مدرسان شریف ۹۳
سایت علمی دانشجویان ایران
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
پژوهش (توسعه)
صفحه 2 از 2 ابتداابتدا 12
در حال نمایش 11 تا 14 از مجموع 14
نمودار محبوبترین‌‌ها1پسندیده شده

تاپیک: شناخت انواع قوسها و تاقها

  1. Top | #11

    • كاربر حرفه اي
    • تاریخ عضویت
      23-Dec-2006
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • مقطع تحصیلی
      لیسانس
    • محل سکونت
      اصفهان
    • پست‌ها
      2,234
    • سپاس
      2,931
    • 5,595 تشکر در 1,621 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      14
    • امتیاز
      65

    پیش فرض پاسخ: شناخت انواع قوسها و تاقها

    شناخت انواع قوسها و تاقها(11)-چفد شبدری
    این قسمت را بیشتر برای دانشجویانم فراهم کرده ام.چرا که بیشتر آنان تا کنون نتوانسته اند منابعی را که مطالبی در مود قوس شبدری در برداشته باشد را، بیابند.از این رو نوشته های امروز را به چفد یا قوس شبدری اختصاص داده و دوباره روال عادی مطالب را پی خواهم گرفت. چفد شبدری به نظر می رسد انتخاب لغت شبدر از واژه شب به معنی پوشاندن گرفته شده باشد(پون این چفد هیچ شباهتی به گل شبدر ندارد).واژه شب در واژه های مرکبی چون شبستان،چادر شب،شب کلاه و...به همین معنی پوشاندن آمده است.در جنوب ایران به شبدری،شپدری هم گفته میشود. یکی از عللی که این قوس معمولاً در گنبدها به کار میرود(نه در تاقها)،آن است که در ترسیم این چفد از دایره استفاده میشود.لذا ترسیم آن در فضا برای اجرای تاق به علت مشکل یافتن مرکز دایره کمابیش میسر نیست. حال آنکه در خود گنبد(پوسته بیرونی)چون از نوعی شابلون* استفاده میکنند(ابزاری که روی خود گنبد می گردد و پایه اش روی بلبرینگ است و مرتباً با آن می توان قوس گنبد را کنترل کرد)،مشکل ترسیم آن در فضا حل میشود و فرم یکدست تر اجرا میگردد.علل دیگری در کاربرد این نوع چفد وجود دارد که از آن جمله میتوان قابلیت باربری و زیبایی شکل و ترکیب پذیری آن با انحنای آوگون در گنبدهای آوگوندار را نام برد. طرز ترسیم چفد شبدری تند* دهانه ab مفروض است. به قطر ab دایره ای میزنیم و دایره را از نقطه تیزه r به 6 قسمت مساوی تقسیم میکنیم تا نقاط qوs به دست آیند.یکبار به مرکز c و شعاع ac و cb دو قسمت پایین قوس را میزنیم( تا نقاط k و p ) و بار دیگر به مراکز qوs و شعاع های sk و qp دو قسمت بالای قوس را ترسیم میکنیم..چفدamb مطلوب است. برای ایجاد آوگون در گنبدها به اندازه 15 درجه قوس دایره را به پایین ادامه میدهیم تا نقاط B و A (پاکار گنبد) به دست آید. چفد شبدری کند چفد شبدری تند ترسیم چفد شبدری کند دهانه ab مفروض است.دایره ای به قطر ab رسم و آن را به چهار قسمت مساوی تقسیم میکنیم تا نقاطk و p وqوs به دست آیند.یکبار به مرکزc و شعاع ac و cb دو قسمت پایین قوس را تا نقاط k و p میزنیم و بار دیگر به مراکز qوs و شعاع های sk و qp دو قسمت بالایی قوس را میزنیم.همانگونه که میبینید تیزه این قوس پایین تر از شبدری تند قرار میگیرد.در نوع کند نیز در کاربرد برای گنبد منحنی دایره را برای ایجاد آوگون به اندازه 15 درجه به پایین ادامه میدهیم تا پاکار AB به دست آید. گنبد مسجد جامع یزد(گنبد میانی)- چفد شبدری کند
    ----------------------------------------------------------------------- - این شابلون ربطی به شاهنگ و هنجار که در ساختن پوسته داخلی گنبد بکار میرود،ندارد. -طرز ترسیم چفد شبدری در کتاب تاق و ازج غیاث الدین جمشید کاشانی آمده است.

    + نوشته شده در شنبه دوم تیر 1386ساعت 23:4 توسط شهرام سنجابی | یک نظر

    ترنسیس
  2. کاربر زیر از معمار برای پست مفید تشکر نموده است:


  3. Top | #12

    • كاربر حرفه اي
    • تاریخ عضویت
      23-Dec-2006
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • مقطع تحصیلی
      لیسانس
    • محل سکونت
      اصفهان
    • پست‌ها
      2,234
    • سپاس
      2,931
    • 5,595 تشکر در 1,621 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      14
    • امتیاز
      65

    پیش فرض پاسخ: شناخت انواع قوسها و تاقها

    شناخت انواع قوسها و تاقها(12)
    تاق و تویزه =تاق و لنگه = تاق و باریکه = تاق وچشمه

    تاقو تویزه اصطلاح مردم جنوب ایران است.به جای تویزه((تبیزه)) نیز میگویند.تویزه یعنی قوس و قزح و شاخه های خمیده. منظور از تویزه در معماری باریکه تاق باربری است که با چفد باربر ساخته میشود(پوتر خمیده در معماری غربی) و در فواصل معینی ایجاد میگردد تا نیروهای منتقل شده از سطح تاق را به پایین انتقال دهد. تاق بین تویزه ها می تواند در انواع گوناگون اجرا شود* که بعدها به آن خواهم پرداخت.
    در کاشان و خراسان به این تویزه ها لنگه می گویند.در خوزستان اصطلاح باریکه هم بکار میرود.در واقع تویزه یا لنگه یک دنده تاق باربر است. در پوششهای مسطح چوبی،((پالار)) یا همان تیرچوبی حمال، کار تویزه را انجام می دهد.برای ساختن تویزه ابتدا باریکه تاقی با چفد مورد نظر از گچ و نی می سازند؛به این ترتیب که یک نیمه چفد را روی زمین ترسیم کرده، دو طرف این نیم چفد را با فاصله نیم آجر(10 الی 12 سانتیمتر)،آجر می چینند.این آجرها در واقع قالب هستند.در کف شیار به وجود آمده،کمی ماسه* می ریزند.بعد دوغاب گچ می دهند.همراه دوغاب، نی* را در میان می گذارند تا گچ یکپارچه شود و از شکستن بعدی آن جلوگیری گردد(گچ را به محض درست کردن می ریزند تا کشته نشود).بعد روی آن را با ماله صاف می کنند و می گذارند خشک شود.پس از خشک شدن یک نیمه تویزه گچی آماده است.نیمه دوم نیز به همین ترتیب ساخته میشود.
    ساختن دو تا نیمه تویزه بجای یک چفد کامل به منظور آن است که دو نیمه کاملاً قرینه باشند و اشکالی ا ز لحاظ اجرای بعدی پیش نیاید.بدیهی است که این لنگه های گچی مقاومتی در مقابل بار ندارند.بعد از آنکه لنگه ها آماده شد، در محلی که باید تویزه های باربر قرار گیرند، آنها را در فضا وا می دارند(نگه می دارند). به این کار((اوزیر کردن))، یا افزیر کردن می گویند.زیر لنگه ها را یک لایه آجر می چسبانند(به شیوه لاپوش)، بعد طرفین آن را آجر می چسبانند(مثل تاق ضربی)، در مرحله بعدی روی آن را مثل تاق رومی هره میکنند. با این کار، ضخامت و قطر لازم به دست می آید و به این ترتیب تویزه باربر به وجود می آید. در اینجا تویزه در مرحله سفت کاری است که که برای نماسازی روی آن آجرنما می آید.
    تاق و تویزه را معمولاً در دهانه های طولانی، مانند بازارها به کار می برند.
    از آنجایی که تویزه ها حکم جرز را دارند و بارهای وارده از تاق به زمین را منتقل میکنند،دیوار بین تویزه ها نمی تواند و نباید به ضخامت تویزه باشد و حتی بنا به مورد می تواند فضای بین تویزه ها خالی باشد.
    ------------------------------------------------------------------------
    - در تاقهای ضربی امروزی، تیرآهن کار تویزه را انجام می دهد.بین تیرهای آهن، تاق ضربی زده می شود.
    - می توان خاک اره یا خاک رس یا ماسه بادی ریخت یا کف قالب را چرب کرد.این زیرسازی به منظور آن است که بعداً گچ به راحتی از زمین جدا شود.
    - نی، حالت آرماتور در بتن را دارد.

    + نوشته شده در یکشنبه سوم تیر 1386ساعت 22:2 توسط شهرام سنجابی | یک نظر

  4. 2 کاربر از معمار برای پست مفید تشکر نموده اند:


  5. Top | #13

    • مدیر سابق تالار معماری
    • تاریخ عضویت
      26-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • مقطع تحصیلی
      کارشناسی ارشد
    • پست‌ها
      1,161
    • سپاس
      1,111
    • 3,566 تشکر در 1,194 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      10
    • امتیاز
      71

    پیش فرض پاسخ: شناخت انواع قوسها و تاقها

    خیلی ممنون
    یاد سختیهایی افتادم که برای این درس کشیدم!!!

  6. Top | #14

    • کاربر ممــــــــتــاز
    • تاریخ عضویت
      22-Apr-2012
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • مقطع تحصیلی
      کارشناسی ارشد
    • دانشگاه
      آذر آبادگان
    • پست‌ها
      784
    • سپاس
      5,647
    • 1,497 تشکر در 720 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      8
    • امتیاز
      471

    پیش فرض پاسخ: ايستايي قوس و فن ساخت قوس ها



    ايستايي قوس




    همانطوري كه در ابتداي اين بخش عنوان شد، ايستايي قوس پيوند نزديكي با پايه هايي كه بر روي آن قرار مي گيرد دارد.
    پيوند رگه هاي آجري كه هر كدام بعنوان تكيه گاهي محسوب مي شوند و ايجاد نيروهاي متقابل اين رگه ها ، بر رگه هاي كناري، باعث مي شود كه عناصر موجود آن(آجر و سنگ) سرنخورده و ايستا باقي بمانند.
    اگر بخواهيم به زبان ساده ايي تعادل موجود را تعريف كنيم، در يكي از رگه هاي آجري كه به صورت نمونه تصور شده است.
    نيروي وزن آن را P1 در دو جهت و عمود بر سطح رگه هاي كناري تجزيه مي كنيم.
    در اينجا مولفه هاي R1 و S1 كه نيروهاي بوجود آمده در داخل سازه مي باشند، را خواهيم داشت.
    اگر اين رگه آجري نمونه را در تمام قوس تصور كنيم،‌در محل رگه آجري تيزه قوس همين دو مولفه را خواهيم داشت، با اين ويژگي كه در نصف ديگر قوس همين دو مولفه نيز وجود دارد و در قسمت تيزه مولفه S از دو نيم قوس همديگر را خنثي نموده و نيروي مايل R به پايه قوس انتقال پيدا مي كند.
    مي توان دياگرام كلي منتجه R را به وسيله روش ترسيمي محاسبه كرد. نتيجه نهايي كار يك متوازي الاضلاع تجزيه مجموعه نيروهاي P=P1+P2+P3+….PN به دو نيروي افقي S و R خواهد بود.
    همانطوري كه گفته شد نيروي S خنثي مي شود در حاليكه نيروي R مي بايست ضامن تعادل در قوس شود.




    اگر نيروي R در 3/1 كلفتي پايه بيافتد سازه ما داراي تعادل خواهد بود. اين موضوع براي هر رگه آجري نيز صدق مي كند.
    اگر نيروي R در داخل اين محدوده نيافتد و بيرون آن باشد، گشتاوري بوجود مي آيد و قوس از حالت ايستايي بيرون رفته در اينجا نيروي فشاري به كششي تبديل مي شود و باعث ريختن يا حداقل ترك هايي در قوس خواهد شد.
    براي بررسي قوس از روش هاي ترسيمي مي توان كمك گرفت و مي بايست در هر صورت نيروي R در اين محدوده قرار گيرد . اندازه فشار موجود نبايد از مقاومت فشاري مصالح بيشتر شود.
    در اكثر مواقع با يك بررسي مقدماتي بر روي پايه هاي قوس ديده مي شود كه نيروي R در بيرون اين مكان مي باشد.




    روش هاي مختلف براي حل اين مسئله وجود دارد كه در قسمت بعد به ذكر آن خواهيم پرداخت.
    نكته ايي كه در اينجا مي بايت مورد توجه قرار گيرد، در مورد ايستايي قوس هاي ايراني مي باشد.
    همانطوري كه ديدم در روند شكل گيري سازه هاي طاقي در ايران از شكل نيم دايره استفاده نشده است و قوس هاي موجود كمابيش شباهت به بيضي دارند و همانطوريكه مي دانيم اين مقطع از كاملترين مقاطع قوس ها مي باشد.
    در ميان قوسها قوس هاي مثل چپدري، چمانه، پاتوپا، و قوس هاي با مقطع بيضي مثل هلوچين تند و كند و كلاً قوس هايي كه داراي خيز زياد و افراز بلند مي باشند، داراي ايستايي بهتري مي باشند.
    قوسهايي مثل پنج اوهفت كند و شاخ بزي و ديگر قوسهايي كه داراي خيز كم مي باشند، داراي مقاومت كمتري هستند.
    در خاتمه اين امر يادآور مي شويم به هر روش عملي كه براي ايستايي قوسهاي عمل مي كنيم، شرايط داشتن تعادل از قرار زير است:
    - منحني فشار داخل قوس باشد.
    - كه در هر مقطع از قوس، از بوجود آمدن نيروي كششي جلوگيري شود، اين بدين معني است كه منتجه هر مقطع در داخل 3/1 كلفتي تبره قوس بيافتد.




    رفع رانش




    اصل ايستايي سازه هاي طاقي بر مبناي عملكرد يك قوس استوار شده است ،‌همانطوري كه ديديم نيروي مايلي كه به پايه ها انتقال داده مي شود، مي تواند نسبت به وزن موجود رگه هاي آجري قوس داراي شيب زياد يا كم باشد.
    اين نيروي مايل بنابر اصول ترسيمي ايستايي، به دو مولفه افقي و عمودي تجزيه مي شود .
    مولفه افقي همان نيروي رانش در سازه مورد نظر ما مي باشد.
    اگر شيب منتجه R را نسبت به صفحه پاكار كم نموده بر نيروي رانش ما اضافه خواهد شد و سازه بطرف از هم گسيختگي مي رود. در اينجا ارتباط بين شكل و عملكرد ايستايي يك قوس بهتر روشن مي شود.
    مسئله حل نمودن يا خنثي نمودن نيروي رانش را مي بايست در ارتباط با همين عملكرد ايستايي ديد و در واقع ضميمه اي از آن دانست.
    راه حل هاي مختلفي كه مورد مطالعه قرار خواهند گرفت، بخاطر اختلافي كه در نوع فن ساخت آن بوجود مي آورند، در شكل نهايي سازه نيز تاثير مي گذارند.
    اولين راه حل براي جلوگيري از رانش، كلفت نمدن جرز يا پايه قوس تا حدي كه نيروي مايل در 3/1 كلفتي آن بيافتد، است.
    در مسجد تاريخانه دامغان، با ضخامت دادن به ستون هاي خارجي در حاشيه صحن و يا در ايوانها و سر درهاي بناهاي دوره تيموري مثل مدرسه الغ بيك و بناهاي دوره بعد از آن مثل مدرسه طلايي كاري، سازندگان سعي نموده اند براي رفع رانش زياد از حد قوس ها، ضخامت پايه را افزايش داده و اين امر تا حدي محدوديت شكلي در اين عناصر بوجود مي آورد.
    استفاده از مهارجويي در ارتفاع هاي مختلف قوس، راه حل ديگر براي رفع اين مشكل مي باشد.
    در اينجا اين مهار چوبي، نيروي كششي مايل به داخل قوس بوجود مي آورد و با منتجه R تركيب شده و در نتيجه منتجه جديد كه بوجود مي آيد داراي شيب بيشتري خواهد بود.
    اين راه حل از نظر ظاهر زيبا نمي باشد و چوبهاي كلفت از زيبايي آن سازه مي كاهد، اين راه حل بيتشر در رديف آخر قوسهايي كه بر ديوار خارجي و يا در حاشيه صحن يا حياط قرار دارند، مورد استفاده قرار مي گيرد.
    در مسجد جامع اصفهان و تعداد زيادي از بناهاي دوره قاجاريه اين راه حل ديده مي شود.
    پشت بندها راه حل ديگر مي باشند، كه از همان ايده اول در مورد وسعت دادن به پايه قوس براي انتقال نيروي R در 3/1 كلفتي پايه نشآت مي گيرند.
    پشت بندها بصورت ديواري يا جرزي مايل در كنار قوس ساخته مي شوند.
    از پشت بند ها در بناهاي مختلفي مثل مسجد جامع اصفهان در پشت ديوارها و دور از ديد عام و در مسجد كبير يزد در قسمت هاي مختلف مثل ورودي بزرگ و بلند آن استفاده شده است.
    راه حل ديگري كه در معماري اسلامي ايران در خنثي نمودن نيروي رانش ديده مي شود، استفاده از دو مناره در دو طرف ورديها با ايوان ها مي باشد.
    مناره ها در حقيقت از دو ايده قبلي يعني كلفت نمودن پايه و يا استفاده از پشت بندها تبعيت مي كند .
    در اينجا علاوه بر حل مسئله ايستايي، تنوع و زيبايي در شكل بنا ايجاد مي شود، مسجد بي بي خانم در سمرقند، مسجد جامع اصفهان ، مسجد كبير يزد، مسجد گوهرشاد مشهد و مسجد امام اصفهان، مثال هايي از اين راه حل مي باشند.
    مسجد گوهر شاد:
    مسجد بی بی خانم






    مسجد جامع کبیر یزد






    ارتفاع دادن به رواق هاي كنار ايوان ها و يا قرار دادن دو برجك در بناهاي دوره تيموري، در انتهاي ديوارهاي خارجي به عنوان راه حل هاي ديگري براي مسئله رانش مي باشند.
    فن ساخت قوس ها
    همانطوري كه قبلاً يادآور شديم عامل نياز،‌يكي از دلايل مهمي است كه سازندگان سازه ها را براي پيدا نمودن روش هاي نوين وادار مي نموده است.
    در سرزمين ايران همواره مشكل كمبود چوب وجود داشته، از اين رو سازندگان ساختمان را به پيدا نمودن فنوني كه بتوان اين كمبود را در روند ساختمان رفع نمايند، وادار نموده است.
    نكته دوم مورد توجه ، مسئله اعتقاد معماران مسلمان به ساختن فضاهائي با ابعاد انساني است كه به آنها اجازه ساختن فضاهاي خيلي بزرگ را نمي داده است.
    در اينجا اين نكته قابل توجه است كه دليل دوم يعني ساختن با ابعاد انساني آنها را از استفاده و ابداع فنون نو و متكامل باز نداشته است.
    هر چند كه در طول تاريخ معماري اسلامي بناهاي با ابعاد بزرگ نيز وجود دارد كه معمولاً با ملاحظات خيلي خاص اميران آن زمان ساخته شده اند.
    در فن ساخت سازه هاي طاقي بخصوص قوس ها سازندگان آن از روشي استفاده كرده اند كه مسئله كمبود چوب را رفع نموده. اين روش بدون استفاده از قالب هاي چوبي براي ساختن قوس ها مي باشد.
    براي اجراي قوس ها قالب هايي از آجر بر روي زمين ساخته و داخل قالب را با ني و ملات گچ پر كرده و بعد از خشك شدن و يرون آوردن آن قرينه آن را در همين قالب ساخته و به كمك چوب بر روي ديوار سوار مي كنند.
    اندازه مقطع اين قالب ها نسبت به كاري كه در نظر مي گرفته اند، مستطيلي در حدود 5 سانتي متر عرض و 20 تا 25 سانتيمتر طول باشد.
    براي دهانه هاي بزرگ، چون ساختن و ريختن قالب گچ بر روي زمين و سوار كردن آن بر روي ديوار ميسر نبوده بر روي بنا تكه تكه قوس را اجرا مي كرده اند.
    تعداد لنگه يا تويزه ها براي اجراي يك قوس مي تواند نسبت به روشي كه در قرار دادن آجرها در ساخت قوس بكار گرفته مي شود، تغيير نمايد.
    دو روش اصلي ساخت قوس ها به ترتيب زير مي باشد:
    - اجراي روش پري
    - روش اجراي رومي
    در روش اول،‌يعني اجراي پري ، سازنده از سرعت عمل بيشتري برخوردار است، براي ساختن قوس با اين روش احتيا به يك لنگه يا تويزه است.
    روش عمل آن به اين نحو است كه آن را در محل مورد استفاده قرار داده سپس با استفاده از ملات گچ آجرها را از طرف ضلع در از آن موازي لنگه مي چينند به نحوي كه اول يك رديف قوس زده سپس رديف هاي بعد، به موازات آن چيده مي شود.
    اين نوع قرار گرفتن آجرها بر روي هم از مقاومت كلي قوس بخاطر اينكه سطح تكيه آجرها بر روي هم كم مي باشد، مي كاهد.
    در روش اجراي رومي پيچيدگي كاري بيشتري وجود دارد، در اين روش احتياج به دو تيوزه يا لنگه داريم ، بصورتيكه يكي در راس كار و ديگري به موازات آن در نقطه ديگر يا انتهاي كار قرار مي گيرد.
    بر عكس روش اجراي پري، در اجراي رومي ساختن قوس از دو طرف پاكار آغاز مي شود و در تيزه قوس كار پايان مي يابد.
    در اين روش آجرها از طرف ضلع دراز آنها موازي با عرض قوس در كار گذاشه مي شوند.
    در اين روش اجرايي پيچيده، مشكل ايستايي قوس در حين اجرا در نقطه شكرگاه يا زاويه ايي كه نقطه شكنندگي قوس در آن است، را داريم.
    اگر بخواهيم با اين مسئله همانطوري كه سازندگان گذشته با آن روبرو بوده اند، عمل كنيم، در فاصله 3/1 از نصف دهانه(نصف هانه را به سه قسمت كرده و يك قسمت را جدا مي كنيم.) مبادرت با استفاده از شمع هاي چوبي نموده به طوري كه نيم قوس هاي ساخته شده در اين زاويه بر روي اين شمع ها تكيه داده مي شوند.
    و سپس بقيه قوس را اجرا مي كنيم.
    اين روش نسبت به روش اجرايي پري از استحكام بيشتري برخوردار است و مهارت بيتشري براي اجراء مي خواهد.
    در معماري اسلامي ايران مثال هاي متعددي از اجراي قوس با اين دو روش ديده مي شوند . اين روشها در ساخت قوس ها در قبل از اسلام نيز معمول بوده است.
    از روش اجرايي پري در قبل اسلام در طاق بزرگ كسري و در دوره اسلامي آثار اوليه در قرونه اوليه بعد از اسلام مثل مسجد تاريخانه دامغان ، مسجد جامع اصفهان، مجسد جامع اردستان و مثال هاي ديگر موجود مي باشند.
    مسجد تاریخانه(قدیمی ترین مسجد ایران):

    مسجد جامع اردستان:
    در نمونه هايي كه در مسجد جامع اصفهان و اردستان ديده مي شوند سازندگان سعي نموده اند، تا آجر چيني جرزها يا ستون ها را تا زاويه ايي كمي بالاتر از پاكار قوس ادامه داده و سپس آجر چيني قوس به روش پري بر روي آن تكيه مي كند.

    نوع ديگر از روش مختلط در يكي از بناهاي شهر خيوه به چشم مي خورد ، در اين روش مقعر و محدب قوس با روش رومي و ما بين آن با روش پري چيده شده است.
    مثال هاي زيادي نيز در بكارگيري از روش اجرايي رومي توان نام برد.
    مقبره سنگ بست، مقبره شاه اسماعيل در بخارا، مسجد جامع گلپايگان، مسجد جامع قزوين ،‌درب ورودي گنبد قابوس و ... ،‌نمونه هايي از آنها مي باشند.
    مقبره ی شاه اسماعیل



    مسجد جامع قزوین








    آخرین ویرایش توسط EYLTASH در تاریخ 2012-Apr-26 انجام شده است
    Ali.Akbar پسندیده است!

  7. 2 کاربر از EYLTASH برای پست مفید تشکر نموده اند:


صفحه 2 از 2 ابتداابتدا 12

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1