مدرسان شریف ۹۳
سایت علمی دانشجویان ایران
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
موسسه پژوهش
صفحه 2 از 4 ابتداابتدا 1234 آخرینآخرین
در حال نمایش 11 تا 20 از مجموع 31
نمودار محبوبترین‌‌ها1پسندیده شده

تاپیک: ساز شناسی(معرفی انواع سازها)

  1. Top | #11

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      05-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      مهندسی صنایع
    • محل سکونت
      Далеко С родина
    • پست‌ها
      10,927
    • سپاس
      23,966
    • 26,062 تشکر در 9,109 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      62

    پیش فرض پاسخ: ساز شناسی

    تمبک



    این ساز از دو قسمت کلی و استوانه ای شکل تشکیل شده.قسمت اول(بالا و هنگام نواختن:جلو)به قطر تقریبی ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر و به طول ۴۵ سانتی متر-که سطح بالائی آن پوست کشیده شده و در پائین به قسمت دوم متصل شده است و این قسمت عبارت است از استوانه ی باریک تری که در انتها (پائین)کمی گشادتر شده و به دهانه ای باز منتهی گشته است.جنس تمبک معمولی از چوب است.
    تمبک به منظور نواختن-به طور افقی روی ران نوازنده ی نشسته قرار می گیرد و او دست چپ خود را در بالا و دست راست را در کنار راست تمبک قرار می دهد و با انگشتان- نرمه و تمام دست خود بر قسمت های مختلف(مرکز-میان-کنار)پوست می کوبد.صوت تمبک بدون ارتفاع معین است.
    از آنجا که وسیله ی کوبیدن روی ساز انگشتان انسان است-و این((وسیله))قادر است روی تمبک ریزه کاری و شیرین کاری های فراوان اعمال کند-میتوان از آن به عنوان ((تکنواز))استفاده های شایان و جالب کرد.نقش همنوازی در این ساز نه فقط همراهی ساز یا آواز و تامین و نگهداری ((ضرب))موسیقی است-بلکه طی ۲۵ سال اخیر به ابتکار حسین تهرانی و همکاری دیگران ارکستری مرکب از ((گروه تمبک نوازان))تشکیل شده قطعه هائی اجرا کرده اند.
    تمبک در چند دهه ی اخیر پیشرفت چشمگیری کرده و به عنوان سازی تکنواز و مستقل مطرح شده است. این ساز مرحون استادان این ساز است که در این میان نقش استاد تهرانی به قدری اهمیت می یابد که از او می توان از پدر تمبک نوازی ایران یاد کرد. در جهانی ساختن این ساز استاد ناصر فرهنگ فر- بهمن رجبی – امیر ناصر افتتاح نیز نقش مهمی داشته اند که در این بین تنها بهمن رجبی در قید حیات می باشند.
    در چند دهه ی اخیر نوعی تنبک طراحی شده که قابل کوک کردن است.

    ● تمبک زورخانه
    شکل ظاهری آن کمی با تمبک معمولی اختلاف دارد-قسمت بالائی آن به شکل جام (کاسه)و قسمت دنباله(در پائین)مخروطی تر از تمبک معمولی است.علاوه بر این تمبک زورخانه را از گل پخته می سازند. صدای آن نیز بم تر و قوی تر از تمبک معمولی است.
    بلندی ساز ۴۵ و قطر دهانی پوستی ۴۸ سانتی متر است

    http://sazha.blogfa.com/۸۶۱۰.aspx

  2. 6 کاربر از ArasH برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #12

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      05-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      مهندسی صنایع
    • محل سکونت
      Далеко С родина
    • پست‌ها
      10,927
    • سپاس
      23,966
    • 26,062 تشکر در 9,109 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      62

    موافقت پاسخ: ساز شناسی

    ساز دوزله


    عکس فوق: به ترتیب از راست به چپ مربوط به کردستان و جنوب




    سازی است از خانواده آلات موسیقی بادی . چنانکه از نامش پیداست ، دو استوانه است که به یکدیگر جفت یا متصل کرده اند و به همین سبب آن را جفته می نامند .
    این ساز متشکل است از دو لوله ی مسی(وگاه نئی- یا از جنس پر((دال))یا استخوان قلم مرغان دیگر) که به توازی به هم الصاق شده یا بر هم بسته و محکم شده است.هر یک از لوله ها دارای قمیشی یک زبانه ای و مستقل از دیگری است.در طول هر لوله شش سوراخ تعبیه شده-به طوری که سوراخ ها همواره در کنار هم قرار می گیرند.انتهای تحتانی لوله ها-مانند تمام سازهای بادی که تا کنون دیده ایم باز است.دوزله به طول های مختلف ساخته می شود.(کوچک ترین آن-نوع ساخته شده در شهر به طول ۲۲ سانتی متر و قطر حدود ۲ سانتی متر است).
    وسعت ساز حدود دو اکتاو است که-بسته به بزرگی و کوچکی ساز در میدان صدائی متفاوت قرار می گیرد.
    دوزله-سازی است محلی و از انواع ((بادی های یک زبانه ای))است.در بعضی نقاط ایران-این ساز را ((جفته)) یا ((جفتی)) می نامند.
    دارای اسامی مختلف از قبیل دونی، جفتی، جفته و قُمشه است. دونای دارای سابقه بسیار قدیمی است و فارابی این ساز را مزمارالمثنی یا مزدوج می نامد و بعضی از قدما آن را دو آهنگ می گفتند.
    دوزله را در بیشتر نقاط ایران می نوازند و دارای دو قسمت است:
    ۱) زبانه‌ها
    ۲) لوله های صوتی


    ۱)زبانه‌ها
    ، که یک جفت هستند و جنسشان از نی است. این زبانه از نی باریکی ساخته می شود که قسمتی از روی آن را برش داده ، به طوری که از خود نی جدا نشود و آن را نازک می کنند و موقع نواختن، نوازنده آن را با آب دهان خیس می‌نماید. اندازه این دو زبانه حدوداً سه تا چهار سانتیمتر است. برای هم صدا بودن آن، قسمت نازک یا برشی را که قبلاً ذکر شده ، با انگشت از جا بلند می کنند تا وقتی که هم صدا گردند.
    ۲) لوله های صوتی
    ، که محل سوراخ‌هاست و از استخوان یا نی است (یا از جنس پر دال (پرنده ای از جنس و شبیه عقاب)) که به وسیله روده یا نخ یا نوارهای پلاستیکی یا زردپی گوسفند «کیسک» به هم متصل می شوند. روی این استوانه ها، پنج، شش، و یا هفت جفت سوراخ می باشد. طرز سوراخ کردن این ساز و کلاً سازهای بادی چوبی به این طریق است که میله ای به قطر سوراخ‌ها انتخاب می‌کنند و پس از داغ کردن آن به وسیله آتش ، آن را در محل‌های دلخواه و انتخاب شده فرو می برند.
    طول دوزله را دقیقاً نمی توان تعیین نمود. چون در هر منطقه اندازه خاصی دارد و تعداد سوراخها نیز فرق می‌کند ولی حدوداً می توان گفت بین هیجده تا بیست و دو سانتیمتر است.
    وسعت صدای این ساز تقریباً یک اکتاو است و در آنهایی که سوراخ بیشتری دارند، یک تا یک و نیم پرده بعدی را هم نوازندگان چیره دست و خبره می توانند اخذ نمایند.
    این ساز جزو سازهای محلی محسوب می گردد و صدای آن شبیه به نی انبان، ولی درخشان تر و واضح‌تر از آن است و در مراسم جشن و سرور از آن استفاده می شود.

    http://sazha.blogfa.com/۸۶۰۸.aspx

  4. 8 کاربر از ArasH برای پست مفید تشکر نموده اند:


  5. Top | #13

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      05-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      مهندسی صنایع
    • محل سکونت
      Далеко С родина
    • پست‌ها
      10,927
    • سپاس
      23,966
    • 26,062 تشکر در 9,109 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      62

    تـــار

    تـــار




    تار از سازهای زهی است که با زخمه نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند آذربایجان و ارمنستان و گرجستان برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها رایج است. در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود.
    کاسهٔ تار بیشتر از کنده کهنه چوب توت ساخته می‌شود که هرچه این چوب کهنه‌تر باشد به دلیل خشک بودن تارهای آن چوب تار دارای صدای بهتری خواهد بود. پرده‌ها از جنس روده گوسفند و دسته و پنجه معمولاً از چوب گردو تهیه می‌شوند. شکل کاسهٔ تار مانند دو دل به هم چسبیده و از پشت شبیه به انسان نشسته‌ای است. تار آذربایجانی شکل کمی متفاوتی دارد و سیم‌های آن بیشتر است. جنس خرک از شاخ بز کوهی است. در دو طرف دسته از استخوان شتر استفاده می‌شود.
    از لحاظی ساز تار به سه‌تار نزدیک است. از لحاظ شیوهٔ نوازندگی زخمهٔ عادی در تار به صورت راست (از بالا به پایین) است ولی در سه‌تار بالعکس است (از پایین به بالا). همچنین از نظر تعداد پرده‌ها نیز با هم شباهت دارند. صدای تار به دلیل وجود پوستی که روی آن است از شفافیت خاصی برخوردار است. به خصوص سازهایی که ساخت قدیم هستند از شیوهٔ صدای دیگری برخوردارند.
    از نوازندگان این ساز می‌توان به استاد علینقی وزیری، استاد جلیل شهناز، استاد محمدرضا لطفی، استاد حسین علیزاده، استاد فرهنگ شریف، استاد فریدون حافظی، استاد موسی معروفی، استاد عطا جنگوک، استاد داریوش طلایی، استاد علی اکبر شهنازی، استاد هوشنگ ظریف، استاد داریوش پیرنیاکان، استاد فروغی کرمانی، حمید متبسم و بسیاری دیگر اشاره نمود.
    از سازندگان به نام این ساز در دوران قاجار می‌توان از یحیی اول و یحیی دوم و عباس و جعفر صنعت و بعد از آنها به رمضانعلی شاهرخ و در دوران ما به استاد ابراهیم قنبری مهر و رضا ژاله اشاره کرد. سازهای ساخت دست این استادان هم از لحاظ صنعت و زیبایی و هم از لحاظ صدادهی ستودنی هستند.

    زنده رود

  6. 8 کاربر از ArasH برای پست مفید تشکر نموده اند:


  7. Top | #14

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      05-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      مهندسی صنایع
    • محل سکونت
      Далеко С родина
    • پست‌ها
      10,927
    • سپاس
      23,966
    • 26,062 تشکر در 9,109 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      62

    چشمک آشنایی با ساز سه تار

    آشنایی با ساز سه تار





    ساز سه تارشکل ظاهری آن مانند تار است، با این تفاوت که شکم آن یک قسمتی، گلابی شکل و کوچک تر است، سطح رویی کاسه سه تار نیز چوبی است؛ سه تار امروزی چهار سیم دارد.
    خرک سه تار کوتاهتر از خرک تار بوده، و دسته آن نیز از دسته تار نازکتر است، سه تار فاقد «جعبه گوشی» است و گوشی های چهارگانه آن، دو عدد در سطح جلویی انتهای دسته (سر ساز) و دو تای دیگر در سطح جانبی چپ (در هنگام نواختن در سطح بالایی) کار گذاشته شده اند.
    تعداد دستان های سه تار در زمان حاضر، مانند تار ۲۸است.

    ● وسعت ساز،ایضا مانند تار به قرار زیر است:
    سه تار با ناخن انگشت اشاره (و گاه توام با ناخن انگشت وسطای) دست راست نواخته می شود. به عبارت دیگر «مضراب» سه تار در واقع ناخن انگشتان نوازنده است، و به همین دلیل و به علل اکوستیکی دیگر، صدای این ساز ضعیف بوده، برای تکنوازی در جلوی جمعیت، یا همنوازی در ارکستر مناسب نیست.
    چنین به نظر میرسد که سه تار در قدیم، سازی محلی بوده و در آن زمان سه سیم داشته است (که«سه تار» دلالت بر همین نکته میکند)، ولی بعدها شهری شده وسیمی بر آن افزوده اند.

    سا یت آموزشگاه

  8. 7 کاربر از ArasH برای پست مفید تشکر نموده اند:


  9. Top | #15

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      05-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      مهندسی صنایع
    • محل سکونت
      Далеко С родина
    • پست‌ها
      10,927
    • سپاس
      23,966
    • 26,062 تشکر در 9,109 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      62

    موافقت ربــاب

    ربــاب





    ● رباب:
    رباب به ضم اول بر وزن غراب سازی باشد مشهور که می نوازند و آن طنبور مانندی بود بزرگ و دسته کوتاهی دارد و بر روی آن به جای تخته پوست آهو کشند.
    شکل ظاهری: رباب معمولا از چهار قسمت شکم، سینه، دسته و سر تشکیل شده است.
    شکم در واقع جعبه ای به شکل خربزه است که بر سطح جلویی آن پوست کشیده شده و خرکی کوتاه روی پوست قرار گرفته است. سینه نیز جعبه ای مثلث شکل است که سطح جلویی آن تا اندازه ای گرده ماهی و از جنس چوب است. در سطح جانبی سینه هفت گوشی تعبیه شده که سیم های تقویت کننده صدای ساز به دور آنها پیچیده می شوند. بر سطح جانبی دیگر( سطح پائینی) پنجره ای دایره ای شکل ساخته شده است. دسته ساز نسبتا کوتاه است و بر روی آن حدود ده دستان بسته می شود و بلاخره در سر ساز مانند تار، جعبه گوشی ها قرار گرفته و در سطوح بالائی و پائینی این جعبه گوشی ها کمی به طرف عقب ادامه یافته است.
    تعداد سیم های رباب شش یا سه سیم جفتی است که سیم های جفت با یکدیگر همصوت کوک می شوند.
    سیم های رباب در قدیم از روده ساخته می شده در حالیکه امروزه آنها را از نخ نایلون می سازند و سیم بم روی نایلون روکشی فلزی دارد.
    مضراب رباب امروزی مانند مضراب عود از پر مرغ ساخته شده است.
    رباب اساسا محلی است و بیشتر در نواحی خراسان و مرز افغانستان معمول است.

    ● رباب سوپرانو:
    سازی است با مقیاس کوچکتر از رباب معمولی که به پیشنهاد حسین دهلوی آن را رباب سوپرانو نام گذاردند و رباب معمولی، تنها در هنریتان موسیقی ملی و در موارد همنوازی در ارکستر در مقابل رباب ساخته شده سوپرانو نام رباب آلتو به خود گرفت.

    زنده رود

  10. 6 کاربر از ArasH برای پست مفید تشکر نموده اند:


  11. Top | #16

    • مدیر سابق تالار موسیقی
    • تاریخ عضویت
      18-Sep-2007
    • رشته تحصیلی
      برق - الکترونیک
    • محل سکونت
      پایتخت گوسفند چران قجر
    • پست‌ها
      2,368
    • سپاس
      1,430
    • 5,565 تشکر در 2,249 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      13
    • امتیاز
      40

    پیش فرض پاسخ: ساز شناسی

    نقل قول ارسالی توسط osilatoria مشاهده پست
    میشه در مورد گیتار هم بزارین؟
    با تشکر از جناب comet به خاطر پست مفیدشون در موضوع گیتار

    برای طرح سوالات خود می تونید به تاپیک ویژه گیتار مراجعه کنید.

    http://www.daneshju.ir/forum/f320/t21844.html

    اگر آشنایی با گیتاریست های معروف براتون جالبه حتما یک سر به اینجا بزنید:
    http://www.daneshju.ir/forum/f320/t24857.html

    پیشنهاد می کنم پست جناب comet هم به این بخش منتقل بشه تا در آینده کسانی که دنبال اطلاعلاتی در باره گیتار هستند در میان مطالب سر در گم نشوند.
    با تشکر.
    پیش خودت شاید فکر کنی دیوونم! ولی یه روز خوب میاد، این رو می دونم!!
    راستی، وقتی یه روز خوب میاد ...شاید از ما چیزی نمونه جز خوبی ها
    نا امن و خراب نیست، همه چیز امن و امان
    کرم ها هم قلقلکمون می دن و می شیم شادروان!!


    I have no fear Because there is no heal
    AmaroK animates forever whith or without you babe
    ~~~ ICE

    Rediscover Your Music

    اکنون من:

    Listen to :Kings Of Speed

  12. 6 کاربر از ICE برای پست مفید تشکر نموده اند:


  13. Top | #17

    • مدیر سابق تالار موسیقی
    • تاریخ عضویت
      18-Sep-2007
    • رشته تحصیلی
      برق - الکترونیک
    • محل سکونت
      پایتخت گوسفند چران قجر
    • پست‌ها
      2,368
    • سپاس
      1,430
    • 5,565 تشکر در 2,249 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      13
    • امتیاز
      40

    پیش فرض سازهای موسیقی

    سازهای موسیقی

    یکی از ابتدایی ترین مباحثی که یکی علاقمند به موسیقی باید به آن آگاهی داشته باشد شناخت از سازهای مختلف میباشد در این مطلب به بررسی ساز ها و دسته بندی های آن میپردازیم.سازهای موسیقی را میتوان به سه گروه اصلی تقسیم نمود : 1= سازهای زهی 2= سازهای بادی 3 = سازهای کوبه ای


    اختصاصی گیتار برای همه
    info@guitar4ll.com

    * سازهای موسیقی را می توان به سه گروه تقسیم کرد :
    o سازهای زهی (Cordophones)
    o سازهای بادی (Aerophones)
    o سازهای کوبه ای (Membranophones)


    الف)سازهای زهی:

    در این نوع از سازها صدا توسط سیم یا زه تولید میشه. مهمترین نهاد در ارکسترهای قدیم، و اصلیترین هسته در ارکسترهای امروزی رو ((سازهای زهی)) تشکیل میدن.

    این دسته از ساز خودش به چند دسته ی کوچکتر تقسیم میشه:

    1_ دسته ای که سیم به واسطه ی زخمه زدن، به وسیله ی انگشت یا مضراب صدا تولید میکنه، مثل: سه تار، تار، رباب، بربط، چنگ، ماندولین و … که در سازهای زهی این دسته رو به نام ((سازهای زهی زخمه ای)) میشناسن.

    2_ دسته ای که صدا به وسیله ی کشیدن آرشه روی سیم تولید میشه. مثل: کمانچه، قیچک، ویولون و … که دسته از سازهای زهی رو به نام ((سازهای زهی آرشه ای)) میشناسن.

    3_ دسته ای که با کوبیدن وسیله ی چکش مانندی روی سیم، تولید صوتی رسا و زیبا میکنه. مثل: سنتور، زیلفون، گلوکن اشپیل، ویبرافون. که این نوع از سازهای زهی رو به نام ((سازهای زهی کوبشی)) میشناسن.

    خوب، اگه بخوایم تخصصیترش کنیم تو سازهای زهی حرف واسه گفتن زیاده و حالا حالاها راه داره. آها تا یادم نرفته، پیانو، هارمونیکای شستی دار، کلاوسن و و و … از خانواده ی سازهای زهی هستن که اسمشون به ((سازهای زهی شستی دار)) شهرت داره.

    ب)سازهای بادی:


    اون دسته از سازهائیکه در اونا با دمیدن هوا و فوت کردن، صدا تولید میشه، اونا رو به نام ((سازهای بادی)) میشناسن.

    این دسته هم به نوبه ی خود به چند شعبه ی کوچکتر تقسیم میشن:

    1_ ((سازهای بادی چوبی)) که از چوب(آبنوس) یا نی خیزران درست میشن. مثل: نی، سُرنا، فلوت، هوبوا، باسون و … .

    2_ دسته ای از سازها که از جنس مس، برنج یا حتی نقره ساخته شدن. مثل: انواع شیپور، ترومپت، ترومبون، ساکسیفون، کُر و … که به اونا ((سازهای بادی برنجی)) میگن.

    3_ دسته ای هم هستن که مثل پیانو دارای شستی هستن و تولید صدا یا دمش هوا، به وسیله ی نیروی مکانیکی یا الکتریکی انجام میگیره. این سازها لوله های متعدد، کوتاه و بلندی دارن و در نتیجه دمیدن هوا در این لوله ها یا زبانه ها صداهای گوناگون و مختلفی تولید میکنه. مثل: اُرگ، آکوردئون، سازدهنی، نی انبان و … که به این دسته از سازهای بادی((سازهای شاستی دار بادی)) میگن.

    ج)سازهای ضربی:


    به این دسته ((سازهای کوبه ای)) و ((آلات ایقاعی)) هم میگن و همونطور که از اسمشون پیداست سازهایی هستن که صدا از طرق مختلف وارد آوردن ضربه، چه به وسیله ی دست به طور مستقیم(مثل دف و تنبک) و چه به وسیله ی آلتی دیگه (مثل دهل و نقاره) حاصل میشه.

    این دسته از سازها به شرح زیر تقسیم بندی میشن:

    1_ دسته ای که به روی اونا پوست کشیده شده و با دست یا چوب روی اونا میکوبن. مثل: دف، تنبک، دایره، نقاره، تیمپانی و … .

    2_ دسته ای که به هر دو سطح بالایی و پایینی اون پوست کشیده شده و خود ساز به صورت استوانه ای ساخته شده که با دست یا چوب به یک یا هر دو طرف سطوح ساز میکوبن. مثل: دهل، طبل بزرگ، طبل کوچک، سایترام و … .

    3_ دسته ای که ساز در اصل،از دو تکه چوب یا فلز ساخته شده و هر دو به هم کوبیده میشن. مثل: سنج، قاشقک، بشقابک و … .

    4_ دسته ای که به وسیله ی کوبیدن چکش روی تیغه های فلزی، زنگوله و غیره، صداهایی مخصوص و زنگوار تولید میکنه. مثل: ناقوس لوله ای.
    پیش خودت شاید فکر کنی دیوونم! ولی یه روز خوب میاد، این رو می دونم!!
    راستی، وقتی یه روز خوب میاد ...شاید از ما چیزی نمونه جز خوبی ها
    نا امن و خراب نیست، همه چیز امن و امان
    کرم ها هم قلقلکمون می دن و می شیم شادروان!!


    I have no fear Because there is no heal
    AmaroK animates forever whith or without you babe
    ~~~ ICE

    Rediscover Your Music

    اکنون من:

    Listen to :Kings Of Speed

  14. 7 کاربر از ICE برای پست مفید تشکر نموده اند:


  15. Top | #18

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,586
    • سپاس
      18,025
    • 19,137 تشکر در 5,536 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      20
    • امتیاز
      2473

    پیش فرض ساز ماندولین

    ماندولین سازی است کوچک‌تر از گیتار و تا حدی گلابی شکل، دارای هشت سیم زوج دست باز است که رایج‌ترین کوک برای این سیم‌های جفت فاصله پنجم است. این ساز از خانواده لوت است و از حدود ۱۶۰۰ به ایتالیا برده شد. ماندولین با مضراب یا زخمه انگشتان نواخته می‌شود. نه فقط قادر به اجرای نت‌های کوتاه جدا است، بلکه سیم‌های زوج آن امکان تعادل بسیار سریع بین دو نت هم فاصله را به وجود می‌آورد به طوری که افهٔ نسبتاً طویل با نوعی ترمولو منتج می‌گردد. صفحه انگشت‌گذاری آن پرده‌بندی شده‌است.


    ماندولین
    آخرین ویرایش توسط O X Y G E N در تاریخ 2011-Apr-04 انجام شده است


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  16. 6 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


  17. Top | #19

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,586
    • سپاس
      18,025
    • 19,137 تشکر در 5,536 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      20
    • امتیاز
      2473

    پیش فرض پاسخ: ساز ماندولین

    ساختمان و صدادهندگی


    شکل ماندولین اشک مانند، دایره‌ای و یا تخم‌مرغی است و سوراخ صدای آن می‌تواند شبیه F یا دایره‌ای شکل باشد، دسته آن پرده‌گذاری شده و قسمت پشتی آن یا مسطح و یا دایره‌ای شکل است.
    سیم‌های دست باز ماندولین

    معمول‌ترین شکل کوک این ساز همانند ویلن از بم به زیر به صورت سل-ر-لا-می است. این ساز توانایی تولید صداهای طولانی که از ویلن تولید می‌شود را ندارد و این مشکل به وسیله نواختن ترمولو(همان تکنیکی که در تا و سه تار به آن ریز گفته می‌شود) برای نواختن آکوردها ونت‌های طولانی حل شده‌است.


    محدودهٔ صوتی


    (یک ماندولین با کوک معمولی و ۱۴ پرده‌نما)





    سیم‌های دست باز ماندولین
    آخرین ویرایش توسط O X Y G E N در تاریخ 2011-Apr-04 انجام شده است


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  18. 5 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


  19. Top | #20

    • مدیر سابق سایر موضوعات کامپیوتر
    • تاریخ عضویت
      31-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      .
    • محل سکونت
      تو لباسام :-I
    • پست‌ها
      6,586
    • سپاس
      18,025
    • 19,137 تشکر در 5,536 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      20
    • امتیاز
      2473

    پیش فرض پاسخ: ساز ماندولین

    آثار عمده برای ماندولین


    این ساز گاهی در ارکسترهای اپرایی به کار رفته است مانند اپرای اتللو اثر وردی. آنتونیو ویوالدی یک کنسرتو برای یک ماندولین ( کنسرتو در ر ماژور اپوس ۶ شماره ۳ ) و دو کنسرتو برای دو ماندولین ساخته‌است. موتسارت در اپرای دون جوان از آن استفاده کرده‌است و بتهوون نیز چند سوناتین برای آن نوشته‌است، پاگانینی هم چند سرناد برای این ساز با همراهی گیتار ساخته‌است.
    آخرین ویرایش توسط O X Y G E N در تاریخ 2011-Apr-04 انجام شده است


    یه نگاهی به دور و برم میکنم , میبینم که از خــاطــره ی خیلی ها رفته ام

    اما هیچ وقت نمیدونن ....

    ولی من که به یادشون هستم !





  20. 4 کاربر از O X Y G E N برای پست مفید تشکر نموده اند:


صفحه 2 از 4 ابتداابتدا 1234 آخرینآخرین

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب ‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1