‌کنند.
    یعنی کل طرح با چرخشی به اندازه یک پنجم، یک دهم یا یک دوازدهم دایره حول نقاط خاص، روی خودش می‌افتد. از نظر هندسی، پوشاندن کامل یک سطح با 5، 10 یا 12 ضلعی منتظم ممکن نیست و همین ویژگی، کوازی کریستال‌ها را از الگوهای ساده هندسه سطح متمایز می‌کند. اما هنرمندان دوره اسلامی چقدر از پیچیدگی چیزی که خلق می‌کردند آگاه بودند؟ پیتر لو می‌گوید: به نظرم این اتفاقی یا سهوی نیست. آنها از نظم ساده خسته شده بودند و می‌خواستند الگوهایشان را بدون تکرار جلو ببرند. هرچند که احتمالاً از ویژگی‌های ریاضی و نتایج الگوریتمی که از آن استفاده می‌کردند آگاه نبودند، اما کارشان به آفرینش چیزی منجر شد که ما امروز به اسم کوازی کریستال‌ها می‌شناسیم.




    به خاطر داشته باش مثل زرافه عمل کنی
    پاهایت را استوار بر روی زمین نگه دار
    سر ، ذهن و دیدت را بالا در آسمان
    و قلبت را جایی در این میان
    این سه را در زندگی نیاز خواهی داشت.





    تماس با من فقط از طریق ایمیل امکان پذیر است

    ارتباط با من :ali.akbar.Qasemi[at]Gmail.com











  8. کاربر زیر از Ali.Akbar برای پست مفید تشکر نموده است:


اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1