محک 468
سایت علمی دانشجویان ایران
\
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
هوافضا

کاربران و مدیران نمونه ماه: (برای تبریک کلیک نمایید) (چگونه می توانم کاربر نمونه شوم؟)

E S M A I L

مدیر تالار سیستم عامل

غلام سالار شهیدان....
منتظرالمهدی...

  1,836   734   170

gmh1993

مدیر تالار برنامه نويسي

عاشق برنامه نویسی !!!
Programming : C, C++, C#, Java, PHP, java script, ...

  1,785   510   120

Azar math

کـارشـنـاس ریـاضی محض

سبقت از سایه ها به بیشتر دویدن نیست.بسوی نور که باشی سایه ها در پس تواند.حتی آنگاه که ایستاده

  842   134   120
صفحه 3 از 4 ابتداابتدا 1234 آخرینآخرین
در حال نمایش 21 تا 30 از مجموع 31
نمودار محبوبترین‌‌ها1پسندیده شده

تاپیک: ساز شناسی(معرفی انواع سازها)

  1. Top | #21

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,599
    • سپاس
      18,051
    • 19,220 تشکر در 5,572 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      46
    • امتیاز
      2508

    پیش فرض پاسخ: ساز ماندولین

    ماندولین در موسیقی ایرانی


    آهنگ ساز و خواننده ایرانی، شادمهر عقیلی، برای اولین بار در آهنگ "مشکوک" خود از آلبوم Destiny از این ساز استفاده نمود.در ویدیو کلیپ این آهنگ نیز می‌توان ماندولین را مشاهده کرد.

    منبع : ویکی پدیا - دانشمانه ازاد




    عسل میرزایی پسندیده است!


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





    ترنسیس
  2. 8 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #22

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,599
    • سپاس
      18,051
    • 19,220 تشکر در 5,572 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      46
    • امتیاز
      2508

    پیش فرض چنگ (ساز)

    چنگ


    ساز ( زهی ) مضرابی موسیقی ایرانی



    چنگ گونه‌ای ساز زهی باستانی است. در کنار ساز رود از مشهورترین سازهای ایران باستان به شمار می‌آمده است. در ادبیات پارسی بسیار از این ساز یاد شده است و سیارهٔ زهره را چنگ‌زن دانسته‌اند. نقش‌برجسته‌های طاق بستان نوازندگان چنگ را نشان می‌دهد که در قایق برای شاه ساسانی که به شکارگاه آمده چنگ می‌نوازند. به مرور زمان همچون بسیاری از سازهای دیگر مهجور و فراموش شده است.

    اخیراً کوشش‌هایی در راستای بازسازی این ساز صورت گرفته است. عبدالعلی باقری‌نژاد، مجید ناظم‌پور و سیامک مهرداد در ایران و فکرت کاراکایا (Fikret Karakaya) در ترکیه، نمونه‌هایی از اين ساز را بازسازی نموده‌اند.

    نوعی از آن هنوز ساز محلی بخش‌هایی از یونان، مانند جزیرهٔ کرت است. ساز امروزی هارپ نیز از سازهای نزدیک به چنگ است.





    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  4. 7 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


  5. Top | #23

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,599
    • سپاس
      18,051
    • 19,220 تشکر در 5,572 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      46
    • امتیاز
      2508

    پیش فرض سلانه (ساز)

    سلانه


    ساز ( زهی ) مضرابی موسیقی ایرانی


    سلانه ساز زهی جدیدی است که در سال‌های اخیر سیامک افشاری با همکاری حسین علیزاده ساخته‌است.

    سلانه، سازی است از خانواده تنبور با دسته بلند که براساس تصاویر تاریخی بازمانده از ایران باستان دارای سه سیم و سه گوشی بوده‌است که از طریق اضافه کردن سیم‌های اصلی می‌توان به صداهای بم‌تری دست یافت. کوشش‌های حسین علیزاده برای بازسازی و احیای این ساز باستانی، و کاوش‌هایش در گوشه‌های فراموش شده موسیقی ایرانی به آلبومی به نام سلانه منجر شد. این آلبوم شامل بداهه‌نوازی‌های علیزاده با این ساز در دستگاه‌های بیات اصفهان، سه‌گاه، کرد بیات و افشاری است. این آلبوم در نزد اساتید فن و کارشناسان موسیقی واکنش‌های متفاوتی برانگیخت. سلانه متشکل از ۱۲ سیم که ۶ سیم جهت انگشت‌گذاری و ۶ سیم به منظور طنین صدا است. این ساز ترکیبی از بربط و سه‌تار است و به گفتهٔ سازنده، چون سلانه سلانه وارد موسیقی شده نام سلانه را به خود گرفته‌است.



    استاد حسین علیزاده در حال نواختن سلانه


    ویکی پدیا
    آخرین ویرایش توسط O X Y G E N در تاریخ 2011-Apr-05 انجام شده است


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  6. 8 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


  7. Top | #24

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,599
    • سپاس
      18,051
    • 19,220 تشکر در 5,572 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      46
    • امتیاز
      2508

    پیش فرض دیوان (ساز)

    دیوان (ساز)


    ساز( زهی ) مضرابی موسیقی ایرانی


    دیوان یا باغلاما از جمله سازهای مضرابی است. این ساز یک ساز ترکی و کردی است که در مناطق مختلف کردستان عراق و ترکیه استفاده می‌شود و انواع خاصی از آن در منطقهٔ درسیم کردستان ترکیه وجود دارد و یا در شهر وروستاهای اطراف زاخو در کردستان عراق.

    این ساز در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود که سایز کوچک آنرا (جرا) سایز متوسط آنرا (باغلاما دسته کوتاه یا چوغور) و سایز بزرگ آن را باغلامای دسته بلند (دیوان) است (در ایران بین باغلامای دسته بلند و دبوان فرقی قایل نیستند ولی پرده‌های دیوان کمی بلندتر است و کاسه ای بزرگتر دارد) که کاسه‌ای بسیار بزرگ‌تر از سه‌تار دارد. این ساز شامل ۷ سیم در ۳ ردیف می‌باشد.همچنین دارای ۲۳ پرده یا ری می‌باشد.البته ساز دیوان اصلی دارای 9 سیم می‌باشد یعنی هر ردیف دارای 3 سیم میباشد و بوسیله ی مضراب پلاستیکی کوچکی نواخته میشود.در میان ترکان سازی بزرگتر از دیوان وجود دارد که به آن ساز میدان میگویند.کاسه دیوان چون بسیار بزرگ است نمی توان آن را به صورت یک تکه ساخت و کاسه آن را به صورت پروانه ای یعنی چسباندن تکه‌های هلالی شکل چوب خم شده می سازند.چوب آن معمولاً از جنس توت سیاه یا گردو یا سرخ دار و یا گلابی و غیره ساخته می شود.


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  8. 5 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


  9. Top | #25

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,599
    • سپاس
      18,051
    • 19,220 تشکر در 5,572 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      46
    • امتیاز
      2508

    پیش فرض بالالایکا (ساز)

    بالالایکا (ساز)



    ساز زهی موسیقی غربی




    بالالایکا گونه‌ای ساز زهی مضرابی روسی است.

    بالالایکا سازی روسی است که از چوب ساخته می‌شود. بدنه این ساز معمولاً به شکل مثلث است و دسته بلندی دارد.

    «بالالایکا» سه سیم و گاه شش سیم دارد که در سه جفت مرتب می‌شوند.





    ویکی پدیا


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  10. 8 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


  11. Top | #26

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,599
    • سپاس
      18,051
    • 19,220 تشکر در 5,572 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      46
    • امتیاز
      2508

    پیش فرض لوت (ساز)

    لوت (ساز)



    ساز زهی موسیقی غربی



    لوت ساز زهی قدیمی اروپائی است. گفته می‌شود طرح این ساز و نام آن از رود یا عود (به عربی العود به معنی چوب) آمده که آن هم گونه‌ای از بربط است که سازی ایرانی بوده است.

    لوت در سده‌های میانه و در دوره نوزائی و بعد در موسیقی سبک باروک در اروپا بسیار رایج بود. اکنون گاهی در اجرای آثار موسیقی قدیمی بکار می‌رود.

    گیتار را نیز تحول یافته از لوت می‌دانند.



    لوت و لوت‌نواز در کاری از کارواجیو



    ویکی پدیا
    ---


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  12. 12 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


  13. Top | #27

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,599
    • سپاس
      18,051
    • 19,220 تشکر در 5,572 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      46
    • امتیاز
      2508

    پیش فرض پاسخ: ساز شناسی(معرفی انواع سازها)

    شاکوهاچی



    شاکوهاچی، نام یک فلوت ژاپنی ساخته شده از نی است که انتهای آن ورم کرده و از هسیائو چینی مشتق شده است. انتهای ورم کردهٔ فلوت شاکوهاچی به طور مایل به طرف خارج بریده شده است و یک تکهٔ کوچک عاج فیل یا استخوان در لبهٔ آن قرار داده شده است که اجازه می‌دهد مایه‌های ظریف گوناگونی در صدا ایجاد شود. انتهای قیفی شکل یا شکمبه شامل الوار کندهٔ چوب و گیاه خیزران همراه ریشه‌های انتهایی آن است. بدنه به طور طبیعی یا به طور مصنوعی یا ساختگی روی انتهای قیفی شکل به دلایل زیبایی شناختی خم شده است.

    نام وسیله از درازای اصلی این آلت موسیقی گرفته شده است: یک شاکو (که برابر ۳۰٫۳ سانتی متر است) و هشت (که به ژاپنی: هاچی است) سون (که معادل ۱٫۲ اینچ یا ۳ سانتی متر است). اما در حقیقت این آلت موسیقی در اندازه‌های مختلفی ساخته شده است. معمولاً فلوت شاکوهاچی دارای سوراخ‌های چهار انگشتی به علاوهٔ یک سوراخ شستی ( حفره ای که شست درآن جا بگیرد) است. این فلوت در موسیقی‌های تکنوازی یا کلیسایی استفاده می‌شود. معروف‌ترین آهنگی که این فلوت در آن استفاده شده ترانهٔ سادی (Sadeness) (قسمت اول) از پروژهٔ موسیقی انیگما است.


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  14. 7 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


  15. Top | #28

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,599
    • سپاس
      18,051
    • 19,220 تشکر در 5,572 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      46
    • امتیاز
      2508

    پیش فرض پاسخ: ساز شناسی(معرفی انواع سازها)

    آشنایی با ساز چینی سیون

    .

    سیون از جمله آلات موسیقی بادی کشور چین است که حدود 7 هزار سال قدمت دارد. این ساز در تاریخ موسیقی چین عمدتا در موسیقی دربار سلسله‌ها کاربرد داشته است

    در موسیقی دربار چین 2 نوع سیون رواج داشت و اغلب با یک ساز بادی بامبوئی به نام تسی یکجا نواخته می‌شود.

    ظاهر این ساز در واقع از نوعی وسیله شکاری تقلید شده است. در قدیم مردم با پرتاب توپ گلی و یا سنگی که یک طرف آن به طناب وصل شده بود، به شکار پرندگا ن و حیوانان می‌پرداختند.

    چون این توپ‌ها توخالی بودند، هنگام پرتاب به دلیل وزش باد صدایی از آن به گوش می‌رسید. بعدها مردم برای تفریح در سوراخ‌های این توپ‌ها فوت می‌کردند و رفته رفته این وسیله شکار به آلت موسیقی تبدیل شد.موسیقی

    سیون در ابتدا از سنگ و یا استخوان و بعدها با سفال ساخته می‌شد و ظاهری بیضی شکل، گرد و ماهی شکل داشت.

    بالای این ساز یک دهانه بادی وجود دارد و ته آن مسطح است، در دو طرف آن سوراخ‌های صوتی تعبیه شده است.

    در قدیم سیون فقط یک سوراخ داشت و به تدریج با چند سوراخ نیز ساخته شد. در اواخر قرن سوم قبل از میلاد نیز سیون 6 سوراخی بوجود آمد.

    سیون اصلاح شده از نظر حجم صوت و دانگ صدا از سیون قدیمی خیلی یهتر است.

    این ساز در تک نوازی، گروه نوازی و همراهی موسیقی کاربرد دارد. سیون سفالین با 9 سوراخ نشانه تجدید حیات سیون قدیمی چین است.


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  16. 6 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


  17. Top | #29

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,599
    • سپاس
      18,051
    • 19,220 تشکر در 5,572 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      46
    • امتیاز
      2508

    پیش فرض پاسخ: ساز شناسی(معرفی انواع سازها)

    آشنایی با ساز چینی ژوآب


    ژواپ نوعی ساز زهی است که با نوک انگشت و یا مضراب نواخته می‌شود و بیش از 500 سال قدمت دارد

    نواختن این ساز در کشور چین رواج دارد اما مورد علاقه مردم ملیت‌های اویغور، تاجیک و ازبک نیز هست.

    در نتیجه تبادلات گسترده اقتصادی و فرهنگی ملیت‌های سین جیان و نواحی داخلی، اویغورها بر اساس آلات موسیقی موجود ملی خود انواع سازهای جدیدی خلق کردند و ژواپ یکی از این سازهاست که تاکنون رایج بوده است.

    جنس این ساز از چوب است و شکل ظاهری آن بسیار غیر عادی است. بخش بالائی آن را بدنه باریک ساز با سر پیچیده تشکیل می‌دهد و در بخش پائینی آن یک جعبه تقویت کننده صدا به شکل نیم گوی قرار دارد.

    ژواب انواع گوناگونی دارد ازقبیل: ژواب 3 تار، ژواب 9 تار و غیره. معمولا با تار اول ریتم‌ها نواخته می‌شود و بقیه سیم‌ها، سیم‌های تقویت کننده صدا هستند.

    ژواب با کیفیت صوت رسا، روشن و خاص و قدرت عظیم بیان و تظاهر معمولا درتکنوازی، گروه نوازی و یا همراهی ترانه شرکت کاربرد دارد.

    نوازنده ژواب در موقع اجرا چه نشسته و چه ایستاده، باید بدن خود را راست نگهدارد و ساز را جلو سینه خود گذاشته جعبه ساز را در وسط بازوی راست قرار داده و بلا فاصله دست چپ بین انگشت‌های شصت و نشانه، تیرساز را گرفته با انگشت‌ها روی سیم فشار دهد و صوت را انتخاب کند.

    ژواب از نظر ظاهر و جنس انواع گوناگونی دارد و با اینکه مردم ملیت‌های اویغور، تاجیک و ازبک همه در منطقه خود مختار سین جیان اویغور زندکی می‌کنند ولی ساز ژواب در میان مردم هر ملیت شکل و حتی اسم خاص آن منطقه را دارد.

    انواع ژواب در بین مردم ملیت اویغور به ژواب کاشغر، ژواب نوع جدید، ژواب دولان و ژواب چوپان تقسیم بندی می‌شود و هر نوع خصوصیات خود را دارد.


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  18. 6 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


  19. Top | #30

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,599
    • سپاس
      18,051
    • 19,220 تشکر در 5,572 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      46
    • امتیاز
      2508

    پیش فرض پاسخ: ساز شناسی(معرفی انواع سازها)

    آشنایی با لیو چین، نوعی ساز چینی



    لیو چین نوعی ساز زهی است که در زمره ساز‌های پی با می‌باشد و ازچوب درخت بید مجنون ساخته و شکل آن نیز شبیه برگ بید است

    این ساز همچنین لیو یه چین؛ یعنی ساز برگ بید هم گفته می‌شود و ملقب به «پی با»ی بومی است.

    لیو چین مدت طولانی در میان مردم استان‌های شاندونگ، آن خویی و جیانگ سو کشور چین، برای همراهی در اپراهای محلی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

    ساز لیو چین از لحاظ شکل ظاهری، ساخت و طرز نوازندگی با «پی با» فرق ندارد. تنها تفاوت آن این است که درموقع نوازندگی از مضراب استفاده می‌شود.

    نوازنده باید راست بنشیند، سازرا جلو سینه خود نگهدارد و با دست چپ این ساز را گرفته و انگشت‌هایش را بر زه فشار دهد و مضراب را وسط انگشت‌های بزرگ و نشان دست راست بگیرد و به ساززنی بپردازد.

    اواخر سال 1958وان حوی ژان نوازنده مشهور سازهای ملی چین با همکاری استادان کارخانه آلات موسیقی، موفق به تحقیق و ساخت نسل اول لیو چین تیپ جدید یعنی لیو چین سه تار شد.

    پرده بندی یا دستان بندی آن از 7 تا به 24 افزایش یافت و کیفیت صوت نیز روشن‌تر و صاف‌تر شد. به دنبال آن، در سال‌های دهه 70 میلادی نسل دوم لیوچین جدید یعنی لیوچین چهار تار صدای زیر ابداع شد.

    تغییر عمده در ساز مزبور استفاده از ساقه بامبو به جای ساقه گیاه و استفاده از سیم فولادی به جای سیم الیاف ابریشمی بود که با این تغییر کارکردهای لیو چین از هر حیث به مراتب بهتر شد.

    بعد از این تغییرات، ساز لیو چین که به مدت بیش از 200سال به عنوان ساز همراه کاربرد داشت، خود را به عنوان ساز تکنوازی معرفی کرد.

    امروزه لیو چین در نمایش‌های موسیقایی چین کاربردهای فراوانی دارد. در ارکستر ملی، نوازنگان با لیو چین که ازگروه آلات موسیقی سیمی صدای زیر و دارای تاثیر ویژه صوتی است، ریتم‌های اصلی بخش صدای زیر را اجرامی‌کنند و گاهی هم قطعات پر زوق و برق آهنگ را که نوازندگان بامهارت از پس آن بر‌می‌آیند، می‌نوازند.

    همچنین لیو چین تاثیرات صوتی کاندولین (نوعی ساز غربی) را دارد و در هماهنگی با ارکستر سمفونیک خیلی توجه مخاطبان را جلب می‌کند.


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  20. 8 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


صفحه 3 از 4 ابتداابتدا 1234 آخرینآخرین

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب ‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1