تداخل آهن و زینک

تداخل آهن و زینک

تداخل آهن و زینک

تداخل دارویی آهن و زینک

تداخل آهن و زینکReviewed by Soha rajaei on Jun 2Rating: 3.5تداخل آهن و زینک
تداخل مصرف آهن و زینک

تداخل آهن و رینک

زمان مصرف آهن و زینک

داروهایی مانند زینک پس از غذا مصرف شود چرا که مصرف زینک در بدن با معده پر جذب زینک را بهتر می کند. مصرف داروهایی مانند اسید فولیک و زینک با معده خالی سبب می شود هضم و جذب زینک با مشکل مواجه گردد در نتیجه با معده خالی مصرف نشود تا بتواند تاثیر مورد نظر را در بدن شما بگذارد.

زینک تنها به افرادی که دچار کمبود این ویتامین ها در بدن هستند توصیه می شود مصرف این داروها با یکدیگر سبب می شود جذب و هضم این داروها کاهش پیدا کند و از اثرات مفید آنها برای بدن کاسته گردد و نتیجه مورد نظر حاصل نشود.

مصرف همزمان زینک و آهن

مصرف همزمان زینک با مکملهای آهن یا کلسیم و یا غذاهای حاوی آهن و کلسیم بالا نظیر لبنیات و… معمولا منجر به اختلال در جذب یک یا چندتا از این عناصر در بدن فدر مصرف کننده میشود و توصیه میشود بین مصرف زینک و این قبیل مکمل/غذاها حدود دو ساعت فاصله باشد و بدلیل تداخل آهن و زینک مصرف همزمان آن توصیه نمیشود.

تداخل آهن با دیگر دارو ها

در این قسمت به این سئوال که

 آیا تداخلی بین مصرف آهن و زینک و سایر مکمل ها وجود دارد؟ می پردازیم .آهن با کلسیم، مس، منگنز، ریبوفلاوین، ویتامین A، B۶، E، ویتامین C و روی تداخل دارویی دارد وکلسیم جذب آهن را به طور چشم گیری کاهش می دهد مس اگر زیاد دریافت شود جذب آهن را مختل و اگر کم دریافت شود به کارگیری آهن را نیز مختل می کند، منگنز نیز جذب آهن را کاهش می دهد. کمبود ریبوفلاوین جذب آهن را کم کرده و با تأثیر بر متابولیسم آن موجب کم خونی در بدن فرد می شود. کمبود ویتامین A، حرکت آهن از ذخایر و مصرف آن در بدن را مشکل می سازد در ضمن سطوح پلاسمایی آهن افت می کند. ویتامین B۶ نیز در صورتی که کمتر از مقادیر مورد نیاز دریافت شود در متابولیسم آهن نیز اثر منفی دارد، ویتامین C جذب آهن را به شدت بالا می برد و تأثیر ممانعت کننده های آهن همچون فیتات را خنثی و به کار رفتن ذخایر آهن را در بافت ها بهبود می بخشد. مصرف منابع غنی از روی یا مکمل های آن موجب می شود جذب آهن کم شود.

مقدار زیاد مصرف کلسیم جذب روی را در بدن ما کاهش خواهد داد. مس و اسید فولیک نیز جذب آن را کم می کنند و اگر نسبت مصرف آهن به روی در رژیم غذایی بیشتر از ۱ به ۲ باشد جذب روی مختل می شود. کمبود دریافت ویتامین B۶ مقدار روی را در پلاسما کاهش داده و جذب آن را نیز مختل می کند. مکمل ویتامین E نیز بروز کمبود روی را سرعت می بخشد.

اثرات زینک در بدن

زینک تاثیرات مختلفی در بدن دارد از جمله تاثیر در مراحل سوخت و ساز سلولی ، خونسازی ، تقویت سیستم ایمنی ، کمک به ساخت و ترمیم پوست و مو و ناخن که برای بانوان بسیار اهمیت دارد، کمک به بهبود زخمها و آسیبهای پوستی در فرد مصرف کننده ، افزایش رشد مو ، اثر اشتها آور ، اثر ضد جوش و … که بعضا اثری تجربی هستند و در منابع علمی یافت نمیشوند.عمده ترین عارضه زینک خوراکی ، دردهای شکمی است که بعضا بسیار شدیدند و فرد مصرف کننده را ازیت میکند. جالب اینجاست که محصول برخی شرکتهای دارویی عوارض کمتری دارند و نیز واکنش بدن افراد مختلف به یک ماده خاص نیز متفاوت است.کمک دارو است یعنی نظیر تمام ویتامینهای دیگر ، کاربرد مستقیم در تشخیص یا درمان ندارد و بیشتر یک نقش کمکی در درمان دارد.

مصرف در برخی بیماریهای ارثی و متابولیک ممنوع است و تعیین این قبیل بیماریها و نیز تعیین اندازه و نیز دستور مصرف در دورانهای بارداری و شیردهی مادر به عهده پزشک معالج میباشد ولیکن در افراد غیرباردار و غیرشیرده که میخواهند صرفا مکملی برای پوست نظیر جوش ، ترمیم زخم و یا رشد مو استفاده نمایند معمولا هفته ای یک الی دو قرص ، یک دوز ایمن به حساب میاید. برای کم کردن عوارض گوارشی ، توصیه میشود که همراه با غذا یا با شکم پر میل گردد.روی یکی از عناصر مهم برای سلامت انسان است و میتواند در بسیاری از موارد درمانی مانند درمان بی اشتهایی عصبی در فرد مصرف کننده، هپاتیت مزمن، سندروم داون، کم کاری غده تیرویید، درمان زگیل، در موارد عقیم شدگی و حتی ایدز کاربرد دارد اما مصرف خودسرانه این عنصر می تواند عوارض جانبی گاه خطرناکی را برای خود فرد به وجود آورد.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت دانشجو