پایه عکاسی مونوپاد
مدرسان شریف ۹۳
سایت علمی دانشجویان ایران
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
هنر ایران
صفحه 2 از 5 ابتداابتدا 12345 آخرینآخرین
در حال نمایش 11 تا 20 از مجموع 41

تاپیک: ماشین های سنگین در اینجا

  1. Top | #11

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,595
    • سپاس
      22,113
    • 9,947 تشکر در 4,786 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    ترنسیس
  2. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #12

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,595
    • سپاس
      22,113
    • 9,947 تشکر در 4,786 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    ماک CH613 یا ولوو NL12 ؟


    در اولین مقاله از سری مقالات " سوت توربو " به سراغ دو کشنده دماغ دار ( موتور جلو ) یکی از آمریکای جنوبی و دیگری از آمریکای شمالی رفتیم تا در پایان این ملاقات شاهد انتخاب گزینه مناسب تر برای خرید کشنده های دست دوم باشیم. کشنده ی ماک CH در سال 1988 از سوی شرکت ماک معرفی و تعدادی از این کشنده ها از نوع CH613 اولین بار در سال 1370 وارد کشور شد تا علاقمندان پس از سالها یک مدل از کشنده موتور جلو ماک را در جاده های کشور مشاهده کنند، کارخانه سیمان هرمزگان و شرکت تضامنی امین و پسران از جمله وارد کنندگان این سری از کشنده های ماک به کشور بودند و در سوی مقابل کشنده ولوو NL یکسال پس از عرضه ی سری CH ماک در سال 1989 توسط بخش کامیون سازی ولوو در برزیل وارد بازار خودروهای تجاری شد، در سال 1996 جهت کاهش مصرف سوخت به تنظیم کننده سوخت الکترونیکی EDC مجهز و آخرین دستگاه آن برای ولوو در سال 1999 از خط تولید خارج شد. اولین سری ولوو NL نیز در سال 1370 توسط شرکت رهنورد ( پیمانکار شرکت ملی فولاد ) با موتور ده لیتری و بصورت شاسی کمپرسی مجهز به جک هیدرولیک هیوا هلند وارد کشور و در ادامه در سالهای پایانی دهه هفتاد نیز دو شرکت ایران کاوه و زامیاد تعداد محدودی از شاسی و کشنده ولوو NL12 را روانه بازار کشور کردند.



    طراحان ماک تاکید زیادی بر آیرودینامیک بودن اتاق داشته که می توان افزایش عرض اتاق را از جلو درپوش موتور به سمت کابین خواب را دلیلی بر این دیدگاه دانست، سپرهای بزرگ و قوس دار، باکهای استوانه ای 250 لیتری، جعبه های کناری اتاق، پله های بزرگ و دستگیره های استیل به همراه یک بولداگ فلزی روی درب موتور از مشخصه های ظاهری این کشنده ماک محسوب می شوند، شرکت ماک برای این مدل چهار نوع اتاق طراحی و در اختیار متقاضیان قرار داد که نمونه وارداتی به کشور از دومین اتاق بزرگ بهره می برد. ولوو NL نیز با درب موتوری بزرگتر از کشنده N ، تو رفتگی دریچه های هواکش موتور، مخزن سوخت 300 لیتری از طرحی آیرودینامیک نسبت به زمان خود برخوردار است. با قدم گذاشتن به داخل کابین ماک CH613 اولین چیزی که نگاه را به سمت خود می کشد صندلی چرمی راننده و کمک راننده است، غربیلک فرمان به سبک خودروهای رالی دو شاخه و نشان ماک نیز در وسط آن به عنوان اهرم بوق عمل می کند، داشبورد تخت که شامل صفحه نمایشگری ساده و یک کنسول مرکزی است، دور موتور آن بدون مشخص کردن محدوده قرمز تا 2400 دور در دقیقه و حداکثر سرعت آن تا 160 کیلومتر در ساعت نشانه گذاری شده است در روی کنسول مرکزی نیز ادواتی مانند تنظیم بخاری، ترمز موتوری، شیشه شور، چراغ های جلو و کلید پیش گرمکن سوخت قرار دارد ضمن اینکه یخچال نیز در نمونه های وارداتی حذف شده است اما در سوی مقابل کشنده ولوو NL12 با طراحی داخلی کاملاً مشابه کشنده های ولوو F12 دارای تجهیزاتی مانند ترمز تریلر، بخاری و کولر، صندلی های بادی راننده و کمک، کلیدهای رنگی داشبورد که از زمان عرضه سری N در کامیون های ولوو مورد استفاده قرار می گیرد، غربیلک فرمان قطور، صفحه نمایشگر 120 کیلومتری و دورموتوری که از 2500 وارد محدوده قرمز می شود و دریچه سقف می باشد.
    کشنده ی ماک CH613 که ساخت سایت کانادایی ماک است از یک موتور شش سیلندر خطی مدل E7 مجهز به سوپرشارژر به حجم 12 لیتر به قدرت 454 اسب بخار بهره می برد که در سال 1987 برای اولین بار از سوی این کمپانی معرفی شد و رنج قدرتی 250 تا 454 اسب بخار را شامل می شود و در سوی مقابل کشنده ولوو NL12 دارای یک موتور شش سیلندر خطی به حجم 12 لیتر مجهز به اینترکولر و قدرت 395 اسب بخار در 2050 دور در دقیقه می باشد که با توجه به 38 لیتر حجم روغن گیری و 50 لیتر حجم مایع خنک کننده به هیچ عنوان در مناطق گرمسیر در تابستان شاهد داغ شدن موتور آن نخواهید بود. موتورهای مجهز به اینترکولر نسبت به موتورهای توربو تا 3% بازدهی بهتری دارند اما داستان سوپرشارژر چیز دیگری است و موتورهای سوپرشارژر بدون آن نفسی برای رفتن نخواهند داشت. جعبه دنده کشنده ماک CH613 ده دنده و هم دارای اُور ( تعویض حالت سبک و سنگین یک دنده- نیم دنده ) و هم دارای دنده فوق سنگین ( C ) می باشد و اتفاقاً یکی از موارد خرابی این کشنده جعبه دنده آن است که به عدم اطلاع کامل راننده از نحوه استفاده صحیح از جعبه دنده بر می گردد برای نمونه می توان به معکوس کردن دنده در سینه کش ها از دنده 5 به 4 اشاره کرد که در این حالت برای جلوگیری از عدم افت دور موتور می توان از دنده فوق سنگین با اُور استفاده کرد و تا آخر سینه کش با همین یک دنده بدون اُفت دور موتور بالا رفت که در صورت عدم هماهنگی دور موتور و جعبه دنده موجب آسیب رساندن به مجموعه جعبه دنده می شود، جعبه دنده کشنده ولوو NL12 هشت سرعته ساخت ولوو دارای دنده کرال و فاقد نیمه دنده است که برای شاسی کمپرسی عملکرد بسیار مناسبی دارد، سر دنده آن نیز در میان کشنده های موجود در کشور از زیباترین سر دنده ها محسوب می شود.
    در جاده های کفی در صورت داشتن محموله های کم ارتفاع مانند میلگرد کشنده ماک CH613 براحتی به سرعت 140 کیلومتر در ساعت دست می یابد که به دلیل داشتن ترمز های ضعیف به نسبت سرعت کشنده به هیچ وجه افزایش سرعت برای این کشنده از 100 کیلومتر در ساعت توصیه نمی شود، ترمزهای این کشنده از نوع کاسه ای 7 اینچ است و
    قطعات یدکی آن نیز در تهران به مقدار کافی در اختیار کامیونداران قرار دارد، بهترین نوع آنها قطعات ساخت بلژیک است ضمن اینکه قطعات برزیلی و مکزیکی نیز در کشور عرضه می شود و برای خرید پمپ انژکتور بهتر است از نوع فرانسوی آن تهیه کنید، هزینه تعمیر موتور آن نیز بدون در نظر گرفتن تعمیر پمپ انژکتور در حدود 3600000 تومان هزینه در بر دارد.
    کشنده ولوو NL12 با دنده هشت در دور 2500 به سرعت 120 کیلومتر در ساعت دست می یابد اما مدل NL10 در دور 2500 حداکثر به مرز 90 کیلومتر سرعت می رسد، ترمزهای این مدل ولوو کاسه ای 8 اینچی بوده و قطعات یدکی آن نیز در سراسر ایران در دسترس قرار دارد اما برای مدل NL10 قطعات یدکی کمتر و قیمت بیشتری را شاهد هستیم ضمن اینکه مدل NL10 دارای پیستون دو تکه و هزینه تعمیر بیشتری نیز در بر دارد، بهترین نوع قطعات برای ولوو NL12 قطعات ساخت ترکیه است و تعمیر موتوری آن در حدود 3 میلیون تومان هزینه در بر دارد.
    یکدستگاه کشنده ماک CH613 به قول معروف تر و تمیز در بازار قیمتی حداکثر 70 میلیون دارد و یک دستگاه کشنده ولوو مدل NL12 ( ساخت 1377 ) از میانگین قیمتی 90 میلیون تومان و مدل NL10 کشنده نیز بدون رنگ ( ساخت 1370 ) از قیمتی در حدود 70 میلیون تومان در بازار آزاد برخوردار است. اگر برای شما فراوانی و قیمت مناسب قطعات یدکی اهمیت دارد کشنده ولوو NL12 انتخاب مناسبی خواهد بود اما اگر در شهرهای بزرگی مانند تهران قصد فعالیت دارید و توان موتور و آسایش کابین برایتان در اولویت است در انتخاب کشنده ماک CH613 تردید نکنید.


    http://gearone.ir

  4. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  5. Top | #13

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,595
    • سپاس
      22,113
    • 9,947 تشکر در 4,786 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    مقايسه کشنده های رنو پرميوم 440 و مرسدس بنز آکسور 1843

    شرکت آريا ديزل اولين شرکتی بود که در ابتدای امسال (1387) با رونق گرفتن دوباره بازار کشنده های نيمه سنگين اروپايي, کشنده های پرميوم خود را عرضه و با استقبال خوبی در فروش نيز روبرو شد, در سوی ديگر کشنده مرسدس بنز آکسور بعد از مدتی توقف مونتاژ و با راه اندازی خط توليد بدنه آن در شرکت ايران خودرو ديزل برای رقابت با پرميوم آماده است.



    --------------------------------------------------------------------------------

    --------------------------------------------------------------------------------



    کشنده پرميوم از يک موتور شش سيلندر خطی به نام DXi11 به حجم 8/10 ليتر به قدرت 436 اسب بخار و گشتاور 2000 نيوتن متر در 1100 تا 1400 دور در دقيقه و مجهز به توربوشارژر و اينترکولر می‌باشد که در مقايسه با کشنده آکسور با وجود موتور کوچکتر از هشت اسب بخار قدرت بيشتر برخوردار است ( نمونه اروپایی 450 اسبی می باشد ). جعبه دنده اين کشنده ساخت ZF و 16 سرعته می‌باشد.مرسدس آکسور با دارا بودن يک موتور شش سيلندر مدل MB-OM457LA به حجم 9/11 لیتر و مجهز به توربوشارژر و اينتر کولر دارای قدرتی معادل 428 اسب بخار در 1900 دور در دقيقه می باشد, موتور آکسور با گشتاور 2100 نيوتن متر در 1100 دور در دقيقه, از گشتاوری بهتری نسبت به پرميوم برخوردار می باشد. مرسدس برای آکسور از يک جعبه دنده 16 سرعته مدل دايملر کرايسلر G240-16 استفاده کرده است. اين کشنده که از سال 2001 بر روی پلت‌فرم کشنده آتگو عرضه شد و بلافاصله دو سال بعد با چهره و موتوری جديد در جاده‌ها ظاهر شد و آتگو را از رده خارج کرد بيشترين شهرت و اعتبار جهانی خود را مديون استهلاک کم، کابين و موتوری ساده و قابل فهم برای راننده و ترمز‌هايی فوق‌العاده قوی خود می‌باشد که بایداين کشنده را در حال حاضر کم خرج ترين کشنده نیمه سنگین کشور دانست و هزينه نگهداری بسيار پايينی دارد. ضمن اینکه فنر های دولايه جلو به دليل منتقل کردن ضربات به هنگام عبور از روی دست انداز ها به اطاق که موجب کله زدن کشنده می شود, فضای کم اطاق و نبودن جعبه نگهداری ابزار و وسايل کناری و مخزن سوخت کوچک را می توان به عنوان ضعف های آن ياد کرد و انتظار می رود آکسور نيز به مانند ديگر کشنده های رقيب با بادشکن و کاور شاسی عرضه شود, مخزن سوخت آکسور 400 ليتر و مخزن سوخت پرميوم 980 ليتر ظرفيت دارد.


    --------------------------------------------------------------------------------

    --------------------------------------------------------------------------------



    از نکات مشترک هر دو کشنده دارا بودن استاندارد آلايندگی يورو 3 و 24 سوپاپه بودن موتور هايشان است. هر دو کشنده از سيستم ترمز ديسکی در جلو وعقب بهره می برند که کشنده رنو پرميوم در کنار ريتاردر و سيستم های کمکی ABS و ASR مجهز به سيستم ترمز تپه هوشمند HSA نيز می باشد که اين ترمز از برتری های پرميوم بر ساير رقبا است که کمک شايانی به بالا بردن کيفيت رانندگی کرده است, ضمن اينکه قدرت بالای ترمز آکسور به نسبت ديگر کشنده ها را باید از دلايل اصلی عدم استفاده از ريتاردر در سرازيری ها دانست . کشنده آکسور با میانگین مصرف سوخت 33 لیتر و پرمیوم با میانگین مصرف سوختی کمتر از 30 لیتر در یکصد کیلومتر از کشنده های کم مصرف محسوب می شوند ضمن اینکه با رانندگی در محدوده سبز موتوری می توان به رقم پایین تری نیز دست یافت. از مزایای کشنده پرمیوم می توان به کيفيت ساخت خوب, قدرت موتور مناسب, عبور عالی از پیچ ها با سرعت بیشتر به نسبت دیگر کشنده ها، ديد خوب آيينه های بغل با توجه به قرار گرفتن آيينه های قيچی در بالا, عدم استفاده از دور موتور بالا, شتاب گيری سريع و از معایب آن می توان به فضای کم اطاق و کیفیت پایین جلو پنجره آن اشاره کرد. در بخش تجهيزات کابين هر دو کشنده با دارا بودن بالابرهای برقی شيشه ها, آيينه ها جانبی با کنترل الکترونيکی, ( سان روف برقی برای پرمیوم ), آفتابگير بيرونی, چراغ خواب, ريموت کنترل تنظيم ارتفاع بالش های محور عقب, تاخوگراف, کروز کنترل, تهويه مطبوع, بخاری درجا, قفل مرکزی همراه با ريموت کنترل در يک سطح و راضی کننده هستند. از ويژگی های مثبت آکسور پيش‌گرمکن‌های سوخت جداگانه برای هر سيلندر است که سوخت سرد را در زمستان‌ها به هيچ وجه روانه سيلندرها نمی‌کند که خود موجب کاهش مصرف سوخت و همچنين دوام بيشتر موتور را موجب می‌شود و اين برای کسانی که به موتور کشنده خود از همه چيز بيشتر اهميت می دهند می تواند يک امتياز بزرگ محسوب شود. از دیگر ویژگی های مثبت کشنده پرمیوم نیز می توان به انتخاب رنگ زیاد، بادشکن و کاور شاسی، پخش سی دی و امکان سفارش و نصب جی پی اس فابریک نام برد. خدمات پس از فروش بسيار خوب فروشنده پرميوم می تواند يک نکته مثبت در فروش اين کشنده محسوب شود تا جايي که برای رانندگان پرميوم اتاق استراحت نيز در نظر گرفته شده و در هر جای کشور به محض خرابی با يک تماس, متخصصان شرکت راننده را راهنمايي و در صورت برطرف نشدن مشکل, شرکت با هزينه خود اقدام به حمل کشنده تا محل تعميرگاه مرکزی می نمايد و نکته خيلی جالب و مهم پرداخت حق خواب به رانندگان اين کشنده ها از سوی شرکت آريا ديزل می باشد که در نوع خود در کشور بی سابقه است.



    نکته ای که در مورد کشنده مرسدس آکسور باید مد نظر داشت این است که کشنده آکسور زمانی عرضه شد که مرسدس کشنده سبک آتگو را تولید می کرد و کشنده آکسور را به درخواست شرکتهای حمل مایعات و مواد نفتی طراحی و تولید کرد و با قدرت های مناسب در کلاس 400 اسبی، شاسی بسیار سبک به وزن 6620 کیلوگرم و اتاقی ساده و با کمترین عرض ممکن که مخصوص حمل مایعات است که اتفاقا در هیچ یک از مقایسه ها این موضوع در نظر گرفته نشده است.



    کشنده مرسدس آکسور با مشخصه استهلاک کم و کشنده رنو پرميوم با مشخصه به روز بودن طراحی آن در بازار کشور رقابت نزديکی باهم دارند و هر کس بنا بر تجربه, ديدگاه و انتظاری که از کشنده مورد نظر خود دارد اقدام به خريداری آن می نمايد, يک نفر آکسور, يک نفر پرميوم.



    http://krtrucks.blogfa.com

  6. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  7. Top | #14

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,595
    • سپاس
      22,113
    • 9,947 تشکر در 4,786 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    مقایسه کشنده های ولوو FH و مان TGA

    کشنده ولوو سری اف اچ اولين بار در سال 1993 از سوی ولوو سازنده خوشنام سوئدی عرضه شد و توانست در اولين سال عرضه عنوان کاميون سال را نيز از آن خود کند. شرکت ولوو برای اين کشنده که تابستان امسال نسل جديد آن را روانه بازار کرده، موتور‌هايی با حجم بالاتری به نسبت نسل دوم آن در نظر گرفته است، اين موتور شش سيلندر به نام D13A دارای 8/12 ليتر حجم و 480 اسب بخار قدرت مجهز به سوپرشارژر مطابق با استاندارد‌های يورو 3 می‌باشد که هر سيلندر دارای چهار سوپاپ جداگانه می‌باشد. ولوو برای نسل سوم اف‌اچ از سه نوع جعبه دنده استفاده برده است يک جعبه دنده 9 سرعته، يک جعبه دنده 14 سرعته و يک گزينه جعبه دنده خودکار I-Shift که در مدل عرضه شده در کشور هم از جعبه دنده 14 سرعته استفاده شده که هم برای رانندگان ولوو در کشور آشنا‌تر است و هم دارای دنده کرال يا همان فوق سنگين می‌باشد که موجب برتری ولوو در مقابل کشنده مان تی‌جی‌آ شده است و هم گزینه دنده خودکار قابل سفارش است.



    در طرف مقابل کشنده مان تی جی آ در سال 2001 از سوی شرکت مان آلمان عرضه و در همان سال نيز عنوان کاميون سال را از آن خود کرد, اين کشنده که از سه سال قبل از سوی دو شرکت مختلف در کشور عرضه شده است در اروپا از امسال جايگاه اصلی خود را به TGX داده است, مان تی جی آ عرضه شده از سوی نماينده جديد شرکت مان از يک موتور شش سيلندر خطی 8/12 ليتر به قدرت 480 اسب بخار با گشتاور 2300 نيوتن متر در 1400-1050 که از استاندارد‌ يورو 3 بهره می‌برد و سوخت رسانی آن بصورت الکترونيکی از طريق يک پمپ مرکزی به تمام سيلندر‌ها (Common Rail ) صورت می‌گيرد.



    برای اين کشنده مان دو نوع جعبه دنده در نظر گرفته است، يک جعبه دنده 16 سرعته دستی ساخت ZF آلمان و يک جعبه دنده خودکار 12 سرعته به‌نام Man TipMatic که بر پايه ZF ساخته شده است که در کشنده مان تی‌جی‌آ داخلی از جعبه دنده 16 سرعته دستی استفاده شده که البته کلاچ خودکار آن که به شکل يک شاسی کنار سردنده تعبيه شده بود حذف و نيز فاقد دنده کرال می باشد. از بارزترين نکات منفی کشنده‌های مان تی‌جی‌آ تحويلی از سوی اورين خودرو حذف اينتاردر يا همان کند کننده آن است که با توجه به اينکه اين کشنده فاقد ترمز تريلر و تک محور است می‌بايست شرکت فروشنده چنين قطعه مهمی که در سلامت جان راننده تاثير مستقيم دارد را در ليست تجهيزات کشنده خود قرار می‌داد. به جهت تجهيزات ايمنی کشنده ولوو اف اچ که در کشور به اف اچ 13 معروف شده دارای سيسستم ترمز ديسکی و مجهز به سيستم های ABS، ASR و ESP می‌باشد و همچنين ترمز موتور جديد ولوو وب می باشد که رانندگان ولوو در کشورمان به استفاده از اين سيستم خو گرفته اند که بنظر من سيستم ترمز وب از تمام ترمز موتور کشنده های ديگر بهتر و موثر تر عمل می کند, کشنده مان تی‌جی‌آ نيز از سيستم ترمز ديسکی با خنک شونده داخلی دارای سيستم های ترمزEBS, ABS,ASR و ESP می‌باشد. شرکت مان برای کشنده‌های سری تی‌جی‌آ در سطحی گسترده از تجهيزات ايمنی استفاده برده که متاسفانه در کشنده‌های تحويلی سيستم LPG ( که به محض خارج شدن کشنده از مسير حرکت خود به وسيله سيگنال‌های صوتی به راننده هشدار می‌دهد ) و سيستم ACC ( که اين سيستم تشخيص فاصله با وسيله نقليه جلويی با کاهش فاصله، بطور خودکار سرعت کشنده را کاهش می‌دهد ) حذف شده‌اند. کابين کشنده ولوو مدل Globetrotter و دارای فضای بسيار مناسبی برای استراحت راننده می باشد اما کابين بزرگ مان مدل XXL را با توجه به پايين بودن سطح تونل روی موتور و يک سطح بودن کف آن را بايد برتر از کابين ولوو به لحاظ فضای داخلی دانست. از مزيت های کشنده ولوو اف اچ اين است که از قطعات مشترک زيادی با نسل قبلی خود برخوردار است و اين می‌تواند برای خريدار آن هنگام تعميرات و تعويض قطعه مشکلات کمتری را به همراه داشته باشد اما در طرف مقابل کشنده مان تی جی آ برای کسانی که به لحاظ مالی در وضعيت مناسبی قرار دارند بدون شک انتخاب خوبی خواهد بود اما نه برای ديگر رانندگان چرا که يک مشکل بزرگ دارد که بايد همين اول و قبل از خريد به آن فکر کنيد و آن گرانی بيش از اندازه قطعات و خدمات فنی اين کشنده و کمبود مراکز خدمات در سطح کشور می‌باشد، ضمن اینکه قطعات ولو اف اچ نیز از قیمت بالایی برخوردارند. نکته ديگری که بايد به آن اشاره کنم قيمت بالای اين کشنده در کشورمان است و اين در حالی است که کشنده مان تی‌جی‌آ در اروپا با تمام تجهيزاتش از ديگر کشنده‌های هم کلاس خود به مانند ايویکو استراليز 440 و داف ايکس اف 460 با قيمتی پايين‌تر و حتی در برابر کشنده ولوو اف اچ با اختلاف 11 هزار يورو ارزان تر عرضه می شود.
    کشنده ولوو اف اچ هم به جهت مشخصات فنی و هم خدمات پس از فروش و ارزش دست دوم بالا در مقابل کشنده مان قرار می گیرد که با وجود مشخصات فنی بالا و قوی بدلیل گرانی و عدم خدمات رسانی مناسب از بازار فروش دست دوم خوبی برخوردار نیست. قیمت کشنده ولوو سری اف اچ با جعبه دنده خودکار 141 میلیون تومان و جعبه دنده دستی 137 میلیون تومان و قیمت کشنده مان تی جی آ در بازار آزاد 140 میلیون تومان می باشد.

  8. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  9. Top | #15

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,595
    • سپاس
      22,113
    • 9,947 تشکر در 4,786 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    تاریخچه برخی کامیون سازهای آمریکایی


    در میان کامیون سازان آمریکایی به جزء نامهای معتبر ماک، وایت، اینترنشنال و... که ما ایرانی ها خاطرات زیادی با آنها داریم. هستند نامهایی که در ایران حضور نداشته اند اما اعتباری در خور در موطن اصلی خود دارند.
    Peterbilt


    پیتربیلت یکی از این نامهاست که در حال حاضر در تملک گروه پاکار PACCAR سومین گروه بزرگ کامیون سازی دنیا قرار دارد.در آمریکای شمالی اساساً کامیون در 8 کلاس تولید میشود. پیتربیلت کلاسهای 5 تا 8 را در سبد نحصولات خود دارد. در اوایل قرن 20 میلادی سازنده تخته و الوار آقای T.A. Peterman برای حمل محصولاتش با مشکل مواجه شده بود. مشکل او ارسال به موقع الوارها از جنگل به کارخانه چوب بود. به همین دلیل او به فکر توسعه کامیونهای جدید افتاد. از همین رو او به بازسازی کامیونهای مازاد ارتش رو آورد و در ادامه به خرید کمپانی Fageol Motors در 1938 رو آورد و اندکی بعد اولین کامیون پیتربیلت روانه بازار شد.Fageol در سال 1916 توسط برادران Fageol به نامهای Frank و William تاسیس شده بود که در سال 1932 به ورشکستگی رسید و به مصادره بانک درآمد. زمانی که شخص هنری فورد برای تولید روزانه صد کامیون در روز تولید میکرد پیترمن برای 100 دستگاه در سال برنامه ریزی کرد. شخص پیترمن در 1945 دارفانی را وداع گفت. همسر او آیدا Ida کمپانی را به گروه پاکار در سال 1958 فروخت.






    Freightliner LLC

    فریت لاینر در سال 1942 میلادی تاسیس شد. این کارخانه تنها به کار کامیون سازی مشغول است و در حال حاضر در تملک گروه بزرگ دایملر قرار دارد.در واقع کامیون مرسدس بنز در آمریکای شمالی. در سال 1930 سومین شرکت باربری آمریکا تصمیم به تولید کامیون برای خودشان گرفت آنهم خارج از تاسیسات Fageol یعنی شرکت Consolidated Freightways و تا قبل از جنگ جهانی تولید کامیون با فراز و نشیب صورت میگرفت تا اینکه در 1942 آنها رسماً اولین کامیون را به خارج مجموعه خودشان فروختند.در یک دوره زمانی آنها تحت موافقتنامه ای کامیونهایشان را با نام White Freightliner به فروش میرساندند.در سال 1981 این کارخانه به گروه دایملربنز فروخته میشود. فریت لاینر در حال حاضر سطح وسیعی از کامیونها و کشنده ها را با چهره هایی خشن و آمریکایی و پشتیبانی فنی مرسدس بنز ارائه میکند که یکی از زیباترین این مدلها فریت لاینر کلاسیک میباشد.




    خوانندگان محترم مختصر بودن مطالب به جهت در دسترس نبودن منبع موثق و فرصت اندک است. هدف من از نگارش این دست مطالب تنها آشنایی مختصر با تاریخچه کامیون سازان معتبر دنیا است و برای ارائه تاریخ مفصل فعالیت آنها امکانات زیادی نیاز هست که فعلاً برایم مقدور نیست.


  10. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  11. Top | #16

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,595
    • سپاس
      22,113
    • 9,947 تشکر در 4,786 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    ورود کشنده ایویکو استرالیز به بازار کشور



    با توجه به آغاز فروش کشنده ایویکو استرالیز از سوی شرکت زامیاد، در زیر نگاهی کوتاه خواهیم داشت به این کشنده که با ورودش تنوع بسیار جالبی را برای اولین بار بعد از سالها در بازار کشنده های کشور بوجود خواهد آورد و تنها جای کشنده ایکس اف داف خالی می ماند که امیدواریم بزودی این کشنده هلندی نیز بصورت انبوه در اختیار خریداران قرار بگیرد تا خریداران قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند، البته در کنار عرضه این کشنده ها نباید بحث مهم خدمات و سرویس های پس از فروش را نیز فراموش کرد.



    شرکت ایویکو ( یا صحیح تر ایوِِکو ) بعد از اینکه با عرضه کشنده های یورواستار نتوانست موفقیت های سری یوروتک ( یوروتچ ) را کسب کند، در سال 2002 با استفاده از موتورهای شناخته شده ی کُرسُر، کشنده استرالیز را معرفی و روانه بازار کرد و توانست عنوان کامیون سال 2003 را نیز کسب نماید، این کشنده در سال 2008 دستخوش تغییراتی و با چهره ای به روز شده عرضه شد.





    ایویکو برای استرالیز جدید از موتورهای کرسر به حجم 8، 10 و 13 لیتر با پوشش استاندارد یورو 5 و مجهز به سيستم تنظيم فشار توربوشارژر VGT و سيستم كاهش آلايندگي SCR، با دو نوع جعبه دنده 9 و 16 سرعته دستي ( ساخت زد اف آلمان ) و یک جعبه دنده 12 سرعته خودکار مدل يوروترونيك استفاده کرده است كه پر‌قدر‌ترين موتور آن 12.8 ليتر داراي 560 اسب بخار قدرت با گشتاور 2350 نيوتن متر در 1000 تا 1650 دور در دقيقه بعلت محدوده وسيع گشتاوري داراي شتابگيري بسيار سريعي مي‌باشد ( در آزمایشی که توسط تیم فنی مجله تراکر صورت گرفته بود کشنده استرالیز در مدت زمان 42 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یافته بود ). موتور استرالیز های تحویلی از سوی زامیاد موتورهای شش سیلندر کرسر 10 به حجم 10.3 لیتر، چهار سوپاپه و 430 اسبی خواهند بود که همردیف کشنده مرسدس آکسور قرار می گیرد و به احتمال زیاد از جعبه دنده های آشنای 16 سرعته دستی زد اف برخوردار است. استراليز جديد تغييرات زيادی نسبت به مدل قبلی در طراحی اتاق، جلو پنجره، رادياتور، چراغ های جلو و داخل کابين دارد. ايويکو برای استرالیز جدید سطح وسيعی از تجهيزات رفاهی مانند شيشه بالابر برقی، تنظيم برقی آيينه های بغل، بخاری درجا به ‌همراه سيستم تهويه مطبوع پيشرفته، صفحه نمايشگر رنگي اختصاصي ايويكو ICD ، پخش كننده سي‌دي، سيستم ردياب ماهواره ای، عيب ياب کامپيوتری و تجهيزات ايمنی مانند سيستم پايداری الکترونيکی، سيستم ترمز توربو ايويكو ITB ، سيستم های کمکی ABS و ASR ، سيستم تشخيص فاصله با وسيله نقليه جلویی، اینتاردر جدید زد اف، کیسه هوا و ... را در اختیار خریداران قرار داده است و مشخص نیست که استرالیز تحویلی از سوی زامیاد دارای چه سطحی از تجهیزات رفاهی و ایمنی باشد. استرالیز عرضه شده در کشور از نوع 2*4 می باشد ( کلاس 44 تن ) اما استرالیز در دو نوع 2*6 و 4*6 نیز از سوی ایویکو عرضه می شود. ایویکو کشنده استرالیز را در سه مدل اتاق بنامهای اکتيو دی AD ، اکتيو تايم AT و اکتيو اسپيس AS ( در سه اندازه مختلف ) عرضه می کند اما در آگهی فروش این کشنده مشخص نشده بود که با چه نوع اتاقی عرضه می شود ولی با توجه به قیمت کشنده و اتاق دیگر کشنده های هم کلاس به نظر می رسید که اتاق استرالیز در کشور از نوع اکتیو اسپیس باشد اما با کد معرفی شده از سوی زامیاد اتاق این کشنده از نوع اکتیو تایم است که یک اتاق با عرض و ارتفاع کمتر به نسبت اتاق اکتیو اسپیس می باشد و دارای تختخواب و یک بادشکن بزرگ است که در برابر اتاق کشنده های ولوو، مان و اسکانیا حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اتاق اکتیو اسپیس در صورت استفاده از جعبه دنده خودکار فضای بسیار بزرگی را در اختیار راننده قرار می دهد.





    یک مدل خاص از استرالیز نیز با نام ال بلک عرضه شد که در ساخت کابین و ادوات داخل آن از مواد بسیار مرغوبتری استفاده شده است.


    نکته ای که باید در هنگام انتخاب و خرید کشنده استرالیز در نظر داشته باشیم قیمت بالا و کمبود قطعات یدکی آن است ( کشنده ها و حتی خودروهای سواری ساخت ایتالیا همیشه از قیمت بالاتری به نسبت کشنده های شش سازنده بزرگ دیگر اروپایی برخوردار هستند ) و با در نظر گرفتن شرایط دیگر کشنده های موجود در بازار کشور و هچنین مواردی مانند بازار دست دوم آن، گستره ی مراکز خدماتی شرکت ( شرکت ایویکو بیش از سه هزار نمایندگی رسمی در 100 کشور دنیا دارد ) و نکاتی مانند وزن کشنده سعی کنیم انتخاب مناسبتری داشته باشیم. تجربه شخصی خودم از زمانی که یکدستگاه کشنده ایویکو یوروتک در اختیار پدرم بود، ایویکو یوروتک را کشنده ای با ترمز موتوری قوی، شاسی محکم، دنده یک بسیار قوی، هماهنگی خوب کلاچ با جعبه دنده، کیفیت پایین مجموعه اتاق، بازار دست دوم محدود، کمبود قطعات یدکی، بوسترهای ترمز ضعیف، فضای کم اتاق و تکان های شدید ارزیابی می کنم.



    بد نیست اشاره ای به فاصله زمانی تعویض روغن موتور کشنده استرالیز داشته باشیم که 150000 کیلومتر است و این را نباید از نظر دور داشت.


    کشنده استرالیز با قیمت 138 میلیون تومان توان مقابله فنی با کشنده هایی مانند ولوو و مان را ندارد و در برابر کشنده های پرمیوم و آکسور نیز از قیمتی بالا برخوردار است.


    سلطان جاده
    آخرین ویرایش توسط بهمن در تاریخ 2010-Jun-29 انجام شده است

  12. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  13. Top | #17

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,595
    • سپاس
      22,113
    • 9,947 تشکر در 4,786 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    مرسدس 3850 تیتان


    بوژی‌کش‌ها در صنعت حمل و نقل به جهت حمل مهمترین محموله‌های کارخانجات صنعتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشند. بوژی‌کش خود دارای یک موتور جداگانه است که بوسیله آن ارتفاع محور‌ها، کنترل جک هیدرولیک محور‌ها جهت تعویض چرخ‌ها و نحوه فرمان‌گیری بوژی انجام می‌شود، برای هدایت بوژی همیشه یک نفر متخصص و وارد به این کار همراه بوژی‌کش است که هدایت بوژی را بوسیله یک صفحه گردون بر عهده دارد که توسط میلشاه فرمان به میل فرمان و از آنجا به میل‌فرمان‌های کوتاه و جداگانه که به هر یک از محور‌ها وصل می‌شود، بوژی بوسیله یک پیشانی به مال‌بند و مال بند به جا مال بند در عقب کشنده بوژی کش متصل می‌شود. لاستیک‌های بوژی‌کش‌ها معمولاً سایز 805/R15 است که هر محور دارای هشت عدد لاستیک می‌باشد که در صورت پنچری هر کدام از لاستیک‌ها بوسیله جک هیدرولیک آن محور, تعویض لاستیک انجام می‌پذیرد. بد نیست بدانید که وزن هر بوژی کش بسته به وزن باری که حمل می‌کند به تنهایی تا حدود 30 تن نیز می‌رسد, محور‌های بوژی نیز هر کدام تا 5/13 تن تحمل بار دارند که با احتساب وزن خود محور‌های آن، مجموع وزن یک محور بوژی به 15 تن می‌رسد. بوژی‌کش‌ها برای تردد در جاده نیاز به خودروهای ایمنی دارند و از شش محور به بالا به دو اسکورت و کمتر از شش محور تنها به یک اسکورت نیاز دارند و تنها مجاز به رانندگی در روز آن هم در مسیر‌های مشخص شده می ‌باشند. کشنده‌های بوژی‌کش برای سوخت گیری ابتدا باید کشنده را از بوژی جدا کرده و بعد با اسب خالی یا همان کشنده تنها، برای سوخت‌گیری به جایگاههای عرضه نفت گاز مراجعه نمایند که به لحاظ زمانی مشکلاتی را برای آنها به همراه دارد. مشکل‌ترین مکان برای عبور بوژی‌‌کش‌ها کنار گذر ( ایپاس ) و عبور از روی رودخانه‌ها است که نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد. از معروف‌ترین بوژی‌های مورد استفاده در کشور که در دنیا نیز از سازندگان معروف بوژی هستند می‌توان به بوژی گلدهوفر، نیکولاس و شویلر اشاره کرد.
    کشنده ماک DM800 معروفترین بوژی کش کشور محسوب می شود اما در کنار این بولداگ بارکش یک بوژي كش دیگر نيز هست که در صنعت حمل و نقل کشور جايگاه ‌ و اعتبار خاصی دارد.
    این کشنده کمیاب، کشنده مرسدس بنز 3850 تیتان است، موتور OM 423 LA، 15.9 لیتری سوپرشارژردار این کشنده با قدرت 500 اسب بخار قابلیت حمل بار تا 400 تن را دارد ولي در حالت تراكتور براي اين كشنده سقف 250 تن را تعيين كرده‌اند. این کشنده که مدل اواخر سال 1983 است دارای کابین خواب، بخاری و فاقد کولر بوده ولی 5 دستگاهی که مدل سال 1993 هستند ده سیلندر بوده و دارای کولر سقفی می‌باشند. ( یک گونه خاص دوازده سیلندر شاسی سیاه بنام Z4053 نیز در کشور وجود دارد که دارای کولر سقفی نیز می باشد ). برای این کشنده از یک جعبه دنده 8 سرعته معروف به جعبه دنده‌های مایلری استفاده شده که یک کمک دستی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه این کشنده دارای یک کمک خودکار است که در مواقع لزوم و بیشتر در سینه‌کش‌ها و هنگامی که موتور اصلی با کاهش قدرت مواجه می‌شود با درگیر کردن کلاچ وارد عمل شده و قدرت کشنده را چند برابر می‌سازد و توربین پشت اتاق نیز وظیفه خنک‌کنندگی موتور را بر عهده دارد ( بطور خودکار با عبور دمای موتور از 85 درجه سانتیگراد فعال می شود ). بر روی شاسی قرمز رنگ این کشنده یک کابین سر بسته با دو پنجره کناری به منظور استراحت همراهان بوژی‌کش تعبیه شده است. از دیگر مشخصه های این کشنده می توان به ارتفاع زیاد موتور از کف، گارد بزرگ جلو اتاق، آفتابگیر بیرونی و باک 500 لیتری اشاره کرد. وزن این کشنده در حدود 10 تن و به مانند دیگر بوژی‌کش‌ها تا 30 تن قابل افزایش است. مرسدس ‌بنز 3850 تیتان تنها مجاز به حداكثر سرعت 30 كيلومتر در ساعت مي‌باشد اما در اينكه اين بوژي كش با بار 125 تن نيز در جاده كفي مي‌تواند به صد كيلومتر سرعت برسد شك نكنيد!

    [IMG]http://img98.com/images/5bgh***2sq2k0uox4q.jpg[/IMG]

    مرسدس‌های تیتان به جهت دارا بودن امکانات رفاهی مناسب، دوام و کیفیت ساخت عالی و همچنین توان کشش فوق‌العاده زیادشان را باید ستاره بوژی‌کش‌ها و از اسطوره‌های تاریخ صنعت حمل و نقل کشور به شمار آورد. برای درک بیشتر از توان مرسدس‌های تیتان به حمل محموله 880 تنی از بندرعباس به مقصد یکی از کارخانجات شمال کشور اشاره می‌کنم که با وزن خود بوژی در مجموع 1100 تن بار را جابه‌جا نمود و بايد اينطور بيان كرد كه مرسدس های تیتان کشنده هایی هستند که محدودیتی در زمینه تناژ ندارند! و به گفته آقای ایرانپور از صاحبان مرسدس‌های تیتان، این کشنده آبروی صنعت حمل و نقل سنگین کشور است و تنها مشکلی که دارد کمبود و گرانی قطعات آنها است.

  14. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  15. Top | #18

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,595
    • سپاس
      22,113
    • 9,947 تشکر در 4,786 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    درادامه خودرو سازان


    DAF
    داف یک کامیون ساز هلندی است که در حال حاضر در تملک گروه paccar قرار دارد. در سال 1928 شخص Hubert "Hub" van Doorne کمپانی Commanditaire Vennootschap Hub van Doorne's Machinefabriek را تاسیس کرد.پشتیبان مالی او شخصی به نام Huenges بود که مدیریت یک کارخانه آبجو سازی را برعهده داشت. وندام چندین بار ماشین او را تعمیر کرده بود و در نتیجه پیشنهاد مالی او وندام در یک کارگاه کوچک مشغول به کار شد.در 1932 او و برادرش Wim van Doorne نام کارخانه را به Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek تغییر دادند که نام داف حرف اول این کلمات است و معنای دقیق آن کارخانه تریلرسازی وندام هست.در 1936 Huenges کمپانی را کاملاً به انها واگذار کرده بود.بعد از جنگ جهانی دوم کمبود کامیون فرصتی بود برای کارخانه داف و آنها کامیون A30 را در 1949 معرفی کردند.یک از ایده های وندام استفاده از تسمه پروانه به جای دنده بود که در 1955 آن را عملی کرد.در 1987 کارخانه داف با کارخانه لیلاند انگلبسی ادغام شد.محصولات آنها در سراسر جهان با نام داف عرضه میشد به جزء منطقه برتانیا که با نام­ Leyland DAF عرضه میشد. بخش ساخت اتوبوس داف در 1990 به نام United Bus عرضه میشد که در سال 1989 توسط داف و BOVA تاسیس شده بود.در 1998 داف به تملک پاکار درآمد.

    لوگوی کامیون سازی داف



    Iveco
    ایویکو در واقع بخش خودروهای تجاری گروه خودروسازی فیات ایتالیا است. نام ایویکو تشکیل شده از 5 حرف اول کلمات Industrial Vehicle Corporation که گروه صنعتی وسایل نقلیه معنای آن است. ایویکو در سال 1975 میلادی توسط گروه مدیریت قیات و یک مهندس میکانیک به نام Bruno Beccaria با ادغام پنج کارخانه Fiat Veicoli Industriali واقع در تورین ایتالیا، OM واقع در Brescia، کارخانه Unic واقع در Trappes، کارخانه Lancia Veicoli Speciali واقع در Bolzano و کارخانه Magirus آلمانی تاسیس شد.در سال 1990 ایویکو بخشی از سهام کامیون ساز اسپانیایی Pegaso را بدست آورد و این موضوع سبب موفقیت ایویکو در بازارهای بارسلونا،وایادولید و مادرید شد. سه مدل daily ساخت 1978، مدل turbo ساخت 1981 و مدل turbo star ساخت 1984 بخشی از تاریخ موفقیت ایویکو در اروپا محسوب میشوند. در 1991 ایویکو و رنو در زمینه تولید اتوبوس تصمیم به همکاری گرفتند و در نیتجه شرکت Irisbus متولد شد. در 1998 ایوکو مدل EuroCargo را معرفی کرد. ایویکو در حال حاضر از طریق گروه زامیاد تعدادی از محصولات کلاس تجاری اش را عرضه میکند.

    لوگوی ایوکو


    کشنده ایوکو توربو استار




    Renault
    رنو سازنده اتومبیل فرانسوی است و در زمینه تولید کامیون از قدمت و اعتبار بالایی در اروپا برخوردار است. رنو در سال 1899 توسط برادران رنو Louis، Marcel، Fernand و هم چنین دو تن از دوستان آنها به نامهای Thomas Evert و Julian Wyer تاسیس شد. فعالیت رنو در بخش کامیون سازی از سال 1957با تاسیس کمپانی Saviem با ادغام شرکت های وابسته به رنو در بخش کامیون و اتوبوس هم چون Somua و Latil آغاز شد و ساویم نام محصولات تجاری رنو شناخته شد.اما در سال 1978 با ادغام سازندگانی هم چون Saviem و Berliet با کمپانی رنو نام رنو روی محصولات خودنمایی کرد.بخش اتویوس سازی این شرکت هم اکنون تحت نام Irisbus فعالیت میکند. برلیه یک سازنده کامیون، خودروی سواری و بسیاری وسایل نقلیه دیگر است که در سال 1894 توسط Marius Berliet در فرانسه تاسیس شد.1934 کمپانی میشلن مالکیت آن را بدست آورد و در نهایت سال 1974 به رنو فروخته شد. در سال 2001 کامیون سازی رنو به عضویت گروه volvo AB درآمد البته کامیونهای رنو هم چنان با نشان و نام رنو عرضه میگردند. رنو در حال حاضر از طریق شرکت آریا دیزل و سایپا دیزل تعدادی از محصولات سنگین را عرضه میکند. از کامیونهای قدیمی رنو نمونه برلیه هنوز گهگاهی در مسیرهای فرعی دیده میشوند. از این کامیون در یک فیلم ایرانی با بازی پرویز پرستویی که متاسفانه اسمش را یادم نیست استفاده شده است.

    عکس یکی از بنیانگذاران رنو

    عکس کشنده برلیه که بعدها با رنو ادغام شد...



    http://krtrucks.blogfa.com/cat-76.aspx

  16. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  17. Top | #19

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,595
    • سپاس
      22,113
    • 9,947 تشکر در 4,786 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    اسکانیا سری آر جدید؛ کامیون سال 2010 اروپا
    اولین بار در اوایل تابستان 1386 در یکی از پارکینگهای جاده میانه به تبریز از نزدیک 5 دستگاه کِشنده اسکانیا آر470 را مشاهده کردم، تقریباً دو سال پس از عرضه در اروپا دیدن کشنده های سری آر اسکانیا واقعاً هیجان انگیز بود، اما امروزه دیگر دیدن کشنده های اسکانیا سری آر در جاده های کشور به امری عادی برای علاقمندان تبدیل شده است.
    اسکانیا در سال 2005 نه تنها با عرضه سری آر عنوان کامیون سال را بدست آورد بلکه توانست عنوان پرقدرت ترین کشنده اروپا را نیز از آن خود کند، عنوانی که اسکانیا از سال 1969 همواره بدنبال کسب آن بوده تا شایستگی خود را برای داشتن لقب سلطان جاده نشان دهد ( با اینکه خیلی زود این عنوان را به ولوو اف اچ 16 واگذار کرد ). در 5 سال گذشته کمپانی اسکانیا موفق به فروش 200000 دستگاه از سری آر در نقاط مختلف دنیا شده است که بیشتر این کشنده ها مجهز به موتورهای شش سیلندر بوده اند.
    اسکانیا برای سال 2010 تغییرات زیادی را در نمای بیرونی و درونی اتاق و موتور سری آر ایجاد کرد و از سوی کارشناسان اروپایی به عنوان کامیون سال 2010 اروپا نیز انتخاب شد. در دنیای کامیون سازان امکان ارایه کامیون جدید در هر سال وجود ندارد و معمولا سازنده ای که یک کامیون جدید را ارایه دهد، آن کامیون جدید به عنوان کامیون سال انتخاب می شود. با در نظر گرفتن سرمایه گذاری های سنگین، عدم نیاز شرکتهای حمل و نقل به داشتن کامیونهایی با ظاهر جدید در هر سال و سخت بودن طراحی یک موتور جدید برای یک کامیون، به نظر من عرضه ی کامیون جدید هر پنج سال یکبار از سوی یک سازنده منطقی و بجاست.
    با نگاهی به ظاهر بیرونی و نمای جلو اتاق سری آر جدید متوجه تیز شدن طراحی کنار اتاق و سپر جلو خواهید شد که خود در افزایش ضریب آیرودینامیکی اتاق تاثیر مثبتی دارد ضمن اینکه ظاهری پویاتر را برای سری آر به ارمغان آورده است. خطوط افقی بسیار زیبای کنار اتاق با جلو پنجره و سپر هماهنگی کامل و بی نقصی دارد که این از مشخصه طراحی اتاق کشنده های اسکانیا است و سازنده دیگری را سراغ نداریم که تا این حد بر روی جزییات اتاق کامیون خود همانگ و دقیق کار کند. با تغییر و اصلاح جلو پنجره، هوای بیشتری به سمت موتور و رادیاتور می رود، لوگو اسکانیا نیز بزرگتر از قبل در بالای آن نقش بسته است. به نظر من اسکانیا توانسته است به بهترین شکل با حفظ اصالت، ظاهری زیبا و بروز شده ای را برای سری آر جدید طراحی کند اما همچنان اسکانیا سهولت سوار شدن به اتاق را فدای تو بردن پله ها و زیباتر کردن نمای ظاهری اتاق سری آر کرده است. شخصاً اتاق های لاین ( CR19H ) را بیشتر دوست دارم.
    اسکریت های جانبی نیز تغییر یافته اند که به نسبت گذشته 0.6 درصد در کاهش مصرف سوخت موثرند.
    در مورد موتور ها نیز شاهد افزایش قدرت در موتورهای شش سیلندر DC12 هستیم اما همچنان اسکانیا بر خلاف میلش از سیستم SCR برای موتورهای وی هشت DC16 خود استفاده می کند، سیستمی که اولین بار از سوی مرسدس در سری آکتروس برای کاهش مصرف سوخت و هماهنگی با استاندارد های یورو 4 همرا با ماده ادبلو مورد استفاده قرار گرفت اما در موتور های شش سیلندر از سیستم برگشت گازهای خروجی EGR استفاده می کند. موتورهای منطبق با استانداردهای یورو 5 به ترتیب موتورهای شش سیلندر دارای 360، 380، 400، 420، 440، 480 اسب بخار قدرت و موتورهای هشت سیلندر 500، 560 و 620 اسب بخار قدرت می باشند. نکته جالب در مورد موتورهای جدید اسکانیا این است که سری آر نیز به جمع کشنده های 440 اسبی پیوست. (آکتروس 1844، ولوو سری اف اچ 440 ، رنو پرمیوم 440 سفارش ایران، مان تی جی ایکس 440 ). اما شخصاً همیشه علاقه عجیبی به موتورهای 9 لیتری پنج سیلندر 310 اسبی اسکانیا داشتم، در اوایل سال 2009 خبرهایی در مورد ساخت یک موتور ده سیلندر 700 اسبی توسط اسکانیا منتشر شد اما هنوز هم پرقدرت ترین موتور اسکانیا 620 اسب بخار قدرت دارد، نه اینکه اسکانیا نتوانسته است که یک موتور 700 اسبی بسازد بلکه مشکل اصلی سازگاری آن با استانداردهای زیست محیطی است و اینجاست که ساخت موتور 700 اسبی منطبق با استاندارد های یورو 5 توسط ولوو یک شاهکار محسوب می شود. به احتمال زیاد برای موتورهای هشت سیلندر، جعبه دنده های خودکار اُوردرایو و جعبه دنده 8 سرعته و برای موتورهای شش سیلندر، جعبه دنده های 12 سرعته با اسپیلت ( تقسیم کننده ) مورد استفاده قرار می گیرد، البته نباید فراموش کنیم که همیشه اسکانیا برای هر یک از موتورهای خود یک یا دو جعبه دنده مخصوص در نظر گرفته است. در کشنده های سری آر با جعبه دنده دستی همواره رفت و آمد راننده به کابین خواب بر خلاف ولوو به سختی و با تماس های مکرر با دسته دنده صورت می پذیرد.
    از دیگر تغییرات و تجهیزات سری آر جدید می توان به:
    * مخزن سوخت 1500 لیتری در مدل تراکتور
    * طراحی غربیلک فرمان جدید
    * چراغ های روشنایی در روز LED همراه با تمیز کننده چراغ های جلو
    * تشک های کیسه دار بهاری به ضخامت 155 میلی متر
    * چهار نگهدارنده فنجان و زیر سیگاری
    * پوشش چرم قهوه ای یا چوب برای فرمان ( اختیاری )
    * نوار تزییناتی کروم تیره و چوب برای داشبورد ( اختیاری )
    * قرار گرفتن تمام دکمه های کنترلی رو فرمان مانند کروز کنترل، ACC و کنترل سرعت در سراشیبی و کنترل صدا و مکالمه
    * ریموت کنترل جدید برای قفل مرکزی
    * جاپایی کوچک برای دسترسی به تختخواب بالا
    * جعبه های کناری جدید به همراه نگهدارنده بطری با دسته های روکش چرمی و کفی مزین به نشان اسکانیا
    * یخچال، رادیو، پخش سی دی و MP3
    * سیستم ردیاب ماهواره ای جدید
    * پورت AUX بر روی داشبورد


    وبلاگ سلطان جاده

  18. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


  19. Top | #20

    • اخراج شده
    • تاریخ عضویت
      29-Aug-2007
    • رشته تحصیلی
      رانندگی...!
    • محل سکونت
      بروجرد(لرستان)
    • پست‌ها
      4,595
    • سپاس
      22,113
    • 9,947 تشکر در 4,786 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      0
    • امتیاز
      54

    پیش فرض پاسخ: ماشین های سنگین در اینجا

    تیتان برزیلی


    شرکت کامیون سازی فولکس واگن در فوریه 1981 در جنوب ایالت ریودوژانیرو برزیل کار خود را آغاز کرد. شرکت فولکس واگن که از سازندگان بزرگ دنیا محسوب می شود 17 درصد از سهام شرکت اسکانیا را نیز در اختیار دارد ضمن اینکه سهام بخش کامیون سازی فولکس واگن در برزیل بطور کامل در اختیار شرکت مان می باشد. فولکس واگن به عنوان تولید کننده کامیون از 13 تا 57 تن در 35 کشور دارای شعبه رسمی می باشد.
    مدل تیتان فولکس واگن از بیشترین شانس برای حضور در جاده های کشور برخوردار است، این کشنده که نمونه فیس لیفت آن با اتاق جدید و موتور بهینه شده در نمایشگاه هانوفر 2006 معرفی شد دارای یک اتاق بسیار خشن با کمترین انحنا و توسط خود فولکس واگن در ولفسبورگ در دو مدل دی کب و اسلیپر کب طراحی شده است.
    برای این کشنده دو موتور مختلف در نظر گرفته شده است، یک موتور شش سیلندر 8.2 لیتری کمینز به قدرت 320 اسب بخار با گشتاور 1288 نیوتن متر در 1300 تا 1600 دور در دقیقه و مجهز به اینتر کولر و یک موتور 9.3 لیتری ساخت فولکس واگن به نام NGD با 370 اسب بخار و گشتاور 1800 نیوتن متر در 1100 تا 1500 دور در دقیقه که موتور دوم ساخت خود فولکس واگن برای کشنده ای که می خواهد وارد بازار ایران شود مناسب تر است. هر دو موتور در کشورهای برزیل و آفریقای جنوبی ساخته می شوند. برای کشنده تیتان از دو جعبه دنده مدلهای ZF 16S 1685 TD و ZF 16S 221 OD و هر دو ساخت شرکت ZF استفاده شده است. کشنده تیتان دارای تجهیزاتی از قبیل: سیستم توربو کمپرس ( MTS )، سیستم EGR و سیتم ترمز DBP می باشد. مدل 310-13 فولکس واگن تیتان بر خلاف جاده های اروپا، در مسابقات قهرمانی کامیونهای برتر اروپا همواره در ردیف برترین ها قرار دارد.
    عرضه ی کشنده فولکس واگن تیتان 2*4 با موتور 370 اسبی چندان با نیاز امروز حمل و نقل کشور همخوانی ندارد چرا که ما در این بخش با ترافیکی از کشنده های مطرح و سطح یک اروپا روبرو هستیم، اما در صورت ارائه بهترین سرویس و خدمات پس از فروش توسط شرکت وارد کننده و نماینده شرکت فولکس واگن و فروش آن در محدوده قیمتی 70 میلیون براحتی می تواند درصدی از بازار که در اختیار کشنده های بی کیفیت چینی قرار دارد را از آن خود کند چرا که کشنده های فولکس واگن به جهت تولید و عرضه در کشور برزیل به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین بازارهای کامیونی دنیا از کیفیت ساخت بهتری برخوردارند.

  20. 2 کاربر از بهمن برای پست مفید تشکر نموده اند:


صفحه 2 از 5 ابتداابتدا 12345 آخرینآخرین

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1