رساله معماری
ِDoc724
سایت علمی دانشجویان ایران
همایش نانو مواد

knowledgeplus.ir سرزمین زبان
صفحه 3 از 4 ابتداابتدا 1234 آخرینآخرین
در حال نمایش 21 تا 30 از مجموع 37

تاپیک: ماشین های سنگین در اینجا

  1. Top | #21

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,589
    • سپاس
      22,102
    • 9,948 تشکر در 4,786 پست
    • دریافت
      3
      اهدای کتاب
      35
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    ماک

    /*/*]]>*/
    کامیونهای جدید ماک در کلاسهای سنگین و نیمه سنگین.

    ماک در حال حاضر چندین دهه است که در ایران فروش نداشته است و این باعث شده با وجود علاقه اکثر ایرانی ها به این نشان آشنایی چندانی با کامیونهای جدید ماک نداشته باشیم.

    در کامیونهای ماک جدید از موتورهایی با نام MP( Mack Power) استفاده میشود و که برای کاربری های مورد نظر از کلاسهای MP7 و MP8 ­و نهایتاً موتورهای قدرتمند MP10 استفاده میکنند. این موتورها استانداردهای آلایندگی EPA آمریکایی را پوشش میدهند. موتورهای MP8 با 13 لیتر حجم قدرتهایی از 415 اسب بخار تا 485 اسب بخار را پوشش میدهند و موتورهای 11 لیتری MP7 قدرتهایی از 325 تا 405 اسب بخار را شامل میشوند. موتورهای MP10 با 16 لیتر حجم قدرتهایی مابین 515 تا 605 اسب بخار را شامل میشود. در کامیونهای ماک جدید از مجموعه متنوعی از گیربکسهای ساخت Allison, Eaton و گیربکسهای اختصاصی ماک با نام Maxitorque استفاده میکنند و بر اساس نیاز خریدار میتوان گزینه های متعددی را انتخاب کرد. در سطح رفاهی هم ماک با کابین های بزرگ، خشن و دماغ دار خود تمام نیازهای یک راننده را برطرف میکند.
    در کلاس نیمه سنگین ماک کامیونهای گرانیت Granite را به صورت کشنده و باری عرضه کرده است که برای کمپرسی، میکسر، مصارف نظامی و بسیاری مصارف دیگر قابل استفاده است . این کامیون از موتورهای کلاس MP7 و MP8 براساس نیاز مشتری استفاده میکند.
    برای حمل اتوبانی یا بزرگراهی ماک سری جدید کشنده پیناکل pinnacle را جایگزین سری Vision کرده است. پیناکل میتواند از موتورهای MP7 و 8 استفاده کند.
    و در نهایت برای حمل سنگین کشنده تایتن با کسر ت (TITAN) یا همان تیتان خودمان را معرفی کرده است و برای مصارف نظامی، خارج از جاده، محموله های فوق سنگین مورد استقاده قرار میگیرد و موتورهای MP10 را مورد استفاده قرار میدهد.


  2. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #22

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,589
    • سپاس
      22,102
    • 9,948 تشکر در 4,786 پست
    • دریافت
      3
      اهدای کتاب
      35
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    در این مطلب برخی ویژگیهای بازار کامیون سنگین آمریکای شمالی را بررسی میکنیم.



    آمریکای شمالی شامل کانادا، ایالات متحده آمریکا و آلاسکا است که جزئی از آمریکا محسوب میشود. شاخص مسافت مایل است و هر مایل معادل 1.609 کیلومتر است. شاخص وزن پوند است که به اختصار LBS نوشته میشود که هر واحد آن 0.453 کیلوگرم است. شاخص گشتاور pound-foot پوند فوت است که به اختصار LB-FT نوشته میشود که هر واحد آن 1.355 نیوتن متر است.
    برای وسایل حمل بار 8 کلاس تعریف شده است که به ترتیب زیر هستند :
    کلاس 1 حداکثر تا 2722 کیلوگرم مثل تویوتا تاکوما
    کلاس 2 حداکثر تا 4536 کیلوگرم مثل نیسان تیتان
    کلاس 3 حداکثر تا 6350 کیلوگرم مثل فورد F350 و این کلاس در محور عقب دو تایر دارد.
    کلاس 4 حداکثر تا 7257 کیلوگرم مثل فورد F450
    کلاس 5 حداکثر تا 8845 کیلوگرم مثل انترناش MXT
    کلاس 6 حداکثر تا 11793 کیلوگرم مثل جمس Topkick
    کلاس 7 حداکثر تا 14969 کیلوگرم مثل انترناش TranStar 8500
    کلاس 8 بالاتر از 15 تن که انواع کامیون و کشنده را شامل میشود .

    کشنده ها در دو طرح کلاسیک یا سنتی Traditional و همین طور آیرودینامیک Aerodynamic عرضه میشوند و نمونه اول با تاسی از خشونت و زیبایی ذاتی آمریکایی طراحی میشود و مصرف سوخت آنها بیشتر از مدلهای آیرودینامیک است. فریت لاینر کلاسیک freightliner classic ، پیتربیلت Peterbilt 389، وسترن استار Western Star 4900 EX، کنورث Kenworth W900 از این قبیل هستند. البته کشنده تیتان ماک هم میتواند در این گروه قرار گیرد اما مخصوص حمل سنگین است و مدلهای بالا مخصوص حمل اتوبانی high way هستند. اما طرحهای آیرودینامیک ویژگیهای خشونت و زیبایی را فدای اقتصاد کرده اند و مصرف کمتر سوخت را به ارمغان آورده اند. البته در درون کابین هیچ کمبودی ندارند و به همان شیوه های قبل بزرگ و جادار طراحی میشوند. در این گروه فریت لاینر کس کدیا Cascadia، پیتربیلت 387، کنورث T2000 و هم چنین ماک با پیناکل حضور دارد. البته کشنده هایی هم هستند که مابین سنت و آیرودینامیک هستند مثل فریت لاینر کورنادو coronado یا کنورث T660 و همین طور عرضه چند کشنده در یک کلاس از یک سازنده مثل فریت لاینر که سنتوری (قرن) Century و کلمبیا Columbia که در کلاس آیرودینامیک حضور دارند و هیچ وقت متوجه نشدم چرا این تعداد کامیون در یک کلاس آنهم از یک سازنده حضور دارند. در این بازار ولوو هم حضور دارد و کشنده VN را عرضه میکند و در نوع آیرودینامیک قرار دارد.
    از تفاوت های مهم دو نوع طراحی مکان فیلتر هوای آن یا هواکش خودمان است که در گونه سنتی بیرون از پوشش موتور و معمولاً سمت شاگرد قرار دارند و نمونه آیرودینامیک داخل پوشش موتور قرار دارد.
    برخی از سازندگان موتور و گیربکس را خودشان طراحی میکنند مثل ماک. اما بقیه از موتورهای شرکت هایی چون کاترپیلار، دیترویت دیزل، کامینز و پاکار استفاده میکنند.
    کاترپیلار Caterpillar با موتورهای C13 و C15 حضور دارد که اولی 335 تا 525 اسب بخار را پوشش میدهد و دومی 435 تا 635 اسب بخار را پوشش میدهد.
    دیترویت دیزل detroit diesel با موتورهای DD13 از 350 تا 450 اسب بخار را ارائه میکند و با موتورهای DD16 از 475 تا 600 اسب بخار را ارئه میکند.
    کامینز Cummins با موتورهای ISX قدرت هایی از 385 تا 600 اسب بخار را ارائه میدهد و موتورهای ISM از 280 تا 410 اسب بخار را ارئه میکنند.
    پاکار Paccar موتورهای MX را با قدرت های 350 تا 510 اسب بخار ارائه میدهد.
    برای گیربکس هم ایتون EATON و آلیسون ALLISON مدل های متنوعی را عرضه میکنند.
    برای دیدن عکس و ویژگیهای کامیونها و موتورها به سایت های اصلی سازندگان مراجعه کنید.
    منابع :
    وبسایت رسمی ماک( وابسته به ولوو)، پیتربیلت ( وابسته به پاکار) ، فریت لاینر(وابسته به دایملر)، وسترن استار (وابسته به دایملر)، کنورث ( وایسته به پاکار)، ولووی آمریکای شمالی ( وایت سابق)، دیترویت (وابسته به دایملر)، کاترپیلار ،کامینز و پاکار


    منبع : وبلاگ سلطان جاده

  4. کاربر زیر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده است:


  5. Top | #23

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,589
    • سپاس
      22,102
    • 9,948 تشکر در 4,786 پست
    • دریافت
      3
      اهدای کتاب
      35
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    منبع : وبلاگ سلطان جاده

    در این پست به بررسی کامیونت 6 تن ایسوزو مدل NPR میپردازم. نوشته های این مطلب حاصل 5000 کیلومتر رانندگی طی دو سفر به مشهد از کرمان بدست آمده است. قبل از آن نگاهی داشته باشیم به تاریخچه شرکت ایسوزو ژاپن.
    ایسوزو یا Isuzu Motors Ltd یک شرکت تولید کننده خودروهای سواری، وسایل حمل و نقل تجاری و انواع کامیون سنگین است که دفتر مرکزی آن در توکیو ژاپن قرار دارد. در سال 1916 دو شرکت کشتی سازی Ishikawajima و گروه صنعتی “گاز و الکتریک” توکیو تصمیم به تولید اتومبیل گرفتند و نتیجه همکاری آنها با شرکت Wolseley Motor Company به عرضه خودروی سواری A-9 و دو سال بعد کامیون CP منتهی شد.
    در سال 1933 بخش خودروسازی (ایشی کاوا جیما) با اتومبیل سازی DAT ادغام شد و به گروه صنعتی "اتومبیل" تغییر نام داد. در 1934 بخش کامیون سازی آنها به ایسوزو تغییر نام داد و معادل انگلیسی آن به معنای "fifty bells" یا پنجاه زنگ میباشد. محصولات ایسوزو در بخش کامیون شامل کلاسهای زیر میباشد:
    Elf - Light Duty Truck (N-Series)
    Forward - Medium Duty Truck (F-Series)
    Giga - Heavy Duty Truck (C-Series, E-Series)
    که به ترتیب شامل گروه های سبک، متوسط و سنگین است. برای دیدن عکس از این مدلها کلمات کلیدی ( نام کامیونها) را در موتورهای جستجو وارد کنید.
    شعار کمپانی ایسوزو : هدف ما، مقصد شما. ایسوزو...
    Our goal, your destination. ISUZU

    اما کامیونت مورد نظر این مقاله مدل NPR عرضه شده از سوی بهمن دیزل است و قیمت فعلی آن بین 30 تا 35 میلیون تومان است و در مقابل امکانات آن خیلی زیاد به نظر میرسد. در یک جمع بندی ماشین کامل و بی عیب و نقصی به نظر میرسد جز گرانی قطعات و قیمت نهایی آن.
    طرح ظاهری آن نسبت به کلاس این کامیونت ها و دیگر رقبا برتری خوبی دارد و نمیتوان آن را طرحی ضعیف قلمداد کرد و در کل از هماهنگی خوبی برخوردار است و طرح چراغ های جلو یک گربه با سبیل هایی کشیده را در ذهن تداعی میکند که البته هیچ ارتباطی با بغل کامیون پیدا نکرده است. کابین آن از امکانات نسبتاً کامل و مناسبی برخوردار است. فضای داخلی برای سرنشینان، راحتی و آسایش خوبی را به ارمغان میآورد. کمربند های ایمنی سه نقطه ای، کولر و بخاری با عملکرد عالی، تنظیم پشتی و ریل صندلی راننده، صندلی شاگرد تاشو، جای پای نسبتاً کافی، دسته دنده ای خوش دست، تنظیم غربیل فرمان، شیشه های برقی، آینه های مناسب و قوی، قفل مرکزی بدون ریموت، دید مناسب به اطراف و نقطه کور کم، روشنایی خوب چراغ های جلو، ترمز موتور و... از مجموعه امکاناتی است که راننده را راضی نگه میدارد.
    .
    قوای محرکه آن 133 اسب بخاری است که کاملاً مناسب است و هماهنگی فوق العاده ای با گیربکس 5 دنده آن دارد و از بقیه کامیونت های موجود در ایران یک سر و گردن بالاتر است. مصرف سوخت آنهم نسبتاً مناسب است.
    ترمز ها کاملاً کاسه ای و روغنی هستند و قدرت خوبی دارند البته در اوزان بالا مثل 5 تن بدون یاری ترمز موتور شدیداً داغ میکنند و به کارگیری ترمز موتور هم یکی از مزیت های این کامیونت است. فرمان آن هیدرولیک با تنظیم دسته ای است و کار کردن با آن بسیار عالی و نیار به عادت ندارد. در ترافیک شهری هم عملکرد فوق العاده ای دارد. در سمت چپ راننده کلید گرمکن هوای ورودی موتور قرار دارد و پایین تر آن اهرم تنظیم دور موتور که بدجاست.
    معایب :
    یکی از معایب بزرگ این محصول وزن خالص آن است که به 3650 با اتاق بار منتهی میشود و برای وزن ناخالص آن که مجموعاً 6 تن باشد اشکال ایجاد میکند و معمولاً وزن ناخالص آن به 8.5 تن میرسد. البته نبودن بارهای سبکتر هم بی تاثیر نیست.
    محفظه باطری هیچ گونه محافظی ندارد و باک آن هم کوچک به نظر میرسد.
    عدم به کارگیری سیستم ABS با توجه به قیمت بالای آن و نبود کمپرسور باد از معایب اصلی آن به شمار میرود.
    راه اندازی ترمز موتور قدرتمند آن با دسته برف پاک کن است که معمولاً راننده دچار تداخل کار آنها میشود.
    جای اهرم ترمز دستی ( کاملاً میکانیکی) آن مناسب نیست و جای خواب راننده را خراب میکند. البته این یک ماشین روزانه است ولی چه کنیم که اینجا ایران است!!!
    جای نشانگر دمای آب و سوخت بهتر است با هم عوض شوند چون راننده به دمای آب بیشتر کار دارد و جای فعلی زیر فرمان است و برای دیدن باید تمرکز بیشتری به خرج داد.
    فاصله دنده ها در دنده 4 و 5 در معکوس ها خصوصاً در گردنه ها عملکرد خوبی را نشان نمیدهد.
    مزایا :
    قابلیت فوق العاده خنک کاری موتور و درجه حرارت مناسب و ثابت آب، کشش و قدرت مناسب، ترمز موتور، به کارگیری توربو شارژ، پایداری مناسب، راحتی خوب کابین در حین رانندگی
    نمونه مورد نظر با اینکه 1 سال از کارکرد آن میگذشت اما هنوز نیاز به تعمیر پیدا نکرده بود و این نشان از کیفیت برتر ایسوزو در مقابل چینیهای موجود در بازار میدهد. در طول این مدت هیچ بدی از این ماشین ندیدم و برای صاحبش شانس میآورد. رقبای آن در ایران هیوندای کروز ایران خودرو دیزل، فوتون سایپادیزل و تعدای محصول چینی دیگر هستند که حرفی برای گفتن در مقابل آن ندارند. الیته ایویکو دیلی که عرضه آن ظاهراً متوقف شده رقیب خیلی سختی برای ایسوزو از لحاظ کیفیت، امکانات و تواناییهای حرکتی بود.
    در کل باید به مدیران بهمن دیزل بابت انتخاب ایسوزو به عنوان شریک تجاری تبریک گفت و امیدوارم قیمت آنهم به تدریج کم و منطقی تر شود و همین طور مدلهای جدید آن با امکانات بیشتر عرضه شود.
    این ماشین قطعاً فقط برای مصارف درون شهری و شرکتهای توزیع که توانایی مالی مناسب دارند مناسب است. کسانی که قصد خریدن برای حمل بار بین شهری دارند با توجه به کرایه های پایین و مهم تر از همه اضافه وزن های اجباری و همین طور کمبود جا برای کارکرد دو راننده خریدن آن جزء دردسر و سختی های زیاد و نهایتاً ورشکستگی چیز دیگری به همراه ندارد. خصوصاً اگر پشتوانه مالی خوبی ندارید.

  6. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  7. Top | #24

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,589
    • سپاس
      22,102
    • 9,948 تشکر در 4,786 پست
    • دریافت
      3
      اهدای کتاب
      35
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    سوخت رسانی موتور های دیزلی


    .در موتورهای قدیمی از یک شیوه کاملا مکانیکی که شامل یک پمپ مرکزی جهت مکش و پمپاژ سوخت و انژکتورها جهت تزریق بود در تمام کامیونها استفاده میشد.در این سیستم سوخت توسط یک پمپ مقدماتی(سه گوش)از باک مکش میشد که در مسیر این مکش فیلترها قرار داشتند.سپس سوخت به پمپ مرکزی ارسال میشد.پمپ مرکزی شامل یک میل بادامک با تعداد بادامک مساوی با تعدادی سیلندر(به عدد سیلندرهای موتور) پلانجر و رگلاتور(گاورنر) بود.قطعات دیگری هم دارد که برای این مبحث مهم نیستند.با چرخش میل بادامک بادامک ها سوخت را به کانال پلانجر هدایت میکردند و گردش پلانجر توسط شانه گاز باعث قرارگرفتن مقدار مورد نیاز سوخت در مدار انژکتور میشد و به این ترتیب سوخت با فشار وارد محفظه احتراق میشود .این سیستم کاملا مکانیکی است و استهلاک و تعدد قطعات از معایب آن بود.کامیونهای قدیمی همه از این سیستم استفاده میکردند.فقط در نوع پمپ مقدماتی تفاوت هایی داشتند.پمپ های مقدماتی در3نوع پره ای، غلتکی و دیافراگمی ساخته میشدند. نکته قابل توجه این سیستم وجود گاورنر یا رگلاتور بود که در دور بالا ارسال سوخت را قطع میکرد.اما اکثر رانندگان ایرانی مثل پدرم این مطلب را باور نمیکنند.


    اما امروزه دو سیستم مبتنی بر کنترل الکترونیکی با نامهای کمون ریل (common rail) و یونیت پمپ(unit pomp) مورد استفاده قرار میگیرد که در این میان یونیت پمپ از مزایای بیشتری برخوردار است.در ابتدا کمون ریل(ریل مشترک) را توضیح میدهم.
    کمون ریل تشکیل شده از یک پمپ مکش و تزریق مرکزی که نیروی خود را از موتور گرفته و سوخت را به مدار ریل مشترک سوزنهای انژکتور می فرستد.فشار کاری آن حدود2000بار است.سپس سوخت از ریل مشترک به انژکتورها برای تزریق فرستاده میشود.کل این مراحل توسط یک ECU که اطلاعات خود را از سنسورهای مختلف میگیرد کنترل میشود. از مزایای این سیستم کم شدن قطعات نسبت به نوع ابتدایی و کنترل میزان ارسال سوخت توسط ECU است.


    یونیت پمپ:در این سیستم به جای پمپ مرکزی مکانیزمی در انژکتورها تعبیه شده تا مکش و تزریق توسط انژکتور صورت گیرد.انژکتورها دارای یک پلانجر در بالا جهت مکش و تزریق هستند که نیروی بالارونده توسط فنر و پائین آورنده توسط بادامک میل بادامک تامین میشود.یک سیم پیچ و سوپاپ یکطرفه در مسیر مکش قرار دارند و در زمان بالا رفتن پلانجر ECU با قطع جریان سیم پیچ باعث عقب رفتن سوزن سوپاپ میشود و سوخت به محفظه فشار بالا ارسال میشود.با پائین آمدن پلانجر سیم پیچ باردار شده و با تشکیل میدان مغناطیسی سوپاپ را جمع میکند تا مدار ارسال بسته شود. در این حالت سیم پیچ انتهایی باردار شده تا با بالا آمدن سوزن سوخت وارد سیلندر شود و با قطع جریان سیم پیچ انتهایی مدار توسط سوزن بسته میشود.فشار مکش در حدود300بارو تزریق بین1800تا2050 بار است.از مزایای مهم این سیستم اینکه هنگام خرابی یک انژکتور با بقیه انژکتورها میتوان تا تعمیرگاه رانندگی کرد.اما سیستم کمون ریل این مزیت را ندارد و باید مجموعه در دم عیب یابی و تعمیر شود.


    <!--[if !vml]-->[IMG]file:///C:/DOCUME~1/KINGOF~1/LOCALS~1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif[/IMG]<!--[endif]-->
    کلیه عملیات هر دو سیستم توسط ECU کنترل شده در نتیجه سوخت به موقع و با مقدار مناسب به سیلندر تزریق شده و این به مصرف اقتصادی سوخت کمک میکند.مهمترین تغییر اساسی این سیستمها با نمونه های قدیمی حذف شدن اهرم های میکانیکی مابین پدال گاز و پمپ مکش در یونیت پمپ و پمپ مرکزی در کمون ریل است و جایگزین آن سنسورهای الکترونیکی است که به فرستادن سیگنالهای دیجیتال مقدار مکش و پاشش سوخت تنظیم میشود.با این سیستم میتوان سیستم ضد کشش و لغزش ترمز را هم اضافه کرد.در موتورهای جدید از فیلترهای آبگیر جهت جداسازی مولکولهای آب از گازوئیل استفاده میشود و از مزیت های آن عدم اکسیده شدن قطعات فلزی است.اما برخی رانندگان اقدام به برداشتن آن با امید به افزایش قدرت موتور میکنند که اصلا به صرفه نیست.این سیستمها هم مثل سیستم قدیمی هوا میگیرند و باید به طریق مکانیکی یا الکترونیکی آنها را هواگیری کرد.

    منابع:
    1- دانشنامه ویکی پدیا
    2- کمپانی BOSCH

  8. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  9. Top | #25

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,589
    • سپاس
      22,102
    • 9,948 تشکر در 4,786 پست
    • دریافت
      3
      اهدای کتاب
      35
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    SCANIA AB




    کامیون سازی اسکانیابراساس سال تاسیس وابیس خودش را متولد 1891میلادی میداند اما اصلا در 1900 میلادی تاسیس شده است.بهرحال این کمپانی در کشور سوئد متولد شده و در حال حاضر به تولید کامیون و اتوبوس میپردازد.(براساس نوشته دانشنامه ویکی پدیا تاسیسات اولیه در شهر Malmöواقع در سوئد جنوبی بوده است اسکانیا مشتق شده است از کلمه لاتینSkåne که یک منطقه provinceدر سوئد است) نماد این شرکت یک شیر یا اژدهاست که شعله ای از دهان آن خارج شده و یک تاج سلطنتی هم بر سر دارد.اولین کامیون را در1902 به بازار فرستاده است.
    در 1911میلادی کمپانی VABIS با اسکانیا ادغام شد و از آن پس محصولاتشان اسکانیا وابیس نام گرفت.






    بعد از جنگ جهانی اسکانیا به وارد کردن ماشینهای فولکس واگن مبادرت ورزید تحت نظرSvenska Volkswagen AB".در1936 اولین موتور دیزل را به کاربرد و در 1958موتورهای دیزل را به توربو شارژ مجهز کرد.در 1969 کمپانی SAABهم با اسکانیا ادغام شد و کمپانی scania saab ABنام گرفت و سرانجام در 1995به scania ABتغییر نام داد.در این زمان کمپانی ساب از سوی جنرال موتور و کمپانی انگلیسی BAE خریداری شد(طبق متن ویکی پدیا اسکانیا در این دوران تحت تملک یا مدیریت فولکس واگن بوده است) در 1999ولوو تلاش کرد که بخشی از سهام اسکانیا را بخرد اما اتحادیه اروپا برای جلوگیری از انحصاری شدن تولید کامیون در شمال اروپا مانع این کار شد..در گذشته اکثر مالکیت اسکانیا متعلق به خانواده یا فامیل Wallenbergبوده است اما الان بزرگترین سهامدارانش فولکس واگن و مان هستند.اما داستان ناتمام ماندن خرید اسکانیا از سوی گروه ولوو.درآگوست 1999 ولوو اعلام کرد قصد خریداری اکثریت سهام اسکانیا را دارد و قصد داشت 49.03%سهم بخرد.با این کار قصد داشت گروه دایملر کرایسلر را پشت سر بگذارد و بزرگترین تولید کننده کامیون در جهان شود.اما سرانجام بامخالفت دولت سوئد و اتحادیه اروپا ولوو ناکام ماند.در حال حاضر اسکانیا به 70کشور صادرات دارد. محصولات اسکانیا هم اکنون در رنج هاوکاربری های مختلف تولید میشود برای حمل جاده ای سنگین کلاس Rرا در اتاقهای کوتاه و بلند و با موتورها و تجهیزات مختلف روانه بازار میکند .طبق آخرین اطلاعاتی که دارم قویترین موتورش620HPقدرت دارد و میتواند استانداردهای یورو 4و5را پوشش باشد.اسکانیا از معدود سازندگانی است که تنها در زمینه محصولات تجاری فعالیت میکند و وارد دیگر بخشها نمیشود و این خود تلاشی است برای تمرکز بیشتر در جهت ارائه محصولاتی بهتردر ایران از گذشته های دور اسکانیا وارد میشد اما به همان دلایلی که در پست اول گفتم ماشینهای اروپایی با خرید چشمگیری مواجه نمیشدند.(البته دلیل عدم حضور اسکانیا در بازار تشنه فعلی ایران را نمیدانم)اما مهمترین مدلهائی که وارد شدند 112H/113Hدر دو مدل بی دماغ و دماغ دار.با موتورهای 300و310 اسبی.مدل113Hتوسط شرکت نفت برای حمل مواد نفتی با رنگ آمیزی سبز وارد ایران شد. در حال حاضر گروه عقاب افشان (تولید اتوبوس)و گروه ماموت (بخش کامیون) در ایران حضور دارند.





    MACK


    کمپانی برادران ماک که به نظر من معتبرترین کامیون دنیا است در 1900میلادی توسط John Mack تاسیس شد .او 4برادر دیگر داشت به نامهای Augustus F. Mack/William C. Mack/Joseph Mack /Charles Mackکه به همین دلیل این کمپانی به نام برادران ماک (مک)مشهور شده است.نماد ماک یک مجسمه سگ است به نام بولداگBULLDOG که معنای آن سگ نر است.این لقب در جریان جنگ جهانی اول توسط سربازان ارتش بریتانیا به این کامیونهای سخت کوش داده شد و در 1922 رسما مورد استفاده قرار گرفت.دفتر مرکزی ماک در Allentown, Pennsylvaniaقرار دارد.در 1909ماک مدلهای کوچک1 و1.5تنی را معرفی کرد.1938اولین محصول با موتور دیزل را معرفی کرد.ماک در ایران محصولاتش را از طریق کمپانی ایران کاوه(سایپا دیزل) به فروش میرساند.مدل دیزل جنگی خودمان در سری Lجای میگیرد.که در سالهای 1941تا1945تولید شده است.از دیگر مدلهای مهم بازار ایران سریRوFبودند که طبق مدارک خود کامیونها در سال 1975تولید شده اند اما سریRدر1960معرفی شده است و Fدر1959.بعد از انقلاب بولداگهای ماک برای همیشه ایران را ترک گفتند.




    البته گهگاهی برخی مدلها وارد میشوند مثل مدلCHکه در 1988معرفی شده است.البته مدلهای ایرانی تولید دهه 1990بوده اند.ماک در زمره کامیونهائی بود که نکات جالبی در آنها پیدا میشود.یکی از این موضوعات گیربکس های 20دنده بودند که­ مکانیزم کمک آنهاOVERیک دسته دنده تمام و کمال بود و 4ضریب داشت و راننده شاید در طول یک سفر هزران بار با این دسته ها کار میکرد.امروزه کمکها دارای یک شاسی کوچک روی دسته اصلی هستند و حداکثر دو ضریب بیشتر ندارند.ماک هم از آن تولید کننده های تک محصولی است و این چنین است که به اعتبار جهانی دست یافته است.(من شخصا اعتقاد دارم کامیون ساز باید تک محصول باشد و تمام انرژی اش را صرف مشتری و ارائه یک محصول تمام عیار کند) ماک هم اکنون از2001میلادی جزء گروهVOLVO ABاست اما محصولاتش ریشه های خود را حفظ کرده اند.یکی از زیباترین مدلهای ماک سری VISIONاست.بهرحال امیدوارم روزی نه چندان دور باز شاهد ورود این بولداگها در ایران باشیم و همه فکر نکنند دنیا فقط FHاست وبس.هم اکنون مدلهایRوFوهمین طور نمونه های قدیمی Lبا اینکه سالهاست مورد استفاده قرار گرفته اند و از رده خارج هستند اما دوستداران کامیون در ایران همچنان به موتورها استارت میزنند و جاده ها چشم انتظار دیدارشان...
    BUSSING

    و آخرین کمپانی که در این مقاله معرفی میکنم کامیون سازی بوزینگ است .بوزینگ در 1903میلادی در آلمان توسط Heinrich Büssingتاسیس شد.


    نماد محصولات این شرکت یک شیر نر بود که با اقتدار تمام افق را نظاره میکند .نخستین محصول بوزینگ یک کامیون 2تنی دوسیلندر با سوخت بنزین بود.در1930اولین محصول دیزلی اش را ارائه داد.سرانجام در 1971با مان ادغام شد و نماد آن هم اکنون روی محصولات مان خودنمائی میکند.


    وبلاگ سلطان جاده ها
    منابع:
    1- وب سایت رسمی اسکانیاscania AB website
    2- وب سایت رسمی ماکMack Trucks website
    3- موزه گروه مانMan Group museum
    4- کلکسیون هنک hank trucks collection
    5- بخش تاریخچه سایت yahoo

  10. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  11. Top | #26

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,589
    • سپاس
      22,102
    • 9,948 تشکر در 4,786 پست
    • دریافت
      3
      اهدای کتاب
      35
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    تاریخچه . . .


    MAN AG


    از لحاظ قدمت کمپانی مان سابقه زیادی دارد که به 1758 میلادی بازمیگردد. اما بخش کامیون سازی آن همگام با دیگر شرکتها به وجود آمد.مان در حال حاضر یک گروه بزرگ شامل تولید اتوبوس کامیون/قطعات و دستگاههای اتومبیل و بسیاری بخش های دیگراست که به خودرو ارتباط ندارند.
    در 1840کمپانی Sander’sche Maschinen-Fabrik, تاسیس میشود.در 1857هم به Maschinenfabrik Augsburg AG.تغییر نام میدهد.از آن طرف در 1841کمپانی به نام
    Eisengießerei und Maschinenfabrik Klett & توسط Johann Friedrich Klett تاسیس میشود این دو کمپانی در تاریخ 1898 با هم ادغام میشوند و نهایتا در تاریخ 1908به
    MaschinenfabrikAugsburg-Nürnberg AG M.A.N تغییر نام میدهند. مان در زمان جنگ های جهانی خسارتهای زیادی دیده است.در 1971 کامیون سازی بوزینگ تحت تملک مان در آمد .علامت تجاری بوزینگ که یک شیر نر است هم اکنون روی محصولات مان خودنمائی میکند.مان یکی از پیشروترین کمپانیها در نوآوری بوده و هست . در 1845یک دستگاه چاپ با سرعت بالا طراحی کرد.در 1904کار بر روی موتور دیزل را آغاز کرد و در 1923و24کامیونهائی با مدیریت پاشش سوخت عرضه کرد و اولین کمپانی بود که به موتورهای دیزل توجه جدی نشان داد.
    از دیگر نوآوریهایش میتوان قطارهای آویزان(منوریل های امروزی)را نام برد که در سالهای 1898تا1902تولید کرد وبسیاری تولیدات ارزشمند دیگر.در حال حاضر کامیونهای مان در رنجهای سبک .متوسط و سنگین که به ترتیبTGL/TGM/TGAنام دارند عرضه میشوند.

    در ایران هم تا حدودی این کامیونها وارد میشدند اما به گفته قدیمیهای جاده با استقبال خوبی مواجه نمی شدند.محصولات مدرن مان که با ورود مانF2000روند سریعتری به خود گرفتند دارای وجهه ای خاص هستند بهر حال من مان را یک قطب کامیون سازی جهان میدانم.کشنده TGA460توسط گروه فتح(وابسته به وزارت دفاع)وارد ایران شد و هم اکنون هم گروه آورین خودرو(وابسته به کرمان موتور)نمونهTGAرا با موتورهای 480اسبی ارائه میکند که به نظر من مدرن ترین کشنده بازار حال حاضر ایران است.سعی میکنم در آینده آن را معرفی کنم .برای خرید این مدل میتوانید به نمایندگیهای اورین خودرو مراجعه کنید.مان در زمینه خدمات پس از فروش در ایران عملکرد مناسبی نداشته است و اصولا تمایل زیادی به بازار ایران نشان نمیدهد.البته اگر با استفاده از نظرات رانندگان ایرانی تغییراتی در کامیونهایش انجام دهد و بخش فارسی وبسایت مرکزی را هم راه اندازی کند مطمئنا فروش بیشتری خواهد داشت.تبلیغات مفید شامل ارائه اطلاعات فنی به جای صرف نمایش محصولات خیلی مهم است.سال گذشته در نمایشگاه خودرو کرمان یک نمونه از مدل جدیدTGAرا به نمایش گذاشتند اما اطلاع رسانی به هیچ وجه مناسب نبود اما در همان نمایشگاه ولوو اجازه ورود به کامیونها و بازدید از تمام قسمتها را میداد.




    (شعار کارخانه آورین خودرو واقع در تاسیسات ارگ جدید بم مان همسفر مردان جاده است)
    VOLVO AB

    کامیون سازی ولوو که هم اکنون شامل یک گروه بزرگ با نامVOLVO ABفعالیت می کند در سال 1927 میلادی توسط دو مهندس میکانیک به نامهای Assar Gabrielsson وGustaf Larson در کشور سوئد تاسیس شد.دفتر مرکزی ولوو هم اکنون در گوتنیرگ سوئد قرار دارد.
    در 1928اولین محصولش را با نام سری 1 در اندازه های کامیونت فعلی کمی کوچکتر ارائه داد.

    اولین محصول با موتور دیزل را در 1963با معرفی سری L43وارد بازار کرد. ورود ولوو به ایران در 1934شکل گرفت.طیق مدارک کمپانی برای اولین بار 3 کامیون ساخته شده به ایران تحویل داده شد.

    اولین شریک ولوو شرکت رنا(هم اکنون خدمات پس از فروش محصولات سایپا دیزل را بر عهده دارد)بود و کارش را با مونتاژسری Nآغاز کرد.بعدها ولوو مقداری از سهام گروه زامیاد را خرید و تولید محصول را از این طریق پیگیری کرد.در1984تولید سری معروفFرا با ایران کاوه آغاز کرد و هم اکنون هم مدلهای متنوعی مانندFM/FH/NHرا در ایران عرضه میکند.ولوو در سری Fدارای ضعف های بسیاری بود و اگر ساده تر بگویم تنها یک موتور پرقدرت ارائه کرده بود و کامیون هیچ امتیاز دیگری نداشت اما با ارائه سریFHنشان داد که روش طراحی را بر روی خواسته های مشتریان متمرکز کرده است و این موضوعی است که با ورود به کابینFHمشاهده میکنیدمحصولی که به نظر من از لحاظ ارگونومیک در صدر اول بازار ایران جای دارد.

    گروه ولوو هم اکنون کامیون سازی ماک و رنو را تحت سیطره خود دارد و بخشهای بسیاری شامل گروه مالی،لجستیک،هوایی و... را هم دارد.ولوو هم اکنون تمرکز خود را برای ارائه مدلهائی کم مصرف طبق استانداردهای یورو4و5صرف میکند.جدید ترین مدلهای ولوو سری جدید و بهبود یافته ولووfh12 و fh16 است.در ایران هم اکنون مدل قدیمی fh12 با موتورهای حداکثر460اسبی واستانداردیورو3تولید میشوند.هم چنین نمونه 610اسبی fh16و سری ADRبا موتورهای 420اسبی تولید میشوند.(سری ADRمجهز به سامانه ضد جرقه ولوو هستند و برای حمل مواد نفتی و خطرناک مورد استفاده قرار میگیرند) ومدل ارزشمندNH12که با اینکه قابلیت های زیادی دارد و با فرهنگ ایرانی شباهت های زیادی دارد اما هیچ تبلیغی نداردو به هر فروشگاه ولوو که مراجعه کنید فقط FHمعرفی میشود.کامیون سازی ولوو یکی از معدود سازندگانی است که به مشتریان ایرانی نهایت احترام را گذاشته و به همین دلیل در وبسایت رسمی ولوو بخش فارسی مخصوص کاربران ایرانی را راه اندازی کرده که انصافا اطلاعات بسیار مناسبی به فارسی ارائه میدهد اما هنوز هم به نظر من کامل نیست.پیشنهاد میکنم حتما سر بزنید.امیدوارم همان طور که به اطلاع رسانی اهمیت میدهند در زمینه تولید محصولات جدید مطابق با خواست ایرانی(کشنده دماغدار اتاق بلند) با آپشن های ایمنی بیشتر هم فعال تر شوند و کیفیت محصولات خود را همیشه به روز نگه دارند.موردی که این روزها برخی به آن ایراد میگیرند و همین طور نظارت بیشتری به نمایندگیهای خود در ایران داشته باشند تا اعتبار نام ولوو توسط مدیریت دولتی شرکتهای ایرانی خدشه دار نشود.
    منابع:عکس و متن
    موزه و سایت رسمی گروه مان
    وب سایت گروه ولوو
    دانشنامه ویکی پدیا

    وبلاگ سلطان جاده

  12. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  13. Top | #27

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,589
    • سپاس
      22,102
    • 9,948 تشکر در 4,786 پست
    • دریافت
      3
      اهدای کتاب
      35
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    کشنده هوو.


    در این پست بیطرفانه کشنده HOWO محصول کامیون سازی ملی چین را بررسی کرده ایم.حدودا 1سال از نزدیک در آب و هوای مختلف، سخت ترین شرایط کاری با هوو زندگی کرده ام و تمام تلاشم را برای نوشتن واقعیت کرده ام و ندیده قضاوت نکرده ام.هوو با همکاری ولوو و تکنولوژی اشتایر تولید شده است.
    اول بپردازیم به مشخصات کشنده اعلام شده از سوی سازنده:
    موتور:WD615,47
    6سیلندر،حدوداً10 لیتر حجم،قدرت 371 اسب بخار در 2200دور در دقیقه، گشتاور 1470 نیوتن متر در 1300 تا 1600 دور در دقیقه، مجهز به توربو شارژ و اینتر کولر.طراحی توسط کمپانی اشتایر اتریش steyer با سیستم سوخت رسانی انژکتوری مکانیکی پوشش دهنده استاندارد یورو2
    گیربکس مکانیزمHدوبل 8دنده جلو +عقب و کرال crawler پنوماتیک و سنکرونیزه محصول ZFآلمان.کلاج تک صفحه ای با عمل کننده هیدروپنوماتیکی، دیفرانسیل مجهز به قفل کن محصول اشتایر
    اول از همه به قطعات و دستگاههایی میپردازم که کاملا چینی نیستند.عملکرد پیشرانه در حد نسبتا خوب به نظر میرسد . قدرت موتور تقریباً مناسب بازار ایران است و کیفیت نسبتا مناسبی دارد.(حائز اهمیت است که نمونه مورد آزمایش در مناطق جنوبی و گرم ایران کار کرده است)و از کشنده های هم رده خودش مثل ایویکو 440 با اینکه گشتاور کمتری دارد اما تا حدودی سرحال تر نشان میدهد و در شرایط مساوی عملکرد موتور بهتر است.حتی اگر گیربکس مجهز به کمک(over) بود میتوانست با کشنده هایی همچون ولوو fh یا مدلهای آکسور بنز سروکله بزند.گیربکس اما در تعویض ها نیاز به دقت زیاد دارد و اگر کمی در جای دنده اشتباه کنید جا نخواهد رفت.گیربکس ZF مدل فولر مجهز به سیستم عدم استارت در حالت دنده است.در کل قابلیت های حرکتی مناسبی دارد.


    میرسیم به کابین که نقطه ضعف اصلیش است.کابین دچار ضعیف ترین طراحی است که تا به حال دیده ام. محفظه فیلتر هوا زیر اتاق جاسازی شده و تونل موتور به شدت مرتفع است و دارای یک شیب نامناسب است که کاملا این مکان را غیر قابل استفاده کرده است(طراحی تونل موتور یک کپی ناقص از ولووFMاست)


    داشبورد از قطعات پلاستیکی بی کیفیت ساخته شده است و طراحی آن بی شک کپی شده داشبورد مدرن ولوو FH است و با داشبورد ولوو مو نمیزند.غربیل فرمان هم کپی شده ولوو است فقط مکانیزم تنظیم آن دسته ای است.صندلی ها دارای طراحی بسیار ضعیف و کنترلهای نه چندان مناسب که کار خاصی را انجام نمیدهند و راننده به شدت احساس خستگی میکند.تخت پائین دارای یک شیب است که واقعا ناراحت کننده است و محافظ ایمنی هم ندارد اما تخت بالا دارای محافظ و راحتی خیلی بهتری است.آینه ها هم تقریبا از رویFH کپی شده اما با کیفیتی بسیار پائین.ظاهر کابین هم معمولی است نه زیباست نه زشت.برای بالا زدن اتاق باید کاور جلوپنجره را باز کنید اما متاسفانه مکانی برای دسته جک اتاق در آن تعبیه نشده و معمولا افراد فراموش میکنند آن را بالا بزنند و در نهایت میشکند ( نمونه مورد آزمایش سابقه 3مرتبه شکستگی دارد)یکی از مزیت های اتاق ارتفاع بلند است اما کمکی به ازدیاد فضای اتاق نکرده است.از لحاظ ارگونومی کلیدها در مکان خوبی قرار دارد .سیستم تهویه دارای یک نشانگر دیجیتالی از نوع کریستال است و انصافا کلیدهایش از کیفیت خوبی برخوردارند.جعبه کنار اتاق در سمت راننده قرار دارد و فضای نسبتا مناسبی دارد . در طرف دیگر متاسفانه طراحی نشده است.یکی از نقاط ضعف اتاق آیرودینامیک آن است و صدای باد به شدت شنیده میشود و در سرعنهای بالا صدای آزاردهنده ای به گوش میرسد البته نباید از کنار صدای جذاب موتور و گیربکس آن به راحتی گذشت صدایی پرطنین و گیرا خصوصا در سربالایی ها اگر دور موتور را به 2000 دور برسانید لذت زیادی خواهید برد. بادگیر جانبی دارد وبادگیر سقف را باید سفارش داد.تعلیق اتاق تشکیل شده ازدوعددکیسه ی هوادر عقب و تعدادی ضربه گیر لاستیکی درنقاط مختلف است.همین طور دو عدد نگهدارنده فنری فلزی دارد.اتاق به شدت صدا میدهد و قطعات دائم یکدیگر را مورد سایش قرار میدهند و درآینده تصاویری را از این نقاط منتشر میکنم. شاسی نردبانی است و چرخ پنجم محصول jost است.لوازم ترمز و خشک کن باد همگی محصول wabco هستند.چراغ ها هم معمولی هستند اما عملکرد خوبی دارند.کیفیت دسته راهنما و آمپرهای جلو در حد خوبی قرار دارد.داشبورد مجهز به یک نمایشگر است و اطلاعات از سیستمهای مختلف را نمایش میدهد.ترمز ها بادی و از نوع کفشکی هستند و عملکرد خوبی دارند اما یک ترمز موتوردارد که بیشتر اسباب بازی است تا ترمز موتور و هیچ امتیازی ندارد و فقط چراغ نمایشگرش روشن میشود(این سیستم روی شانه گاز و گازهای خروجی اثر میگذارد)یکی از نقاط ضعف خیلی عجیب دو تیکه بودن شیشه های بغل است که برای جلوگیری از ورود جریان هوا به داخل اتاق طراحی شده اما در سمت سرنشین دوم کاملا دید آینه موقعیت چرخ جلو را کور کرده و عملا این آینه را از کار انداخته است ای کاش چینی ها قبل از فروش یکبار خودشان در جاده ها امتحانش میکردند.


    البته در روزهایی که در حال نگارش این متن بودم موتور کامیون پیستون گرفت و برای اولین بار بعد از حدود 1سال موتور را به تعمیرنیازپیداکرد.سیلندر موتور از نوع بوش تر است و این یک مزیت است خوشبختانه گارانتی هنوز اعتبار داشت و رایگان تعمیر شد اما 5روز طول کشید که واقعا مسئولان شرکت گواه و ایران خودرودیزل باید تجدید نظری در سیستم خود بکنند.اما معتقدم اگر موتور در شرایط بهتری نگهداری شود کمتر دچار مشکل میشود.(نمونه مورد نظر کیفیت نگهداری پایینی داشت)

    منابع عکس: وب سایت کامیون سازی ملی چینCNHTC

  14. کاربر زیر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده است:


  15. Top | #28

    • مدیر سابق IT
    • تاریخ عضویت
      21-Dec-2009
    • رشته تحصیلی
      it
    • مقطع تحصیلی
      زندگی مقطع هم داره؟؟
    • دانشگاه
      دنیا خودش یه دانشگاهه وزمان استاد انسانها
    • محل سکونت
      تمام خاک پاک پارس
    • پست‌ها
      1,818
    • سپاس
      26,623
    • 10,147 تشکر در 2,627 پست
    • دریافت
      22
      اهدای کتاب
      29
    • قدرت امتیاز دهی
      41
    • امتیاز
      3033

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    عاشق ماك هستم تمام مدلشو دوست دارم
    ایویکو استرالیز واقعا حرف نداره
    نمايشگاه خودرو كه جديدا برگزار شده بود ديدم عاليه
    اينم عكسش
    آخرین ویرایش توسط mohammad.persia در تاریخ 2010-Jun-30 انجام شده است
    ای قوم به حج رفته، کجایید؟کجایید؟
    معشوق همین جاست، بیایید! بیایید!
    معشوق تو همسایه ی دیوار به دیوار
    در بادیه سرگشته شما در چه هوایید؟
    گر صورتِ بی صورت معشوق ببینید
    هم حاجی و هم کعبه و هم خانه شمایید

    __________________
    خالصانه برای کودکان بیمار دعا کنیم...

  16. کاربر زیر از mohammad.persia برای پست مفید تشکر نموده است:


  17. Top | #29

    • کاربر جــــــــدید
    • تاریخ عضویت
      16-Jul-2010
    • رشته تحصیلی
      computer
    • محل سکونت
      mashhad
    • پست‌ها
      1
    • سپاس
      0
    • 2 تشکر در 1 پست
    • دریافت
      0
      اهدای کتاب
      0
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      10

    اشاره پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    سلام دوستان
    از اینکه میبینم مباحث ماشینهای سنگین علاقه مندان خوبی چون شما داره خیلی خوشحالم، در شرایطی که اهمیت این حرفه ی کلیدی و بسیار مفید از چشم خیلی ها پنهان مونده برخورد با اینگونه تحقیقها و علاقه مندیها به ما دوستداران کامیون قوت قلب چشم گیری میده و محرک فوق العاده ای برای حرکتهای بهتر و مفید تر خواهد بود.
    از این فرصت استفاده میکنم و از تمامی دوستانی که مطالب وبلاگ و وبسایت ما رو با ذکر منبع اینجا قرار دادند تشکر میکنم و امیدوارم از مطالب بعدی وبسایت دنده یک که اولین وبسایت تخصصی مباحث کامیون و خودروهای سنگین هست کمال استفاده را ببرید.

    به حضور شما در دنده یک افتخار میکنیم :)
    محمد خادم زاده

  18. 2 کاربر از gearone.ir برای پست مفید تشکر نموده اند:


  19. Top | #30

    • کاربر فعال
    • تاریخ عضویت
      06-Dec-2009
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • محل سکونت
      iran
    • پست‌ها
      306
    • سپاس
      257
    • 426 تشکر در 229 پست
    • دریافت
      0
      اهدای کتاب
      0
    • قدرت امتیاز دهی
      8
    • امتیاز
      113

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا


  20. کاربر زیر از keloei برای پست مفید تشکر نموده است:


صفحه 3 از 4 ابتداابتدا 1234 آخرینآخرین

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1