مدرسان شریف ۹۳
سایت علمی دانشجویان ایران
دانـلـود مقـالات آی اس آی 
از تـمامـی پـایـگـاه های آنـلایــن، بـه سـادگـی!
پژوهش (توسعه) هوافضا
صفحه 3 از 3 ابتداابتدا 123
در حال نمایش 21 تا 30 از مجموع 30
نمودار محبوبترین‌‌ها16پسندیده شده

تاپیک: ضوابط و نمونه های طراحی خانه و ویلا

  1. Top | #21

    • مدیر سابق تالار مهندسی معماری
    • تاریخ عضویت
      29-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • محل سکونت
      beautiful-arts.ir
    • پست‌ها
      6,358
    • سپاس
      9,404
    • 18,129 تشکر در 5,731 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      56
    • امتیاز
      3601
    Add Ali.Akbar on Facebook

    پیش فرض پاسخ: پلان های ویلایی / پلان ، نما ....







    maryam_h1989 و hopeland پسندیده‌اند!


    به خاطر داشته باش مثل زرافه عمل کنی
    پاهایت را استوار بر روی زمین نگه دار
    سر ، ذهن و دیدت را بالا در آسمان
    و قلبت را جایی در این میان
    این سه را در زندگی نیاز خواهی داشت.





    تماس با من فقط از طریق ایمیل امکان پذیر است

    ارتباط با من :ali.akbar.Qasemi[at]Gmail.com











    ترنسیس
  2. 2 کاربر از Ali.Akbar برای پست مفید تشکر نموده اند:


  3. Top | #22

    • یار همیشگی
    • تاریخ عضویت
      13-Sep-2009
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • پست‌ها
      922
    • سپاس
      3,247
    • 1,798 تشکر در 729 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      17
    • امتیاز
      950

    پیش فرض فرآیند طراحی خانه های ویلایی

    خانه به عنوان مکان آرامش ، محبوب ترین مکان نزد قلب های ما به حساب می ۀید. همهی ما به خانه هایمان پناه می بریم . ابعاد و اندازه ی خانه مطرح نیست ، خانه ی ما حریم امن ماست.

    خلق کردن خانه ای که ویژگی ها و شخصیت ساکنانش را منعکس کند و در عین حال شامل همه ی اجزای یک طراحی خوب و پایبند به سبک طراحی اش باشد ، کار بس دشواری است.جای تعجب نیست که در زندگی سریع و روزمره ی عصر حاضر ، گاهی در خانه هایمان احساس بیگانگی می کنیم. دلیل مشترک بودن حس همه ی انسان ها نسبت به خانه اشان ، تصور اولیه ی یکسانی است که همه ی ما از تعریف خانه داریم . در فرآیند طراحی خانه، افراد رویکرد های متفاوتی را برمیگزینند. گروه اول ، به کتاب های پلان های معماری که حاوی هزاران پلان هستند روی می آورند و به امید پیدا کردن طرح مورد نظرشان شروع به ورق زدن این کتاب ها می کنند. همان طور که تصور می شود ، احتمال اینکه این روند بی نتیجه بماند بسیار زیاد است. گروهع دوم ، افرادی هستند که دوست دارند هرکاری را خودشان انجام دهند. آن ها کاغذ و ابزار و یا نرمافزار های طراحی معماری را تهیه می کنند و به امید رسیدن به یک طرح ایده آل شروع به طراحی می کنند. نتیجه ی این روند،اغلب نقشه است، اما نه نقشه ای مطلوب ( معمارانه ) . این افراد با اینکه معمولا از خواسته و ایده اولیه خود صرف نظر می کنند ، اما همچنان با موارد غیر کاربردی متعددی مواجه هستند. گروه سوم، افرادی هستند که به سازنده های غیر معمار مراجعه می کنند که با آنها در طراحی و ساخت، یا بستن قرارداد با نقشه کش و طراح یا حتی معمار ، همکاری کنند. در این روند اگر در همه ی مراحل قدم های مناسب برداشته شود ، می توان انتظار نتیجه ی خوبی از این مجموعه همکاری داشت . اما اگر سازنده ذوق طراحی نداشته باشد، محصول این روند خانه ای خوش ساخت اما با نقشه ای غیرایده آل خواهد بود .رویکرد چهارم در طراحی خانه با خدمت گرفتن یک معمار یا طراح خانه های مسکونی آغاز می شود و در مرحله ی بعد با طی فرآیند منطقی طراحی خانه ادامه پیدا می کند . به دور از هر گونه تعصب حرفه ای ، به جرات می توان گفت که حاصل این فرآیند ، خانه ای ایدهآل است که به صورت منحصربه فردی برای استفاده کننده، و طبق سبک زندگی وی طراحی شده است.

    یک معمار موفق باید اطلاعات کافی برای مبدل کردن طرحش به یک اجرای بی عیب و نقص را داشته باشد . اگر هدف از طراحی ، بررسی و تنظیم اندازه ی خانه و به حداکثر رساندن کارآیی اتاق ها و فضاهای ساخته شده است، باید در نظر گرفت که خانه ی ایده آل لزوما بزرگ نیست. راه های زیادی برای بهره مندی بیشتر و در حد یک خانه ی بزرگ از یک خانه ی کوچک وجود دارد.










    طراحی سبز

    یکی از جنبه های طراحی برای آینده ، طراحی پیدار است. امروزه مقوله هایی مانند طراحی پایدار ، معماری سبز و بناهای دوستدار طبیعت جزئ دغده های درجه اول معماران و طراحان است. خانه به عنوان یکی از نیاز های دائمی انسان ، یکی از ضروریترین زمینه های پیدا کردن این نوع معماری ها و طراحی ها ی هماهنگ با محیط زیست است .اساسا هدف از معماری سبز و پایدار ، کاهش و به صفر رساندن لطمه های وارده به همان سبزی طبیعت است. برخی از جذبه های معماری سازگار با محیط زیست عبارتند از :

    _ مقرون به صرفه بودن از مصرف انرژی به علت کاهش در مصرف برق، آب و منابع دیگر

    _ کاهش آلودگی ها به دلیل کاهش اتلاف در مصرف مصالح مورد نیاز در ساخت و ساز و استفاده از مصالح بازیافت ی

    _ استفاده از منابع انرژی قابل بازیافت در ساختمان مانند نور خورشید و نیروی باد

    _ بازیافت مواد و منابع مورد استفاده مانند استفاده از آب مصرف شده برای آبیاری گیاهان.

    سیاست های رایج این نوع طراحی ها شامل موارد زیر است :

    جهت گیری ساختمان : به نسبت نور مورد نیاز ، باید در جهت گیری ساختمان دقت کرد.جهت شمال - جنوب جهت گیری مناسبس برای ساختمان است. یکی از دلایل این جهت گیری فیلتر کردن گرمای آفتاب برای ورود به ساختمان است که با وارد شدن نور دمای ساختمان بالا می رود.

    نورگیر سقفی : استفاده از نورگیر سقفی به منظور اضافه کردن نور طبیعی به فضای داخل نیز از روش های رایج است. نورگیر های سقفی اغلب در کشور های نیمه استوایی به کار می روند.

    سلول های خورشیدی : استفاده از سلول های خورشیدی برای تولید نیروی برق یا تبدیل نمور خورشید به نیروی الکتریکی است. در واقع با استفاده از سلول های خورشیدی می توان در کاهش اثرات گرم شدن زمین سهیم شد.

    انتخاب مصالح : انواع مختلفی از مصالح سازگار با محیط زیست وجود دارند. مانند مصالح و مواد اولیه ی خام بومی مانند آجر ساخته شده از خاک منطقه ، بام سفالی ، یا انواع دیگری از مصالح قابل بازیافت .

    کوران هوا: با اجرای تمهیدات لازم برای ایجاد گورانت هوا بدون استفاده از تجهیزات مدرن و صرف هزینه می توان فضاهای داخلی را خنک کرد.












    اقتصاد در طراحی

    هزینه های ساخت که به صورت قیمت در هر مترمربع بیان می شود یکی از دغدغه های اصلی دستاندرکاران امر ساخت و ساز است.لزوم آشنایی بر نحوه ی صحیح محاسبه ی زیربنا، به منظور برآورد واقعی هزینه ها در برنامه ریزی مطرح می شود. در مرحله ی برآورد هزینه ها باید واقع بین بود.باید در نظر داشت که هزینه ی ساخت و ساز خانه ی مورد نظر و ارزش تمام شده ی آن باید مطابق با ارزش های حاکم بر مستغلات همسایگی های اطراف باشد.

    عامل مهم در کنترل هزینه ها و دوری جستن از به وجود آمدن زیربنای غیرقابل استفاده ، درک درست از نحوه ی طراحی اتاق ها است. منظور این است که اتاق ها بیش از حد بزرگ یا کوچک نباشند.افرادی که با دید واقع بینانه نقشه کشی را آغاز نمی کنند ، مجبور به کنار آمدن با شرایط و حذف ایده هایشان می شوند. در صورتی که طراحی صحیح و معمارانه ی خانه ، نباید همراه با صرف نظر از خواسته ها باشد. نباید فراموش کرد که مشکلات هزینه کردن به مرور زمان کم رنگ می شوند ، اما کیفیت فضایی که نتیجه صرف هزینه است، حائز اهمیت و ماندگار است.

    فرایند طراحی خانه

    بررسی سایت

    عدم استفاده از فرصت های موجود در سایت نتیجه ای جز یک خانه ی نامانوس با سایت نخواهد داشت . در واقع این خانه ،بی هدف روی زمین قرار گرفته است. عوارض این سهل انگاری اغلب شامل مواردی هم چون از دست دادن زاویه دید های مطلوب ، جیگیری اشتباه نسبت به آفتاب ، اتاق های تاریک ، مقرون به صرفه نبودن خانه از نظر مصرف انرژی و ... می شود و در نهایت ، خانه به اندازه ای که می توانست ، چشم نواز به نظر نمی رسد.

    پس از مرحله ی برنامه ریزی ، سایت باید تحلیل شود. این تحلیل باید شامل بررسی زاویه ی تابش آفتاب ، بادهای غالب ، توپوگرافی ، عوارض زمین،درختان و گیاهان شاخص ، دسترسی ها ، حدودزمین ، ساختمان های همسایگی ، عقب نشینی ها ، قوانین محدود کننده ی حاکم بر ساخت و ساز در منطقه و هر آنچه که طراحی را تحت تاثیر قرار می دهد ، باشد.

    آشنایی با زمین

    گام اول در خلق نقشه ی زمین مورد نظر برای ساخت خانه، که مرجع و راهنمای ما در تمام طول طراحی خواهد بود ، آشنایی کامل با زمین است. باید به صورت مکرر و متناوب زمین را بازدید کرد و در آن قدم زد. باید همسایگی ها را شناخت و راجع به محله تحقیقات لازم را به عمل آورد.

    ترسیم نقشه ی زمین

    در این مرحله می توان یک نقشه ی تقریبی از زمین مورد نظر ترسیم کرد و موارد زیر را روی آن مشخص کرد:

    _حدود زمین

    _معابر

    _ ساختمان های موجود

    _درخت ها ، گیاهان و بوته ها

    _منابع صدا ی موجد

    _ ...

    طراحی فضا های خارجی

    در این مرحله باید تصمیمات مربوط به چگونگی استفاده از فضاهای بیرون خانه را اتخاذ کنیم. فضاهای بیرونی را به عنوان اتاق های بیرونی در نظر می گیریم. برای مثال تاب یا ننوی آویخته بین درختان، یک اتاق استراحت است و میز درون باغ که در فضای باز است و با گیاهان احاطه شده یا با چتری در بالایش حفاظت می شود یک اتاق غذاخوری بیرونی است.با استفاده از دیاگرام های ترسیم شده ی این اتاق ها،فضاهای خارجی . معبر ها را پیش از آنکه سراغ داخل خانه برای طراحی اتاق های داخلی برویم ، طراحی خواهیم کرد.











    ترسیم دیاگرام های حبابی برای فضاهای خارجی

    بهتر است طراحی فضاهای خارجی را پیش از طراحی فضاهای داخلی انجام دهیم. باید کاربری فضاهای بیرونی را بدانیم. چگونگی طی مسیر و رسیدن به خانه ، مکان یابی مناظر و دیدهای مناسب و زیبا، مسیر وزش باد های نامطلوب و نسیم مطلوب از موارد حائز اهمیت در این تصمیم گیری هستند.

    سازمان بندی و تعامل بین فضاها

    حال باید در نظر بگیریم که به محض ورود به خانه چه نوع فضایی را خواهیم داشت.باید در نظر بگیریم که آیا یک فضای تشریفاتی جداگانه را تجریح می دهیم یا اینکه کلا یک ورودی جداگانه ضرورتی ندارد! دوست داریم هر گاه از فضاهای مختلف به بیرون نگاه می کنیم چه چیزی را ببینیم . مناظر و دیدهای آرام را برای فضاهایی که مخصوص استراحت و لذت بردن از منظره هستند انتخاب می کنیم و در مقابل فضاهایی را که احتیاج به دید و منظر خاصی ندارند را در مکان هایی جا می دهیمن که منظر برجسته ای ندارند. فضاهایی نیز هستند که باید خلوت و به دور از فضاهای خارجی باشند و در عین حال از نور طبیعی بهره مند شوند. منابع صوتی و نسیم های محلی را هم باید در نظر بگیریم.

    طراحی حجم

    پیش از ادامه ی طراحی پلان های خانه،باید نگاهی اجمالی به انواع طراحی های خارجی خانه بیاندازیم. انواع سبک خانه ها و به ویژه انواع سبک بام ها باید پیش از تثبیت دیوار های دیاگرام های حبابی فضاهای داخلی در نظر گرفته شوند.

    سبک بام ، سبک خانه را مشخص می کند . طراحی بام تاثیر به سزایی در ظاهر خانه دارد. فرم های بام یکی از عناصر مهم بناهای مسکونی هستند و علاوه بر کاربری مهم و اساسی که به عنوان پوشش و سرپناه بودن به عهده دارند، جزئ لاینفک کلیت طراحی ساختمان با استفاده از سبک های تعریف شده و متمایز و الگو های تزئینی و رنگها هستند. آشنایی با انواع فرم ها و سبک های طراحی بام و تاثیراتی که هر کدام می تونند روی طرح کلی خانه داشته باشند ، گام مناسبی در راستای این بخش از طراحی است.

    تنوع سبک های بام ، باعث تنوع در شیب بام ها می شود. شیب بام به صورت ضریبی از ارتفاع ، یا به بیانی دیگر نسبتی از ارتفاع عمودی سقف بر فاصله ی افقی داده شده ، تعریف می شود.هیچ سقف مسطحی ، به طور کامل صاف و مسطح نیست. برای هدایت زه کشی در سقف های مسطح معمولا شیب ملایمی در یک جهت به آن داده می شود. اغلب کم هزینه ترین بام طراحی شده برای ساخت، بامی است که ترکیبی از یک نوع بام باشد . برای خانه ای کوچک، چنین ترکیبی ممکن است زیبا به نظر برسد اما اغلب خانه های بزرگ با این روش ترکیبی و بدون ایجاد کوچکترین تغییر و تنوع در بام بسیار حجیم به نظر می رسند. برخی از انواع خانه های مدرن شاید به دنبال همین خطوط سنگین فرم های مکعبی باشند، اما حتی در این حالت نیز داشتن نوعی سایبان روی در ورودی مطلوب است.









    تناسب بیرون، درون و نما

    هر نقشه ی داخلی با هر طراحی خارجی خانه نمی تواند به کاربرده شود. به عبارتی درون و بیرون باید هماهنگ باشند. در حالت کلی باید با در دست داشتن پلان شماتیک و در عین تصحیح آن ، طراحی خارجی را نیز مورد بازبینی و بررسی قرار داد.
    همه نما و وجوه یک ساختمان مسکونی باید منعکس کننده ی یک تفسیر معمارانه ی واحد باشند. علی رغم این موضوع ، سلسله مراتب عملکردی بین نماها بر اساس مکان، کاربری و میزلن تعامل آن با عابر پیاده وجود دارد. اصول طراحی نما به نمای جلو، عقب و جانبی تقسیم می شوند . نماها باید شامل ترکیبی از جزئیات معماری ، مصالح ، مدل های متنوع در و پنجره و جنبه های دیگر طراحی باشند تا در نهایت طرحی به هم پیوسته و از نظر بصری جذاب را به وجود بیاورند.





















    معماری چهار وجهی

    در واقع خانه ی خوب طراحی شده هم از درون و هم از بیرون تحسین برانگیز است. بررسی ظاهر و نمای یک ساختمان معمارانه، تاییدی بر طراحی مناسب کلیت طرح است. ئر هنگام طراحی خانه باید اثر 360 درجه ای نما را در نظر گرفت . پنجره ها عناصر حیاتی یک خانه هستند که قلمروهای خصوصی و قلمروهای عمومی را به هم مرتبط می کنند.هر پنجره باید هدفی را دنبال کند تا با کلیت طرح هماهنگ باشد . درها نیز عناصر حیاتی یک خانه هستند که نه تنها ارتباط بصری، بلکه ارتباط فیزیکی بین عرصه ی خصوصی و عمومی را امکان پذیر می سازند.در واقع این طراحی معمارانه چهار وجه دارد که موید و مکمل همدیگر هستند . مطمئنا اهمیت همه ی وجوه در یک حد نیست و همچنان نمای روبرو جایگاه خاص خود را دارد. مهمترین وظیفه ی نماهای فرعی تر حمایت از انتقال از وجهی به وجه دیگر است.

    مجموعه رنگ های یک ساختمان مسکونی از رنگ های اصلی بدنه و المان های موجود در نما تشکیل شده است.به طور کلی کلیت ترکیب رنگی یک بنا باید یک الگوی به هم پیوسته را منعکس کند.از رنگ های فرعی برای المان های معماری مانند در و پنجره و ستون و ... استفاده می کنیم.رنگ فرعی باید ملایم تر یا تیره تر از رنگ بدنه ی اصلی ، رنگ مکمل رنگ بدنه ی اصلی و یا یک رنگ خنثی باشد.

    طراحی محوطه

    رابطه ی عمیقی بین مکان هایی که برای زندگی انتخاب می کنیم و سلیقه و طرز فکرمان وجود دارد. این رابطه عمدتا فرهنگی است و ویژگی های شخصی، زمان، تاریخ و ارتباط با مکان، طبیعت و منظر را مجسم می کند. این رابطه ی بین فضای درون و بیرون بیشترین اهمیت را دارد. ایوان ها ، رواق ها ، گل خانه ها و باغچه ها را به منظور انتقال از درون به بیرون استفاده می کنیم. کیفیت فضایی این المان ها روی کیفیت فضای داخلی تاثیر فوق العاده زیادی دارند. محوطه سازی یک خانه را قاب می کند ، درست مانند یک نقاشی زیبا، برای شاخص کردن ویژگی های مثبت و پنهان کردن لبه های خام آن. حتی از نظر مادی نیز محوطه سازی به ارزش خانه می افزاید. در واقع در طراحی منظر برای خانه هدف گردآوری المان های پراکنده یک منظر برای خلق یک باغ زیباست . عناصر اصلی طراحی منظر عبارتند از : انواع گیاهان ، عوارض زمین ، آبیاری، المان های غیر ارگانیک و نورپردازی. درختان و بوته های بزرگ باعث ایجاد قاب ، صفحه بندی و سایه می شوند . گیاهان کوچکتر و گل ها تنوع در شکل و رنگ به وجود می آورند . سطوح چمن کاری شده در عین ایجاد فضاهای باز بصری ، محوطه های بازی نیز به وجود می آورند . عناصر دست ساز کاربری ها را آسانتر و فضاها را مفیدتر می کنند. عوارض زمین نیز باعث جذابیت و خلق نقاط تمرکز می شوند.









    جمع بندی

    در نهایت می توان گفت هر طراحی خوب و معمارانه برای خانه یک کانسپت سازماندهی شده می طلبد . خانه ی خوب و مطلوب این حس را که هر چیزی سر جای خودش قرار دارد ، القا می کند . در حقیقت طراحی خوب معمارانه سعی دارد خلقت خود را آسان به نظر برساند حتی اگر اینگونه نباشد . همانند نظاره کردن یک ورزشکار بزرگ، که با وجود این که می دانیم کاری که انجام میدهد دشوار است ، اما او این کار سخت را ساده ، آسان و بدون زحمت نشان می دهد. با وجود صادق بودن برخی از قوانین در کلیه ی طراحی حا و اجراها ، نباید فراموش کرد که به پشتوانه ی کانسپت قوی و تفکر در نظریه ی طراحی ، همه ی ابعاد تحت الشعاع قرار می گیرند . اگر مرحله ی برنامه ریزی را با دقت سپری کنیم ، سایت را به طور کامل آنالیز کرده باشیم ، با یک کانسپت سازمان دهی کار کرده باشیم و دائما به برنامه برای اطمینان از تطابق برنامه و طرح رجوع کرده باشیم ، موفقیت در طراحی امری مسلم خواهد بود.

    برگرفته از مجله ی طراح
    http://honarememary.com
    آخرین ویرایش توسط maryam_h1989 در تاریخ 2012-Apr-02 انجام شده است
    Ali.Akbar ،Saretus و hopeland پسندیده‌اند!





    گمونم یادشون رفته

    همه یک روز میمیرن..



  4. 3 کاربر از maryam_h1989 برای پست مفید تشکر نموده اند:


  5. Top | #23

    • یار همیشگی
    • تاریخ عضویت
      13-Sep-2009
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • پست‌ها
      922
    • سپاس
      3,247
    • 1,798 تشکر در 729 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      17
    • امتیاز
      950

    پیش فرض Residential Architecture in Transition into New Millennium

    خانه های اسکرین (screened house)

    اصرار امروزی برای اتصال مجدد فضای داخلی به طبیعت اطراف، در خانه هایی که چشم انداز را از طریق استفاده از اسکرین می پذیرند، روش دیگری برای بیان می یابد.اسکرین ترجمانی از پنجره سنتی ، بدون در نظر گرفتن مقیاس دیوار است. در مقابل ویژگی های مدرن ساختمان هایی که قبلا بحث شد، در روش مشبک ، یک جنبه صمیمی و دکوراتیو وجود دارد که انعکاس دهنده هنر طراحی در گذر از قرن 20 است. این خط بندی های منظم در عین پیوستگی با عادات و رسوم مدرنیسم، در چند پارگی تدریجی مشارکت دارند.

    یک خانه تابستانی که توسط شرکت هنینگ لارسن «Henning Larson» در شمال دانمارک طراحی شده، نمونه دیگری از بناهای اسکرین با نمایی قاب مانند است ؛ فقط در اینجا ، خانه با نوارهای چوبی باریک پوشانده شده است. نور به شیوه یک انبار که تخته هایش از هم فاصله گرفته اند، به فضای داخلی وارد می شود.با بصیرتی زیباشناسانه، این شرکت فانوسی مدرن را نیز طراحی کرده است که در خارج سوسو می زند و به رنگ گرم چوب در داخل اشاره می کند.










    دفتر معماری اودا « Uda Ufficio di Architectura» از تورین در پروژه لویز هاوس «levis house » در بیلای ایتالیا از یک استراتژی مشابه استفاده می کند تا نوع متفاوتی از تحول و گذار را به انجام رساند. قفسه ای از الوار ها مانند یک آکاردئون امتداد یافته اند تا یک خانه جدید را به یک سازه روستایی موجود متصل نمایند. در این جا دوباره دیوار فدای پنجره شده است تا نمایی وسیع از چشم انداز های کوه های آلپ را نمایش گذارد. گذر از طبقه اول به دوم از طریق یک راه پله نیمه اکسپوز بیرونی در داخل آکاردئون امکان پذیر شده است، تا ایده حصار هر چه بیشتر متلاشی گردد.

    در خانه گریت وال «Great Wall» اثر کنگو کوما ، پنجره مشبک عمودی در خود تا می خورد تا مرز بیرون و درون را تعریف نماید . به منظور انجام این ماموریت کنگو کوما از بامبو برای ایجاد شبکه های مختلف ، منظم و خاص استفاده کرده است. او با الهام از پیوند های فرهنگی قوی بامبو چین و در زادگاهش ژاپن ایده پارتیشن را در طراحی استفاده کرده است.اتاق نشیمن که از همه جهات با نور و سایه وسعت یافته است مانند ایوانی به بیرون گسترش یافته. چشم انداز اتاق نشیمن با دیواری شکافته و پرده مانند از بامبو فریم شده است.

    خانه پیراسیکابا «Piracicaba House»یکی از طرح های ایسویی وینفلد از نوع خانه های اسکرین استکه در 250 کیلومتری شهر سائوپولو واقع شده است. شیب زمین و جهت گیری آن به سمت شمال بهترین نورگیری ممکن را برای اتاهای خواب و فضاهای عمومی خانه پدید آورده است. توزیع بنا در سه طبقه و در امتداد محور عمودی، روشی طبیعی برای غلبه با شیب زمین فراهم آورده ، دسترسی به باغ را از هر طبقه ممکن ساخته است.تیغه های بتنی نما با فواصل متغیر ، علاوه بر فراهم آوردن یک حریم خصوصی، سایبانی در برابر آفتاب نیز هستند.




















    گروه طراحی وایب «Vibe Design Group» در خانه کیو در ابتدا به دنبال ایجاد بنایی باز و تعاملی بودند که به طرحی کاملا متفاوت منجر شد. رنگ پوششی این بنا به گونه ای است که به خوبی با درختان پس زمینه در آمیخته ، تاثیر بصری خوبی به جای می گذارد.فضای داخلی با دیواری با پوشش چوبی آغاز می شود تا احساس بودن در تنه یک درخت عظیم را ایجاد نماید.فضاهایی مانند آشپزخانه،انبار و زیرزمین در پس درهایی هستند که پس از باز شدن ، شگفتی می آفرینند.این خانه هم باز و هم بسته است.دیوار پشتی فضای مطالعه شیشه ای است تا انعکاس دهنده فضای بیرونی باشد.














    hopeland پسندیده است!





    گمونم یادشون رفته

    همه یک روز میمیرن..



  6. کاربر زیر از maryam_h1989 برای پست مفید تشکر نموده است:


  7. Top | #24

    • یار همیشگی
    • تاریخ عضویت
      13-Sep-2009
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • پست‌ها
      922
    • سپاس
      3,247
    • 1,798 تشکر در 729 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      17
    • امتیاز
      950

    پیش فرض پاسخ: ضوابط و نمونه های طراحی خانه و ویلا

    گذر های پنهانی
    خانه چمدانی یا سویت کیس «Suitcase House»حاصل طراحی گری چنگ «Gary Chang» با گذر از سطح زیر زمین طراحی شده است. این خانه تلاشی برای پنهان سازی است. گری چنگ بنیان گذار موسسه «EDGE Design» در هنگ کنگ است که در زمینه های مختلف معماری و تولید فعال است. این خانه ای است که برای فهمیدن ان باید حجمش را گشود در سطح طبقه درهایی تعبیه شده اند که باز می شوند تا فضاهای نشیمن، سرویس بهداشتی و انبار را آشکار سازند. این خانه مانند یک جعبه جواهرات یا یک گاوصندوق با بخش های مخفی ، به همان اندازه گریت وال در جستجوی فضاهای پوشیده است، با این تفاوت که کنگو کوما با شفافیت، اثرات فریبنده ایجاد می کند و گری چنگ ابهام را جلوه ایبرای تمایز خود قرار داده است.تفاوت عمده این دو مربوط به رابطه ای اسرارآمیز در مقیاس انسانی است که در اینجا افراطی بطن گونه یافته است، در حالی که در گریت وال ، به مقیاس نامتناهی چشم انداز احترام گذاشته شده است. خانه چمدانی با فضای چوبی گرمش، متناسب با مقیاس بدن انسان است. این خانه، با پله های متحرک و ااق های پنهان، پیوسته به بخش های زیرین پنهان از دید، اشاره ی مختصری دارد.











    خانه اپن باکس نیز پروژه ای جدید در حومه مادرید است که توسط گروه معماران ا.سرو«A-cero» و بر اساس فلسفه ای تندیس گونه، طراحی شده است. این خانه به دلیل نمای بتنی که در بعضی سطوح دانه دانه و در بعضی شیاردار است. درخور توجه است. معماری منظر این بنا نیز توسطا.سرو طراحی شده است.باغ ژاپنی، که در آن می توان کیفیت، آسایش و تعالی طراحی را یافت.

















    hopeland پسندیده است!





    گمونم یادشون رفته

    همه یک روز میمیرن..



  8. کاربر زیر از maryam_h1989 برای پست مفید تشکر نموده است:


  9. Top | #25

    • یار همیشگی
    • تاریخ عضویت
      13-Sep-2009
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • پست‌ها
      922
    • سپاس
      3,247
    • 1,798 تشکر در 729 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      17
    • امتیاز
      950

    پیش فرض پاسخ: Residential Architecture in Transition into New Millennium

    فضاهای الاستیک

    بن ون برک و کارولین باس «Ben Van Berk & Caroline Bos» از دفتر معماری «UN Studio» در آمستردام، امتیاز ها و فواید خانه و دفتر کار را بر اساس قابلیت انعطاف تعبیر می کنند. طرح های آنان هنوز پاسخی متفاوت به سست سازی مرز هایی استکه تجربیات معمارانه و تجربیات اجتماعی را درفضای پست مدرن مشخص می کنند. در چنین فضایی سلسله مراتب مورد شک و اتصال ارزشمند است.

    خانه موبیس «Mobius House» که در حومه اوترخت «Utrecht» واقع شده ، نیز مانند خانه جی.ای.یی «GAE House» تفکری عمیق درباره زیستن همراه با هم و مجزا در تداخل کار و خانواده در طی روز است. به جای ایجاد فضاهای گسسته که بتوانند باز یا بسته شوند ، این معماران با استفاده از دنباله ای از فضاهای به هم پیوسته که حلقه ای متوالی را شکل می دهند ، حس جریان را برقرار می نمایند.















    این مفهوم از فضای داخلی، به عنوان یک حرکت جمعی ، از طریق فضا در گذر از قرن بیستم توجه زیادی را به خود جلب کرده است. خانه وبیس ، تجسم پویایی است که به گونه ای غیر قابل اجتناب ، تفاوت با فضاهای دیگر را آشکار می کند.








    آخرین ویرایش توسط maryam_h1989 در تاریخ 2012-Apr-02 انجام شده است
    Ali.Akbar پسندیده است!





    گمونم یادشون رفته

    همه یک روز میمیرن..



  10. کاربر زیر از maryam_h1989 برای پست مفید تشکر نموده است:


  11. Top | #26

    • یار همیشگی
    • تاریخ عضویت
      13-Sep-2009
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • پست‌ها
      922
    • سپاس
      3,247
    • 1,798 تشکر در 729 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      17
    • امتیاز
      950

    پیش فرض پاسخ: Residential Architecture in Transition into New Millennium

    طراحی نور و سایه در فضاهای نیمه شفاف

    پاسخی متفاوت به کشمکشی که امروزه بین طبیعت عمومی و خصوصی خانه در جریان است در تجربیاتی نیمه شفاف ، نور و سایه ظاهر می شود . در خانه سل بریک «Tekuto» کاری از آتلیه تکوتو «Cell Brick House» که اقامت گاهی به وسعت 85 متر مربع در حومه توکیو است، پنجره ای مرسوم با تخته ای شطرنجی از برش های لعابدار که تمامی نمای دو طبقه ای را می پوشانند، جایگزین شده است.فضای داخلی خانه در طول روز با نور طرح می گیرد و در شب در سطح خارجی به جعبه ای فروزان تبدیل می شود.





















    خیال و وهم تم اصلی طراحی معمار هلندی کن ون ولسن «Koen van Velsen's» در خانه وس «Vos House» در آمستردام نیز است. این خانه مشابه خانه ی تی ، در یک محوطه شهری باریک واقع شده است. احجام ساده با اندکی مبلمان کلاسیک امروزی بر فراز یکدیگر انباشته شده اند . یک دیوار شیشه ای که از بین طبقات بر می خیزد، طبقات را به طور عمودی به هم پیوند می زند. شبکه معلق بین دیوار های جانبی خانه و به موازات نما، هر اتاق را به یک شبح تبدیل کرده، حول حاشیه اش، نظری اجمالی به فضای داخلی عمیق تر را ارائه می نماید.اوج ظرافت این تجربه در تراکم و گسترش ، درختی است که در میان حیاط و تراس به بالای ساختمان برخاسته و جثه باریک و بلندش نقطه مقابل انضباط این خانه است. این درخت نه فقط بازتابی از بیرون، که بخشی جدایی ناپذیر از فضای داخلی خانه نیز هست.










    گمونم یادشون رفته

    همه یک روز میمیرن..



  12. Top | #27

    • یار همیشگی
    • تاریخ عضویت
      13-Sep-2009
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • پست‌ها
      922
    • سپاس
      3,247
    • 1,798 تشکر در 729 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      17
    • امتیاز
      950

    پیش فرض پاسخ: ضوابط و نمونه های طراحی خانه و ویلا

    حضور طبیعت در فضای داخلی خانه

    نفوذ طبیعت به قلمرو مصنوع به اعتقاد عده ای حذف وضعیت نامطلوب طبیعت با قرن ها کنترل انسان است.ما طبیعت را به داخل می آوریم تا بیان چیزی باشد که از دست داده ایم و اندکی از صورت ظاهری ارتباط را ترمیم نماید، خواه با حذف تمامی دیوار ها باشد خواه از طریق تاکتیک های افشا محدود، مانند آنچه پیش از این به واردی از آن ها اشاره شد.
    این در برگرفتن پرخاش جویانه ی طبیعت، که درختان به معنای واقعی از طریق سقف رشد می کنند ، در خانه لکتون و وسل «Lacaton and Vassal's House» در بردو فرانسه نیز رخ داده است . در اینجا ، درخت کمتر شبیه یک شی مهود که به داخل آورده شده، است. در مقابل اقامت گاه هایی که مبلمان روستایی به عنوان جایگزینی برای طبیعت عمل می کنند ، در اینجا جنگل به داخل حرکت می کند که به مبلمان اجازه می دهد شخصیت شهری مالک خود را حفظ کنند.+






    فضای داخلی به شدت تضعیف شده، مشخصه اصلی خانه برمن«Berman House» اثری از هری سایندلر «Harry Seidler» درز نیو سات ولز استرلیا نیز هست . این مهمار که در سال 2006 در گذشت از بزرگان معماری مدرن در استرلیا بود که در خمش اشکال انتزاعی تندیس گون مهارت ویژه ای داشت . در اینجا ، خشونت چشم انداز در دیوار های سنگی لاشه ای و شومینه بازتاب یافته است که در ترکیب با پایه های غیر معمول اشاره ای است به مهارت نهفته در طراحی خانه...





















    در حصار پوشش گیاهی متراکم و مشرف بر رودخانه ، معمار آرزانتیتای ماتیوس کلوتز «Mathias Klotz» در بوینس آیرس ، خانه پونچه «Ponce House» را طراحی کرده است که از طریق یک طرح شامل یک لفاف شیشه ای برای طبقه همکف و یک حجم بالایی که اتاق خواب ها را می پوشاند، شکوه چشم انداز را به حد عالی رسانده است. کنتراست بین دو حجم نه تنها تفکیکی آشکار بین فضاهای عمومی و خصوصی ایجاد کرده، به اتاق های خواب احساسی غریب از شناور بودن در چشم انداز ، مانند یک خانه درختی بخشیده است.محیط وسیع فضاهای داخلی این خانه ها نه تنها دورنما که هیجانی عمیق را نیز ارزانی می دارد.


















    گمونم یادشون رفته

    همه یک روز میمیرن..



  13. Top | #28

    • یار همیشگی
    • تاریخ عضویت
      13-Sep-2009
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • پست‌ها
      922
    • سپاس
      3,247
    • 1,798 تشکر در 729 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      17
    • امتیاز
      950

    پیش فرض پاسخ: Residential Architecture in Transition into New Millennium

    خانه های مستقل

    تا اینجا خانه های مورد بحث را می توان آزمون محدودیت های حصار های خانه توصیف کرد که به نگرانی فرهنگی در مورد امکان پذیر بودن مسکن به شکل محفظه کسسته و نیز به اصرار سازنده برای حرکت به فراسوی آن وفادار نمی مانند. فضاهای مطرح در این بخش به دلیل نوعی تعامل ماهرانه و متفاوت با محیط اطراف خود مشخص شده اند.
    بررسی خانه خود مختار را با توسعه مداوم و جسورانهن مدرنیسم آغاز می کنیم که در کار های ریچارد میر «Richard Meier» به بالغ ترین سیمای خود دست یافته است. این معمار با چهار دهه تجربه تاثیر گذار در بسیاری موارد مورد تقدیر قرار گرفته است . خانه های ایم مهمار متمایز از محیط بوده ، هر یک در جهانی کوچک هستند.

    « ریچارد میر » خانه را فضایی عمومی و به همان اندازه یک محیط داخلی می بیند. عمومی نه فقط از یک جنبه که معماری هنری با دوام و عامه پسند است ، بلکه در نظر او عملکرد های بومی خانه همواره کمتر از عملکرد های اجتماعی آن برجسته بوده اند . در خانه « میر » کیفیتی بی مقیاس وجود دارد که عظمت و استقلال آن را تضمین می کند.
    در مورد خانه راهافسکی «Rachofsky» در دالاس ، میر به معنای واقعی کلمه ، خانه را بر یک پایه قرار می دهد. این خانه شامل یک موزه خصوصی با مجموعه ای قابل توجه از نر معاصر است و بر این اساس گرامر داخلی آن را از قلمرو گالری گرفته است. در اتاق نشیمن طبقه دوم ، مجموعه ای از نیمکت ها و صندلی ها ی میس ون در روهه «Mies van der Rohe» بر فرشی خاکستری رنگ قرار گرفته اند که ارتباط خانه با پلت فرم را بازتاب می دهند . دو مجموعه پله مجزا وجه تمایز بخش های عمومی و خصوصی خانه هستند . یک مارپیچ محصور در سمت جنوبی خانه به سمت کتاب خانه و سوئیت اصلی بر خاسته است در حالی که پله پرپیچ و خم عمومی سمت شمالی به سرسرای ورودی باز است و مستقیما به اتاق نشیمن با ارتفاع دو برابر که در طبقه اول واقع است ، منتهی می شود.









    Ali.Akbar پسندیده است!





    گمونم یادشون رفته

    همه یک روز میمیرن..



  14. کاربر زیر از maryam_h1989 برای پست مفید تشکر نموده است:


  15. Top | #29

    • یار همیشگی
    • تاریخ عضویت
      13-Sep-2009
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • پست‌ها
      922
    • سپاس
      3,247
    • 1,798 تشکر در 729 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      17
    • امتیاز
      950

    پیش فرض پاسخ: ضوابط و نمونه های طراحی خانه و ویلا

    زبانی جدید

    طراحی دفتر تحقیقات معماری آرو «Aro» در پروژه خانه تلیوراید «Telluride House» نه تنها در برابر عظمت سایت خود در کلرادو به دقت متعادل است ، که جسارت مدرنیسم را با بیانی جدید تلطیف می کند . شرکای دفتر آرو ، آدام یارنسکی و استفان کسل مصالح انعطاف پذیر و حرکت های مدرن را برای برش هایی که دیوار های درون و بیرون را می پوشاند ، مورد بازبینی قرار داده اند . در فضایی به وسعت 930 متر مربع ، حجم این خانه در پس سه دیوار که سه حجم مجزا را که با پله به یکدیگر پیوسته اند ، به طور موثر پنهان شده است. به هر حال ، فرد باید 180 درجه بچرخد و از پهلو به خانه نزدیک شود تا فضای داخلی آن را که از طریق پنل های پنجره ای آشکار شده اند ، مشاهده نماید. هر چند این فقط نماهای باشکوه نیست که حضور چشم انداز در فضای داخلی را بیشینه نموده است. با این طراحی ،دفتر آرو بر انفعال پنجره تصویری غلبه کرده است.با گونه ای زیردستی معمارانه ، چنین به نظر می رسد که دیوارها مانند صفحاتی به درون و بیرون خانه می لغزند.سطوح آن ها با رنگ های گرم ، یادآور تاریخ استخراج معادن در کلرادو است و الگوی آنها به گونه ای است که مقیاس اتاق ها را به مبلمان آنها پیوند می دهد. همان گونه که سردی متریال آن با رنگ گرم توفال ها تعدیل شده است، خطوط ساده و بی قید خانه نیز با مبلمان تکمیل شده اند.








    برگرفته از مجله ی طراح
    هنر معماری
    Ali.Akbar پسندیده است!





    گمونم یادشون رفته

    همه یک روز میمیرن..



  16. کاربر زیر از maryam_h1989 برای پست مفید تشکر نموده است:


  17. Top | #30

    • مدیر سابق تالار مهندسی معماری
    • تاریخ عضویت
      29-Mar-2010
    • رشته تحصیلی
      معماری
    • محل سکونت
      beautiful-arts.ir
    • پست‌ها
      6,358
    • سپاس
      9,404
    • 18,129 تشکر در 5,731 پست
    • قدرت امتیاز دهی
      56
    • امتیاز
      3601
    Add Ali.Akbar on Facebook

    پیش فرض پاسخ: ضوابط و نمونه های طراحی خانه و ویلا



    سایت ویلا ساوا ، چمن زار وسیعی است که درختان بسیاری دور تا دور آن را فرا گرفته اند. ورودی اصلی سایت در جنوب قرار دارد و راه دسترسی به بنا در ضلع شمالی قرار دارد. پیش بینی شده است که این مسیر با ماشین طی شود. لوکوربوزیه با این کار قصد داشته است تا مخاطب خود را دور ویلا بچرخاند و با این کار ویلا ساوا در همان برخورد اول خود را به ساکنان نشان می دهد.
    Aerial view of Villa Savoye
    حجم ویلا ساوا ، همانند مکعبی سفید و سبک (به جهت ارتفاع از سطح زمین) در میان درختان سبز است. این سبکی با استفاده از نمای آزاد (کاذب و بدون پلان) و وجود تراس در بام تشدید شده اند. راه دسترسی و دیوارهای طبقه همکف نیز از جنس شیشه می باشند که این خود باعت ارتباط بصری بین داخل و طبیعت خارج شده است. (پلان آزاد)



    3d model of Villa Savoye

    دید باز به کمک شیشه و انتقال احجام و خطوط (در پلان) به خارج از خصوصیات معماری نیم طبقه بالایی می باشد
    که توانسته است پلان آزاد و نمای آزاد را برای لوکوربوزیه به خوبی ایجاد کند.





    توضیحات بسیار کامل در تاپیک زیر هست .
    http://www.daneshju.ir/forum/f616/t105412.html
    hopeland پسندیده است!


    به خاطر داشته باش مثل زرافه عمل کنی
    پاهایت را استوار بر روی زمین نگه دار
    سر ، ذهن و دیدت را بالا در آسمان
    و قلبت را جایی در این میان
    این سه را در زندگی نیاز خواهی داشت.





    تماس با من فقط از طریق ایمیل امکان پذیر است

    ارتباط با من :ali.akbar.Qasemi[at]Gmail.com











  18. کاربر زیر از Ali.Akbar برای پست مفید تشکر نموده است:


صفحه 3 از 3 ابتداابتدا 123

اطلاعات تاپیک

کاربران حاضر در این تاپیک

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک هستند. (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب ‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قوانین ارسال

  • شما نمی‌توانید تاپیک جدید ارسال کنید.
  • شما قادر به ارسال پاسخ نیستید .
  • شما نمی‌توانید فایل ارسال کنید.
  • شما نمی‌توانید پست ‌های خود را ویرایش کنید.
  •  
دانشجو در شبکه های اجتماعی
افتخارات دانشجو
لینک ها
   
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
سایت برگزیده مردمی در چهارمین و پنجمین جشنواره وب ایران
به دانشجو امتیاز دهید:

آپلود مستقیم عکس در آپلودسنتر عکس دانشجو

توجه داشته باشید که عکس ها فقط در سایت دانشجو قابل نمایش می باشند.

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1