محک 468
سایت علمی دانشجویان ایران
\
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
فرصت فردا

کاربران و مدیران نمونه ماه: (برای تبریک کلیک نمایید) (چگونه می توانم کاربر نمونه شوم؟)

E S M A I L

مدیر تالار سیستم عامل

غلام سالار شهیدان....
منتظرالمهدی...

  1,836   734   170

gmh1993

مدیر تالار برنامه نويسي

عاشق برنامه نویسی !!!
Programming : C, C++, C#, Java, PHP, java script, ...

  1,785   510   120

Azar math

کـارشـنـاس ریـاضی محض

سبقت از سایه ها به بیشتر دویدن نیست.بسوی نور که باشی سایه ها در پس تواند.حتی آنگاه که ایستاده

  842   134   120
در حال نمایش 1 تا 2 از مجموع 2

تاپیک: مهارت ارتباط غیر کلامی

  1. Top | #1

    • مدیر بازنشسته تالار ریاضی
    • تاریخ عضویت
      18-Feb-2010
    • رشته تحصیلی
      ریاضی
    • محل سکونت
      ایران
    • پست‌ها
      1,509
    • سپاس
      1,388
    • 1,866 تشکر در 769 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      8
    • امتیاز
      29

    پیش فرض مهارت ارتباط غیر کلامی

    ارتباط به معنی انتقال اطلاعات از یک فرد به فرد دیگر است. بیش تر مردم، حدود 75 درصد زمان بیداری خود را صرف برقراری ارتباط، تبادل اطلاعات، افکار و عقاید با دیگران می کنند. ارتباط کلامی، در قالب زبان و کلمات انجام می شود در حالی که ارتباط غیر کلامی، این گونه نیست و بیش ترین ارتباط ما با دیگران، از این طریق است.
    ارتباط غیر کلامی شامل اشاره ها، تماس چشمی، لحن صدا و حرکت بدن می باشد. گاهی نوع پوشش و سکوت اختیار کردن نیز جزو ارتباط غیرکلامی به شمار می رود. در یک ارتباط ، پیام ها به دو طریق کلامی و غیر کلامی ارسال می شود. اگر بین کلمات ادا شده و حرکات بدن گوینده تضاد وجود داشته باشد، گیرنده پیام، بیش تر به حرکات بدن و اشاره های غیر کلامی اعتماد می کند.
    «جی. دیلیو پورتر » ارتباط غیرکلامی را در چهار گروه تقسیم بندی می کند:
    جسمی: ارتباط فردی شامل اشاره های چهره ای، لحن صدا، بو و حرکات بدن
    هنرشناسی: ارتباط از طریق موسیقی، بازیگری، نقاشی و مجسمه سازی
    علائم: شامل پرچم ها، شلیک توپ به پاس احترام، آژیر و سوت زدن
    نمادها: به کارگیری آداب و رسوم مذهبی، شأن و منزلت و جایگاه اجتماعی
    آگاهی از ارتباط غیرکلامی، برای مدیران به عنوان رهبران سازمانی، به دو دلیل اهمیت دارد:
    مدیر به عنوان رهبر گروه برای انجام بهتر وظایف، باید با کارکنان ارتباط موثری داشته باشد اگر اشاره های غیرکلامی کارکنان از سوی مدیر به خوبی تفسیر شود، می تواند به آن ها پاسخی مناسب بدهد.
    طرز تلقی، نگرش و احساسات کارکنان، از طریق ‎ارتباط غیرکلامی ارسال می شود بعضی از نیازهای فردی مانند رشد، قدرشناسی، موفقیت و تشویق، باید در سازمان ارضاء شود که لازمه این کار، شناخت و درک این نیازها از سوی مدیران و از طریق ارتباط غیرکلامی است. اگر کارکنان سازمان درک درستی از اشاره های غیرکلامی داشته باشند، سازمان، شانس موفقیت بیش تری دارد.
    نگاه مستقیم گوینده، نشان دهنده صفا، صداقت و احساس اعتماد او به شنونده است. نگاه کردن به پایین، حاکی از فروتنی و چرخاندن چشمان به بالا، ناشی از خستگی گوینده است.
    مطالعات نشان داده است که ارتباط غیرکلامی، اطلاعات لازم را برای مدیران و کارکنان فراهم می سازد یافته های این پژوهش دارای دو جنبه قابل بررسی می باشد:
    الف) ویژگی های ثابت
    - فاصله: فاصله ای که یک نفر با دیگری رعایت می کند، غالباً یک پیام غیرکلامی را منتقل می کند در بعضی از فرهنگ ها این فاصله، نشان دهنده نوعی علاقه است در حالی که گاهی می تواند ناشی از منزلت اجتماعی تلقی گردد.
    - طرز قرار گرفتن: بسیاری از افراد به روش های مختلفی مانند چهره به چهره، پهلو به پهلو یا حتی پشت به پشت دیگران قرار می گیرند برای مثال افراد معاشرتی، به طور معمول پهلو به پهلو و افراد رقابت جو، چهره به چهره دیگران قرار می گیرند.
    - حالت اندامی: بعضی افراد ممکن است روی صندلی، صاف بنشینند یا لم بدهند یا هنگام تعامل با دیگران، بایستند. این ها عواملی است که باعث انتقال پیام می شود.
    - تماس جسمی: دست دادن، دست به شانه کسی زدن، هل دادن یا دست کسی را محکم گرفتن، همه می توانند انتقال دهنده ی پیام ناشی از صمیمیمت و احساس محبت یا برعکس، نفرت و بی تفاوتی باشند.
    ب) ویژگی های متغیر و پویا
    - بیان چهره ای: لبخند، اخم، ابروی بالا رفته، خمیازه کشیدن و پوزخند زدن، همه انتقال دهنده اطلاعات هستند. بیان چهره ای به طور معمول به هنگام ارتباط و با توجه به واکنش شنونده، تغییر می کند و در فرهنگ های مختلف، می تواند معانی مشترکی داشته باشد.
    - حرکات و اشارات: یکی از مهم ترین حرکات و اشارات، مربوط به دست هاست که هنگام حرف زدن، کمتر به آن توجه می شود. بعضی از حرکات و اشارات مانند گره کردن مشت، دارای معانی جهانی است در حالی که سایر اشارات و حرکات در فرهنگ های مختلف، دارای معانی مختلفی می باشند.

    - نگاه کردن: یکی از ویژگی های مهم در ارتباطات اجتماعی، تماس چشمی است. نگاه کردن می تواند انتقال دهنده هیجاناتی مانند محبت یا نفرت، علاقه یا بی تفاوت باشد.
    روش های غیر زبانی
    ویژگی های ثابت و متغیر ارتباط غیرکلامی می توانند اطلاعات مهمی را از فرستنده به گیرنده ی پیام منتقل کنند. اکنون نگاهی به روش های غیرزبانی انتقال پیام می اندازیم:
    - زبان بدن: بهترین روش برای دسترسی به توان مدیریتی، فقط گوش دادن به حرف های کارکنان نیست. بلکه مشاهده حرکات است که کارکنان هنگام حرف زدن انجام می دهند.
    - بیان چهره ای: به طور معمول از بیان چهره ای، برای انتقال هیجان ها استفاده می کنیم. چهره می تواند نگرش و طرز تلقی گوینده باشد. محققان معتقدند که بیان چهره ای، بهتر از هر عاملی می تواند وضعیت هیجانی ما را توصیف کند به عنوان مثال حالت چشمان می تواند شادی، غمگینی و یا حیرت ما را بیان کند و با یک لبخند و تبسم می تواند صمیمیت، علاقه و محبت را نشان دهد. پایین بودن چهره، ابروها و پیشانی چروک شده می تواند ناشی از خشم باشد.
    - تماس چشمی: یکی از قوی ترین ارتباطات غیرکلامی، تماس چشمی مستقیم است. در سازمان ها به طور معمول تماس چشمی مدیران در مقایسه با کارکنان، طولانی تر است. نگاه مستقیم گوینده، نشان دهنده صفا، صداقت و احساس اعتماد او به شنونده است. نگاه کردن به پایین، حاکی از فروتنی و چرخاندن چشمان به بالا، ناشی از خستگی گوینده است.
    نگاه کردن می تواند انتقال دهنده هیجاناتی مانند محبت یا نفرت، علاقه یا بی تفاوت باشد.
    - فضای شخصی: فضای شخصی همانند یک حباب است که بین شما و دیگران فاصله می اندازد. این فضا، قلمروی غیرمشهود است و وقتی آشکار می شود که کسی تلاش کند وارد آن شود هر چه مقام شما در سازمان بالاتر باشد، فضای بهتر و بیش تری خواهید داشت، از قلمروتان بهتر محافظت خواهید کرد و به سادگی می توانید به قلمرو مرئوسین وارد شوید.

    - زبان آوایی: یافته های محققان نشان می دهد که لحن، طنین و کیفیت صدا و سرعت کلمات ادا شده می تواند هیجان ها را بدون توجه به محتوای پیام انتقال دهد. لحن صدا علاوه بر انتقال پیام می تواند به عنوان مکمل پیام عمل نماید به عنوان یک ارتباط گر باید نسبت به تأثیر لحن، طنین و کیفیت صدای تان بر تفسیر پیام از سوی شنونده توجه کنید.
    - سکوت و زمان: سکوت می تواند تأثیر مثبت و منفی بر فرآیند ارتباطات داشته و بر تحکیم یا قطع روابط، اثر گذار باشد. سکوت می تواند باعث بروز تنش و اضطراب شده یا برعکس به حفظ آرامش گوینده کمک کند. سکوت می تواند نشانه علاقه یا بی علاقگی، موافقت یا محافظت باشد.
    زمان نیز می تواند نشان دهنده جایگاه و منزلت اجتماعی و سازمانی باشد در یک سازمان سالم، مدیر و کارکنانش برای برقراری ارتباط و احترام متقابل به یکدیگر، زمان را رعایت می کنند.
    نتیجه گیری
    بدون توجه به این که در سازمان، دارای چه مقام و سمتی می باشید، باید حساسیت تان را به ارتباط غیرکلامی بهبود دهید. سازمان ها باید به اشارات غیرکلامی کارکنان، پاسخ مناسب دهند و مهارت خودشان را در این حوزه تقویت کنند. البته شما باید همیشه در طول زندگی، با ارتباطات غیرکلامی آشنا باشید اما به راستی چه قدر به این موضوع توجه دارید؟

    منبع: ماهنامه شادکامی و موفقیت، شماره 66

    ترنسیس
  2. 7 کاربر از pakfa برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #2

    • کاربر ممــــــــتــاز
    • تاریخ عضویت
      03-Dec-2009
    • رشته تحصیلی
      مدیریت آموزشی
    • مقطع تحصیلی
      کارشناسی ارشد
    • دانشگاه
      دانشگاه آزاد اسلامی
    • تخصص
      تدریس . شنا . پژوهش .
    • محل سکونت
      تهران
    • پست‌ها
      515
    • سپاس
      3,690
    • 1,671 تشکر در 615 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      9
    • امتیاز
      263
    Add ROKSANA65 on Bebo

    پیش فرض پاسخ: مهارت ارتباط غیر کلامی

    چگونه زبان اعضای بدن را متوجه شویم؟

    شناخت دیگران و رفتار آنها باعث می شود که در وقت، انرژی و پول صرفه جوئی شود و بتوانیم ارتباط موفقی با دیگران داشته باشیم. با خواندن سه توصیه زیر می توانید عکس العمل رفتار دیگران را هنگام برخورد با شما تجزیه و تحلیل کرده و شما را در مسیری قرار دهد که به راحتی بتوانید افکار دیگران را در هر زمان و مکانی و در هر ملاقاتی خواه عاشقانه و یا کاری بخوانید. اما به یاد داشته باشید که شاید فرد مقابل شما که با او خواهان برقراری ارتباط هستید نیز این مقاله را خوانده باشد. بنابراین شماباید نهایت سعی خود را به کارگیرید تا بتوانید تمرکز بیشتری روی جزئیات امر داشته باشید و این نکته را به خاطر بسپارید هنگامی که میخواهید با کسی رابطه ای عمیق برقرار کنید ، فرد مورد نظر در بالاترین سطح تناسب با شماست. چشم ها، ابروها و پوست صورت نشانه هایی هستند که به وسیله آنها میتوان دریافت دقیقاً یک فرد قصد گفتن چه حرفی را دارد. حال ببینیم اعضای بدن چگونه میتوانند منظور افراد را به ما بفهمانند، برای این منظور توصیه های زیر را به خاطر بسپارید.
    گام اول:


    همانگونه که در بالا نیز گفته شد، ابروها، چشمان و پوست صورت افراد به راحتی می توانند بیانگر ضمیر ناخودآگاه انسانها باشند. چشم ها راه های ورودی بصری ، شنیداری و جنبشی هستند. این به این معنی است که در فرد شنونده می توان با این ورودی های بصری و جنبشی چه احساسی و یا لمسی به مغز او راه یافت. هنگامی که به یک سرنخ برسید، حرکات دیگر چشم نیز به راحتی قابل فهم خواهند بود. نگاه کردن به پائین نوعی وضعیت احساسی است. اگر می بینید که کسی در وضعیت احساسی قرار گرفته است ، بهترین راه برقراری ارتباط این است که از کلمات احساسی در گفتگوی خود استفاده کنید. وقتی فردی در چنین موقعیتی قرار می گیرد انتظار جملات غیر احساسی را ندارد. پس در این حالت او را به خود جذب کرده و صحبت های خود را به او بفهمانید. افراد در حالات احساسی ، به پائین نگاه می کنند و این حالت ، بهترین زمان برای برقراری یک ارتباط عاطفی است. دراین مواقع بیان این جمله " من می توانم احساسات تو را درک کنم " بسیار موثر تر از این جمله است" فکر کن همه چی تموم شده". کسی که در موقعیتی احساسی قرار گرفته است، نمی خواهد جملاتی را بشنود که پایان را به گوشزد می کند. بالا را نگاه کنید و از روش های بصری کمک بگیرید. چشمانی که به این سو و آن سو می نگرند، معمولاً شنونده هستند. چشمانی که منتقدانه نگاه می می کنند، معمولاً در انتظار قرار ملاقاتی عاشقانه با جنس مخالف، ارتباط با کودکان ویا مکالمات تجاری هستند.
    گام دوم:
    ناحیه کمر: سطح اعتماد به نفس:
    هنگامی که می خواهید کارمندی را استخدام کنید، بسیار مهم است که به نوع ایستادن و حرکت کمر او توجه داشته باشید چرا که حرکات کمر او روی حالت شانه و قفسه سینه تاثیر می گذارد. این حالت می تواند به راحتی به سطح اعتماد به نفس یک شخص اشاره داشته باشد. حرکات جلو و عقب کمر افراد می تواند بیانگر نیرو و توانایی آنها باشد. اگر از فردی در مورد زمینه مورد تخصصش سوال می کنید و او کمر خود را به سمت عقب خم میکند، بیانگرپائین بودن اعتماد به نفس در آن شخص است. یادگیری حالت های افراد بسیار مهم است چرا که با شناخت این حالت ها میتوانید به حقایق وجودی، اعتقادات، سطح اعتماد به نفس و میزان مهارت افراد پی ببرید.
    گام سوم: پوست:

    حد و مرز ها، مرزهای احساسی، جسمانی و محاوره ای. هنگامی که برخلاف اعتقادات و افکار رفتار میشود، معمولا افراد پوست خود را لمس می کنند. حتی در پاره ای اوقات، این وضعیت به خارش پوست تغییر پیدا می کند.برای مثال:(1) لمس یا خاراندن گوش: بیانگر این است که افراد از آنچه می شنوند ناراضی هستند.(2) لمس یا خاراندن بازو یا بازوها: از آنچه پیرامونشان است احساس ناخوش آیندی دارند( احساسی) (3) لمس یا خاراندن بینی و دهان : افراد ازآنچه گفته شده است ناراضی هستند. توجه به همین نقاط قابل دید در حین یک مکالمه می تواند شناخت کاملتری از افراد و رفتار انها در برخورد ها به شما دهد، دقیقاً از آنچه در ذهن آنها می گذرد آگاهی پیدا کنید و بهتر تصمیم بگیرید که در برخورد با افراد دقیقاً چه رفتاری را در پیش بگیرید.

    گام چهارم:

    زبان اعضاء بدن را یاد بگیرید و آن را بفهمید. صدا همیشه از دهان بیرون می آید اما اگر دقت کنید صدای اعضای بدن بلندتر است!
    توصیه ها :
    • همانطور که یاد گرفتید، هنگام یک مکالمه چشم ها، حالت کمر، دست و پوست، بهترین نشانه ها برای بیان احساسات و آنچه در ضمیر افرادوجود دارند هستند. دید دقیقی به آنچه اطراف شما می گذرد و شخصی که با او صحبت می کنید داشته باشید تا بتوانید دقیقاً حالت های آنها را بشناسید.
    • شناخت زبان اعضای بدن دیگران می تواند باعث شود بتوانید تاثیر شگرفی روی دیگران داشته باشید. اما مهم تر از آن این است که می توانید در وقت ، هزینه و نیروی خود نیز صرفه جوئی کنید ، تصمیم بگیرید که با افراد چگونه برخورد کنیدو به راحتی بتوانید با افراد و یا گروه ها معاملات تجاری انجام دهید ، این امر روی رفتار شما با کودکان تاثیر می گذارد و به شما یاد می دهد که چگونه می توانید پیغام های مختلف را به افراد مختلف بازگو کنید.
    • به زبان اعضای خودتان نیز هنگام برقراری ارتباط توجه داشته باشید.
    • صدای خود را هنگام مکالمه به یاد داشته باشید و سعی نمائید لحن و صدای دیگران را نیز به خاطر بسپارید. شناخت نوع بیان و حالت گفتگوی افراد نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط با افراد بازی می کند.
    • بعضی از افراد توصیه های بالارا برای این به کار می برند که بتوانند نوع دیدی که طرف مقابل از آنها دارد را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین همیشه سعی کنید با نشانه های بصری بتوانید تاثیر خوبی را در اولین برخورد روی شخص مقابل بگذارید.
    • فراموش نکنید که علاوه بر اینکه باید به زبان اعضای بدن شخص مقابل توجه داشته باشید، صحبت های اورا نیز با دقت گوش کرده و به خاطر بسپارید.
    • در آخر اینکه همیشه لحن ها را نیز به خاطر بسپارید. نوع لحنی که یک شخص هر بار در موقع ادا کردن یک کلمه بر زبان می آورد می تواند متفاوت باشد و معنی متفاوتی را به وجود بیاورد. یک نمونه بسیار پرکاربرد و جالب، کلمه " آه " است. می توانید امتحان کنید
    ترجه بیتا نجف زاده به نقل از مجله اینترنتی آشنا
    وبلاگ تخصصی مدیریت و برنامه ریزی : خودشکوفایی و برنامه ریزی

    www.blogfa.com/Desktop/Default.aspx?r=6428410

  4. 5 کاربر از ROKSANA65 برای پست مفید تشکر نموده اند:


اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1