کامپیوترهایی که ذهن شما را می خوانند

علت بسته شدن چشم ها به هنگام عطسه
دی 15, 1395
ازدواج و زندگی مشترک به سبک دانشجویی
دی 23, 1395

کامپیوترهایی که ذهن شما را می خوانند

کامپیوترهای اولیه میلیون ها دلار قیمت داشتند و در اتاق هایی با سیستم های تهویه و جریان الکتریکی مخصوص نگهداری می شدند.

به هنگام اختراع کامپیوتر های اولیه، تنها افرادی که توانایی برنامه نویسی با زبان ویژه ی کامپیوتر مورد نظر را داشتند می توانستند از این کامپیوترها استفاده کنند. اما امروزه با استفاده از صفحه های نمایشگر لمسی و قابلیت جستجوی سه بعدی افراد قادر هستند تا از لوازم دیجیتالی همچون لوازم فیزیکی اطراف خود به راحتی استفاده کنند.

پیشرفت تکنولوژی در جهان امروز نه تنها به افراد امکان تجربه ی استفاده از اختراعات جدید را می دهد؛ بلکه زمینه شکوفایی نوآوری و خلاقیت افراد را نیز فراهم می آورد. افراد برای استفاده از تکنولوژی امروزی نیازمند دانش بالای ریاضی و آمار نیستند و می توانند به راحتی و بدون داشتن مهارت خاصی در زمینه های گوناگون به لطف پیشرفت تکنولوژی ایفای نقش کنند.

هم اکنون محققان در پی آن هستند که با مطالعه مغز انسان و پیاده سازی آن بر روی دستگاه های جدید، کامپیوترهایی با قدرت درک و فهمی برابر با انسان اختراع کنند.

کاهش وابستگی به متخصصان

یکی از مسائلی که سبب شد تا افراد بیشتری بتوانند از کامپیوترها استفاده کنند، ایجاد برنامه زبان فرترن برای کامپیوترهایی بود که تا آن زمان تنها با زبان خاص و کارخانه ای خود کار می کردند.

این موضوع سبب شد تا افراد بیشتری در زمینه های متنوع تری امکان استفاده از کامپیوترها را داشته باشند. این اتفاقات در عصری رخ داد که افراد آشنایی چندانی با کامپیوترها نداشتند و تا آن زمان نتیجه کارهای خود را در لحظه به صورت فیزیکی دریافت کرده بودند و دنیایی که تنها با یک صفحه کلید کار می کرد برای آنان عجیب و نا آشنا بود.

در اواخر دهه 1960 کامپیوترها به همراه آیکون ها و موس ها در میان مردم جای خود را باز کرده بودند. در این زمان بود که طراحان و نقاشانی که تا آن زمان تنها با جوهر و کاغذ کار کرده بودند به استفاده از کامپیوترها برای ترسیم طرح های خود روی آوردند. هنگامی که انیمیشن سازان برنامه های جدیدی برای ساخت کارتون ها در کامپیوترها طراحی کردند، امکان تولید انیمیشن های دیجیتالی برقرار شد.

رفته رفته کامپیوترها پیشرفته تر شدند و در اوایل دهه 1990به کمک OpenGL library، امکان طراحی مدل های دو بعدی و سه بعدی به همراه رنگ های دلخواه بوجود آمد.

در چند سال اخیر برنامه های سه بعدی بسیار ارزان تر از اتاق های سه بعدی در دهه 1990 هستند. اتاق های سه بعدی در آن زمان باید طول و عرضی برابر با 30 فیت (9.144 متر) و ارتفاعی برابر با 20 فیت (6.096 متر) داشتند تا بتوانند پروژکتورهای مخصوص برنامه های سه بعدی را در خود جای دهند. اما هم اکنون برنامه های هوشمند با مبلغی کمتر از 100 دلار آمریکا در دسترس شما قرار خواهند گرفت.

امروزه امکانات افراد برای استفاده از برنامه های کامپیوتری بسیار پیشرفت کرده است. صفحه های نمایشگر چند لمسی امکان بررسی حرکت چندین انگشت را فراهم کرده اند و برنامه هایی همچون Wii و Kinect حتی قابلیت تشخیص حرکت دست و پاهای افراد را دارا هستند. یکی از کمپانی ها با نام Fove در پی تولید هدفون هایی است که با ثبت زمان پلک زدن افراد امکان ایجاد ارتباط چشمی آنان را با افراد مجازی ممکن می سازند.

پیش بینی پیشرفت تکنولوژی تا 15 سال آینده

امروزه تلاش بر آن است که عملیات کامپیوتری با سرعتی برابر با سرعت افکار انسان صورت بگیرد، به گونه ای که افراد بتوانند با استفاده از مغز خود و هدفون های عصبی اختراعاتی را در صفحه های نمایش کامپیوتری مشاهده کنند.

در طی 10 تا 15 سال آتی برنامه های سخت افزاری و نرم افزاری به کمک این هدفون های عصبی با خواندن ذهن افراد می توانند آنان را در انجام امور یاری کنند. به این صورت که این برنامه ها قادر خواهند بود افکار افراد را بر حسب زمان طبقه بندی کنند و در نتیجه شما به یاد خواهید آورد که کدام یک از افکار موجود، اولین فکر در ذهن شما بوده است.

اگر به این مسئله خوشبینانه نگاه کنیم حتی نویسنگان قادر خواهند بود با استفاده از این هدفون ها شخصیت های داستانی خود، محیط داستان و فعل و انفعالات موجود در داستان را تصور کنند و کامپیوترها نیز افکار نویسنده را به صورت فایل های متنی و حتی فایل های ویدئویی مهیا کنند.

بازگشایی دریچه ی جدیدی از جهان بر روی انسان

اگر انسان بتواند به طور مستقیم با کامپیوترها ارتباط برقرار کند، جهانی جدید رو در روی ما شکل خواهد گرفت. زمانی بود که افراد آروزی بازی های مجازی که طبیعی به نظر برسند و شباهت بالایی با زندگی حقیقی داشته باشند را در سر می پروراندند. چنین آروزیی هم اکنون در بازی هایی همچون Prom Week، Facade و Blood & Laurels محقق شده است.

این امکانات تنها به بازی های کامپیوتری محدود نمی شوند بلکه برنامه هایی همچون Versu نیز هستند که امکان طراحی چنین بازی های ویدئویی را به ما می دهد.

هم اکنون برنامه هایی وجود دارد که به شما امکان می دهد که در فضایی مجازی از میان چندین کاغذ منبع مورد نیاز خود را برای پروژه ای که در دست دارید بیابید. همچنین امکان استفاه از بازی  Quidditc که برای اولین بار در داستان های هری پاتر به چشم خورد در دنیای مجازی وجود دارد در این بازی می توانید به صورت گروهی سوار بر جاروهای جادویی خود بر فراز کوهستان ها پرواز کنید.

با وجود پیشرفت بی سابقه در زمینه علوم کامپیوتری شاید در آینده تاریخدانان ساده بتوانند با استفاده از تصویر ذهنی خود امکان ایجاد عکس و طرح از بناهای تاریخی که هم اکنون حتی وجود ندارند نیز داشته باشند.

نوشته ای از فرانسز فن اسکوی، دستیار پروفسور علوم کامپیوتر و مهندسی الکتریک دانشگاه وست ویرجینیا

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin